DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
F1

Kivitelezhetetlen lehet a „láthatatlan halo”

Az F1-es Német Nagydíj előtt felmerült egy olyan fejvédelmi eszköz ötlete is, amely csak veszély esetén lépne működésbe - de Charlie Whiting szerint az ötlet egyáltalán nem gyakorlatias, sőt, kivitelezhetetlen.

Miután a Stratégiai Csoport genfi ülésén arról határozott, hogy 2017-ben biztosan nem vezetik be a halót, mint első számú fejvédelmi eszközt, néhány, testülethez közel álló forrás újabb ötletről számolt be. Az új eszköz a tervek szerint hasonló lenne a halóhoz, azzal a különbséggel, hogy csak akkor aktiválódna, ha veszélyt észlel. Ennek azonban számtalan hátulütője van, hiszen minden oldalról érkezhet veszély (akár törmelék, egy kerék, vagy fal képében), ráadásul alkalmatlan pillanatokban is aktiválódhat, nem beszélve az esetleges meghibásodásokról.



Éppen az ilyen problémák miatt véli úgy Charlie Whiting, a Forma-1 versenyigazgatója, hogy egy ilyen megoldás nem fog működni a sportágban. „Már láttam - valaki elküldte nekem a terveit -, de hogy őszinte legyek, teljességgel kivitelezhetetlennek tartom” - idézte a britet a Motorsport.com. „Nem tudom, hogyan lehetne a megfelelő időben működésbe hozni. Úgy vélem, hogy a kitalálója, ha hívhatjuk így, valamit félreértett, mert egy pilóta nem fogja látni, hogy közeledik hozzá valami, és azt mondja, hogy ’ó, most megnyomom ezt a gombot’. Úgy vélem, nem megvalósítható.”

Whiting szerint jobb megoldás, ha folytatják a halo eredeti tesztjeit - mely már magában foglalja az összes pilóta által végzett gyakorlásokat az őszi futamok szabadedzésein. „Bizonyára tudják, hogy komoly teszteket hajtottunk végre a halóval, és kisebb mértékben az aeroscreennel. A lehető legrosszabb esetekre készítjük fel az eszközöket, az a legjobb, hogy ezen az úton haladunk tovább.”

A brit egyértelműen kardoskodik amellett, hogy minden versenyző kipróbálja a halót, megismerve, mennyire zavarja a kilátást a pilótafülkéből. „Minden csapatot megkértünk arra, hogy Spában és Monzában is kipróbálják a megoldást, de ez még az előtt volt, hogy határoztak volna az elhalasztásáról. Egy komoly tervet kell készítenünk, hogy minden csapat használja majd, minden pályán - az a célom, hogy minden pilóta kipróbálja” - tette hozzá Whiting.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: