DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Hamilton = Schumacher - Belga Nagydíj statisztikák

Hamilton vagy Schumacher jutott-e el gyorsabban a rekordot jelentő pole-mennyiségig, hányan tudták megnyerni 200. nagydíjukat és miért volt előre megpecsételve a sorsa Kimi Raikkönennek? A Belga Nagydíj statisztikai összefoglalójából kiderül!

Muszáj az elmúlt hétvége, de talán az egész év legfontosabb statisztikájával kezdenünk: Lewis Hamilton beérte a pole-pozíciós örökranglista élén Michael Schumachert, így jelenleg ők ketten rendelkeznek a legtöbb, szám szerint 68 rajtelsőséggel a Formula-1 történetében. A brit ráadásul gyorsabban jutott el eddig a lenyűgöző magasságig, mint a német. Hamiltonnak a 200. nagydíjhétvégéjén jött össze, Schumachernek viszont a 241. versenyéig kellett ehhez várni, ami a 2006-os Francia Nagydíjon jött el. Nem sok kell ahhoz, hogy a brit első soros rajtokat illetően is egyenlítsen, hiszen jelenleg 45 második rajthelye van, ami csak hárommal kevesebb, mint Schumacher értéke.

1



Mint már fentebb elsütöttük a csattanót, Hamilton kerek számot ünnepelt nagydíjrajtok tekintetében Spa-Franchorchamps-ban. Ő mindössze a 17. F1-es pilóta, aki eljutott ekkora versenytapasztalatig, viszont a győzelemmel még különlegesebbé tette a hétvégét önmaga számára. A negyedik pilóta lett, aki meg tudta nyerni 200. nagydíját, előtte Schumachernek (2004, Európa Nagydíj), Jenson Buttonnak (2011, Magyar Nagydíj) és Nico Rosbergnek (2016, Szingapúri Nagydíj) sikerült ez.

Az nem nagy meglepetést, hogy Spában is megfutották a jelenlegi vonalvezetés leggyorsabb körét, ám Hamilton a Q3-ban annyira gyors volt, hogy egyúttal Spa mindenkori legnagyobb átlagsebességű köre is megszületett, beleértve az 1971 előtti időket is, amikor a 14 kilométeres aszfaltcsík még jóval több padlógázos szakaszt tartalmazott. Az átlagsebesség eddigi rekordját Chris Amon tartotta az 1970-es futamon elért 244,744 km//órás körével, most viszont Hamilton 245,867-et repesztett az időmérő végén.

Monzán kívül egyébként is nagyon régen körözött már bárki is ilyen magas átlaggal az F1-ben, legutóbb 2001-ben Hockenheimben láthattunk erre példát, az ottani hosszú pályán rendezett utolsó versenyen.

A Mercedes az első csapat, amely öt egymást követő pole-pozíciót tudott szerezni Spában, hiszen 2013 óta legyőzhetetlenek az időmérőn.

Sebastian Vettel 30. alkalommal futott leggyorsabb kört a futamon, amivel beérte Nigel Mansellt, és 86. versenyén állt az élen, e tekintetben pedig Ayrton Sennával egyenlített ki.

2

Egy második hely a Ferraritól idén nem nagy kunszt, viszont Spában különösen kevés siker jutott a csapatnak az utóbbi időben. A 2010-es években korábban csak egyetlen dobogót szereztek Belgiumban, 2013-ban egy második helyet Fernando Alonsóval. Arra pedig 2008 óta kellett várniuk, hogy egy autóval az első sorba kvalifikáljanak.

Hamilton, Vettel és Ricciardo harmadszor állhattak együtt a dobogóra, és mindháromszor ugyanebben a sorrendben végeztek (2014, Szingapúr és 2017, Barcelona a másik két eset), de az is érdekes, hogy most mindhárman idén ötödik alkalommal végeztek abba a pozícióban, ahol befutottak.

Spa-Franchorchamps az 50. Formula-1-es versenyét rendezte idén, az évtizedek során pedig kialakult a pályának egy elátkozott pontja: a 4. rajthely. Ebből a pozícióból ugyanis még soha senkinek nem sikerült nyernie Spában az F1-ben, sőt, 2005 óta még a dobogóra sem tudott onnan felállni senki. Most Kimi Raikkönen próbálhatta ezt meg, de a balszerencse őt is utolérte egy alattomos 10 másodperces stop & go büntetés képében.

Max Verstappen sem nevezheti magát éppen Fortuna kegyeltjének mostanság, hiszen az idei 12 futamból már 6. kiesését jegyezte. Minden kiesése a versenyek korai szakaszában, a 13. kör előtt történt, így idén eddig csupán a teljesíthető versenytáv 56,02%-át tette meg. Ez még Fernando Alonsóénál is gyengébb eredmény, pedig a spanyol is a kelleténél gyakrabban van a kiesők között, és ő Monacót még ki is hagyta.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: