DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Az eddigi legésszerűbb magyarázat Alonso sérüléseire

A Lotus F1 Team pilótája, Romain Grosjean szerint Fernando Alonso múlt heti barcelonai teszten elszenvedett balesete és sérülése egy olyan figyelmeztető jel, amelyből az egész F1-nek okulnia kell.

A spanyol pillanatnyi eszméletvesztését, illetve agyrázkódását csapata, a McLaren a nagymértékű oldalirányú erőhatásokra vezette vissza, amelyek a becsapódás pillanatában a pilóta fejét érték. A HANS elsősorban csak az előre és hátrafelé irányuló erőhatásoktól védi a versenyzők nyakát, fejét, és az egész bukóketrec is így van kialakítva. Alonso esete így Grosjean szerint rávilágított arra, hogy az oldalirányú hirtelen erőhatások ellen tulajdonképp alig védi jelenleg valami az F1-es pilótákat.

„Először is örülhetünk neki, hogy Fernando rendben van és kiengedték a kórházból” – kezdte az Autosportnak adott nyilatkozatában a francia. „A másik dolog viszont az, hogy kicsit növelnünk kell a versenyzők biztonságát, ami az oldalirányú erőhatásokat illeti.”



Az újságíró azon felvetésére, miszerint „de hát az autó külsőleg alig sérült meg”, Grosjean rávágta: „Éppen ez a probléma.  Ha oldalról eltalálod a falat, akkor a lengőkarok és a többi ott található alkatrész nem úgy lett megtervezve, hogy elnyeljék az erőhatásokat. Ezek mind karbonból vannak, tehát lehet, hogy eltörnek, de az is lehet, hogy egy darabban maradnak. Ha utóbbi történik, az azt jelenti, hogy az energiának valahová máshová kell továbbmennie – ez pedig ez esetben a versenyző teste lesz” – szolgált az eddigi talán legésszerűbb magyarázattal Alonso sérüléseit illetően a Lotus pilótája.

A másik elgondolkodtató tényező a kétszeres világbajnok múlt heti balszerencsés esete kapcsán, a pályák szélén elhelyezett műfüves részek létjogosultsága. Alonso ugyanis egy ilyen felületre ráhajtva veszítette el uralmát a McLaren felett, míg ha ott mondjuk kavicságy, vagy aszfaltos bukótér van, vélhetően semmi baj nem lett volna. 

„Utálom ezt a borítást” – vallott színt Grosjean. „Van néhány hely, ahol nagyon nem akarsz rámenni a műfűre, mint a 130R kanyar Suzukában, vagy a hosszú 18-as kanyar Austinban. Ez egy kompromisszum aközött, hogy megállítsuk az autót, amely elhagyta a pályát, valamint a biztonság fenntartása között. Nem tökéletes megoldás, de a legjobb, amink eddig van.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: