DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 20. péntek
Retro

Különlegességek Monza történetéből

Az Olasz Nagydíj helyszíne mindig is speciális a pilóták számára. De vajon milyen rekordot tart Michael Schumacher, illetve milyen pimasz trükkel próbált valaki Ayrton Sennához férkőzni?

A jelenlegi Formula-1-es pályák közül Monza a legidősebb, 1922-ben építette fel 3500 munkás májustól júliusig. Mindössze négy aszfaltcsík található a versenynaptárban, amely 1950 óta fogadja a száguldó cirkusz mezőnyét: Silverstone, Spa-Francorchamps, Monaco és Monza.

A versenypálya Európa negyedik legnagyobb parkjában (688 hektáros területen terül el) épült fel, a parkot egy fal veszi körül. A New-York-i Central Parknál két és félszer nagyobb, 110 000 fa, huszonhat farm, három malom és egy vadaspark található ezen a gyönyörű helyen.

1950 óta mindössze egyetlen egyszer nem rendeztek Monzában nagydíjat, 1980-ban, a pálya átépítési munkálatai miatt Imolában került sor az Olasz Nagydíjra. A Formula-1 történetének tíz leggyorsabb nagydíjából kilenc ehhez a pályához kötődik (egy pedig Spához). Az abszolút rekordot Michael Schumacher tartja 2003-ból, a győztes német átlagsebessége 247,585 kilométer/óra volt a Ferrarival.

Schumacher leggyorsabb győzelme, 2003-ban


Ugyanebben az évben Schumacher a legrövidebb (teljes versenytávú) nagydíj csúcsát is megdöntötte, mindössze 1 óra 14 perc 19,838 másodpercre volt szüksége a rajttól a leintés pillanatáig. Olasz győztes a Scuderia színeiben? Erre viszont nagyon régen volt már példa, 1966-ban Ludovico Scarfiotti aratta le a babérokat, de tegyük hozzá, hogy a Ferrarinak 1992 óta nem is volt olasz pilótája. Nagyon régen nyert már vörös autó Olasz Nagydíjat, de az idén rendkívül megerősödött Ferrarival különösen jó esélye lehet, leginkább Sebastian Vettelnek.

A befutónál mért legkisebb különbség is Monzához kötődik, 1971-ben Peter Gethin (BRM) egyetlen századmásodperccel ért előbb célba, mint Ronnie Peterson (March). Annyira szoros volt a befutó, hogy az első öt (Francois Cevert, Mike Hailwood és Howden Ganley részvételével) 0,61 másodperc különbséggel érkezett a célvonalhoz. Ez is rekord.

Tizenkétszer fordult elő, hogy ezen a pályán avathattak bajnokot: 1950 (Farina), 1956 (Fangio), 1960 (Brabham), 1961 (P. Hill), 1963 (Clark), 1966 (Brabham), 1969 (Stewart), 1972 (E. Fittipaldi), 1973 (Stewart), 1975 (Lauda), 1978 (Andretti), valamint 1979 (Scheckter). Azóta egyszer sem.

Jody Scheckter az utolsó, aki Monzában világbajnoki címet ünnepelhetett

A motorok óriási terhelésnek vannak kitéve Monzában, a kör 75%-ában padlógázzal közlekednek a versenyzők. A hatalmas sebességek miatt a csapatok döntő többsége külön erre a pályára is tervez egy első és hátsó vezetőszárnyat, ennek költsége nagyjából 200 000 euró, drága mulatság Monza.

Az itteni szurkolók híresek voltak leleményességükről az elmúlt évtizedekben, amivel kedvenc pilótáik közelébe férkőzhettek. Azt vallották, hogy „a pimaszság győz”. Jó három évtizeddel ezelőtt egy pizzafutárnak öltözött tizenéves egy kartondobozba csomagolt pizzával érkezett a paddockhoz és hangosan kiáltozta, hogy „Pizza Ayrton Senna számára!”, a rendőrök belenéztek a csomagba és valóban egy ínycsiklandó illatú pizza gőzölgött a dobozban. A trükk részben bevált, a területre bejutott, bár a pilótához végül nem került igazán közel.

Jó ideje már csak chippel ellátott belépőkártyákkal szabad belépni, így a pizza-trükk már biztosan nem működhet. Mindenesetre ötletes kísérlet volt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: