A szombati pihenőnap után vasárnap a hetedik szakasszal folytatódott a 2024-es Dakar Rali. A mezőnyre összesen 873 kilométer várt Rijád és Ad Dawadimi között, amiből 483 kilométer volt mért szakasz – ha nem számítjuk a kétfelvonásos csütörtök-pénteki 48 órás szuperszakaszt, az egész viadalon ez volt a leghosszabb napi táv.
Loeb triplázva közelített, Ekström elszállt
Az autósoknál kettős Audi-vezetéssel fordult rá a mezőny a „második félidőre”, ám még a szakasz elején jártunk, amikor máris következett az első dráma. Az összetettben második helyen álló Mattias Ekström ugyanis műszaki problémákba ütközött, a felfüggesztéssel adódott baja, úgyhogy előbb a végső elsőségre már nem esélyes márkatársát, Stephane Peterhanselt, majd pedig a szervizcsapatát volt kénytelen bevárni, rengeteg időt veszítve, aminek köszönhetően természetesen bukta az ezüstérmes pozíciót és az esélyét bármilyen jó végső helyezésre.
Ez kapóra jött Sebastian Loebnek, aki ezzel alapból feljött a második helyre. De a Prodrive franciája önerőből is nagyot autózott vasárnap: ő bizonyult a leggyorsabbnak a 483 km-es mért szakasz végén, így idén már a harmadik napi elsőségét zsebelte be – karrierje során pedig egyébként már 26. alkalommal zárt az élen egy napot a Dakaron.
Ezzel a hőn áhított végső siker felé is tett egy jelentős lépést. A versenyt vezető Carlos Sainz ugyanis az egész szakasz során némileg lassabb tempót diktált, mint Loeb, s végül több mint tíz és fél percet kapott tőle. Ezzel az Audi spanyolja elveszítette az előnye harmadát: öt szakasszal a finis előtt 19 percre olvadt a fórja a háromszoros győztesnek.
Loeb mellett a Toyoták közül is többen jól teljesítettek vasárnap: Seth Quintero és Lucas Moraes is vezetett egy-egy korábbi mért pontnál. Közülük végül utóbbi lett a második a szakaszon hétperces hátránnyal, összetettben pedig a harmadik helyen áll – igaz, még így is épp egy óra fölötti maradt a hátránya, azaz neki már csak elméleti esélye van a végső győzelemre, az Sainz és Loeb között fog eldőlni normál esetben.
A napi dobogóra egyébként a múlt héten már elszálló címvédő, Nasser Al-Attiyah fért még fel: Loeb márkatársa szűk tíz percet kapott a franciától. A már említett Sainz negyedik idővel zárta a vasárnapot, Guerlain Chicherit, Quintero és Giniel de Villiers mind mögötte végeztek ma, ahogy az összetettben a negyedik helyét még utóbbi előtt őrző Guillaume de Mevius is. Sokáig jól állt a részidők alapján még a Century Racing versenyzője, Mathieu Serradori is, ám a szakasz vége felé időt veszített, így kicsúszott a nap végi top 5-ből.
Az autósok állása hét szakasz után:
1. Carlos Sainz (Audi) 30:06:42
2. Sebastien Loeb (Prodrive) + 19:00
3. Lucas Moraes (Toyota) + 1:00:35
4. Guillaume de Mevius (Toyota) + 1:30:50
5. Giniel de Villiers (Toyota) + 1:40:07
Egyetlen másodperc különbség az élen a motorosoknál
A motorosoknál Jose Ignacio Cornejo bizonyult a leggyorsabbnak a hetedik szakaszon, ezzel a Honda versenyzője már a harmadik részsikerét húzta be a 2024-es viadalon. Cornejo a Benavides testvéreket előzte meg ehhez: a KTM-et erősítő címvédő Kevin 32 másodperccel, a Husqvarna színeiben szereplő Luciano pedig 3 perc 12 másodperccel maradt el tőle.
Az összesítésben élen álló párosból a korábban vezető Ross Branch szerepelt ma jobban, ő a negyedik időt motorozta, viszont Ricky Brabec így is megőrizte a vezető pozíciót – igaz, a Honda 2020-as győztes amerikai versenyzőjének előnye egyetlen másodpercre (!) olvadt a Hero motorosával szemben.
Cornejo őrzi a harmadik helyét, és értelemszerűen közelített rájuk: hátránya most szűk hét perc velük szemben. A pénteki leggyorsabb Adrien van Beveren a negyedik 14:39-es lemaradással – azaz az első négyben három gyári Honda-versenyzőt találunk. Kevin Benavides legjobb KTM-esként az ötödik 20 perc fölötti különbséggel, csapattársa, a kétszeres Dakar-győztes Toby Price hátránya már épp fél óra fölé kúszott, míg egy órán belül Daniel Sanders (37:41) és Luciano Benavides (Husqvarna) tanyázik még.
A motorosok állása hét szakasz után:
1. Ricky Brabec (Honda) 32:37:20
2. Ross Branch (Hero ) + 0:01
3. José Ignacio Cornejo (Honda) + 6:48
4. Adrien van Beveren (Honda) + 14:39
5. Kevin Benavides (KTM) + 21:39
6. Toby Price (KTM) + 31:00
7. Daniel Sanders (Gas Gas) + 37:41
8. Luciano Benavides (Husqvarna) + 43:12
Guthrie növelte előnyét, helycsere a T4 élén
A Goczalék kizárása után (melyről itt, a reakciókról pedig itt írtunk) a Challenger (T3) kategória élére kerülő, tavaly összesen öt szakaszt nyerő Mitch Guthrie fél óra fölé növelte előnyét Cristina Gutierrezzel szemben, miután az előző két Dakart dobogón záró Rokas Baciuska előtt megnyerte a mai gyorsaságit.
A napi értékelést sokáig a címvédő Austin Jones vezette, de a hajrában fél órát bukott, így összetettben sem tudott javítani a negyedik helyén. A mai dobogó alsó fokán a hazai Alsaif zárt, míg összesítésben a chilei a kétszeres kategóriagyőztes Chaleco Lopezé ez a pozíció.
Az SSV (T4) élén újabb változás történt, sorozatban negyedszer zárja más versenyző az összetett élén a napot. Miután a szaúdi Seaidan tizenhárom percet kapott ma, immár a szakaszt a portugál Ferreira mögött másodikként záró Xavier de Soultrait vezet, s ebben a géposztályban is van egy hölgyversenyző az összetett dobogón Sara Price személyében.
Macik a kamionos értékelés élén
Ha csak bő fél perccel is, de a tavalyi ezüstérmes Martin Macik sorozatban harmadik szakaszgyőzelmét aratta a kamionosok között, s miután közvetlen üldözője, Ales Loprais szűk húsz perc hátránnyal csak harmadikként zárt ma, a cseh Iveco-pilóta előnye immár másfél óránál is több honfitársával szemben.
A quados mezőnyben szintén az éllovas, az argentin Manuel Andujar ért célba elsőként, ám miután egy ellenőrzőpont kihagyása miatt 15 perces büntetést kapott, az előző két kiírás győztese, Alexandre Giroud tovább közelített rá az összetettben. A harmadik helyen ma és az összetettben is a szlovák Juraj Varga található, az idén eddig három szakaszt nyerő – s e téren a verseny történetében negyedik legsikeresebb – brazil Marcelo Medeiros pedig balesetet szenvedett, s sérülései következtében feladta a versenyt.