DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 22. szerda
WTCC

Michelisz Norbi Paradise City-je

"Olyan ez nekem, mint Stephen Kingnek a Ragyogás, a Guns N' Rosesnak a Paradise City, George Lucasnak A birodalom visszavág" - írja Michelisz Norbi a hungaroringi versenyre készülve...

A Hungaroringen nem számítanak a pluszsúlyok, nem számítanak a realitások. A magyar lelátó előtt mindig a dobogó volt és lesz a cél. Nem is lehet más!

Ahogy közeledik a hungaroringi versenyhétvége, percről-percre jobban érzem a fokozódó hangulatot. Olyan ez nekem, mint Stephen Kingnek a Ragyogás, a Guns N' Rosesnak a Paradise City, George Lucasnak A birodalom visszavág. A könyv, a zene, a film. A verseny. Nehéz ilyenkor megállni, hogy az érzelmek ne ragadjanak el. Ha most kívülről, külső szemmel nézném a helyzetet, valószínűleg csak annyit látnék, hogy Monteiro vezeti a pontversenyt, a Honda vezeti a gyártók bajnokságát, a Hungaroring meg a mienk. Úgy tűnne, hogy minden adva van ahhoz, hogy itt és most megcélozzam nemcsak a dobogót, hanem egyenesen a legtetejét. De sajnos aFranciaországban és Szlovákiában kialakult kép nem a realitást tükrözi vissza. A Hungaroringtől kezdve megváltozik a WTCC képe.

A Magyar Nagydíj az első verseny a szezonban, amelyen életbe lép a büntetősúlyrendszer. Az első két fordulóban egyedül a címvédő márka, a Citroën kapott plusz 80 kilót, a többiek, így mi is a gyári minimumon futottunk. Most az első két hétvége eredményeiből kiszámolva a következőképpen alakulnak a ballasztok: Citroën +80kg, Honda +70kg, Lada +50kg, Volvo +0kg, Chevrolet +0kg. Korábban is írtam már, hogy minden plusz tíz kiló az autóban 1–1,5 tizedmásodperces hátrányt jelent körönként. Ha az első két fordulóban azt mondtuk, hogy nagyjából azonos szinten voltunk a Citroënnel, akkor ebből könnyen kiszámolható, hogy a Hungaroringen körülbelül egy másodperccel leszünk lassabbak a franciáknál. De valószínűleg a Volvo is előttünk lesz, és a Lada is előnyösebb helyzetből indul nálunk.

Látni kell, hogy a Citroën a mezőnyhöz képest 80 kilós plusszal is a legerősebb autó volt, hiszen mindkétszer behúzta a pole pozíciót és a Fő futamokon a győzelmet is. Ha úgy ment nekik, akkor most várhatóan a fordított rajtrácsos futamon is jönnek majd előre, és nemcsak a két gyári pilótájuk, hanem a másik három privát is ott lesz az első tízben az időmérőn.Nekünk most az lesz a feladatunk, hogy a maradék öt hely valamelyikét megszerezzük a kvalifikáción a top 10-ben. Tavaly a fordított rajtrácsos pole-ból indulva jött össze a futamgyőzelem, idén viszont szóba sem jöhet az, hogy a tizedik helyre taktikázok. Azért nem, mert ha mindent kipréselünk az autóból, akkor is örülnünk kell, ha a 8–10. pozíció összejön.

Most hatványozottan igaz, hogy az időmérő lesz a hétvége kulcsmomentuma. Ha megint lesz olyan szerencsém, hogy tizedik leszek, a Nyitó futamon akár a győzelem is elérhető. Hiába leszünk lassabbak a riválisoknál, a Hungaroring karakterisztikájának köszönhetően jól lehet védekezni. Kevés a hosszú egyenes és az azt követő kemény féktáv, másrészt általában jobb kanyart bal követ és fordítva, így nehéz előnyös helyzetbe kerülni az elöl haladóhoz képest. Persze most az is benne van a pakliban, hogy az időmérőn nem férek be az első tízbe, és akkor a dobogós helyezés elérhetetlenné válik. 2014-ben, amikor technikai problémám volt, már megesett ez, de akkor is ugyanazt a szeretetet és biztatást kaptam, mint a többi évben, amikor dobogóra álltam hazai pályán. Ez most erőt ad, és nincs bennem félelem a hétvége előtt.

Hosszú idő után először kell pályabejáráson részt vennem a Hungaroringen. Az elmúlt években erre nem volt szükség, hiszen jól ismertem a pályát, most viszont miután felújították az aszfaltot, muszáj újra feltérképeznem.Ellenőrizni kell az érdességét, a kerékvetők helyzetét a kanyarokban.Versenyautóval még én sem mentem az új, sima aszfalton, ami nem hiszem, hogy befolyásolja az erőviszonyokat. Annyi hatása lesz, hogy mivel még nincsen rajta felgumizott ív, a hétvége során folyamatosan javul majd a pálya állapota, és úgy tudunk egyre jobb köröket menni rajta.

Egy biztos: hazai közönség előtt már sokszor sikerült átírni az esélyeket. A 2012-es és 2015-ös futamgyőzelem éppúgy örök élmény marad, mint a 2011-es és 2013-as második hely. A Hungaroringen nem számítanak a pluszsúlyok, nem számítanak a realitások. A magyar lelátó előtt mindig a dobogó volt és lesz a cél. Nem is lehet más!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: