A kétszeres Le Mans-győztest, háromszoros F1-dobogós Wurzot a Motorsport.com kérdezte ki arról, hogy mi is zajlik tulajdonképpen a háttérben az egyre zűrzavarosabbnak tűnő szabályalkotás körül. Az osztrák expilóta az F1-es versenyzők érdekvédelmi szervezetének elnökeként is ténykedik jelenleg, így képes volt rendbe tenni néhány dolgot.
Az elmúlt hetek vitáinak egyikét az új kvalifikációs rendszer bevezetésének híre robbantotta ki, amellyel kapcsolatban Lewis Hamilton fogalmazta meg az egyik legélesebb kritikát, neheztelve arra, hogy a pilóták véleményét nem kérték ki a jelentősnek számító szabálymódosításról. Wurz azonban most felfedte, hogy valójában az összes pilóta meghívást kapott egy az FIA és a GPDA közötti, a szabályokról szóló ötletelésre, ám a mezőny tagjai közül csak Nico Rosberg és Felipe Massa jelent meg.
„Beszéltünk erről előzőleg, sőt, tulajdonképpen egy egészen különleges gyűlést tartottunk, hiszen az FIA eljött Monacóba” - mondta Wurz a nagy port kavart időmérős változásokról. „Küldtünk meghívót az összes versenyzőnek, szóval Lewisnak talán csak meg kellett volna néznie az e-mailjeit!”
„Szerettük volna, ha több versenyző van jelen, de még nagyon az év elején jártunk. Sokukkal beszéltem telefonon is a gyűléssel kapcsolatban, és ezen kívül más találkozókat is tartottunk, nem beszélve az e-mailek rengetegéről.”
Az osztrák rámutatott, hogy az FIA-nál ráadásul nem csak a pilóták, hanem a nézők véleménye is számít: a GPDA által 2015 során lefolytatott nagyszabású közvélemény-kutatás eredményeit rendszeresen az irányító testület tagjainak orra alá dugják, és bár általános jelenség, hogy az emberek mindig ellenzik a változásokat, a kitöltött kérdőívekben megfogalmazott álláspontokat egyes esetekben tényleg komolyan veszik.
„Mindenképpen meg tudnék nevezni néhány dolgot, amit a kérdőívnek köszönhetően értünk el. Például ez akadályozta meg a szabályalkotókat abban, hogy a versenyformátumot is teljesen megváltoztassák. Az ilyen dolgokra tehát van ráhatása” - foglalta össze Wurz.
Az egyeztetések pedig nem állnak le, hiszen jelenleg is minden érdekelt fejében a 2017-es szabályok járnak, amelyek célja az lenne, hogy az elmúlt néhány évben látottnál nagyobb izgalmi faktort csempésszenek a sportba, megfordítva egy sokak szerint romló tendenciát. Az új előírások egyik alapvető kérdése pedig, hogy az új korszakban hogyan viszonyuljon az F1 az előzésekhez: maradjon könnyebben kivitelezhető és több, vagy megpróbáljanak visszanyúlni a korábbi, „kevés, de látványos” elvhez. Wurznak ebben a témában határozott véleménye van.
„Egy sarkalatos kérdés, hogy futball- vagy kosárlabda-eredményt szeretnénk-e látni. Hagyományosan mindig is a futballhoz álltunk közelebb, hiszen ha a legjobb versenyzők hasonló autókkal küzdenek egymás ellen, akkor az előzési manőver kivitelezése értelemszerűen nehéz lesz.”
„Ám egyesek valamiért úgy gondolják, hogy a pályán folyamatosan előzéseknek kell történniük, pedig szerintem erre egyáltalán nincs szükség. Egy versengéssel teli sportot kellene látnunk, amelyben nagy hősök és nagy vesztesek szerepelnek. Egy olyan sportot, ahol másodpercek töredéke alatt láthatunk hibákat és hősies megmozdulásokat. És talán egy-két igazán tökös előzés sokkal élvezetesebb lenne, mint 25 könnyű manőver.”