DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 20. szerda
F1

Exkluzív: Ki vette el Hamilton győzelmét?

Így lesz egy dögunalmasnak induló futamból körömrágós dráma, egy leírt versenyzőből eddig futamgyőztes: az idei F1-es Monacói Nagydíj már most történelem, amelyről nagyon sokszor fogunk még hallani.

„Igen!” – felelte szemlátomást morcosan Lewis Hamilton az újságíróknak, amikor arról faggatták, hogy továbbra is bízik-e a Mercedes stratégiai különítményében azok után, hogy kapitálisan rossz döntésük miatt elbukta a biztosnak tűnő győzelmet, amelyet ráadásul legfőbb ellenfele és csapattársa, Nico Rosberg örökölt meg, aki ezzel 20-ról 10 pontnyira csökkentette hátrányát a világbajnoki összetettben. A kétszeres világbajnok válasza nem volt indulatos, sokkal inkább azt érezhette a hallgatósága, hogy letört, de megfontolt klasszissal ülnek szemben.

Nem volt ez másként közvetlenül a leintés után, még az adrenalinlöket hatása alatt sem: akkor csak a komótos léptekből, a díjátadós interjú alatt elhangzott kimért szavakból lehetett sejteni, hogy Hamilton közel áll a robbanásponthoz, de korábbi önmagára rácáfolva higgadt tudott maradni. Minden bizonnyal a héten bejelentett, három év alatt százmillió eurós csúcsgázsit szavatoló új szerződésnek is szerepe volt abban, hogy nem adta elő a tavalyi monacói időmérő után, vagy épp a spái ütközésbotrányt követően is látott hisztijét és nem rúgott bele a tényleg orbitális hibát vétő csapatba a nyilvánosság előtt. Ebből azt olvashatjuk ki, hogy a pályán egy ideje tényleg kikezdhetetlen pilóta új szintre lépett pályán kívüli stratégaként is: a múltban aligha nyelte volna le a békát, immáron azonban megértette, hogy vannak helyzetek, amikor – mint a mondás is tartja – „hallgatni arany”, ezzel ugyanis bebiztosította, hogy a később, egy másik kritikus helyzetben a csapat is hasonlóképp viszonyuljon hozzá.

rosberg_hamilton_monaco



Annak fényében pláne jól viselte a történteket a szigetországi ász, hogy Toto Wolff a versenyt követő sajtóértekezletén elárulta: a címvédő mindössze 50 méterre járt a bokszutca bejáratától, amikor a hajrához közeledve, a Verstappen-Grosjean csörte után behívták arra a bizonyos kerékcserére. Ha ez néhány másodperccel később történik, most nagy valószínűség szerint a britet lehetne ünnepelni a Monacói Nagydíj győzteseként. „Tényleg úgy kell feltenni a kérdést, hogy mi a pokol történt ott? Elszámítottuk magunkat, ez történt. Azt hittük, hogy több az előnyünk annál, mint amennyi valójában volt akkor, amikor bejött a biztonsági autó és Lewis mögötte volt. Fontos megjegyezni, hogy itt Monacóban nincs GPS-es nyomkövetés, csak a számadatokra támaszkodhatunk, a számok pedig ezúttal becsaptak bennünket, amikor kockázatot kellett vállalnunk” – mondta a történtekről Wolff.
 
A sportigazgató elismerte, hogy csak egyetlen dolgot tudott tenni, a futam utáni forgatagban elnézést kért Hamiltontól: „Azt mondtam neki, hogy együtt nyerünk, együtt veszítünk, ezt most a csapat rontotta el és elnézést kérünk érte. Mást nem nagyon mondhattam. Tudjuk, hogy Lewis kiváló pilóta, és biztos vagyok benne, hogy meg fogja érteni: a csapat néha hibázik és most sajnos ez történt…” Abban mindenki egyetértett a Mercedesnél, hogy Hamilton áldozat, azzal kapcsolatban viszont ellentmondásos állásfoglalások hangzottak el, hogy ki az a konkrét személy, aki a hibás döntést hozta. Niki Lauda, az ügyvezetői jogkörrel nem rendelkező Mercedes-sportelnök a verseny után a német RTL élő adásában, felindult állapotban James Vowlest, a csillagosok stratégiai stábjának vezetőjét tette felelősség a történtekért, Wolff azonban jóval diplomatikusabb volt: „Mindig a versenymérnökök beszélnek a rádión a versenyzőinkhez, ők közvetítik a csapat döntéseit és Lewis is a versenymérnökén keresztül kapta meg az utasítást. Szeretném kiemelni azonban, hogy a döntést együtt hoztuk meg, a csapat. Nem lehet egyetlen személyt felelősnek kikiáltani. Mint mondtam, együtt nyerünk és együtt veszítünk…”

Rosbergnek fülig ért a szája, amit a helyszínen sokan rosszallóan nyugtáztak, ám a karrierje első oda-vissza győzelmét és zsinórban harmadik monacói diadalát arató pilóta nagyon is a helyén kezelte a helyzetet. „Mi mást tehetnék, örülök, hiszen egy monacói győzelem az mégiscsak egy monacói győzelem, még akkor is, ha az egész pályafutásom talán legnagyobb mázlija volt a mai. Sajnálom ugyanakkor azt, ami Lewisszal történt, hiszen borzalmas lehet megélnie ezt azok után, hogy remek hétvégéje volt és szinte végig vezette a futamot” – fogalmazott a tavalyi vb-ezüstérmes.

Saját elmondása szerint a német alig hitt a szemének, amikor meglátta a tükrében a mögötte tülekedő Hamiltont és Vettelt a biztonsági autó mögött. „Nagyon meglepődtem, amikor megláttam a biztonsági autót, Lewis pedig nem volt sehol. Azt kérdeztem magamtól, hogy hová tűnt? Erre hirtelen azt láttam, hogy kerék a kerék melletti csata van mögöttem, egy Mercedes és egy Ferrari között, fogalmam sem volt arról, hogyan… Még akkor is azt hittem, hogy Lewis fog nyerni, mert friss szuperlágyakon volt, mi pedig kőhideg, viseltes lágyakon, amelyeken még a pályán maradni sem volt egyszerű. Megpróbáltam, a gumik hamar felmelegedtek és sikerült végig az élen maradni.”

vettel_monaco

Némi túlzással élve Max Verstappennek köszönhetjük, hogy a dögunalmas vonatozásból egészen váratlan végkifejlet kerekedett. Ha a holland újonc nem trafálja el Grosjean Lotusának jobb hátsó kerekét a Saint-Devote-nál egy kissé talán elbizakodott előzési manőver következtében, nem lett volna Mercedes-baklövés sem, a Toro Rosso versenyzőjét viszont ez biztosan nem vigasztalja: „Nagyot estem, de jól vagyok” – nyugtázta a történeteket minden idők legfiatalabb pilótája, aki demonstrálta a Tecpro ütközőfalak hatékonyságát is, azok nélkül ugyanis aligha kászálódott volna ki sértetlenül az autójából. Ha ez eszébe jut, valószínűleg amiatt sem bosszankodik túlságosan, hogy két büntetőpontot és öt rajthelyes büntetést kapott a történtekért.

Monacóból végre elégedett ábrázattal távoztak a Honda munkatársai is, miután Jenson Button begyűjtötte a McLaren idei első pontjait a 8. helyezéssel. „Haladunk, haladunk” – mondta a formula.hu-nak Yashuhisa Arai, a japán gyártó sportprogramjának főnöke, akinek mosoly persze nem lehetett őszinte, mivel Fernando Alonsónak műszaki gondok miatt ezúttal sem sikerült meglátni a kockás zászlót, ráadásul a spanyolt a futam elején öt másodperces büntetéssel sújtották, mivel a Saint-Devote-nál meglökte Nico Hülkenberg Force Indiáját, amely így a falnak ütközött.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: