DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Élő cikkek

F1-es Kínai Nagydíj, a futam eseményei

Következik a négy kihagyott év után megtartott sanghaji versenyhétvége (második) futama, az első sorból induló két Red Bull-lal. Szöveges-képes tudósításunk az 56 körös versenyről.

Láttunk már egy F1-es futamot hétvégén, a 19 körös sprintet tegnap, most azonban (jóval barátságosabb idősávban, 9:00-tól…) következik a hétvége fő attrakciója, a nagydíjfutam.

Max Verstappen uralta a szombati napot, a sprinten és az időmérőn is elhozta az első helyet. Az Aston Martin megóvta az időmérő eredményét, de elutasították, Hamilton a sprint bravúros második helye után már a Q1-ben kiesett. Ezek voltak a szombat legfontosabb történései – tegnapi hírösszefoglalónkat itt lehet visszaolvasni.

A rajtrácson Japán után Kínában is a Red Bullé az első sor, Alonso szerezte a harmadik helyet, megelőzve az esélyesebbnek tűnő két McLarent és két Ferrarit. Hamilton a 18. rajtkockában, Sargeant pedig a bokszutcából indul.

1.

Max Verstappen

1:33,660

       

Red Bull–Honda RBPT

       
       

2.

Sergio Perez

+0,322

       

Red Bull–Honda RBPT

3.

Fernando Alonso

+0,488

       

Aston Martin–Mercedes

       
       

4.

Lando Norris

+0,505

       

McLaren–Mercedes

5.

Oscar Piastri

+0,613

       

McLaren–Mercedes

       
       

6.

Charles Leclerc

+0,629

       

Ferrari

7.

Carlos Sainz

+0,637

       

Ferrari

       
       

8.

George Russell

+0,773

       

Mercedes

9.

Nico Hülkenberg

+0,944

       

Haas–Ferrari

       
       

10.

Valtteri Bottas

+1,005

       

Sauber–Ferrari

11.

Lance Stroll

+1,178

       

Aston Martin–Mercedes

       
       

12.

Daniel Ricciardo

+1,274

       

RB–Honda RBPT

13.

Esteban Ocon

+1,563

       

Alpine–Renault

       
       

14.

Alexander Albon

+1,581

       

Williams–Mercedes

15.

Pierre Gasly

+1,803

       

Alpine–Renault

       
       

16.

Zhou Guanyu

+1,845

       

Sauber–Ferrari

17.

Kevin Magnussen

+1,856

       

Haas–Ferrari

       
       

18.

Lewis Hamilton

+1,913

       

Mercedes

19.

Yuki Tsunoda

+2,086

       

RB–Honda RBPT

       

Bokszutcai rajt: Logan SargeantWilliams-Mercedes

Utoljára 2019-ben tartottak Kínai Nagydíjat, amikor még a Mercedes-dominancia történetét írták: Lewis Hamilton nyerte a versenyt Valtteri Bottas előtt, Sebastien Vettel a Ferrarival lett harmadik, a mostani fő esélyes Max Verstappen pedig negyedik.

A már háromszoros világbajnok holland egyszer állt dobogón Kínában, 2017-ben harmadik lett.

10 % az esély az esőre, de a Red Bull csapatrádióján bemondták, néhány esőcsepp már most benne van a pakliban.

Elindult a felvezető kör, 15-en közepesen indulnak, köztük a komplett élmezőny. A legelső kivétel a 11. helyen Stroll lággyal, illetve az utolsó négyes – Magnussen keményen, Hamilton, Tsunoda és a bokszból Sargeant lággyal.

Kialszanak a lámpák, Verstappen szépen eljön, Alonso viszont az első kanyarkombinációban bravúrosan körbeautózta Perezt, ő a második!

Mindkét Ferrari két pozíciót vesztett, Russell és Hülkenberg a hatodik-hetedik helyre léptek előre. Hátul Hamilton nemhogy fel tudna zárkózni, a 19. helyre esett vissza.

Hülkenberg hetedik helye nem tartott sokáig, a második kör elején Sainz megelőzte, a német három pozíciót bukva már csak tizedik.

Alonso derekasan tartotta a második helyet, de elkerülhetetlen volt, hogy a Red Bull előbb-utóbb elé kerüljön: ez az 5. körben történt meg. Verstappen eközben már 5 másodperc feletti előnyben.

A rajt visszajátszásából kiderül, a két Ferrari az első kanyarban sodródott ki – Sainz egészen a vonalon kívülre –, így vesztettek el két pozíciót, melyekből csak egyet nyertek azóta vissza.

Stroll, aki lágyon kezdett, a kilencedik helyen – Hülkenberget nagyon keményen támadta, a Haas jelentette is a leszorítást.

Elkezdődött, amire Alonso már tegnap számított, a hátrafelé lépkedés: a hetedik körben, a hátsó egyenes végén megelőzte őt Norris, átvette a dobogós pozíciót. Innentől Piastrira kell figyelnie, az Aston Martin versenytempója nincs a McLaren és a Ferrari szintjén.

Megindultak az események, Bottas a tizedik helyet vette el Hülkenbergtől, Leclerc pedig a hatodikat Russelltől. Az első kiállásokra is sor került, Hülkenberg, Tsunoda és Zhou ment a bokszba.

A 10. körben számos újabb versenyző a bokszba érkezett, köztük Stroll és hátulról Hamilton, akinek nem jött be a lágy keverék, most közepesen próbálkozik.

Leclerc gyorsan utolérte Piastrit, a hátsó egyenes végén, a 14-esben ellentmondást nem tűrően előzte meg az ausztrált. Másodperceken belül a negyedik helyre is fellépett, mivel Alonso az Aston Martinnal kihajtott a kerékcserére.

A stewardok nem büntetik Strollt Hülkenberg, sem Albont Gasly leszorításáért.

Dupla kiállás a Red Bullnál, Verstappen 2,1, mögötte Perez 2,0 másodperc alatt kapott új gumikat – ez jól mutatja, mennyire egyben van a Red Bull bokszcsapata. Negyedik és hatodik helyre tértek vissza, időszakosan Norris, Leclerc és Piastri az első három helyen. Rajtuk kívül csak Ricciardo (hetedik) és Magnussen (tizedik) nem állt ki eddig.

Ijesztő pillanat az Alpine bokszában, Gasly jobb hátsója nem volt fent teljesen, de az Alpine elindult. Azonnal meg is állt, a leeső kerék azonban elsodort egy szerelőt – szerencsére nem történt sérülés.

Verstappen friss keményen két másodperccel gyorsabb az előtte levőknél, így villámgyorsan átveszi a harmadik, aztán második helyet. Piastri is kiáll, már csak Norris, a két Ferrari és Magnussen nem voltak bokszban.

A Ferrarinál már a D-tervnél tartanak, derül ki a rádiózásból…

Telt ház van a lelátókon vasárnap Sanghajban: a napi látogatottság 60 000 a hivatalos adatok szerint.

Sainz és Magnussen is cseréltek, a spanyol ezzel egészen Hülkenberg mögé esett vissza. Norris és Leclerc azonban továbbra is mennek. A 19. körben járva most már felmerül a gyanú, hogy megpróbálják egy kiállással teljesíteni a nagydíjat.

Norris mostanáig vezetett, Verstappen visszavette megszokott helyét, az első pozíciót.

Bottas a 11-es kanyar bukóterében húzódik le motorhiba miatt. Nagyon rossz helyen áll meg a Stake, ennek ellenére csak sárga zászló…

Bottas már sétál el az autótól, amikor végre jön a VSC-jelzés. Ez egy komoly hibának tűnik a versenyirányítástól.

A VSC Leclerc-nek jött nagyon jól, ő éppen kifordult a bokszba, miközben Norris már elhaladt mellette. A monacói Alonso mögé, ötödik helyre tért vissza, hátrébb Stroll és Hamilton kiálltak már másodszor.

Elég hosszú volt a VSC-fázis, hogy Norris is kijöjjön és „ingyen” kiállást nyerjen. A brit így simán visszajön a harmadik helyre, 12 másodperccel Alonso elé.

Bottas autóját egy sereg beavatkozó sem tudja megmozdítani, ezért jön a biztonsági autó – és vele együtt szinte mindenki a bokszba.

A Bottas-incidens következtében majdnem mindenki kiállt, így átrendeződött a sorrend: Verstappen mögött Norris a második, Leclerc a harmadik, Perez a negyedik, Sainz az ötödik – mindenki közel azonos gumival, minimális különbségekkel.

A hatodik Alonsót érdemes lesz figyelni, az Aston feltette a lágy keveréket, miközben a körülötte levők keményen vannak. Russell, Piastri, Ricciardo és Stroll jönnek a top 10-ben – Ricciardo a kakukktojás, ő inkább kint maradt közepes keveréken.

Az újraindítás után Alonso tapad az előtte levőkre, jól működik a lágy abroncs – Stroll viszont sérült autóval kiállt a bokszba.

Káosz: Stroll a biztonsági autó mögött találta telibe Ricciardót, miután megtorpant a sor, az RB hátulja magasba repült, de ő tudta folytatni az Astonnal szemben. Az újraindítás után pedig Magnussen megforgatta Tsunodát, mindketten defektet kaptak.

Ennek következtében máris bejön újra a biztonsági autó – a beküldést megelőző pillanatokban azonban Alonso feljött ötödiknek, Sainz elé. Ricciardo még mozgásban, a 9. helyen az ütközés ellenére.

Ricciardo padlólemeze megsérült – a baleset visszajátszását megnézve ezen nem lepődünk meg, inkább azon, hogy még versenyben van.

Stroll szárnycsere után visszajött az utolsó helyre, Magnussennek kereket cseréltek, így Tsunoda az egyetlen, aki a két ütközés során kiesett, az ő autóját mentik, miközben a mezőnyt a biztonsági autó vezeti fel újra.

Így lépjük át a 28. kört, még mindig csak a Kínai Nagydíj felénél járunk!

Az újra-újraindítás kulturáltabb mederben zajlik, ezúttal megúsztuk balesetek nélkül. Előzések is csak a sor közepén történnek: nem meglepő módon Ricciardót előzi mindenki, Hülkenberg, Hamilton és Ocon is átlépte.

Három tíz másodperces büntetést is kiszórnak: Sargeant a biztonsági autó mögött volt szabálytalan, Stroll és Magnussen pedig a büntetések okozásért fizet meg.

A két bűnös, Stroll és Magnussen bemutat egy nagy párharcot, a két autó fél körön keresztül halad egymás mellett – micsoda csata a 16. helyért!

Eközben három kiesőnél tartunk a Kínai Nagydíjon: Bottas és Tsunoda után Ricciardo is kiállt, nem volt értelme folytatni.

Perez a 6-os kanyarban előz egy szépet és kerül Leclerc elé – így a mexikói felér a dobogós helyre a 39. körben.

Leclerc nem elégedett, megkérdezi a csapatot, biztosan jó ötlet-e a D terv – mire azt a választ kapja, hogy mindenki más a D terven van (azaz már nem terveznek kiállni).

Hamilton jött lendületbe, Hülkenberget megelőzve a kilencedik helyen – a futam elején a pontszerzés is nagyon távol volt tőle, a használt kemény gumit azonban jól kezeli a Mercedes.

Aki nem a D terven volt, az a lágyat használó Alonso: a gumik elfogytak, ahogy számítani lehetett rá, 12 körrel a vége előtt a spanyol kiállt. Friss közepest kapott, a 12. helyre jött vissza, Ocon és Albon mögé – innen kell levadásznia a 20 körös keményen levő ellenfeleket. Vajon hány pontot tud megmenteni?

Az Aston Martin számítása szerint ötöt fog előzni, Piastri a cél, akinek McLarenje nem 100 %-os. Ő haladt Ricciardo előtt a Stroll-incidensben, ekkor sérülhetett meg.

Alonso már a 10. helyen, Ocon és Albon mögött, de Hülkenberg megelőzése is pillanatok kérdése. A spanyol szolgáltathat még izgalmat a nagydíjon.

Hülkenberg után következhet Hamilton – Alonso a nagy igyekezetben majdnem elvesztette az utolsó kanyarban, hasonlóan, mint tegnap Sainz. Nem zavartatta magát, a hatalmas mentés után ki is pipálta Hamiltontm, mintha mi sem történt volna.

Ebből a szögből hozta vissza Alonso, akinek időközben Piastri is megvolt – miközben hat kör még hátravan a futamban. Russell 10 másodperccel a spanyol előtt, a legutóbbi körben 1,3 másodperc volt a differencia.

A hajrában még Zhou szolgáltat előzést, Magnussent előzi a 14. pozícióért – a Stake egyik szárnyvéglapja repül az előzés közben. A kínai közönség tombol, de a hétvége kezdetén úgy tűnt, a hazai kedvenc közelebb lesz a pontszerzéshez.

Verstappen rá is hajtott a törmelékre, de a Red Bull nem sérült – a holland befejezi az utolsó kört, és megszerzi idei negyedik futamgyőzelmét!

Norris az egy kiállásos taktikával megszerzi a második helyet – a nagy bravúr, hogy tudta tartani a pozíciót az újraindítás után, Pereznek be kellett érni a harmadik hellyel, nem tudott közel kerülni hozzá.

A szintén egyszer kiálló Leclerc negyedik Sainz és Russell előtt, Alonso pedig a rendhagyó taktikával a végén a hetedik helyig sprintelt.

Piastri a csapattárssal kontrasztban csak nyolcadik, Hamilton kilencedik helyet mentett a 18. rajtkockából, Hülkenberg pedig a tizedik, ötből harmadszor pontszerző idén.