A jelenség persze nem újdonság a világméretű autósportok közegében, az elmúlt évtizedben például a Formula-1-et is számos kritika érte amiatt, hogy a komoly versenyzési hagyományokkal rendelkező ókontinenst egyre inkább háttérbe szorítják az új piacok kedvéért.
Márpedig a WTCC főnöke, Francois Ribeiro is pontosan ezt tervezi. Jelenleg a 2015-ös versenynaptár 12 állomásának fele található Európán kívül, de ezt a fele-fele arányt is túl soknak érzi a sorozat első embere. „Tovább fogjuk csökkenteni a WTCC európai versenyeinek számát. Szerintem maximum négyet fogunk megtartani” - ecsetelte drámai tervét.
A hírek szerint jövőre a Paul Ricard és a Slovakia Ring kerülhet ki a naptárból, így már el is jutnánk a négy megmaradt pályához, amelyek jó eséllyel nem változnának az ideihez képest. Ribeiro szerint a Nordschleife a hagyományai miatt, az újonc Vila Real a helyszín varázsa miatt, Moszkva a Lada miatt, a Hungaroring pedig Michelisz Norbert vonzereje miatt maradna tovább. „Csak olyan helyszíneket tarthatunk meg Európában, amelyek erős identitással rendelkeznek” - érvelt Ribeiro.
Már arra is vannak tervek, hogy mivel helyettesítenék majd 2016-tól a két kiesőt: az egyik pálya az Autosport szerint jó eséllyel Santa Fe utcáin lenne, a másik pedig valahol Ázsiában.
De hogy miért van szükség erre a hirtelen átalakulásra? A hírek szerint a WTCC az autógyártók kedvére szeretne tenni, amelyek új piacokat akarnak kiaknázni a már egyébként is túlzsúfolt európai színtér mellett. A Citroen például nemrég bejelentette, hogy 2017-től akár ki is vonulhat a túraautók világából, ha például a sorozat nem látogat el Kínába, míg a várhatóan néhány éven belül érkező új márkák is a földrajzi diverzitást részesítik előnyben.
Az Európán kívüli helyszínek száma és aránya az összeshez viszonyítva a WTCC 2005-ös indulása óta:
Év | Összes | Európán kívül | % |
2005 | 10 | 2 | 20 |
2006 | 10 | 3 | 30 |
2007 | 11 | 2 | 18 |
2008 | 12 | 4 | 33 |
2009 | 12 | 5 | 42 |
2010 | 11 | 4 | 36 |
2011 | 12 | 4 | 33 |
2012 | 12 | 6 | 50 |
2013 | 12 | 6 | 50 |
2014 | 12 | 6 | 50 |
2015 | 12 | 6 | 50 |