Eső miatt némi csúszással, ráadásul vizes aszfalton startolt el az IndyCar idei ötödik futama az indianapolisi épített pályán. Az élről a 64. pole-pozícióját szerző Will Power rajtolhatott, de nem sokáig vezetett a versenyen, egy igen akciódús első kör után ugyanis Pato O’Ward tört az élre az Arrow McLaren SP-vel, ráadásul mögé csapattársa, Felix Rosenqvist zárkózott fel. Ám alig telt el néhány kör, néhányan máris slick gumikra váltottak, s ez nagyon bejött Colton Hertának, aki a többiek kiállása után az első helyet is átvette O’Wardtól – miután elképesztő módon fogta meg a még helyenként nedves pályán elúszó autóját!
Hold on, No. 26.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 14, 2022
Ride onboard with @ColtonHerta as he's one of the first drivers to switch to @FirestoneRacing slicks.
WATCH LIVE:
@NBC & @PeacockTV
INDYCAR App powered by NTT DATA: https://t.co/vyuISIyifv#INDYCAR // #INDYGP // @FollowAndretti pic.twitter.com/Q7wscGK96G
Hertával ellentétben már nem volt szerencsés a címvédő és a verseny előtt az idei bajnokságot is vezető Alex Palou, akit megtréfálták a körülmények, s bár a vizes fűről még visszakepesztetett a pályára, ott lefulladt az autója – így jöhetett a safety car. Az újraindítást követően Herta, O’Ward, Rosenqvist, Power, Conor Daly, Josef Newgarden, Takuma Sato, Alexander Rossi, Scott McLaughlin, Romain Grosjean sorrendben folytatódott a körözés, míg Palou körhátrányban csatlakozott vissza a versenybe.
A 17. körben jött az újabb dráma: Sato előzte nagy csatában Newgardent, akire emiatt Rossi és Jack Harvey is ráesett – utóbbival pedig össze is értek, ami defektet okozott a kétszeres bajnoknak, aki így kénytelen is volt feladni a küzdelmet (bár később még visszatért a pályára). Ismét jött a biztonsági autó, majd az újabb zöld zászló sem tartott sokáig: Rinus Veekay-t tessékelte le a pályáról Callum Ilott, a visszatérő hollandot pedig eltalálta Devlin DeFrancesco.
Things are getting dicey at @IMS.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 14, 2022
Full course yellow after this incident with @josefnewgarden.
WATCH LIVE:
@NBC & @PeacockTV
INDYCAR App powered by NTT DATA: https://t.co/vyuISIyifv#INDYCAR // #INDYGP pic.twitter.com/xDdzutcidU
A harmadik SC-fázis után is maradt a Herta, O’Ward, Rosenqvist sorrend az élen, mögöttük viszont ekkor már Sato haladt, aki előzőleg parádés bevetődéssel előzte Powert. Harvey is próbálta követni a japán példáját, s megelőzte az ausztrált, aki mellett Rossi is elment nem sokkal később. A 33. körben aztán megindult a bokszkiállások újabb köre, s Herta épp csak meg tudta őrizni a pozícióját a két körrel későbbi szervizelésével a csapattársát átugró Rosenqvisttel szemben. Hamarosan pedig újra a biztonsági autó jutott szerephez, miután Dalton Kellett csúszott ki és maradt ott a füves szakaszon.
A vezetést eközben a kiállását még nem megejtő Marcus Ericsson és Kyle Kirkwood örökölte meg, az újraindításra pedig visszatért az eső Indianapolisba, ami újfent megkavarta a kártyákat: O’Ward próbálta előzni Hertát, de a svéd megforgott, s eltalálta őt Rosenqvist – ezzel mindkét McLaren hátraesett az élbolyból! Megforgott rajtuk kívül Sato is, miközben ötödik alkalommal is bejött a safety car, néhányan pedig – például Rossi, majd a második helyről kiálló Kirkwood – esőgumikra váltottak.
Teammates @patriciooward and @FRosenqvist are both collected in turn 1 on the restart.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 14, 2022
The No. 5 continues, but the No. 7 has to come in for repairs.
WATCH LIVE:
@NBC & @PeacockTV
INDYCAR App powered by NTT DATA: https://t.co/vyuISIyifv pic.twitter.com/cB4MHD6xEz
Az újabb újraindítás után Ericssont gyorsan bedarálták a többiek, így Herta visszaállt az élre, mögötte viszont már a McLarenek eltűnése után McLaughlin, Harvey és Grosjean haladt, miközben az eső máris alábbhagyott, s igazából csak a célegyenes volt vizes – emiatt a kockáztatók kénytelen voltak visszaváltani slick abroncsokra. Az őrületnek azonban itt még nem volt vége: Grosjean próbálta kívülről előzni Harvey-t, aminek azonban ütközés és a francia részéről megforgás lett a vége, Simon Pagenaud pedig egy manőverrel mindkettejük mellett elment, így a 20. helyről induló korábbi bajnok már harmadikként autózott. Hamarosan viszont már egy másik nagy felzárkózó, a korábbi kalamajka után előretörő O’Ward is foglalta el ezt a pozíciót.
A táv kétharmadánál megint erősebben kezdett szemerkélni az eső, a nedves rázókő pedig kibabrált Jimmie Johnsonnal, aki miatt így újabb biztonsági autós fázis következett. Az élboly ez alatt újabb bokszkiállásokat ejtett meg, a pitben pedig váltás történt az élen: McLaughlin hajszállal, de Herta elé tudott vágni. Viszont a sárga jelzés alatt megforgott Veekay, így a meghosszabbodó SC-fázist többen kihasználták és mégis esőgumira váltottak: így tett Herta, Pagenaud, Power és szinte mindenki más is, csak McLaughlin, O’Ward és Grosjean maradt száraz pályás abroncsokon, így értelemszerűen ők kerültek az első három pozícióba.
.@smclaughlin93 loses the lead under yellow.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 14, 2022
The No. 3 spins and @patriciooward is now in the top spot.
WATCH LIVE:
@NBC & @PeacockTV
INDYCAR App powered by NTT DATA: https://t.co/vyuISIyifv#INDYCAR // #INDYGP // @IMS pic.twitter.com/cLBxINczSu
Ez viszont nem fizetődött ki: McLaughlin még sárga jelzés alatt kiforgott az élről! Így O’Ward indította újra a mezőnyt, de már az első kanyarban megelőzte őt a vizes pályás abroncson érkező Herta. Viszont a középmezőnyben többen is bajba kerültek, így egyből jött is az újabb biztonsági autós szakasz, a safety car mögött pedig Herta, O’Ward, Pagenaud, Power, Daly és a 23. helyről startoló, idén először rajthoz álló Juan Pablo Montoya sorakozott. Az eső viszont már annyira rázendített, hogy O’Ward is megforgott a lassú tempó ellenére is, így újabb pozíciókat veszített – majd kénytelen is volt bemenni a bokszba kereket cserélni.
Úgy volt stílszerű, hogy végül a kétórás limit miatt előbb leintett futam is sárga alatt érjen véget: Montoya törte össze az autója elejét. Mindez azonban már nem befolyásolta Hertát, aki az év legőrültebb versenyét nyerte meg. Pagenaud és Power végzett még dobogón – utóbbi pedig ezzel az összetett pontversenyben magához ragadta a vezetést! Mögöttük a hajrában az esős pályán több előzést is bemutató Ericssont futott be. Daly az ötödik, a visszakapaszkodó Rosenqvist a hatodik helyen zárt, míg a tízbe Ilott, Sato, Christian Lundgaard – ő még a leintés után szintén összetörte az autóját – és Scott Dixon fért még be. Folytatás a következő két hétben az Indy 500 edzéseivel, kvalifikációjával és május 29-én magával a futammal.
A futam végeredménye:
1. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | |
2. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | 3.0983 |
3. | Will Power | Team Penske | Chevy | 7.1538 |
4. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 7.8193 |
5. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevy | 9.6535 |
6. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevy | 11.0949 |
7. | Takuma Sato | Dale Coyne Racing with RWR | Honda | 11.4814 |
8. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevy | 11.5104 |
9. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan Racing | Honda | 11.8047 |
10. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 13.9916 |
11. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 16.7300 |
12. | David Malukas | Dale Coyne Racing with HMD | Honda | 17.9817 |
13. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan Racing | Honda | 19.5748 |
14. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | 24.4881 |
15. | Tatiana Calderon | AJ Foyt Enterprises | Chevy | 31.9259 |
16. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | Honda | 41.8037 |
17. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | 45.9585 |
18. | Alex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 53.1982 |
19. | Pato O'Ward | Arrow McLaren SP | Chevy | 1 kör /0.6451 |
20. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevy | 1 kör /25.8274 |
21. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | 2 kör /28.8490 |
22. | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | Chevy | 2 kör /36.1286 |
23. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | 2 kör /46.1203 |
24. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevy | Kiesett |
25. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevy | 15 kör /44.4301 |
26. | Kyle Kirkwood | AJ Foyt Enterprises | Chevy | Kiesett |
27. | Dalton Kellett | AJ Foyt Enterprises | Chevy | Kiesett |