DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 30. kedd
F1

A pilóták épségét veszélyezteti a rádiós tilalom

Nem csak sportszakmai okokból merült fel a csapatok között, hogy a rádiós segítségre vonatkozó tilalommal túl messzire ment az FIA. Sergio Perez speibergi balesete komoly biztonsági kérdésekre is rávilágított.

Néhány ártalmatlanabb esetben már korábban is okozott fennakadást a csapatok és a versenyzők számára az idei szezontól bevezetett rádiózási szigorítás, ami megakadályozza, hogy a mérnökök a bokszutcából bármilyen módon segítsenek a pilótáknak az autójuk vezetésében. Az elmúlt két hétvégén azonban első kemény próbatételein is átesett a sokak által vitatott és szükségtelennek tartott szabály.

A Brit Nagydíj hétvégéjén először osztottak ki büntetést az előírás megszegése miatt, miután Nico Rosberggel a kelleténél több részletet közölt csapata egy váltóhiba megoldására. Egy héttel korábban, az Osztrák Nagydíjon pedig Sergio Perez amiatt csúszott ki és szenvedett balesetet az utolsó körben, mert mérnöke nem közölhette vele, hogy óvatosan kell bánnia a fékekkel - így azok a végére felmondták a szolgálatot.

Dppi_00114014_480



A paddock egyik legnagyobb tiszteletben álló technikai szakembere, a Williamsnél dolgozó Pat Symonds szerint ők már eldöntötték, korlátozás ide, büntetés oda, nem fogják hasonló balesetveszélynek kitenni versenyzőiket egy hasonló helyzetben. A technikai igazgató azonban abban bízik, hogy az elmúlt hetek eseményei felnyitották az illetékesek szemét azt illetően, hogy így nem mehet tovább a rádiós korlátozás.

„A bokszutcai irányítóközpontban ülve nagyon is tisztában vagyunk a szabályokkal, és általában ha valami történik, pontosan tudjuk, hogy mit kell tenni. Ám amióta ez az előírás életbe lépett, minden egyes versenyen vita alakul ki a bokszutcában miatta: ’ó, ezt nem tehetjük meg, mit fogunk csinálni?’” - vázolta fel a helyzetet a Motorsportnak Symonds.

„Szegény Perez ausztriai esete volt a legnevetségesebb. A csapatok autóiban tízezer fontokban mérhető károk keletkeznek csupán amiatt, mert nem mondhatják meg a versenyzőiknek, hogy a fékek hamarosan tönkremennek? Ez már gondatlanság. Nem csak helytelen, hanem gondatlan is.”

„Mi is beszéltünk arról az eshetőségről, amiben Perez találta magát, és abban egyeztünk meg, hogy ha a mi autónkkal is ilyen meghibásodás történne, akkor nem érdekel minket a büntetés, egyszerűen megmondjuk a versenyzőnek, hogy álljon meg, hiszen a testi épségét nem fogjuk kockára tenni.”

A Williams mellett a Red Bull és a Mercedes vezetősége is jelezte a hétvégén, hogy túl szigorúnak találják a kommunikációra vonatkozó korlátozásokat, így ha kellő támogatást kap az ügy, elképzelhető, hogy a közeljövőben kiharcolhatnak némi enyhítést.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: