DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

A Ferrari egész koncepciója téves lehet

Az egyensúly és leszorító mellett az aerodinamikai alapkoncepció is lehet magyarázat Binotto szerint a nagy lemaradásra – ha utóbbi igaz, az katasztrofális hibának tűnik. Wolff úgy gondolja, lehet alapja a teóriának.

A Ferrari aerodinamikai és motorfejlesztése sem bizonyult elegendőnek, hogy a csapat legyőzze a Mercedest Barcelonában, sőt, az olasz istálló a szezonnyitó óta először még a dobogóra sem tudott felállni, a harmadik pozíciót Max Verstappen szerezte meg a Red Bull-lal. Mattia Binotto csapatfőnök szerint még az is benne van a pakliban, hogy az istálló aerodinamikai koncepciója rossz: míg a Mercedes úgy tervezte meg első szárnyát – amely meghatározza, hogyan áramlik az egész autó körül a levegő –, hogy minél nagyobb leszorítóerőt termeljen, addig a Ferrari azon dolgozott, hogy az úgynevezett outwash-jelenséget erősítse, azaz kifelé terelje el a levegőt a kerekektől.

„Sokat veszítünk mindegyik kanyarban, nem csupán az utolsó szektorban. Minden egyes kanyarban lassúak vagyunk. Nagy az alulkormányzottság. Csak a leszorítóerő áll emögött, vagy több annál? Ezt elemeznünk kell és megértenünk. Ha most következtetést akarnánk levonni, az biztosan téves következtetés lenne. Napokra van szükség ahhoz, hogy rendes elemzést végezzünk, és próbáljuk megérteni: az egyensúlyról van szó, a leszorítóerőről vagy akár az autó koncepciójáról? Nem tudom, de úgy gondolom, nincs rá válaszunk” – mondta a motorsport.com-nak Binotto a probléma jellegéről.



Ha valóban az autó koncepciója a hibás, az nagyon súlyos probléma – a csapatfőnököt a katasztrofális jelzővel szembesítették. „Nem hiszem, hogy katasztrófa lenne, ahogy sokszor elmondtam már, fiatal csapat vagyunk és tanulási fázisban járunk. Ha a koncepció problémás, akkor sok minden függ attól, hogy mi a pontos gond, de egyes dolgokat egy szezonon belül is ki lehet javítani.”

A rivális Mercedes főnökének, Toto Wolffnak is felvázolták a teóriát: az osztrák vezető elképzelhetőnek tartja, hogy a különbség valóban a koncepcióból fakadt, a Ferrari pedig azért maradt le Spanyolországban, mert a Mercedes nagyobb leszorítóerejű dizájnja nagyobb teret ad a fejlesztésre anélkül, hogy megbolygatná az autó egyensúlyát.

„Ez mindenképpen érdekes gondolat. Láthattuk, hogy akik elöl voltak a téli tesztek során, egészen mások, mint akik most elöl vannak, még a középmezőnyben is. Két különféle aerodinamikai koncepciót láthattunk, tehát lehet benne igazság. A Formula-1-ben azonban sosem egy válasz van egy kérdésre, nincs csodafegyver, amely magyarázat a jó vagy rossz teljesítményre. Szerintem a kulcs az autó fejlesztése, az, hogy a fejlesztési lejtő meredek maradjon” – magyarázta Wolff.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: