DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 19. kedd
Retro

Korábban is töröltek már futamokat az F1-ben

A 2020-as, egyelőre meg sem kezdett szezon eddig a lefújt futamokról szól. A korábbi évtizedekben is történtek már versenytörlések, de egészen más okokból. Járvány miatt még sosem volt erre szükség.

Az ötvenes években szinte megszokott volt, hogy néhány futam elmarad pénzügyi problémák miatt és a későbbi időszakban is rendre találkozhattunk elmaradó viadalokkal. A Motorsportmagazine öt emlékezetes esetet emelt ki, olyan is előfordult, hogy a versenyhétvége már javában tartott, amikor meghozták a döntést a halasztásról/törlésről.

1957-ben éppen tetőzött a szuezi válság, amikor komoly zavarok jelentkeztek az üzemanyag-ellátásban szerte a világon. Ez el is söpörte a spa-francorchamps-i Belga, illetve a zandvoorti Holland Nagydíjat. Az F1 vezetése az utolsó pillanatban törölte a két futamot, így viszont hatra csökkent volna a versenyek száma. Végül Pescarával sikerült megegyezni, a tengerparti város ugrott be rendezőként. Érdekesség hogy alig három héttel később szintén Olaszországban, Monzában futottak egy második Olasz Nagydíjat.

1969-ben, ismét Belgium került főszerepbe, az egyre gyorsuló versenyautók számára már túlságosan veszélyesnek bizonyult Spa-Francorchamps eredeti vonalvezetése, így Jackie Stewart vezetésével a pilóták azonnal változásokat követeltek a biztonság érdekében. A szervezők fülük botját se mozdították az egyértelmű kérésre, így a pilóták szövetsége megtagadta a versenyzést, a futamot pedig törölték.

A pilóták nem voltak hajlandóak versenyezni a túlságosan veszélyes pályán


1983 és 1985 között szintén az eredeti versenynaptárakban még szerepelt egy-egy futam New Yorkban. Bernie Ecclestone az amerikai nagyváros mellett hasonló, pompázatos eseményt képzelt el, mint Monacóban. Azonban a környezetvédők, jogi fenyegetések, a szponzorhiány, illetve televíziós anomáliák is közbeszóltak. 1984-ben a közelben, Meadowlandsben egy CART-futamot rendeztek igen mérsékelt sikerrel. Ecclestone egy ideig még megpróbálta életben tartani a projektet, végül teljesen feledésbe merült.

Az egyik leghihetetlenebb sztori 1985-ben született, szintén Spa-Francorchamps-ban. Az eredetileg a versenynaptárban a Monacói és a Kanadai Nagydíj között megrendezendő futamot kénytelenek voltak elhalasztani, mivel a nem sokkal korábban újraaszfaltozott pálya felülete az edzések során az autóktól érkező erőhatások miatt konkrétan elkezdett szétporladni több helyen is. Még szombatra virradóra is próbálkoztak vészmegoldásokkal, de a pálya alkalmatlan maradt a versenyzésre, a törlésről viszont csak szombaton késő este határoztak véglegesen. A rendezőket megbüntették, a futamot pedig szeptemberre halasztották.

A friss aszfalt gyors szétporladásnak indult az erőhatások következtében

Az új évezredben egyetlen esetre emlékezhetünk, amikor a 2011-es Bahreini Nagydíj került a törlés sorsára, ennek hátterében biztonsági problémák álltak. Az Arab Tavasz néven elhíresült demonstrációsorozat Bahreint is elérte, a tüntetések egész Észak-Afrikában és a Közel-Keleten is mindennaposak voltak, a szervezők pedig nem tudták garantálni a csapattagok és a pilóták biztonságát. Nem is lehetett más a végeredmény, minthogy az F1 résztvevői abban az évben nem utaztak el az arab országba.

Hosszú szünet után, 2020 is a futamok halasztásáról és törléséről szól eddig.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: