DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Exkluzív: Ki nyeri a gumilutrit?

Nico Rosberg hozta a kötelezőt: míg Lewis Hamiltont rommá büntetik a hajtáslánc-komponensek csereberéje miatt, addig a német megszerezte a pole-pozíciót, igaz, azt maga is elismeri, hogy egyáltalán nem lesz könnyű dolga, ha győzni akar. A Red Bull és a Ferrari is szeretne kemény ellenfél lenni, ennek érdekében előbbi csapat eltérő gumistratégiával küldi csatába két harcosát.

Ha nem hozta volna össze a pole pozíciót a Belga Nagydíj időmérőjén, valószínűleg Nico Rosbergen röhögött volna az egész világ. A német megszabadult a stratégiai okokból hajtáslánc-komponensek garmadáját cserélő, ennek vonzataként nevetséges mértékű rajtbüntetéssel sújtott Hamiltontól, de mivel az utolsó szabadedzésen a Ferrari és a Red Bull is villantott, volt sansz arra is, hogy kínos helyzetbe kerül. Végül nem így történt, a bajnoki ponttáblázat 2. helyezettje alig másfél tizednyi előnnyel megcsípte a rajtelsőséget a helyi közönségkedvenc, Max Verstappen előtt.

„Ma reggel azt gondoltam, hogy picit gyengébb a tempónk, mint gondoltuk, így tényleg örülök annak, hogy sikerült megszereznem a pole-pozíciót” – mondta Rosberg, aki a mostaninál aligha kaphatna jobb sanszot arra, hogy megpróbáljon faragni a nyári szünet előtt 19 pontnyira nőtt hátrányából. A német elsősorban a Red Bulltól tart, ám azt sem titkolja, hogy nem írja le a mezőny végéről startoló Hamiltont: „Némi szerencsével és talán egy biztonsági autós szituációval Lewis nagyon hamar felkapaszkodhat, így semmiképp nem szabad leírni őt” – mondta a csapattársról, akiről egyelőre nem tudni, hogy a tengernyi büntetés miatt a boxutcából vagy inkább a rajtrács végéről rugaszkodik-e neki távnak.

Maga az érintett amellett érvelt, hogy amennyiben rajta múlik, a rajtrácsot választja, s bár sokak szerint akár onnan is elérheti a dobogót, a brit jóval óvatosabb: „Talán a legjobb tíz közé beférkőzhetek. Dobogóra nem számítok, bár tudjuk jól, hogy bármi megtörténhet, pláne akkor, ha lesz biztonsági autós fázis. Arra törekszem majd, hogy minél előrébb kerüljek” – mondta a háromszoros vb-első, akivel ritkán fordul elő, hogy nem a mezőny elejéből rajtol.

Kulcsfontosságúnak ígérkezik a gumistratégia, a taktikázás ugyanis már a kvalifikáción elkezdődött: Rosberg mellett a Red Bull pilótája, az 5. helyen záró Daniel Ricciardo, valamint a 3-4. rajtkockákat megszerző Ferrari-tandem, Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel is a lágy keverékű abroncsokon futotta legjobb körét a Q2-ben. Számukra nehézkesebb lehet a start, ám talán hosszabbra nyújthatják az első etapjukat, mint a középső fázisban szuperlágy Pirelliken autózó többiek. Például Max Verstappen, aki feltüzelte a helyi közönséget, ám vannak, akik szerint emiatt hiába szerezte meg a 2. rajtkockát, nem lesz érdemi esélye jó eredményt elérni a futamon.

 „Szuperlágyakon kezdek, aztán meglátjuk, hogyan alakul majd az első néhány kör. Van pár eltérő stratégia a mezőnyben. Picit korábban kell majd a boxba mennem, de meglátjuk majd, hogyan állunk az első néhány kör után. A csapattal együtt, közösen hoztuk meg ezt a döntést, és hiszek abban, hogy ez lehet a legjobb stratégia” – mondta a holland csodagyerek, aki átadta a múltnak Ricardo Rodriguez 55 éve fennálló rekordját, és minden idők legfiatalabb, az első sorból rajtoló pilótájává lépett elő. A taktikáról egyébként hasonlóképp vélekedett Ricciardo is: „Már jóval az időmérő előtt megbeszéltük, hogy az lesz a legjobb, ha eltérő stratégiával próbálkozunk. Magam döntöttem úgy, hogy lágyakon kezdem a futamot. A rajtnál Maxnak lehet némi előnye, de hiszek abban, hogy a versenytávra nézve az én választásom lesz a jó. Egyébként már 2014-ben is sikerült bizonyítanom, hogy lehet jó eredményt elérni az 5. helyről startolva is” – fogalmazott az ausztrál, aki abban az évben ugyanilyen pozícióból indulva diadalmaskodott.



Noha a ferrarisok sokat küszködtek a nap folyamán, az időmérőn például Räikkönennek és Vettelnek is meggyűlt a baja az utolsó kanyarral, egyelőre úgy tűnik, hogy a vörösöknek sikerült elmozdulnia az utóbbi néhány futamon látott holtpontról. Arra persze egyikük sem tud magyarázattal szolgálni, hogy minek köszönhető a leheletnyi javulás: „Fogalmam sincs. Ha tudnánk, könnyebb dolgunk lenne, hiszen mindig legalább ebben a helyzetben lennénk. Néhányszor már volt változás idén, köszönhetően talán a pályáknak vagy az időjárásnak… Ki tudja?” – felelte a javulás hátterét firtató kérdésre Räikkönen.

Spában az eső – még akkor is, ha ez a mostani talán minden idők legforróbb Belga Nagydíja – mindig benne van a pakliban, de a dolgok jelenlegi állása szerint minden adott ahhoz, hogy égi áldás nélkül is izgalmas futamunk legyen vasárnap.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: