DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Nem az F1 lett Le Mans, a Le Mans lett F1

A csapatok elismerik, hogy a Ferrari és a Mercedes technikájával teljesíthető lenne akár a Le Mans-i 24 órás távja is. Lehetséges, hogy az egyre tartósabb motorok és váltók által az F1 mára sprintversenyből tulajdonképpen megbízhatósági versennyé vált?

A Le Mans-i 24 órás futam apropóján nemrég a Lotus technikai igazgatója, Nick Chester egy olyan különös megjegyzést tett, miszerint az F1-es autók a jelenlegi technikával akár egy teljes napon át tartó hosszútávú versenyt is képesek lennének abszolválni. A Formula-1 tehát a jelek szerint az utóbbi évtized során hatalmas változáson esett át ebből a szempontból, hiszen míg korábban nem ritkán az élcsapatok határokig feszített autói sem jutottak el a célig, ma már szinte alig látunk a motor vagy a váltó meghibásodása által kiváltott kieséseket - az erőforrás elemeiből ugyanis mindössze négy darab használható fel büntetés nélkül egy szezon során, a váltóknak pedig zsinórban hat szombatot és vasárnapot kell kibírniuk.

_r6t0351



Az Osztrák Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján megkérdeztük a szintén a Mercedestől motorokat kapó Williams technikai igazgatóját, Pat Symondsot, hogy egyetért-e Chester meglátásával, illetve nem gondolja-e, hogy rossz fényt vet az F1-re, ha egy megbízhatósági verseny követelményeinek is képes eleget tenni, miközben a sport a kezdetektől fogva sprintversenyként hirdette magát.

„El kell ismernem, hogy nem tudom, mekkora távot fed le a mezőny a Le Mans-i 24 óráson” - kezdte válaszát a Formula.hu kérdésére a mindig megfontolt Symonds, majd amikor ismertették vele, hogy nagyjából 5300 kilométerről van szó, így folytatta: „Nos, a váltóval mindenképp képesek vagyunk erre - valószínűleg még nem értünk el eddig idén, de az edzéseken használt váltókkal már jóval négyezer felett járhatunk. És azt hiszem, a motorok is eljutottak erre a szintre, szóval igen, lehetséges lenne teljesíteni.”

„Ezzel viszont egyáltalán nem arra akarok utalni, hogy a Formula-1 ne lenne sprintverseny. Valójában sokkal inkább helytálló az, hogy napjainkra a Le Mans vált egy 24 órás sprintté, hiszen ők is és mi is a maximális teljesítményre törekszünk. Az elmúlt években rendkívüli mértékben fejlődött a technika, emellett pedig egyre jobban megértjük az egyes elemek működését, és ez tette lehetővé számunkra, hogy ilyen magas szintű megbízhatóságot érjünk el. Ezáltal pedig számottevően csökkentek a költségek azokhoz az időkhöz képest, amikor még minden nap új motort építettünk az autókba.”

A Renault és a Honda az idén látottak alapján még nem tud a Mercedes megbízhatósági szintjének nyomába érni, de vajon mi a helyzet a Ferrarival, amelynek erőforrásai idénre nagy fejlődésen estek át? Erről az olaszok motorrészlegének vezetője, Mattia Binotto beszélt: „Azt hiszem, Pat egész jól kifejtette a választ. A mi motorjaink és hajtásláncunk is képes egy Le Mans-i távra, egyáltalán nem vagyunk távol tőlük ebben a tekintetben. Szóval igen, mi is meg tudnánk csinálni” - erősítette meg a szakember azt a vélekedést, hogy a Ferrari hatékonyságban beérte a Mercedest.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: