Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. január 20. szerda
Retro

Nem minden orosz pilóta balhés

Mostanában az orosz versenyzőkről mindenkinek Danyiil Kvjat utóbbi évekbeli torpedózásai jutnak eszébe, pedig a most 33 éves Vitalij Petrov sokkal nyugodtabb versenyző volt. Mi volt Petrov 5 legemlékezetesebb pillanata?

Szeptember nyolcadikán 34. életévébe lépett a Formula-1 első orosz pilótája. 2009-ben a GP2-es sorozat második helyén végzett a győztes Nico Hülkenberg mögött. Érdekes, hogy Petrov mindössze három évet töltött a Formula-1-ben, Hülkenberg pedig 2011 óta folyamatosan jelen van, mégis az orosz szerzett dobogós helyet, Hülkenberg pedig azóta sem.

2010-ben az alaposan átstrukturált és megújult Renault istálló a Robert Kubica – Vitalij Petrov párossal vágott neki az évnek. Petrov az évad elején Ausztráliában az esős pályán egy igazán emlékezetes, parádés rajtot produkált, nyolc helyet javított az első fél körben, így a 18. pozícióból indulva máris a 10. helyen találta magát.

Még ugyanebben az évben a szezonzárón került reflektorfénybe az egyébként a középmezőnyt erősítő orosz versenyző Abu Dhabiban. A klasszikussá váló versenyen a világbajnokság végeredményére döntő hatással lett akaratán kívül, pedig csak a dolgát végezte, méghozzá nagyon jól. A verseny elején egy safety car fázis alatt több más pilótával egyetemben megjárták a kötelező bokszkiállást. A világbajnoki éllovas Fernando Alonso a saját cseréje után a Renault mögé tért vissza és egyiküknek sem kellett már a bokszba hajtania. Hiába volt még hátra 39 kör, tömény frusztráció következett a spanyol számára, aki képtelen volt valódi előzési helyzetbe kerülni a remekül vezető orosz mögött. Az eredetileg harmadik helyezett Vettel köszönte szépen és futamgyőzelmével végül elhódította a világbajnoki címet, pedig Alonso biztos befutónak tűnt, de így csak hetedik lett. A kétszeres világbajnok a leintés után Petrov mellé kormányozta autóját és hosszasan kifejtette véleményét arról, hogy érzi magát. Alonso reakciója érthető volt, de egyáltalán nem jogos, mivel Petrov a legkevésbé sem volt szabálytalan, a saját versenyét futotta.

2011-ben Petrov maradt a helyén, a csapat neve azonban Lotus-Renault lett. Az első versenyen azonnal odatette magát az orosz, karrierje legjobbját nyújtotta az időmérőn, a hatodik helyről pedig már a rajtnál feljött negyediknek. Kétkiállásos stratégiája pedig dobogós helyet eredményezett számára, pályafutása egyetlen harmadik helyezését, F1-es karrierje fénypontját.



A következő nagydíjon történt Petrov híres repülése. Néhány körrel a Malajziai Nagydíj vége előtt Petrov elkövetett egy kis hibát, a nyolcas kanyart túl szélesre vette, majd megpróbált gázelvétel nélkül visszatérni a pályára, ami nem tűnt nehéznek. Ám sikerült egy óriási göröngyöt megtalálnia a fűsávban, ami nem látszott, hatalmasat repült a pályára visszatérve, a kormányrúd eltört, a kormánykerék pedig a kezében maradt, miközben még mindig nagyjából százötvennel száguldott.

Az eset természetesen a mémkészítőket sem hagyta hidegen…

Az évad további része nem sikerült jól az orosznak, 2012-ben csak a sereghajtók közé tartozó Caterhamnél kapott versenyzői ülést, nem kis mértékben a komoly szponzori háttérnek köszönhetően (konkrétan a szerződéssel rendelkező Jarno Trullit tették ki a csapatból miatta). Pontot ugyan nem szerzett (mint ahogy a Caterhamnél senki sem), mégis egy nagyon fontos tettet hajtott végre a záró futamon. A világbajnoki címért Vettel és Alonso csatázott, hátrébb azonban a sereghajtók között ugyanolyan fontosságú esemény zajlott. Az első tíz helyezett kapott pontot, de a Marussia jobban állt 11. és 12. helyek tekintetében, mivel Timo Glock Szingapúrban a 12. helyen végzett, így úgy tűnt, meglesz a konstruktőri tizedik hely. Petrov azonban a félig esős versenyen óriásit ment, és tizenegyedik helyével (éppen megverve a nagy rivális Charles Pic-et) bebiztosította a Caterham 10. helyét az év végi összesítésben.

Ennek ellenére az istálló nem tartott tovább igényt Petrov szolgálataira, így 2013-ra már ülés nélkül maradt az orosz. Előbb a DTM-ben, majd a Le Mans szériában talált magának állást az LMP2-es kategóriában, 2016-ban Le Mans-ban a 3. helyen végeztek az SMP Racing színeiben.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?