DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
F1

Jelzett a Red Bull, bezárt egy kiskaput az FIA

Újabb technikai trükköt alkalmazhattak egyes F1-es csapatok, de már a Las Vegas-i Nagydíjtól kezdve új direktívát léptetnek életbe.

Új technikai direktíva lép életbe már a most hétvégi Formula-1-es Las Vegas-i Nagydíjtól kezdődően, amellyel az FIA igyekszik bezárni egy a padlólemezek kopását enyhítő kiskaput – számolt be róla több szaklap, így az Auto Motor und Sport és a Motorsport is.

A jelenlegi ground-effect autók esetén kulcsfontosságú a csapatok számára, hogy minél közelebb vigyék az F1-es autók alját az aszfalthoz, ugyanakkor eközben természetesen figyelniük kell arra, hogy a padlólemez alján lévő kopólemez futam közben kopása ne haladja meg a szabályokban foglalt 1 milliméteres mértéket. Ennek esett áldozatául a tavalyi USA Nagydíjon Lewis Hamilton és Charles Leclerc is.

f1-ferrari-padlolemez-1



Eddig annak érdekében, hogy óvják a kopástól a lemezt azon a négy ponton, ahol az FIA méri azok vastagságát, a csapatok fém csúszóblokkokat helyezhettek el a padlólemez azon részein, ahol a legnagyobb kopásra számítottak. Emellett a korábbi technikai iránymutatás alapján még extra támasztótalpakat szerelhettek a padlóra a mérési pontoktól távolabb.

Ez utóbbiak az előírások értelmében addig szabályosnak minősültek, amíg a függőleges merevségük megegyezett a főtalpakéval – ugyanakkor a direktíva nem érintette azok vastagságát. Az utóbbi hetekben azon néhány csapat – a Motorsport értesülései szerint például a Ferrari igen, de a McLaren nem – ezt kihasználva a szabályzat szándékainál vastagabb támasztótalpakkal rukkolt elő.

Az idézett portál úgy tudja, a Red Bull jelezte az FIA-nak, hogy kiskaput használhatnak ki a szóban forgó csapatot, a Nemzetközi Automobil Szövetség pedig elismerte ezt, és azonnal lépett: a már Las Vegastól életbe lépő új technikai direktíva gyakorlatilag kiveszi az extra támasztótalpak használatának lehetőségét.

Mindez azt is jelenti, hogy az érintett csapatoknak vélhetően feljebb kell állítaniuk a hasmagasságukat, hogy biztosan az 1 milliméteres kopáson belül maradjanak – márpedig akár egyetlen milliméteres eltérés is negyed-fél tizedmásodpercet jelenthet a kalkulációk szerint, ami kritikus lehet például a McLaren és a Ferrari közötti szoros konstruktőri világbajnoki versenyfutásban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: