Steward
Balogh Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. június 24. vasárnap
F1

Ilyen egyszerű lesz kiigazodni a gumikon 2018-ban

A Pirelli szivárványával feladta a leckét az F1-et nézőknek. A cég elmagyarázta, miért nem szabad lebutítani a gumik egyre szövevényesebb név- és színrendszerét.

Gyakran hangoztatott panasz, hogy a Formula-1 technológiája és szabályai túl összetettek: a színekkel megkülönböztetett gumikeverékekre, melyekből 2017-ben öt volt (és két esőgumi), de ezek közül mindig csak hármat vittek el egyes hétvégékre, szintén nem lehet azt mondani, hogy az egyszerűség és átláthatóság eszméjét képviselik. Az abroncsok szállításáért felelős Pirelli válasza az volt, hogy 2018-ra további két keveréket kifejlesztett, a már-már komikus elnevezésű hiperlággyal és szuperkeménnyel együtt így ezentúl hét száraz pályás abroncsot különböztetünk meg.

 „A szezon végén, amikor megmutattuk az új gumikat, rögtön beszélni kezdtek arról, hogy a Pirelli ismét zavart kelt. Nem ez a célunk” – válaszolt az elégedetlen hangokra az ESPN-nek nyilatkozva Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke. „Sajnálom, ha zavart keltünk, de biztos vagyok benne, hogy a szezon felénél már senki sem fogja felhozni, mert addigra mindenki megjegyzi. A mostani csak azért van, mert újdonság, és ahányszor változás történik, az emberek az elején zsörtölődnek.”

A rajongók soraiban sokakban felmerült: miért nem használ a mezőny egyszerűen egy lágy, egy közepes és egy kemény abroncsnak nevezett keveréket minden helyszínen – függetlenül attól, hogy milyen puhaságúak a más pályákon használtakhoz képest? A Pirelli válasza szerint azért, mert az nem ők lennének.

„Próbáljuk érthetőbbé tenni. Épp a színekkel akarjuk ezt elmagyarázni az embereknek… Lehetne alkalmazni ugyanazt a három színt minden pályán, egy fehér keményt, sárga közepest és piros lágyat, pont, ennyi. De azzal nem adnánk át a megfelelő üzenetet az embereknek. Azt sugallná, mintha mindenhol ugyanolyan gumikat használnánk, ami nem igaz, mert más kerül az autóra Monacóban, Silverstone-ban, Suzukában vagy Monzában.”

„Így is csak három színt kell minden versenyen megjegyezni. A keményebb keverékeket hidegebb színek jelölik, a lágyabbakat pedig melegebbek. Ha valahol sárga, piros és rózsaszín elérhető, akkor a néző tudhatja, hogy a rózsaszín lágyabb a sárgánál” – magyarázta Isola, milyen egyszerű lesz kiigazodni a gumikon. „Három szín és három név: ez a Pirelli számára nem lenne helyes üzenet.”

Nem marad más hátra, márciusig eszünkbe kell vésni a szivárvány színeit:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?