DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
F1

Sárga zászló és zöld zászló

Minthogy továbbra is számos kérdés merül fel a japán F1-es futamon történt baleset idején alkalmazott zászlójelzésekkel kapcsolatban, érdemes tisztázni, pontosan mi a helyzet ezzel kapcsolatban.

A FOM által azóta letiltott amatőr videón, mely a baleset másnapján járta be a világot, a kép jobb felső sarkában látható egy zászlólengető sportbíró, aki Sutil balesetét követően eleinte sárgával, később viszont zölddel jelez, s Bianchi autója nem sokkal ezt követően csapódik be. Rengeteg rajongóban merült fel a kérdés, tették fel azt Facebookon, különböző fórumokon, F1-es lapoknak küldött üzenetekben, hogy hibázott-e valaki, miért lengetett zöld zászlót a sportbíró, miközben Sutil autójának mentése még zajlott. A válasz nagyon egyszerű: nem történt hiba, azért lengetett, mert ezt kellett tennie.

A zászló ugyanis annak a sportbírói posztnak a vonalától kezdve érvényes, ahol azt lengetik. Sutil autója nem sokkal a 12. bírói poszt után csapódott be, ennek megfelelően ezt követően dupla sárga zászlót lengettek a sportbírók. A traktor segítségével elkezdték kiemelni a Saubert, méghozzá a menekülőúton, mely elhaladt a bírói poszt mellett. Amint a pálya vonalához viszonyítva (!) a poszt mögé értek a sportbíró zöldet kezdett lengetni. Fontos megjegyezni, hogy az amatőr videó kissé megtévesztő, valóban úgy tűnhet, hogy a bírói poszt előtt vannak még, csakhogy valójában már mögötte.

A szabályoknak pedig megfelel a lengetés, hiszen a zöld zászló mindig attól a poszttól kezdve érvényes, ahol lengetik. Magyarán ha a mentést végző beavatkozók a pálya vonalához viszonyítva már a 12-es bírói poszt mögött voltak, akkor helyesen lengették a zászlót. A motorsport.com által közzétett grafikán ez pontosan látható: az x jelöli a baleset helyét, a számok a bírói posztokat, a körök és a vonalak pedig azt, hogy az adott poszton milyen zászló lengett, illetve az adott pályaszakaszon melyik jelzés volt érvényben.

sargazaszlok



Tehát máshogy megfogalmazva: Bianchi becsapódásakor Sutil autója (és az azt mentő traktor) már a 11-es és 12-es bírói poszt közt volt, tehát a 11-es poszt jelzése vonatkozott rá, nem a 12-esé, s Bianchi ezen a szakaszon hibázott, a 12. poszt előtt, azaz sárga zászló alatt. A sportbírók nem tettek mást, mint pontosan, szó szerint követték a sportszabályzat H függelékének zöld zászlóra vonatkozó definícióját: „Arra használják, hogy jelezzék: a pálya tiszta. Azon a sportbírói poszton kell lengetni, mely közvetlenül azon incidens után található, mely szükségessé tette egy vagy több sárga zászló használatát.”

A sportbírókat tehát nem lehet hibáztatni, ők pontosan betartották a szabályokat, ezt a Motorsport-Total.com által megkérdezett tapasztalt sportbíró, Christian Ebner is megerősítette. A kérdés legfeljebb az lehet, hogy jó-e a szabály. Tizenegy másodperccel a zöld zászló 12-es poszton történő belengetését követően Jules Bianchi autója becsapódott a traktorba, a következmények pedig ismertek. Nem egy olyan véleményt lehetett olvasni az elmúlt napokban a világhálón, miszerint a zöld zászló alkalmazása a 12-es bírói poszton, bár megfelelt a szabály betűjének, mégis veszélyhelyzetet teremtett.

A gyenge látási viszonyok mellett Bianchi aligha láthatta, mi történik a bukótérben, s ha a zöld zászlót viszont észrevette, könnyen a gázra léphetett – tartják ezek a vélemények, melyek szerint nem feltételezhetjük, hogy a versenyző mindig minden esetben türelmesen vár bírói poszt vonaláig a zöld zászlót látva. „Véleményem szerint ilyen helyzetben vagy safety carra lett volna szükség, vagy legalább arra, hogy a dupla sárga zászlókat ne vonják vissza addig, amíg mindent és mindenkit nem helyeznek biztonságba a korlát mögött” – írja Nick DeGroot, a motorsport.com újságírója.

Nico Hülkenberg máshogy látja, szerinte arról a pontról, ahol Bianchi hibázott, nem láthatta, milyen zászlót lengetnek a 12-es poszton. Hogy hol az igazság, hogy a francia versenyző jelenleg Szocsiban készülődne-e az Orosz Nagydíjra, ha a 12-es bírói poszton 12 másodperccel tovább tartják meg a dupla sárga zászlót, lehetetlen teljes biztonsággal megmondani. Az viszont bizonyosnak tűnik, hogy a baleset tanulságainak elemzésekor érdemes legalább egyszer átgondolni a zászlójelzések használatának felülvizsgálatát is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: