DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Élő cikkek

Így zajlott a pályacsúcsdöntő tesztnap

A maival együtt már csak három nap van hátra a mezőny éles felkészüléséből a 2018-as szezonkezdet előtt. Míg egyesek már az utolsó rendszerellenőrzéseket végezhetik, mások előtt még mindig sok munka áll.

A szerdai tesztfelállás:

Mercedes Hamilton/Bottas
Ferrari Vettel/Raikkönen
Red Bull Ricciardo
Force India Ocon
Williams Stroll/Szirotkin
Renault Sainz/Hülkenberg
Toro Rosso Hartley
Haas Grosjean
McLaren Alonso
Sauber Leclerc


- Raikkönen rosszullétre hivatkozva nem lép ma pályára, Vettel vette át a helyét, az utolsó órákra a finn mégis beült az SF71H-ba
- Ezen a napon nem tartanak hivatalos ebédszünetet
- Hamilton délelőtt pár perc erejéig megdöntötte a barcelonai pálya tíz éve fennálló nem hivatalos körrekordját, de 1:18,317-es körét végül elvették tőle pályalevágás miatt
- Ezúttal sem maradt el a McLaren-meghibásodás, délelőtt Alonso autója füstöt és olajat eregetve állt félre a 7-es kanyarban
- Ricciardo végül 13 órakor tényleg megfutotta a valaha volt leggyorsabb köridőt a pályán 1:18,047-tel
- Ugyan hivatalosan nem tartottak ebédszünetet, a csapatok közül mégis mindenki elvonult egy jó időre
- A Toro Rosso sem bombabiztos: Brendon Hartley miatt kétszer is előkerült a piros zászló
- Leclerc révén a nap a negyedik piros zászlóval végződött

Napos napot mindenkinek a szerdai tesztnap kezdetén. És ne is kerülgessük a reggel legfontosabb hírét: a Ferrarinál ma Kimi Raikkönen lenne soron, de a finn beteget jelentett, így ma is a kedden leggyorsabb Sebastian Vettel viszi pályára az SF71H modellt. Reméljük, a 2007-es bajnok holnapra rendbejön, különben értékes gyakorlási időt veszít.

A tervek szerint így ma Vettel, Ricciardo, Ocon, Hartley, Grosjean, Alonso és Leclerc lesz a pályán, illetve a Mercedesnél, a Williamsnél és a Renault-nál mindkét versenyző lehetőséget kap délelőtti/délutáni váltásban. De mint mindig, a csapatok ezúttal is fenntartják a műsorváltozás jogát.

Egyelőre meglehetősen hűvös van Barcelonában, a levegő hőmérséklete 7 °C, az aszfalté pedig 18 °C.

Megkezdődött a mai 8 órás gyakorlás, többen pedig egyetlen másodpercet sem akartak elvesztegetni: Hartley, Grosjean és Ocon teljesítették elsőként installációs körüket.

És itt a bizonyítéka, hogy a McLaren is épen és egészségesen kezdi a napot a keddi problémahegyek után.

Kibiggyesztettük a hírfolyam tetejére a mai tesztfelállást (frissítés után már biztosan látható), hogy egész nap szem előtt legyen. Ha lehet egy tesztnapon ilyet mondani, igazi "sztárparádét" hoz a délelőtt, hiszen Hamilton, Vettel, Alonso és Ricciardo is a pályán. 

Megszülettek az első, még nem éppen jelentős köridők. Hamilton 1:23,0-val, Grosjean 1:24,2-vel, Sainz 1:25,4-gyel kezdett. A teszt eddigi legjobb ideje Hamilton nevéhez fűződik a múlt csütörtöki 1:19,333-mal, ennél a tegnapi etalon egy egész másodperccel gyengébb volt, hiszen Vettel is csak 1:20,396-ig jutott.

A Force Indiánál elszörnyülködést színlelve mutatják a monitornaikon villogó feliratot: ma nem lesz ebédszünet a teszten. Ezzel akkor valószínűleg egy órával megnyúlik a gyakorlási lehetőség, amivel valamelyest pótolhatják a múlt héten havazás miatt kiesett időt. Persze enniük attól most is kell majd a csapattagoknak, úgyhogy jelentősen biztos senki nem jár ezzel jobban.

A Ferrari pilótacseréje egyeseket még váratlanul ért, a helyszíni eredménylistákon egy ideig továbbra is Kimi Raikkönen neve állt, miközben az eddigi két installációs körre nem is ő, hanem Sebastian Vettel vitte el az autót.

Hamilton 1:21,015-nél jár, miközben hét pilótának van már mért ideje, és mind a tíz autó járt már a pályán az első 30 perc során.

A Mercedes szerelői megbizonyosodtak róla, hogy a tél folyamán sem felejtették el, hogyan kell gyorsan kereket cserélni egy autón. Itt egy bokszkiállás-gyakorlás Hamiltonnal:

Hoppácika, Fernando Alonso az élre ugrott, 1:19,856-os körével pedig ő az idei téli tesztek eddigi negyedik leggyorsabb embere. A múlt héten csak Hamilton és Vettel, valamint két ezredmásodperces különbséggel Vandoorne tudott nála gyorsabban körbeérni. A teljes igazsághoz viszont hozzátartozik, hogy ahogyan Vandoorne, úgy most Alonso is a legpuhább, hiperlágy gumikeveréket használta.

És tegnapi legjobbját már Vettel is megjavította a most futott 1:20,273-as körrel, lágy gumikon. Na, ez már biztosan tempósabb tesztnap lesz, mint a keddi volt.

Emlékeztek még a Mercedes múlt heti hóemberére? Amikor azt hittük volna, hogy mostanra felszívódott, váratlanul előkerült a frizsiderből... Mondjuk elfelejtettek szólni, hogy a kép agresszív termékmegjelenítést tartalmaz!

Új hűtőnyílások jelentek meg a McLarenen. Tegnapi hírek szerint a vártnál nagyobb hűtésre van szükségük az autó belsőségeinek, ez az intézkedés is ennek jegyében születhetett.

Már Sainznak, Hamiltonnak és Ricciardónak is van 1:20,4-es köre, és a Renault spanyolja lehet az első, aki eljut ma 20 megtett körig.

Záporoznak az egyre jobb köridők. Hamilton most éppen rátromfolt Alonsóra, és úgy lett nála 26 ezreddel gyorsabb, hogy a közepes keverékű gumikat használta. De javított az elmúlt percekben Sainz és Ricciardo is.

Íme az állás az első óra elteltével.

EasyCapture2_3

Az Autosport sasszemű informátorai szerint mégsem fehér oldalfalú az a gumi Hamilton autóján, hanem jelölés nélküli. A Pirelli a teszteken olykor használ ilyen jelöletlen gumikat, amelyek keménysége talán örökre rejtve marad a nyilvánosság előtt.

És még mindig nincs megállás: Hamilton a rejtélyes gumikkal 1:19,404-re javított, majd a bokszba hajtott, ekkor viszont jött lágyakon Ocon, és nemes egyszerűséggel megfutotta az idei legjobb kört Barcelonában:  1:19,067-tel már a Force India vezet mindenféle rangsort!

És még csavar is van benne, szinte mint egy versenyhétvégén: Ocon köridejét törölték pályaelhagyás miatt. Jelenleg így Hamilton 1:19,404-es eredménye a nap eddigi legjobbja, Ocon meg visszacsúszott a 7. helyre és 1:21,2-re.

Eközben a Genfi Autókiállításon Jean Todt és Susie Wolff bejelentették a Girls on Track - Karting Challenge elnevezésű gokartprogram beindítását, amelyet az Európai Bizottság és a Yokohama is támogat, célja pedig, hogy segítse a 13-18 éves gokartos lányok felkészítését a versenyzés magasabb szintjeire.

 

Egyelőre a Williamsnél a legalacsonyabb az aktivitás. Lance Stroll mindössze 8 kört tett meg eddig, és versenyképes körideje sincs, legjobbja is 10 másodperccel van elmaradva az etalontól. Ha nincs valami problémájuk, akkor aerodinamikai kísérletezgetés lehet terítéken a csapatnál. 

Na Hamilton viszont most, még ha finoman próbálunk fogalmazni, akkor is odadurrantott egy hatalmasat, megfutotta ugyanis a jelenlegi barcelonai vonalvezetés valaha volt legjobb körét, még ha teszt lévén ez nem is tekinthető hivatalos rekordnak. Az 1:18,317-es, továbbra is jelöletlen gumikkal futott körével egy tízéves eredményt adott át a múltnak. 2008 áprilisában szintén egy teszten Felipe Massa 1:18,339-et ért el a Ferrarival.

ÉS EZT IS ELVETTÉK, hát mi van itt? Ahogy korábban Ocont, most Hamiltont is megfosztották a legjobb idejétől, az ítélet szerint a 14-es kanyarban hagyta el a pályát a brit, ezért nem maradhatott érvényben a pár percig rekordnak hitt eredmény.

A címvédő legjobbjának így most előző, 1:18,945-ös ideje számít, de ezzel is az élen áll. Mögötte már Vettel 1:19,5-tel, majd jön Alonso és Ricciardo.

Két óra elteltével így állunk. Vagyis nem mi, hanem ők.

EasyCapture3_1

És most végre egy kevésbé váratlan dolog is történt (bocsánat): piros zászló, megállt a pályán a McLaren.

Nem a hó esik megint, csak ilyen a kép, ami a pálya mellett parkoló Alonsót és autóját igyekszik prezentálni.

Itt egy jobb. A helyszín a 7-es kanyar, a megállás előtt pedig füst tört elő az autó "testnyílásaiból".

Pedig Alonso eddig egész biztatóan rótta a köröket, a negyedik legjobb idővel rendelkezik, és Sainzcal holtversenyben 46 körrel a nap eddigi legaktívabbjának számít.

Visszatért a zöldség. Meg egy kis cementpor a 7-es kanyarba, Alonso autója ugyanis utolsó lehelletéből még kifolytatott magából ezt-azt, amit el kellett fedni.

Az ember már mindenben a McLarennek való beszólást látja. "A kommunikáció még sohasem volt ilyen egyszerű" - üzeni a Toro Rosso garázsából a Honda.

Stroll most zárkózött fel köridő tekintetében a többiekre, de 1:21,6-jával még mindig utolsó.

Ez a pozitív hír most különösen jól jön a wokingiaknak: a Genfi Autókiállításon bemutatták a gyártó legújabb sportautóját, a McLaren Sennát!

Ricciardo 1:19,381-gyel, szuperlágy gumikon bejön a második helyre, Vettel elé.

A Sauber és Leclerc ma már egy ilyen füstös pillanatot is átélt a garázsban.

Hamilton javított, de most nem jutott olyan magasságokba, mint a korábbi, törölt körével. 1:18,752-vel vezeti most a tabellát, nagyjából két tizedet faragott előző legjobbjából.

 

Most viszont szuperlágyakon futott a brit, míg a korábbi legjobbjaiért felelős jelöletlen gumikról azóta kiderült, hogy közepes keverékűek voltak.

James Allison, a Mercedes technikai igazgatója beszélt egy videóban arról, hogy mely tervezési megoldásnak tulajdonítja az idei előrelépés jelentős részét.

Többek között azért is jó F1-es pilótának lenni, mert a cipőüzlet is házhoz jön. Marcus Ericsson ma az ideális versenylábbelit próbálgatja, amíg csapattársa gyötri a Saubert a pályán.

A McLaren elmondása szerint egy olajszivárgás okozta Alonso korábbi leállását. Az olajszivárgás tényét a pályabírók is rögtön megállapíthatták, hiszen el kellett fedniük a pályára került folyadékot, mielőtt folytatódhatott a teszt.

Hamiltontól újabb javulást láthattunk, most 1:18,684-gyel áll az élen épp. Itt az állás három óra elteltével.

EasyCapture4_2

Itt a nap második piros zászlója. Ennek okozója most Brendon Hartley Toro Rosso-Hondája, amely szintén megállt a pályán.

De ez gyorsan le is csengett. Úgy tűnik, hogy Hartley mindössze megpördült, és pár pillanatig mozdulatlan állapotban maradt az autó, ezért kerültek elő azonnal elővigyázatosságból a piros zászlók. Az új-zélandi azonban el tudott indulni, és önerőből vissza is tért a bokszba. Ismét szabad az út.

További infó a McLarentől, hogy az apró olajszivárgás is olyan gondot okozott, ami miatt ki kell cserélni a motort az autóban - ez zajlik jelenleg, és vesz el újabb értékes perceket a csapat programjából.

A Kubica-rajongók által kitűzött lengyel zászló jól megy a barcelonai lelátó székjeinek színéhez. A szurkolók időben befoglalták a legjobb helyet, csütörtökön és pénteken ugyanis ismét beül a Williamsbe Kubica.

Hamilton pontosan egy versenytávnál, 66 körnél tart, és tovább gyorsult. Most 1:18,400-at futott, ezzel pedig néhány századra ismét megközelítette azt a pályarekordot, amiről ma egyszer néhány percig már azt hihette, hogy megdöntötte.

Stroll javított pár tizedet és helyet, ezzel feljött a 7. helyre, és már nem is övé a mai legkevesebb kör, hanem Oconé.

 

Egy kis kitekintő a Formula-2-re, amelynek mezőnye szintén tesztel ezekben a napokban, méghozzá a Paul Ricardon. Kedden és ma délelőtt is a sorozat újonca, a McLaren-nevelt Lando Norris futotta a leggyorsabb időt.

És még egy kitekintő, ezt a főnök úr jelenti a Genfi Autókiállításról, ahol csodájára járt az alábbi vizuális megoldásnak. A Formula-E új autója egy helyben áll, de az alatta futó fénycsíkoknak köszönhetően mégis úgy tűnik, mintha száguldana.  

Fernando "Halo for Alo" Alonso először szólt a nyilvánossághoz autójának meghibásodása óta: "Korai ebédszünet jön ma. Jól mentünk délelőtt, és ebéd után jön a folytatás!"

Mint reggel jeleztük, ma nem tartanak hivatalos ebédszünetet, vagyis kötelező egyórás leállást Barcelonában 13:00 és 14:00 között. Persze ebédelni így is mindenki elvonul, de a pálya nem lesz zárva ebben az egy órában sem, így bárki, bármikor kihajthat.

Hopphopp, és Ricciardo átvette a vezetést Hamiltontól! A Red Bull hiperlágy gumikon körözve 1:18,357-et jegyzett, ami 18 ezreddel még mindig elmarad a nem hivatalos pályarekordtól, viszont ezek után már megesszük a kalapunkat, ha nem fog az megdőlni a teszthét hátralévő részében.

Ebédszünet ide vagy oda, a berögződés azért megmaradt a csapatoknál, és 13 órához közeledve kezd elcsendesülni a pálya. Az utóbbi percekben már átlagban két autó volt csak munkában, de most kihajtott még Hamilton is. Vajon rámegy még a leggyorsabb körre, mielőtt átadná munkaeszközét Bottasnak?

Hamilton a szuperlágyakon egy hosszabb etapot teljesít, közben Ricciardo is a pályára hajtott. Bár leállás most nincs, a tesztnap első négy órája letelt, így kötelességtudóan mutatjuk is a pillanatnyi állást.

EasyCapture5 

A Toro Rossó-sok gyomra mindenesetre megelégelte az ürességet, a csapat 53 kör után most vonul el egy kis pihenőre. 

Éééés megvan, Daniel Ricciardo megfutotta a 2007 óta létező jelenlegi barcelonai vonalvezetés valaha volt leggyorsabb körét! 1:18,047-tel adta át a múltnak Felipe Massa 2008-as 1:18,339-ét. Az ausztrál köre még annál is gyorsabb, mint ami Hamilton végül törölt ideje volt pár órával ezelőtt. Ezt az eredményt pedig most már nem is fenyegeti a törlés veszélye, nagyon úgy néz ki.

Nálunk meg nem lesz kalapevés, hála az égnek.

Elcsendesült a pálya, egyedül Esteban Ocon köröz most, a többiek a bokszban vannak. 

Néhány statisztika a Pirellitől:

 

Jönnek a pilótacserék, érkezik Hülkenberg és Stroll.

Hoppá: Kimi Raikkönen elég jól érzi már magát és átveszi a Ferrarit Vetteltől! 

A Force India is ebédszünetet tart elég sok más csapathoz hasonlóan, valamiért még sincs hivatalos pihenő...

Percek óta üres a pálya, felmerül a kérdés, hogy tulajdonképpen miért nincs hivatalosan szünet?

A Williams arról tweetelt, hogy hamarosan azért felpörögnek az események:

 

A Ferrari megerősítette: a szünet után Raikkönen ül az autóba!

Nico Hülkenberg megkezdte a munkát és futott egy 1:21-es kört a lágy keveréken, ő vette át a Renault-t Sainztól. 

Hülkenberg egyedül van a pályán, de már kilenc körnél tart, határozottan elkezdte a munkát. 

Romain Grosjean is érkezik:

 

Bottas sem vacakolt sokat, alig öt kör alatt feljött a harmadik helyre a közepes gumikon - 1:20 alatt a finn. 

A finn mercedeses tizenegy kört futott, most pedig friss hiperlágyak kerültek az autójára. 

A Mercedes és a Renault is elérte a száz kört a mai nap folyamán!

Íme Charles Leclerc körei a közepes gumikon: 1:26,0, 1:25,4, 1:25,2, 1:24,9, 1:24,7, 1:24,7, 1:24,2, 1:24,3, 1:24,7 és 1:24,0.

Elérkeztünk a 15 órás helyzetjelentéshez: a csapatok tartottak maguknak ebédszünetet, pilótákat cseréltek és megkezdték a délutáni munkát, legalábbis jó részük, de van, aki még nem jött ki azóta a pályára. A Ferrari bejelentette, hogy Kimi Raikkönen mégis autóba ülhet ma, Valtteri Bottas remek tempót diktált első etapja során a Mercedesszel, a McLarent viszont már több mint négy órája nem láttuk a pályán a "kis probléma" óta... Így állunk most:

Bottas továbbra is nagyon meggyőző és stabilan 1:19-es köröket fut a közepes keveréken. 

Ugyan a Ferrari megerősítette, hogy Kimi Raikkönen vezetni fog ma, egyelőre ennek semmi konkrét jele a bokszutcában sem - jó két és fél órája maradt a csapatnak és a finn pilótának. 

Érdekesség: minden csapat ma futotta meg a saját legjobb körét eddig a teszt során, leszámítva a McLarent...

Közben a Red Bull is elérte a száz kört, a pilóták közül Ricciardo a legszorgalmasabb 103-mal, ráadásul ő a leggyorsabb is eddig. 

Raikkönen megérkezett és teljesítette installációs körét!

Ricciardo versenyszimulációt végez délután, bokszkiállást is csinált, 1:23-as köröket produkál. 

Esteban Ocon a közepes keveréken teljesít etapot, a köridejei: 1:23,9, 1:24,3, 1:24,4, 1:24,1, 1:23,9, 1:25,2, 1:23,8, 1:23,9, 1:23,7 és 1:23,8. A legjobbja ma eddig 1:20,805. 

Némi gond a Williamsnél: Szergej Szirotkin megállt a bokszutcában a Red Bull garázsa előtt, a szerelők tolják vissza. 

A Red Bull-szerelők sportszerűek, hűtötték kicsit az előttük álló Williamst:

 

A Haasnál is gond van, ugyanúgy folyik az olaj, mint a McLarennék, ők is dolgoznak a megoldáson...

Így állunk 16 órakor:

A levegő hőmérséklete 16 Celsius fok a barcelonai pályán, az aszfalt 29 Celsius: az időjárás még mindig kiválóan megfelel a reprezentatív adatgyűjtésre.

Ennek ellenére a pálya csendes, éppen csak Nico Hülkenberg köröz. A törölt, de önként mégis megtartott ebédszünet után most tartják a nemhivatalos uzsonnaszünetet?

A némethez Kimi Raikkönen csatlakozott. Kiszámolták, hány kilométert tesztelt eddig a két ferraris: Vettel 2113-at, Raikkönen 428-at…

Ha közelről megnéznénk, azt látnánk, hogy ezt a Kubica-zászlót 5000 rajongó arcképéből állították össze. Holnap a lengyel tartalékpilóta is pályára lép.

Raikkönen lágy gumis etappal növeli körei számát és faragja le legjobb idejét: 1:20,242-vel most a nyolcadik helyen tart.

Valtteri Bottas ultralágy abroncson javít tovább legjobb körén, de továbbra is a harmadik helyen áll, 0,596 másodperc lemaradással.

Három 100-as a mezőnyben: Ricciardo és Leclerc után Ocon a Force Indiával szintén átlépte a bűvös határt.  

Bottas egyre közelebb lépdel csapattársához, már csak 0,160 másodpercre jár Hamiltontól.

Helyszíni szakértők kiemelik Nico Hülkenberg lágy abroncsos etapját, amely hosszú körök óta az 1:22-es érték körül van. Ez a Renault jó gumikezelési tulajdonoságára utal.

 „Remélik”, hogy még ma újra a pályán tudnak lenni Alonsóval, mondja a McLaren. A spanyol olajszivárgásra visszavezethető műszaki problémája 11 órakor történt, a csapatnak motort is kellett cserélnie.

Egy órával a nap vége előtt így állunk:

Állítólag 10 perc múlva Alonso visszatér a pályára, fél órát körözhet még a délelőtti kettő mellett.

Eközben Hülkenberg túlesett egy versenyszimuláción. 92 kört teljesített úgy, hogy csak délután vezetett.

Az újonc Leclerc 150. körét is teljesítette, és rövidesen Ricciardo is átlépheti ezt a határt. Hartley negyedikként a 100-at érte el.

A rend kedvéért: Alonso azóta sem járt a pályán, a McLaren bokszát paravánok takarják el.

A korábbi időszakhoz képest megélénkült a pálya, az utolsó félórában hatan is kint vannak. A keverékek alapján azonban már aligha látunk nagy javulást a köridőkben.

A Renault már közölte is, hogy befejezte a napot. Megengedhetik maguknak, Sainz és Hülkenberg 180 kört tett meg, ami meghaladja bármelyik másik csapatot.

Ricciardo köreinek száma 160-ra növekedett. Az ausztrál minden kör végén a bokszutcába tér vissza, egy-egy kerékcserére.

Alonso elhagyta a bokszot, és csaknem 7 óra elteltével újra a pályán! Felmerülhet, hogy ennek mi értelme van: ennyi szerelés után nem árt ellenőrizni, működik-e az összerakott autó. Ha mégsem, ott lesz a csapat előtt az egész éjszaka…

Leclerc a kavicságyban, így piros zászlóval ér véget a mai program!

Újra kinyit a bokszutca, de az előbbi eredmények véglegesnek tekinthetők: rajtgyakorlatokra lesz még lehetőség, melyek a hirtelen megállás miatt elmaradtak.

A rajtgyakorlatokat elvégezték, immár hivatalosan is vége a napi programnak.