DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
WTCC

Villanyfényben ér véget a 2015-ös WTCC szezon

Az év utolsó versenye következik Katarban vadonatúj pályán a WTCC-ben, villanyfényes, sötétedés utáni futamokkal.

Úgy jártam már többször is Katarban, hogy nem jártam ott egyszer sem. Az ellentmondást az oldja fel, hogy bár Dohában nem egyszer át kellett szállnom egyik repülőjáratról a másikra, valójában ki sem tettem a lábamat a repülőtér területéről. Most a kiutazás előtt olvasgattam Katarról, és a beszámolók, a képek alapján az a benyomásom támadt, hogy tipikus közel-keleti környezetről van szó. Mivel azonban a megszokottól eltérően ezúttal nem vasárnap, hanem már pénteken kerülnek műsorra a futamok, nem lesz időm nézelődni, csak és kizárólag a versenyzéssel foglalkozom majd Katarban.

CUjxBTJWEAAShST



Katar különlegessége az lesz, hogy éjszakai, villanyfényes futamokon kell helytállnunk. Van már ilyen tapasztalatom, 2009-ben a Hungaroringen egy hosszú távú versenyen teljesítettem éjszakai etapot. A katari pályán azonban sokkal több világítóberendezés van, mint idehaza, ami megkönnyítheti a dolgomat. A MotoGP-n például olyan jól ki volt világítva ott minden, hogy szerintem nincs is jelentős különbség az ottani éjszakai és egy borúsabb időjárás mellett rendezett nappali verseny között. A reflektorok fénye sem okoz gondot vezetés közben, mert biztonságtechnikai szempontokat figyelembe véve úgy alakítják ki őket, hogy semmilyen körülmények között ne zavarják a pilótákat. Azt mondják, a villanyfényes versenyzés abból a szempontból még kímélőbb is, hogy végig ugyanolyan látási viszonyok között lehet vezetni.

Kihívást nem is sötétedés utáni rajthoz állás okozhat, hanem az, hogy különböző napszakokban kell helytállnunk Katarban. Az időmérőt és a szabadedzések egy részét verőfényes napsütésben teljesítjük, miközben a futamok már este lesznek. Ez okozhat némi időzavart, de remélhetőleg nem lesz vele probléma. Összességében a villanyfényes verseny nekem nem ad hozzá semmilyen pluszt az élvezeti értékhez, de az biztos, hogy a tv-közvetítésben teljesen más hatása van egy ilyen eseménynek. Ennek köszönhetően van egy kis kuriózum a katari napokban.

Ami a pályát illeti, egy kör átlagsebessége viszonylag magas rajta, de ez itt nem a sok hosszú egyenes miatt van, hanem a nyújtott, gyors és közepesen gyors kanyarok következménye. Ezek eloszlása alapján engem a Slovakia Ringre emlékeztet a pálya, és emiatt kicsit tartok is tőle. Alapvetően szeretem a Slovakia Ringet és az ahhoz hasonló vonalvezetést, de az ottani tapasztalat alapján a Honda nem bírja el az ilyen típusú pályákon a nagy pluszsúlyt. Emlékezhetünk, Tiago Monteiro az utolsó előtti, én a 13. helyen zártam a szlovákiai időmérőt, egyedül Gabriele Tarquini fért be ott hondásként az első tízbe. Az is igaz, hogy a Slovakia Ringen a maximális 60 kilós ballasztot kaptuk, most viszont 20 kilóval könnyebbek leszünk, de a legutóbbi versenyek megmutatták, hogy ezzel is korlátok közé szorulnak a lehetőségeink.

michelisz katar elott

Az esélyeket hasonlónak látom, mint Thaiföld előtt. Az ottani történésekből is látszik, hogy ha nem hibázunk, akkor be kell férnünk az első tízbe az időmérőn. Mivel új pályáról van szó, ebben bízhatunk, hiszen hagyományosan jól teljesítünk ismeretlen ringeken. Az elsődleges cél, hogy meglegyen az első tíz hely valamelyike az időmérőn, mert akkor legalább az egyik futamon közepesen jó vagy jó pozícióból rajtolhatnék. Ha viszont kicsúsznánk az első tízből, akkor már most látom, hogy borzasztóan nehéz helyzetbe kerülnénk.Katarban ugyanis, ahogy a belső kamerás felvételeken láttam, nincs sok előzési pont. Kevés a kemény féktáv, ami kell az előzésekhez, a nyújtott kanyarokban pedig nehéz huzamosabb ideig rátapadni az előtted haladóra, mert a leszorítóerő hiánya ezt lehetetlenné teszi.

Az év végi esélyeimről múlt héten már írtam, most csak annyit tennék ehhez hozzá, hogy az időmérős első tízbe kerülés az alapfeltétel nemcsak az összetettbeli célok eléréséhez, hanem a Yokohama-elsőség megvédéséhez is. A 40 kilós pluszsúly mellett várhatóan jelentős hátrányban leszünk a Citroënekhez képest, és a legnagyobb riválisom a privát értékelésben ilyen autót vezet. A pénteki futamok után szombaton indulok is haza, mert vasárnap már az M4 Sporton számítanak rám a Forma–1-es közvetítés alatt a stúdióban. Remélem, a katari út után jó hangulatban láthattok majd viszont a képernyőn! :)

A katari WTCC hétvége programja:

Csütörtök:

10:30 – Teszt (Live Timing, fiawtcc.com)

17:00 – Első szabadedzés (Eurosport Player, élő)

19:30 – Második szabadedzés (Eurosport Player, élő)

Péntek:

13:00 – Időmérő edzés (Eurosport 2, élő)

20:15 – Első futam (Eurosport 1, élő)

21:15 – Második futam (Eurosport 1, élő)

CUf1Ma5WIAAfUdW

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: