Az Osztrák Nagydíj első szabadedzését megelőzően a legnagyobb figyelem a Ferrarira helyeződött: elsősorban nem azért, mert Sebastian Vettel minden bizonnyal öthelyes rajtbüntetést fog kapni a vasárnapi futamra váltócsere miatt, hanem sokkal inkább a csapat által fejlesztett fejvédő, a halo okán, amelynek második változatát elhozták a Red Bull Ringre. Csütörtökön a Scuderia garázsában kimentési tesztet végzett a pálya speciális mentőcsapata az FIA orvosainak felügyeletében. A próbát sikeresnek ítélték meg, így arra lehetett számítani, hogy a halo második generációja a pénteki első tréningen a pályán is feltűnik – Vettel és Raikkönen azonban nélküle hajtott ki. A hivatalos indoklás szerint a Ferrari inkább a felmerülő fékproblémákra fordította minden idejét.
A mezőny installációs körökkel kezdte az edzést, így csak lassan gyűltek a mért idők: Max Verstappen volt az első, aki 1:10.1-gyel gyors kört felállított. Ezzel az idővel egészen a 20. percig vezetett, amikor Nico Rosberg vette át a stafétát 1:09.1-es körével. Miközben a német még egy másodpercet faragott, Lewis Hamilton hétvégéje kevésbé alakult sikeresen: a brit versenyző megpördült a 3-as kanyarban, és hogy elkerülje az ütközést a visszaguruló autóval, a mögötte haladó Romain Grosjean szintén megforgatta a Haast.
Ezzel egyidejűleg a két Red Bull is képernyőre került: Max Verstappen ráhajtott a pályára újonnan felhelyezett, sárga kerékvetőre az utolsó előtti kanyarban, így elvesztette szárnyának egy darabját, míg Daniel Ricciardo ugyanitt Marcus Ericsson Sauberjének ütközött kis híján. Később Verstappen edzése szintén a magasított kerékvetők közreműködésében ért véget, a felfüggesztés eltört, a fiatal holland autója pedig a kavicságyban ragadt.
Nem sokkal félidő után Nico Rosberg autójára szuperlágy helyett ultralágy abroncsok kerültek fel, és újabb fél másodpercet csípett, 1:07.644-es köridőt teljesített: ezzel nem csupán a V6-os hibrid éra, hanem a spielbergi pálya történetének pályacsúcsát is megdöntötte.
A sóderben rövid látogatást tevő Rosberg végül 1:07.373-ra csökkentette idejét – és az új legjobb kört –, Lewis Hamilton, aki az edzés során nem tudott elé kerülni, végül három tizedmásodpercre csökkentette lemaradását. A Ferrari újabb három tizedre következik, Sebastian Vettel végzett a harmadik, Kimi Raikkönen a negyedik helyen.
Az ötödikként végző Daniel Ricciardo már egy másodpercnél többet kapott – az edzés végén szintén átbucskázott a kavicságyon. Az előtte végzőkkel ellentétben ő nem használt ultralágy abroncsot a 90 perc folyamán. Carlos Sainz biztató hatodik hellyel nyitott, a Red Bullhoz köthető csapatok egyedüli versenyzője volt ő, aki incidensmentes edzést zárt. Felipe Massát hetedikként intették le a pályán általában jól teljesítő Williamsszel, az utolsó fél órát kihagyó Verstappen, a szintén megforgó Kvjat, valamint Bottas zárt a legjobb tíz között.
Érdemes még megemlíteni a McLarent, amely Fernando Alonso autójára felszerelte új, extra nyílásokkal ellátott, radikális hátsó szárnyát. A kétszeres bajnok a 14. helyen zárt, közvetlenül csapattársa mögött. A futam beugrója a Sergio Perez autóját vezető Force India-tesztpilóta, Alfonso Celis volt, aki idei harmadik szabadedzésén a leglassabb kört futotta meg.
Az első szabadedzés végeredménye:
Versenyző |
Csapat |
Köridő |
Hátrány |
Körök |
|
1 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1:07.373 |
- |
37 |
2 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:07.730 |
0.357 |
34 |
3 |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:08.022 |
0.649 |
28 |
4 |
Kimi Raikkönen |
Ferrari |
1:08.222 |
0.849 |
31 |
5 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull/Renault |
1:08.528 |
1.155 |
34 |
6 |
Carlos Sainz |
Toro Rosso/Ferrari |
1:08.803 |
1.430 |
34 |
7 |
Felipe Massa |
Williams/Mercedes |
1:08.824 |
1.451 |
39 |
8 |
Max Verstappen |
Red Bull/Renault |
1:08.962 |
1.589 |
21 |
9 |
Danyiil Kvjat |
Toro Rosso/Ferrari |
1:08.990 |
1.617 |
32 |
10 |
Valtteri Bottas |
Williams/Mercedes |
1:08.998 |
1.625 |
40 |
11 |
Romain Grosjean |
Haas/Ferrari |
1:09.078 |
1.705 |
34 |
12 |
Nico Hulkenberg |
Force India/Mercedes |
1:09.280 |
1.907 |
43 |
13 |
Jenson Button |
McLaren/Honda |
1:09.365 |
1.992 |
31 |
14 |
Fernando Alonso |
McLaren/Honda |
1:09.567 |
2.194 |
30 |
15 |
Kevin Magnussen |
Renault |
1:09.707 |
2.334 |
24 |
16 |
Pascal Wehrlein |
Manor/Mercedes |
1:09.775 |
2.402 |
34 |
17 |
Jolyon Palmer |
Renault |
1:09.851 |
2.478 |
28 |
18 |
Marcus Ericsson |
Sauber/Ferrari |
1:09.929 |
2.556 |
35 |
19 |
Esteban Gutierrez |
Haas/Ferrari |
1:10.110 |
2.737 |
20 |
20 |
Felipe Nasr |
Sauber/Ferrari |
1:10.314 |
2.941 |
26 |
21 |
Rio Haryanto |
Manor/Mercedes |
1:10.493 |
3.120 |
21 |
22 |
Alfonso Celis |
Force India/Mercedes |
1:10.860 |
3.487 |
37 |