Roger Penske francia nemzetiségű beosztottja nem cicózott és 185.855 mph-s (299.1 km/h) kétkörös átlagsebességének köszönhetően az idei szezonban immár ötödik alkalommal várhatja az első pozícióból a rajtot jelző zöld zászlót. Pagenaud ezzel a tettével ráadásul munkaadója fennállásának kereken félezredik pole-ját szerezte meg valamennyi szériát tekintve, amelyekben a csapat eddig képviseltette magát.
"Ötszázadik pole, ugye milyen klassz?" - mondta az autójából kiszálló versenyző. "Ez még csak egy kvalifikáció volt, nagyon sok dolgunk van még hátra. A helyzet valódi szerencsejáték a mérnökök számára; összesen két körünk van. A körülmények a reggeli edzéshez képest délutánra sokat változtak. Jó érzés végül, ha egy olyan autót kapsz egy oválon, mint amilyen az enyém. Meg szeretnénk mutatni, hogy oválon is erősek vagyunk, győzni akarunk. Elképesztően boldog vagyok, hogy megvan a sebességünk. Már Indy-ben is gyorsak voltunk, de a műszaki problémák kifogtak rajtunk. Nagyszerű érzés itt lenni. Én vagyok az, aki megszerezte a Team Penske 500. pole-ját. Egy francia egy oválpályán. Hát nem eszméletlen?"
A pole révén Pagenaud újabb egy ponttal növelte előnyét összetettben, így jelenleg 75 egységgel vezet a másodikként rangsorolt csapattársa, Helio Castroneves előtt.
A 31 éves versenyző mellől az Ed Carpenter Racing egyetlen, teljes szezonos pilótája, Josef Newgarden rajtolhat. Bár a fiatal amerikai számára saját bevallása szerint továbbra is fájdalmat okoz az a kulcscsonttörés és kézsérülés, amit az időjárás miatt augusztusban befejezendő texasi Firestone 600-on történt balesete során szerzett, azonban ez a kellemetlenség akárcsak két hete Road Americán, most Iowában sem akadályozta. Newgarden az Elkhart Lake-i roadon frissen operált válla ellenére is a bravúros nyolcadik helyen ért célba, ennek ellenére azonban a hét elején nem félt bevallani, hogy tart az iowai rövidováltól, mivel az itteni erőhatások az érintett testrészre összehasonlíthatatlanul nagyobb terhelést jelentenek.
Az aggodalmak viszont egyelőre alaptalannak tűnnek, lévén a 25 éves, kétszeres IndyCar futamgyőztes alig 0.2 mérföld per órával (0.32 km/h) maradt csak el kétkörös átlagát tekintve Pagenaud-tól. Az pedig csak még tovább emeli a teljesítménye fényét, hogy a sérülése miatt ki kellett hagynia a június 30-ai, iowai tesztet, így kizárólag az őt a #21 Dallara-Chevy-ben akkor helyettesített JR Hildebrand adataira támaszkodhatott.
A harmadik rajthelyen ismét egy Penske-fiút találhatunk Castroneves személyében, aki 185.433 mph-val (298.42 km/h) futotta két kvalifikációs körét, míg mellőle főkategóriás pályafutása legjobb időmérős eredményét elérve Ganassiék újonca, Max Chilton indulhat.
A harmadik sort immár száz százalékban Chip Ganassi zászalaja alatt versenyzők alkotják Charlie Kimball, valamint Tony Kanaan jóvoltából, a negyedikből pedig a saját nevét viselő csapat versenyzője/társtulajdonosa, Ed Carpenter, továbbá a Team Penske 2014-es bajnoka, Will Power várhatja a startjelet.
Apropó, ha már szóba került Kanaan: a 2010-es iowai győztes az időmérőt követően úgy nyilatkozott, hogy ha vasárnap győzni tud, akkor megválik a mára védjegyévé vált kopaszságától és a 2017-es szezon kezdetéig hagyja szabadon nőni az állítólagosan majdhogynem természetesen afro-göndör hajkoronáját.
A rajtlista első nyolc helyén tehát kizárólag Chevrolet motorral és aero kittel felszerelt autókat találunk, és nem sokon múlott, hogy az amerikai márka nem mért totális megsemmisítő csapást a Hondára.
A japán gyártó legjobbjának a Schmidt Peterson Motorsports-os Mikhail Aleshin bizonyult 182.754 mph-s (294.11 km/h) átlaggal, maga mögé utasítva a csokornyakkendős brigád két nagyágyúját, a bemelítő körén alulkormányzottság miatt lendületet vesztett négyszeres bajnok ganassis Scott Dixont, valamint a Team Penske-t képviselő Juan Pablo Montoyát.
Az időmérő végeredménye:
# | Versenyző | Csapat | Autó | Átlagsebesség (mph) |
1 | Simon Pagenaud | Team Penske | Dallara/Chevrolet | 185.855 |
2 | Josef Newgarden | Ed Carpenter Racing | Dallara/Chevrolet | 185.639 |
3 | Helio Castroneves | Team Penske | Dallara/Chevrolet | 185.433 |
4 | Max Chilton | Chip Ganassi Racing | Dallara/Chevrolet | 185.419 |
5 | Charlie Kimball | Chip Ganassi Racing | Dallara/Chevrolet | 184.489 |
6 | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Dallara/Chevrolet | 184.430 |
7 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Dallara/Chevrolet | 184.339 |
8 | Will Power | Team Penske | Dallara/Chevrolet | 183.984 |
9 | Mikhail Aleshin | Schmidt Peterson Motorsports | Dallara/Honda | 182.754 |
10 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Dallara/Chevrolet | 182.647 |
11 | Juan Pablo Montoya | Team Penske | Dallara/Chevrolet | 182.641 |
12 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Dallara/Honda | 182.253 |
13 | Takuma Sato | AJ Foyt Enterprises | Dallara/Honda | 181.949 |
14 | Jack Hawksworth | AJ Foyt Enterprises | Dallara/Honda | 181.700 |
15 | Carlos Munoz | Andretti Autosport | Dallara/Honda | 181.067 |
16 | Sebastien Bourdais | KVSH Racing | Dallara/Chevrolet | 180.925 |
17 | Alexander Rossi | Andretti Herta | Dallara/Honda | 180.920 |
18 | Gabby Chaves | Dale Coyne Racing | Dallara/Honda | 180.390 |
19 | Marco Andretti | Andretti Autosport | Dallara/Honda | 180.286 |
20 | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Dallara/Honda | 179.903 |
21 | Conor Daly | Dale Coyne Racing | Dallara/Honda | 178.646 |
22 | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Dallara/Honda | 175.027 |