DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 30. csütörtök
Retro

Nagy csapatok borzalmas autói

Szinte minden nagycsapatnál előfordult már, hogy az élmezőnybe tartoznak, mégis igazi vesztes autó jut nekik a következő évben. A Ferrari, a Renault, a Red Bull és a McLaren sem úszta meg.

A Ferrari az 1950-es évektől folyamatosan jelen van a Formula-1-ben, számos világbajnoki cím fűződik már a márkához, mégis sikerült már többször is alaposan mellényúlniuk a tervezésben. Először 1973-ban, ami ráadásul nem is lett volna szükségszerű. Az előtte levő három évben mindig futamokat nyert a 312B és a 312B2 jelű versenyautó, majd radikális újítások jöttek (volna), de a belső harcok közbeszóltak. Pedig utólag kiderült, hogy a csak „hókotrónak” becézett karosszéria remek innováció volt.

Eltávolították posztjáról Mauro Forghieri főtervezőt, ám az új 312B3 egészen pocsék design lett, mindössze három pontocskát szerzett a versenyautó a teljes évad során 1973-ban. Sebtében vissza is hívták Forghierit, ő pedig visszahozta a hókotró ötletét. 10 pole-pozíciót és három futamgyőzelmet hozott az 1974-es autó, ezt pedig egy évvel korábban is megtehették volna.

Niki Lauda az 1974-es "hóekével"

A McLaren 2002 végén tett rossz lóra az MP4-18-cal, de a 2003-as idényre szánt versenyautó annyira borzasztó volt, hogy végül nem is vetették be versenyen. Adrian Newey rengeteg szuper tervezéssel jelentkezett pályafutása során, ez nagyon nem tartozott ezek közé. Kétszer is elhasalt a törésteszten, majd a tesztelés során nehezen beállíthatónak és megbízhatatlannak bizonyult. Olyan sokszor hibásodott meg és okozott emiatt balesetet, hogy a pilóták már nem akartak beleülni. Végül teljesen elvetették a designt és a 2002-es autó frissített változatával indultak neki az idénynek a McLarennél, Kimi Raikkönen pedig két pont híján világbajnoki győzelemig jutott vele.

Az évek óta domináló Williams 1997 végén nyúlt nagyon mellé, a konstruktőri és egyéni világbajnoki címet is megszerző istálló 1998-ban semmit nem tudott felmutatni. Jacques Villeneuve két, Heinz-Harald Frentzen egy harmadik helyig jutott, a világbajnoki versengéshez közük sem volt. Sőt, tíz év óta először maradt győzelem nélkül a patinás csapat. A mélyrepülés egyik fő oka pedig az volt, hogy elvesztették Adrian Newey főtervezőt, aki ekkor már a McLaren-Mercedes világbajnok autóján dolgozgatott sikerrel. A Ferrari mellett a McLaren is elhúzott a Williamstől, sőt gyakran a Benetton és a Jordan is eléjük került. Mostanában sem nagyon megy nekik, egészen 2012-ig kell visszamennünk a grove-iaknak utolsó győzelméig.

Nagyon nehezen irányítható volt az 1998-as Williams

A Ferrari 1980-ban is nagyon elszámította magát, különösen nagy zuhanás volt ez annak tudatában, hogy a korábbi években 1975-ben, ’77-ben és 1979-ben is világbajnoki címet jegyzett Niki Lauda majd Jody Scheckter. Bajnokból szinte szó szerint sereghajtók lettek, Scheckter egyszer szerzett csak pontot, Kanadában pedig nem is tudta magát kvalifikálni, de az óriási tehetség, Gilles Villeneuve is mindössze hat egységet kapart össze, az istálló pedig mindössze tizedik lett az összetettben.

De hozhatnánk újabb példákat is, 2013-ban a teljes szezont dominálta a Red Bull, főleg Sebastian Vettellel, akkor már zsinórban negyedszer lett világbajnok. Ugyanakkor 2014-ben, a turbókorszak beköszöntével már nem sok közük volt az összetett elsőségért vívott küzdelemhez, 2015-ben pedig egyetlen futamgyőzelem sem sikerült. A McLaren pedig 2015-ben, a Honda-motornak hála esett oly mértékben vissza, hogy még az első tízbe kerülés is csodával ért fel, nem is sikerült túlságosan sokszor. 1980 óta ez a bizonyos év lett a legrosszabb a wokingiak történetében.

Ha ment az autó, akkor is lassú volt, de sajnos igen gyakran meg is állt

2005-ben és 2006-ban a Renault vitte el mind az egyéni, mind a gyártói bajnoki címet (Fernando Alonsóval), a 2007-es versenygép azonban szörnyű lett. A Ferrari, a McLaren és a BMW-Sauber is a franciák elé ugrott, egyetlen dobogós hellyel kellett beérniük a szezon során. A Michelinről Bridgestone abroncsokra való átállás a jelek szerint meghaladta a mérnöki gárda ötlettárát.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: