Elkezdtem a felkészülést a május közepén esedékes nürburgringi versenyhétvégére szimulátorral és a belső kamerás felvételek elemzésével. A pályával kapcsolatos közös történetem kb. tíz évre nyúlik vissza, hiszen rengeteget mentem a régi nyomvonalán a Grand Prix Legendsben. Azért is álltam neki a felkészülésnek ilyen korán, mert annak idején is hetekbe telt mire megtanultam a pályát, és mivel az utóbbi években nem gyakoroltam rajta, igencsak megkoptak az emlékeim. Ráadásul azt is tudni kell, hogy bár a Grand Prix Legends készítői az autókat nagyon élethűen modellezték, a pályák feltérképezésére nem volt annyi lehetőségük, mint a mostani fejlesztőknek, így a nyomvonal kidolgozása kezdetlegesnek mondható. Most, hogy újra elmélyedtem a belső kamerás felvételekben és letöltöttem a pályát az újabb játékokra, ismét rádöbbentem, hogy a Nürburgring teljesítése nem lesz egyszerű menet.
Az ilyen régi és veszélyes pályák tulajdonképpen teljesen kihaltak az autósportból, a Nürburgring az utolsó aktív képviselője a romantikus korszaknak. Egyetlen olyan pályáról tudok, ami hasonló atmoszférát adhat: az ausztráliai Bathurst. És még ez sem fogható a némethez, hiszen a hossza csak kb. az egyharmada, mégis ami Európában a Nürburgring, az abban a régióban a Bathurst lehet, amelyen az ausztrál túraautó-bajnokságban, a V8 Supercarsban is versenyeznek. A Bathurst vonalvezetése is rendkívül veszélyes, és hihetetlen szintkülönbségek tarkítják, de ott már kezdtek kompromisszumot kötni a régi idők veszélyhajszolása és a mostani biztonsági előírások között. Ez az, ami a Nürburgringen a mai napig csak hellyel-közzel valósult meg.
Niki Lauda belesete 1976-ban
A pálya iszonyatosan hosszú, jelentős része a Nordschleifének nevezett szakaszból áll, de használjuk majd a Forma–1-re épített új pályának is kb. a kilencven százalékát. Teljesen másként kell megközelíteni egy ilyen versenyt, szerintem sokkal inkább hasonlít majd a rali gyorsasági szakaszához, mint a megszokott körözéshez. Ezt elsősorban azért mondom, mert itt kifizetődőbb lesz nem 100 százalékon belemenni az összes kanyarba, mert nehéz végig kellőképpen koncentráltnak maradni. Nem is azért, mert az átlagosnál hosszabb a táv, hanem azért, mert a pálya hihetetlenül bonyolult. Egyrészt rengeteg olyan kanyart tartalmaz, amelyek önmagukban olyan kihívást jelentenek, mint Spában az Eau Rouge, másrészt figyelembe kell venni azt is, hogy bár vannak újonnan leaszfaltozott részek, a pálya 80 százaléka a régi aszfaltcsíkból áll, ami tele van gödrökkel, bukkanókkal.
A pálya jellege az előzések várható helyét is meghatározza. A Nürburgring jelentős részén nincsenek kifutási lehetőségek, és olyan szűk a hely, hogy leginkább egy utcai versenyre emlékeztet. Emiatt valószínűleg az új, Forma–1-es pályarészen, illetve a régi vonalvezetés hátsó részén található két kilométer hosszú egyenesen lesznek előzések. Főleg ez utóbbi érdekes, hiszen mivel három kört megyünk majd, háromszor is óriási sansza lesz ezen a brutálisan hosszú egyenesen a nagy motorerővel rendelkező márkáknak az erőfölényük kihasználására. És erre nem lehet készülni. Taktikai szempontból itt a szélárnyéknak hatványozott jelentősége lesz. Ezt egy példával érzékeltetem: ha az utolsó körben vezetném a versenyt, de nagyon szorosan követne valaki, akkor nem szeretném elsőként megkezdeni ezt az egyeneset, mert a mögöttem haladó a szélárnyékból kibújva biztosan megelőzne, és őt intenék le az első helyen. Itt tehát óriási taktikai harc várható, mert kivételesen nem az lesz előnyben, akik elöl halad.
Egy teljes kör a Nordschleifén
Több WTCC-s pilóta, így például a hondások közül Gabriele Tarquini és Tiago Monteiro is részt vett az elmúlt napokban nürburgringi versenyen tapasztalatszerzés céljából. Én április 2-án és 3-án utcai autóval másfél napot körözök majd rajta. Sebességben így nyilvánvalóan nem élhetem át azt, amit majd versenyautóval, de nem is ez lesz a célom, hanem azoknak a finomságoknak a feltérképezése, amelyeket a szimulátor és a belső kamerás felvételek nem adnak át, és erre az utcai autó is megfelelő eszköz. Ezen kívül a verseny előtt lesz még ott hivatalos WTCC-s edzésnap, amelyen a mezőny összes tagja részt vesz, plusz a szabadedzések sem félórásak, hanem egyórásak lesznek a gyakorlás érdekében.
Az is sokat elárul a Nürburgring tradícióiról, hogy azon a hétvégén nem a WTCC-futamok lesznek a fő attrakció a pályán, hanem a túraautó-vb ugyanolyan betétfutama lesz a 24 órás versenynek, mint volt Makaóban az ottani formaautós futamnak.