DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

A Honda máris meglebegtette a kiszállás lehetőségét

További szigorításokat terveznek a gyártók a motorszabályokban a következő évekre, de a Hondának nem tetszik minden megszorítás - ha csökkentik a hibrid technológia szerepét, akár le is léphetnek.

A Formula-1 motorgyártói alapvetően nem támogatják az FIA azon ötletét, hogy bármilyen formában is független motorbeszállítót hozzon be a sportba, ezzel enyhítve a kisebb csapatok anyagi küszködésén. Ennek megakadályozása érdekében pedig a Ferrari, a Mercedes, a Renault és a Honda még arra is hajlanának, hogy további költségcsökkentő intézkedéseket vessenek be önmaguk ellen, ami végül persze a hajtásláncok gyártási költségeit, és így az ügyfélcsapatok kiadásait is csökkentené.

Dppi_00115020_504



Az ezzel kapcsolatos tárgyalások még igencsak kezdetleges szakaszukban járnak, de a Motorsport.com magas pozíciót betöltő forrásokra hivatkozva állítja, hogy a gyártók a megszorításokat három módosítás képében szeretnék elérni. Egyrészt célként tűzték ki, hogy tovább nyújtsák a hajtáslánc elemeinek élettartamát, így annak mind a hat alkotóeleméből autónként csak három legyen használható egy teljes szezon során. Az idei és a jövő évi szabályok is még négy elem büntetés nélküli bevetését teszik lehetővé, de ezzel a tervezett módosítással már minden részegységnek nagyjából hét versenyhétvégét kellene kibírnia.

Második pontként szeretnék befagyasztani a hajtáslánc néhány olyan elemének a fejlesztését, amelyek a gyártók szerint már elértek egy megfelelő fejlettségi szintet, így nem indokolt, hogy a további tökéletesítésük miatt költekezzenek. A harmadik ötlet pedig arról szól, hogy az összetett erőforrás egyes alkotóelemeit egységesítsék, megbízva egy közösen kijelölt beszállítót ezek legyártására. Ez a lista magában foglalhatja a hibrid rendszer két fő elemét, a hőenergia és a mozgási energia átalakításáért felelős MGU-H és MGU-K egységeket, amelyek komoly pénzeket emésztenek fel minden márka számára.

Ám csak az egyik baj az, hogy a gyártók számításai szerint ezek a szabálymódosítások komolyságuk miatt várhatóan nem valósíthatóak meg 2017-re, amikorra az FIA előrelépést szeretne elérni a jelenleg is sokat kritizált motorhelyzetben. A másik gond az, hogy a gyártók között sincs teljes egyetértés a fenti három pontban. A Honda ugyanis semmiképpen sem akar belemenni az MGU-H egységesítésébe, mondván, hogy a hibrid technológia fejlesztési lehetősége volt az egyik fő oka annak, hogy egyáltalán csatlakoztak a Formula-1-hez az idei évben. A Honda F1-es programját vezető Yasuhisa Arai egy olyan kijelentést is elejtett, hogy ha a szabályok ilyen irányban módosulnának, számukra már nem lenne értelme többé a sport körforgásában maradni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: