Péntek délelőtt 9:55-kor 19 év után először bőgtek fel versenyhétvége keretein belül a királykategória motorjai a spielbergi pályán. A néhány héttel ezelőtti teszten a Ducati dominált, s bár a mostani gyakorlás elején is ott voltak az élmezőnyben, már korántsem tűnt meggyőzőnek a fölényük. Negyed óra elteltével például Valentino Rossi vezetett a tesztet gyengének látszó Yamahával, megelőzve Jack Millert és Andrea Iannonét. Az nem meglepő, hogy a korábbi időket meg sem tudták közelíteni, hiszen biztonsági okokból szűkebbre vették az utolsó kanyart.
A kategória első bukását Stefan Bradl szenvedte el: a német alól a 2-es és 3-as kanyarok közötti szakaszon csúszott ki az Aprilia, a motor pedig a pályacsíkhoz meglehetősen közeli szalagkorlátot is eltalálta. Nem sokkal később Dani Pedrosa is követte a példáját: a spanyol a célegyenesre fordító kanyar előtt csúszott el, a Hondája pedig a gumifal tetején kötött ki. Eközben csapattársa, az összetettet magabiztos előnnyel vezető Marc Marquez viszont az élre állt – annak ellenére, hogy a tesztnapokkal való takarékoskodás miatt ők kihagyták a múltkori privát gyakorlást.
12 perccel a vége előtt aztán előkerültek a piros zászlók: Eugene Laverty esett el a 8-as kanyarban, s bár az ír épségben megúszta, a kavicságyban landoló motor alaposan megrongálódott. Ráadásul Pedrosa balesetének helyszínén az úgynevezett „airfence”-t is javítani kellett – tulajdonképpen ez váltotta ki a megszakítást. Nagyjából tíz perc várakozás után folytatódhatott a körözés, ám ekkor már egyébként Yonny Hernandez vezette az eredménylistát a Marquezt szintén megelőző Andrea Iannone előtt.
A fináléhoz közeledve aztán Maverick Vinales vette át az első helyet, s a Suzuki spanyolja végül meg is őrizte az első pozíciót, így ő kezdte legjobban az Osztrák Nagydíj hétvégéjét. Őt a két gyári Ducati követte Dovizioso, Iannone sorrendben, majd érkezett Rossi, megelőzve Hernandezt, Marquezt és a top10-be csak a legvégén feljövő Jorge Lorenzót. Az első tíz közé Miller, Danilo Petrucci és a szabadkártyával induló Michele Pirro fért még be. Folytatás délután a második szabadedzéssel.
Az 1. szabadedzés végeredménye:
1. | Maverick VIÑALES | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'25.866 | |
2. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'25.945 | 0.079 / 0.079 |
3. | Andrea IANNONE | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'26.077 | 0.211 / 0.132 |
4. | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'26.232 | 0.366 / 0.155 |
5. | Yonny HERNANDEZ | COL | Pull & Bear Aspar Team | Ducati | 1'26.306 | 0.440 / 0.074 |
6. | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'26.337 | 0.471 / 0.031 |
7. | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'26.375 | 0.509 / 0.038 |
8. | Jack MILLER | AUS | Estrella Galicia 0,0 Marc VDS | Honda | 1'26.438 | 0.572 / 0.063 |
9. | Danilo PETRUCCI | ITA | OCTO Pramac Yakhnich | Ducati | 1'26.493 | 0.627 / 0.055 |
10. | Michele PIRRO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'26.620 | 0.754 / 0.127 |
11. | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 1'26.734 | 0.868 / 0.114 |
12. | Scott REDDING | GBR | OCTO Pramac Yakhnich | Ducati | 1'26.860 | 0.994 / 0.126 |
13. | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'26.880 | 1.014 / 0.020 |
14. | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'26.995 | 1.129 / 0.115 |
15. | Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'27.067 | 1.201 / 0.072 |
16. | Loris BAZ | FRA | Avintia Racing | Ducati | 1'27.997 | 2.131 / 0.930 |
17. | Alvaro BAUTISTA | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'28.229 | 2.363 / 0.232 |
18. | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Ducati | 1'28.492 | 2.626 / 0.263 |
19. | Tito RABAT | SPA | Estrella Galicia 0,0 Marc VDS | Honda | 1'28.731 | 2.865 / 0.239 |
20. | Stefan BRADL | GER | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'28.761 | 2.895 / 0.030 |
21. | Eugene LAVERTY | IRL | Pull & Bear Aspar Team | Ducati | 1'30.206 | 4.340 / 1.445 |
22. | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'31.293 | 5.427 / 1.087 |