DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
Retro

Indy egyik királya sosem tudott nyerni

Általában méltatlanul alábecsülik a legtöbben Michael Andrettit, aki a Formula-1-ben semmit nem tudott felmutatni, de Amerikában sikeres volt. Az Indy500-on azonban a legpechesebbnek bizonyult.

Indianapolisban sosem könnyű nyerni, erről leginkább a Formula-1-es világbajnok Mario Andretti fia, Michael tudna mesélni. Az 1991-es IndyCar bajnok a valaha volt legpechesebbnek számít a híres, kétszáz körös futamokon. Bármennyire is élpilótának számított a tengerentúlon nagyon hosszú éveken át, a patinás oválpályás versenyeken sosem jött össze neki a siker. Pedig rengetegszer állt hozzá közel, néha karnyújtásnyira, de valami mindig közbejött.

Először 1984-ben indult a Brickyard-on, két évvel később már komoly tényezővé is vált. A 200 körös versenyből negyvenötöt az élen töltött, a végén azonban nem volt elég az üzemanyag, újra ki kellett állnia hét körrel a leintés előtt, így körhátrányban csak hatodik lett. 1989-ben szintén tartósan állt az élen, összesen harmincöt kört töltött elől, motorja azonban a futam utolsó negyedébe fordulva megadta magát.

1991-ben a versenytáv közel felét, 97 körön át vezette a mezőnyt, végül mégis csak második lett Rick Mears mögött, akinek elég volt harminc kör az élen, mivel a leintéskor is ő vezetett. A legfájóbb vereséget 1992-ben szenvedte el Michael Andretti, ugyanis végig dominálta a versenyt, a kétszáz körből százhatvanat az első helyen töltött, többnyire óriási előnyt kialakítva. A 189. után (!), alig tíz fordulóval a vége előtt az addig tökéletesen működő autójában tönkrement az üzemanyagpumpa és megállt a pálya szélén. Abban a pillanatban több, mint huszonnyolc másodperces előnnyel rendelkezett ifjabb Andretti, senki a közelébe sem ért volt, a sors azonban másképp akarta.

Közel fél perc előnye volt Andrettinek, az autó azonban leállt tíz körrel a vége előtt

1995-ben sem sikerült neki, ekkor kivételesen saját maga szúrta el. A három évvel korábbihoz kezdett hasonlítani dominanciája, a verseny első negyedében 45 kört az élen tartózkodott, ám Mauricio Gugelmin előzésekor a brazil a tankolásra hajtva kicsit megzavarta a külső íven mellette elszáguldó Andrettit, aki nekikoccant a négyes kanyar után a falnak. Mivel a felfüggesztés érezhetően meghibásodott, az amerikai szintén a pitbe kormányozta autóját. A sérülést azonban nem lehetett gyorsan helyrehozni, így megint csak feladta a küzdelmet. „Az autó gyönyörűen ment, egyszerűen tökéletes volt, nem hiszem el” – füstölgött a kiesés után az amerikai.

430 kör az élen, de nem párosult győzelemmel Indianapolisban


A CART és az IndyCar kettéválása után évekig nem versenyzett a híres oválpályán, majd 2001-ben tizenhat kört vezetve harmadik helyen végzett, a két Penske-vel szemben nem volt ellenszer. Két évvel később ismét vezetett huszonnyolc fordulón át, a verseny felénél viszont a gázpedálja felmondta a szolgálatot. 2006-ban még egyszer utoljára szerencsét próbált, éppen saját fia, Marco mögött végzett harmadikként, de a hagyomány miatt négy kört így is az élen töltött. Ezután végleg visszavonult az autóversenyzéstől.

Nyolcszor vezetett Michael Andretti indianapolisban, verseny közben, összesen 430 körön át állt az első helyen, ami több, mint két teljes táv Indyben. Győznie mégsem sikerült, pedig 1991-ben, ’92-ben és ’95-ben kifejezetten neki állt a zászló. A Formula-1-ben Chris Amon volt hasonlóan balszerencsés, aki bármit is tett, képtelen volt nyerni.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: