A két legnagyobb európai formulaautós utánpótlás-sorozat, az F1-es versenyhétvégék legfontosabb betétfutamait adó GP2 és a WSR keretében működő Formula Renault 3.5 egyaránt tizedik bajnokát avatta az elmúlt napokban, ennek apropóján most áttekintjük, melyik sorozat bizonyult egy évtized alatt az erősebbnek abból a szempontból, hogy kikkel gazdagították a Formula-1 mezőnyét.
A bajnokok
A GP2 „remekül kezdett” ebből a szempontból, hiszen a sorozat első hét bajnokából hatan eljutottak a Formula-1-ig, egyedül az a Giorgio Pantano jelent kivételt, aki már korábban megjárta a királykategóriát a Jordannel. Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Timo Glock, Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado és Romain Grosjean viszont egyaránt az F1-ben volt a bajnoki címet követő évben, sőt Glockot kivéve mindannyian a mezőny tagjai még ma is, s Hülkenberget kivéve valamennyien dobogóra is állhattak a királykategóriában.
Azóta viszont nem annyira szívderítő az arány, ahogy arról az elmúlt időben sok szó esett, hiszen a 2012-es bajnok Davide Valsecchi csak tesztpilótai státuszt ért el a Formula-1-ben, sőt a Lotus akkor sem ültette autóba, amikor Kimi Raikkönen sérülése erre lehetőséget adott volna. Fabio Leimernek még ennyi sem jutott, formulaautós karrierje gyakorlatilag véget is ért a tavalyi bajnoki címmel, és az idei győztes Jolyon Palmernek sem a legjobbak a kilátásai.
A WSR 3.5 első bajnoka, Robert Kubica szintén az F1-ben szerepelt már rögtön a következő szezonban, azóta viszont nyolc év alatt mindössze ketten jutottak el az F1-ig: a 2008-as győztes van der Garde 2013-ban mutatkozhatott be a száguldó cirkuszban, míg a tavalyi bajnok Magnussent a McLaren ültette autóba. A többiek története elég „felemás”: Wickens a DTM-ben már két futamot is nyert, Aljosin az IndyCarban bizonyított idén, a 2006-os győztes Alx Danielsson karrierje viszont vakvágányra futott, és jelenleg a hatalmas tehetség Robin Frijnst is ez a veszély fenyegeti.
Érdekes, hogy a kétliteres „második ligából” csak eggyel kevesebb, két bajnok jutott el az F1-ig: Kamui Kobayashi 2005-ben, Valtteri Bottas pedig 2008-ban lett e kategória legjobbja. Az fősorozat idei bajnoka, Carlos Sainz jelenleg a Toro Rosso válaszára vár, akik közte és Jean-Eric Vergne közt fognak dönteni, hogy ki legyen Max Verstappen csapattársa jövőre.
GP2: 67% (Idén is a mezőny tagja 56%)
FR3.5: 33% (Idén is a mezőny tagja 11%)
A dobogósok
A GP2-ben kilenc év alatt összesen 14 további versenyző végzett bajnoki dobogón (di Grassi háromszor, Bianchi kétszer zárt szezont az első három közt, míg Pantano bajnoki címe mellett szintén begyűjtött egy dobogót is). A tizennégyből kilencen is (Kovalainen, Speed, Piquet, di Grassi, Senna, Petrov, Perez, Bianchi és Gutierrez) bemutatkozhattak a Formula-1-ben, de megragadni jóval kevesebben tudtak, mint a bajnokok, hiszen a kilencből mindössze hárman tagjai az idei mezőnynek. A többiek közül a későbbi DTM-es Premat sosem állt igazán közel az F1-hez, a jelenleg részmunkaidőben indycarozó Filippi a Honda tesztversenyzője volt, Razia majdnem F1-es lett a Marussiával, míg Bird és Calado még jelenleg is esélyesnek tűnik a bemutatkozásra, előbbi a Mercedesszel, utóbbi a Force Indiával áll kapcsolatban.
A WSR-ben soha nem szerzett még versenyző két bajnoki dobogót, azaz további 18 pilótával számolhatunk. Közülük hatan jutottak el a Formula-1-ig, bár Markus Winkelhock csak egyetlen futam erejéig. Charles Pic két szezont teljesített, míg a többiek, Maldonado, Ricciardo, Vergne és Bianchi az idei szezonban is szerepet kaptak. A következő versenyző, aki a WSR-dobogósok közül bemutatkozhat, a sérült Bianchi autóját nagy valószínűséggel megkapó Alexander Rossi lehet.
GP2: 64% (21%)
FR3.5: 33% (22%)
A többiek
Az egykori FR3.5-pilóták közül az említetteken kívül csak három további,Vettel, Alguersuari és Chandhok jutott el a Formula-1-ig, a GP2 esetében viszont jóval nagyobb ez a szám. Ábécésorrendben Buemi, Chandhok, Chilton, d’Ambrosio, Ericsson, Kobayashi, Nakajima, Pic, van der Garde és Yamamoto, azaz összesen tíz versenyző került fel az F1-be a nevelőszériából úgy, hogy egy ízben sem állhattak dobogóra a bajnoki összetettben.
Összegzés
A két nagy utánpótlás-széria kiemelkedő szerepe a Formula-1 felé vezető úton összességében megkérdőjelezhetetlen, hiszen a jelenlegi mezőnyből a négy 2005 előtt bemutatkozó pilótán (Alonso, Button, Massa, Raikkönen) kívül mindössze ketten vannak, akik sem a GP2-ben, sem a WSR-ben nem szerepeltek. Adrian Sutil az európai F3-as sorozatokból és az A1GP-ből egy japán kitérőt követően jutott el a királykategóriába, míg Valtteri Bottas ugyan egyik szériában sem versenyzett, ám mindkettő „előszobáját”, a kétliteres Formula Renault Európa-kupát és a GP3-at egyaránt első nekifutásra megnyerte.