Vettel a Japán Nagydíjon nagyon gyorsan, már a futam elején kiállni kényszerült technikai hiba miatt, így szinte behozhatatlan lett a hátránya Lewis Hamilton mögött a világbajnoki összetettben. Ez egymás után a második hétvége, amikor a Ferrari motorhibájából adódóan veszít nagyon értékes pontokat a német.
2006-ban Michael Schumacher hasonló cipőben járt, amikor nyolcadik világbajnoki címéért csatázott és nyerő helyzetből veszített. A hétszeres világbajnok szintén elkövetett a döntő szakaszban vezetői hibát, a csapat is elszúrta egyszer a stratégiát, az utolsó két versenyhelyszínen pedig mindkétszer komoly technikai hiba sújtotta, ezek együtt már soknak bizonyultak.
Az év eleje Fernando Alonsóé volt, az első kilenc futamból hatot nyert meg, Schumacher csak kettőt, miközben saját hibából kiesett Ausztráliában, Monacóban pedig az emlékezetes trükközés miatt a rajtrács végére száműzték. Az USA Nagydíjtól azonban megfordultak az erőviszonyok, a Ferrari jobban fejlesztett és egyértelműen a legjobb erő lett. Zsinórban három győzelem, ebből kétszer kettős siker, Alonso előnye drámaian fogyni kezdett.
A Hungaroringen aztán hibát hibára halmozott. A szabadedzésen piros zászlónál előzött, így az időmérőn visszasorolták (minden mért köréhez két másodpercet hozzáadtak). A kaotikus futamon a második helyen állt a rohamosan száradó pályán átmeneti esőgumikkal az utolsó tíz körben. A kerékcserével harmadiknak esett volna vissza, de kockáztatott a német és kint maradt, hátha meg tudja őrizni a második helyet, pedig addigra riválisa, Alonso már kiesett.
A gumik már használhatatlanra koptak, mégsem jött ki, előbb de la Rosa, majd Nick Heidfeld is megelőzte, utóbbinak neki is koccant, ami miatt tönkrement a felfüggesztése és csak a szerencsének és a sok kiesőnek köszönhette, hogy egyetlen pontot egyáltalán szerzett. A Török Nagydíjon stratégiai hibát követett el a Ferrari, ami nagyon sok pontjába került Schumachernek. Az első sorból indult a két vörös autó, majd így autóztak tizenhárom körön át, Massa vezetett, Schumacher közvetlenül mögötte.
Mindenki várta, hogy mikor cserél helyet a két Ferrari, ez azonban nem történt meg és jött a baj, Liuzzi kicsúszása miatt érkezett a biztonsági autó, mindenki kizúdult kerékcserére. Schumachernek meg kellett várnia, míg Massával végeznek, csak akkor tudták őt megtankolni, így azonban az addig mögöttük futó Alonso megelőzte a németet. A Renault jól volt beállítva, így Schumacher hiába próbálkozott, képtelen volt megelőzni Alonsót. Két vagy négy pont nyereség helyett így kettő pontot elvesztett a szoros csatában a hétszeres világbajnok.
A bravúros olasz és kínai sikert követően Schumacher átvette a vezetést az összetettben (több futamgyőzelmének köszönhetően). Suzukában, az utolsóelőtti futamon is minden az ő győzelmét ígérte, az időmérő edzés is a Ferrari szája íze szerint alakult, Schumacher és Massa az első sorból, míg Fernando Alonso csak az ötödik helyről startolhatott.
A spanyol felküzdötte magát német riválisa mögé a második helyre, amikor is 17 körrel a vége előtt olyan történt, amire senki nem számított. Az egész évben óramű pontossággal működő Ferrari motorja felrobbant, Alonso köszönte szépen és megnyerte a versenyt, óriási előnyre szert téve ezzel a finálé előtt.
Egészen hajszálnyi esélye maradt csak Schumachernek a szezonzáróra, de az edzések alapján a leggyorsabb volt. Az időmérő harmadik szakaszában aztán a bokszból való kihajtást követően ismét megadta magát a Ferrari, nem futott mért kört, maradt a tizedik kocka. Újabb súlyos technikai hiba az olasz géptől, zsinórban másodszor, miközben például 2001 és 2004 között összeadva állt meg kétszer az autó. A versenyen rengeteg viszontagság ellenére (közel egy kör hátrányt szedett össze defekt miatt a futam elején) elképesztően hajrázott és negyedik lett (nagyjából 40-50 másodpercet vert az élmezőnyre is a számítások alapján), a világbajnoki cím azonban Alonsónál landolt, aki második lett Massa mögött. Ha a két kulcspillanatban érkező technikai meghibásodás nem történik, gyakorlatilag biztosan nyolcszoros világbajnokként vonul vissza Schumacher.
Sebastian Vettel autója is szinte tökéletesen működött az idei évben (bár a hétvégéken időnként cseréltek alkatrészeket, de az időmérőt és a versenyt ez sosem befolyásolta Malajziáig. A vezetői hiba Bakuban és Szingapúrban érkezett, a technikai pedig Malajziában és Suzukában. Ide sorolhatjuk még a Magyar Nagydíjon tapasztalt kormányösszekötő-hibát, bár ez lassan feledésbe merült már, mivel Vettel ezzel együtt győzött Magyarországon, de ettől függetlenül sokba kerülhetett volna.
Megbízható és gyors autó lett idén a Ferrari, ám az utóbbi futamokon tapasztalt sorozatos technikai hibák (Raikkönennél is történt) elsorvasztották Vettel maradék reményét a világbajnoki címre. A Ferrari feladata ezek megoldása és 2018-ban a gyorsaság mellett a megbízhatóság terén tökéletes versenyautó megépítése, ez az évad valószínűleg végképp elszállt.