DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Jövőre ismét cápauszonyt növeszthetnek az autók

Újabb részletre derült fény a 2017-re alaposan átalakuló F1-es modellek kinézetével kapcsolatban, amelyekre visszatérhet egy olyan elem, amit 2010-ben elsősorban kinézete miatt tiltottak be.

Német források szerint jó esély van arra, hogy több csapat jövő évi modelljén is feltűnik majd a legutóbb az előző évtized végén látott „cápauszony”, amely a felső légbeömlőből vezeti a levegőt a hátsó szárny felé, akár közvetlenül össze is kapcsolva a két elemet.

Ezt a megoldást először 2008-ban kísérletezték ki a csapatok, majd a következő két szezon során használata elterjedt szerte a mezőnyben. Az egyre méretesebb és hatékonyabb „uszonyokon” át a mérnökök igyekeztek úgy irányítani a levegőt az autó hátulja felé, hogy a hátsó szárnyhoz érkezve a mai DRS-hez hasonló hatást érjen el és növelje a sebességet az egyenesekben.

Dppi_00110016_512



2011-ben aztán bevezették a tényleges DRS-t, és mivel egyre többen méltatlankodtak is a megemelt motorborítás esztétikai hátrányai miatt, az ilyen megoldások használatát be is tiltották attól az évtől kezdve. Ám mint az Auto Motor und Sport most rámutatott, az új, 2017-es szabályokban már nem szerepel ez a tilalom, így a tervezés során szinte minden csapat kísérletezett a megoldással.

Az uszony használata többek szerint azért válik ismét szükségessé és előnyössé, mert a hátsó szárny paraméterei alaposan megváltoznak - alacsonyabb és szélesebb lesz -, így az a káros levegő, amely az elmúlt években a légterelő alatt szabadon távozhatott, most már érintkezne vele, ezzel megbontva az autó aerodinamikai egyensúlyát. A felső légbeömlőből kivezető csatorna visszahozásával azonban úgy irányíthatnák ezt a „piszkos” levegőt, hogy az ne okozzon károkat.

Persze a problémával nem minden csapat szenved azonos mértékben. Az Auto Motor und Sport szerint a Red Bull, a McLaren és a Force India már  hagyományosan hatékonyan játszik a légáramlatokkal az autó hátsó részén, míg a Mercedes, a Sauber vagy az immár Renault-ként ténykedő enstone-i mérnökcsapat kevésbé. Állítólag már meg is vívott egy csatát a háttérben ezzel kapcsolatban a Red Bull és a Mercedes, előbbiek ugyanis esztétikai okokból szerettek volna ismét tilalmat kérni a cápauszony használatára, bizonyosan azzal a hátsó szándékkal, hogy ezzel árthatnak az arra jobban rászoruló Mercedesnek. Kérelmük azonban nem talált meghallgatásra, így jövőre minden bizonnyal több autón is feltűnik majd régi ismerősként a meghosszabbított motorborítás.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: