Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. szeptember 28. szerda
USA

Herta őrült esős-száraz futamot nyert Indianapolisban

Folyamatosan változó körülmények, hibázó bajnoki esélyesek és éllovasok: az év legkaotikusabb versenyét rendezték szombaton az IndyCarban. Herta mellett Pagenaud és Power a dobogón.

Eső miatt némi csúszással, ráadásul vizes aszfalton startolt el az IndyCar idei ötödik futama az indianapolisi épített pályán. Az élről a 64. pole-pozícióját szerző Will Power rajtolhatott, de nem sokáig vezetett a versenyen, egy igen akciódús első kör után ugyanis Pato O’Ward tört az élre az Arrow McLaren SP-vel, ráadásul mögé csapattársa, Felix Rosenqvist zárkózott fel. Ám alig telt el néhány kör, néhányan máris slick gumikra váltottak, s ez nagyon bejött Colton Hertának, aki a többiek kiállása után az első helyet is átvette O’Wardtól – miután elképesztő módon fogta meg a még helyenként nedves pályán elúszó autóját!

 

Hertával ellentétben már nem volt szerencsés a címvédő és a verseny előtt az idei bajnokságot is vezető Alex Palou, akit megtréfálták a körülmények, s bár a vizes fűről még visszakepesztetett a pályára, ott lefulladt az autója – így jöhetett a safety car. Az újraindítást követően Herta, O’Ward, Rosenqvist, Power, Conor Daly, Josef Newgarden, Takuma Sato, Alexander Rossi, Scott McLaughlin, Romain Grosjean sorrendben folytatódott a körözés, míg Palou körhátrányban csatlakozott vissza a versenybe.

A 17. körben jött az újabb dráma: Sato előzte nagy csatában Newgardent, akire emiatt Rossi és Jack Harvey is ráesett – utóbbival pedig össze is értek, ami defektet okozott a kétszeres bajnoknak, aki így kénytelen is volt feladni a küzdelmet (bár később még visszatért a pályára). Ismét jött a biztonsági autó, majd az újabb zöld zászló sem tartott sokáig: Rinus Veekay-t tessékelte le a pályáról Callum Ilott, a visszatérő hollandot pedig eltalálta Devlin DeFrancesco.

 

A harmadik SC-fázis után is maradt a Herta, O’Ward, Rosenqvist sorrend az élen, mögöttük viszont ekkor már Sato haladt, aki előzőleg parádés bevetődéssel előzte Powert. Harvey is próbálta követni a japán példáját, s megelőzte az ausztrált, aki mellett Rossi is elment nem sokkal később. A 33. körben aztán megindult a bokszkiállások újabb köre, s Herta épp csak meg tudta őrizni a pozícióját a két körrel későbbi szervizelésével a csapattársát átugró Rosenqvisttel szemben. Hamarosan pedig újra a biztonsági autó jutott szerephez, miután Dalton Kellett csúszott ki és maradt ott a füves szakaszon.

A vezetést eközben a kiállását még nem megejtő Marcus Ericsson és Kyle Kirkwood örökölte meg, az újraindításra pedig visszatért az eső Indianapolisba, ami újfent megkavarta a kártyákat: O’Ward próbálta előzni Hertát, de a svéd megforgott, s eltalálta őt Rosenqvist – ezzel mindkét McLaren hátraesett az élbolyból! Megforgott rajtuk kívül Sato is, miközben ötödik alkalommal is bejött a safety car, néhányan pedig – például Rossi, majd a második helyről kiálló Kirkwood – esőgumikra váltottak.

 

Az újabb újraindítás után Ericssont gyorsan bedarálták a többiek, így Herta visszaállt az élre, mögötte viszont már a McLarenek eltűnése után McLaughlin, Harvey és Grosjean haladt, miközben az eső máris alábbhagyott, s igazából csak a célegyenes volt vizes – emiatt a kockáztatók kénytelen voltak visszaváltani slick abroncsokra. Az őrületnek azonban itt még nem volt vége: Grosjean próbálta kívülről előzni Harvey-t, aminek azonban ütközés és a francia részéről megforgás lett a vége, Simon Pagenaud pedig egy manőverrel mindkettejük mellett elment, így a 20. helyről induló korábbi bajnok már harmadikként autózott. Hamarosan viszont már egy másik nagy felzárkózó, a korábbi kalamajka után előretörő O’Ward is foglalta el ezt a pozíciót.

A táv kétharmadánál megint erősebben kezdett szemerkélni az eső, a nedves rázókő pedig kibabrált Jimmie Johnsonnal, aki miatt így újabb biztonsági autós fázis következett. Az élboly ez alatt újabb bokszkiállásokat ejtett meg, a pitben pedig váltás történt az élen: McLaughlin hajszállal, de Herta elé tudott vágni. Viszont a sárga jelzés alatt megforgott Veekay, így a meghosszabbodó SC-fázist többen kihasználták és mégis esőgumira váltottak: így tett Herta, Pagenaud, Power és szinte mindenki más is, csak McLaughlin, O’Ward és Grosjean maradt száraz pályás abroncsokon, így értelemszerűen ők kerültek az első három pozícióba.

 

Ez viszont nem fizetődött ki: McLaughlin még sárga jelzés alatt kiforgott az élről! Így O’Ward indította újra a mezőnyt, de már az első kanyarban megelőzte őt a vizes pályás abroncson érkező Herta. Viszont a középmezőnyben többen is bajba kerültek, így egyből jött is az újabb biztonsági autós szakasz, a safety car mögött pedig Herta, O’Ward, Pagenaud, Power, Daly és a 23. helyről startoló, idén először rajthoz álló Juan Pablo Montoya sorakozott. Az eső viszont már annyira rázendített, hogy O’Ward is megforgott a lassú tempó ellenére is, így újabb pozíciókat veszített – majd kénytelen is volt bemenni a bokszba kereket cserélni.

Úgy volt stílszerű, hogy végül a kétórás limit miatt előbb leintett futam is sárga alatt érjen véget: Montoya törte össze az autója elejét. Mindez azonban már nem befolyásolta Hertát, aki az év legőrültebb versenyét nyerte meg. Pagenaud és Power végzett még dobogón – utóbbi pedig ezzel az összetett pontversenyben magához ragadta a vezetést! Mögöttük a hajrában az esős pályán több előzést is bemutató Ericssont futott be. Daly az ötödik, a visszakapaszkodó Rosenqvist a hatodik helyen zárt, míg a tízbe Ilott, Sato, Christian Lundgaard – ő még a leintés után szintén összetörte az autóját – és Scott Dixon fért még be. Folytatás a következő két hétben az Indy 500 edzéseivel, kvalifikációjával és május 29-én magával a futammal.

A futam végeredménye:

1. Colton Herta Andretti Autosport Honda  
2. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda 3.0983
3. Will Power Team Penske Chevy 7.1538
4. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 7.8193
5. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevy 9.6535
6. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevy 11.0949
7. Takuma Sato Dale Coyne Racing with RWR Honda 11.4814
8. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevy 11.5104
9. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Racing Honda 11.8047
10. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 13.9916
11. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda 16.7300
12. David Malukas Dale Coyne Racing with HMD Honda 17.9817
13. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Racing Honda 19.5748
14. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 24.4881
15. Tatiana Calderon AJ Foyt Enterprises Chevy 31.9259
16. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing Honda 41.8037
17. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda 45.9585
18. Alex Palou Chip Ganassi Racing Honda 53.1982
19. Pato O'Ward Arrow McLaren SP Chevy 1 kör /0.6451
20. Scott McLaughlin Team Penske Chevy 1 kör /25.8274
21. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda 2 kör /28.8490
22. Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP Chevy 2 kör /36.1286
23. Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing Honda 2 kör /46.1203
24. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevy Kiesett
25. Josef Newgarden Team Penske Chevy 15 kör /44.4301
26. Kyle Kirkwood AJ Foyt Enterprises Chevy Kiesett
27. Dalton Kellett AJ Foyt Enterprises Chevy Kiesett
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: