DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Retro – Távol-Keletről a világ élvonalába

Hosszú évekre „eltűnt” Japánban, ám 2009-ben kapott egy Le Mans-i felkérést, s ezt követően néhány esztendő leforgása alatt a világ egyik legtöbbre tartott pilótájává vált - s még az F1-ben is bemutatkozhatott. Ma születésnapos Andre Lotterer.

Az alábbi cikk 2014-ben íródott.

1981. november 19-én Duisburgban látta meg a napvilágot, de Belgiumban nőtt fel Andre Lotterer, aki 16 éves korában az ADAC által szervezett Formula BMW Junior-bajnokság megnyerésével tette le névjegyét az együléses versenyzés világában, majd a következő esztendőben már a fősorozatot is megnyerte. Következhetett két év Formula-3, ahol szintén nem vallott szégyent: 2000-ben negyedik lett a német sorozatban, egy évvel később pedig Takuma Sato mögött, de a hozzá hasonlóan később szintén WEC-bajnoki címet nyerő Davidsont és Brunit megelőzve második lett a Masters of F3-on.

Itt már a Jaguar színeiben indult, akárcsak a brit F3-as szezonban, ahol csak a hetedik lett, de a zöldek így is F1-es tesztpilótai szerződést kötöttek vele, s 2002-ben ki is próbálhatta a gyár R3 kódjelű versenyautóját. Minthogy a Jaguar a szezon végén mindkét versenyzőjétől elbúcsúzott, Lotterer joggal számíthatott arra, hogy eljött az ő ideje, ám a Milton Keynes-iek választása végül nem rá esett.

lotterer_jaguar2



Lotterer ekkor Japán felé vette az irányt, és hat éven át nem is versenyzett máshol. A Nakajima Racing pilótájaként előbb a Formula Nippon, majd a JGTC mezőnyében is bemutatkozhatott, méghozzá nagy sikerrel: még 2003-ban megszerezte első dobogóit, a következő évben pedig már futamot is tudott nyerni a ma már Super Formula, illetve Super GT néven ismert bajnokságokban. 2009-ig a Formula Nipponban négy bajnoki dobogót ért el, a Super GT-ben pedig kétszer is bajnok is lett a Lexus SC430-cal, mellyel a TOM’S-hoz igazolása, azaz 2006 óta versenyez.

Nem véletlenül emeltük ki 2009-et, hiszen ez az év igazi fordulópontot jelentett Andre Lotterer életében: Colin Kolles privát Audi R10-esével bemutatkozhatott a Le Mans-i 24 órás versenyen, ahol annak ellenére is a hetedik helyet szerezték meg partnerével, Charles Zwolsmannal, hogy harmadik partnerük, Narain Karthikeyan vállsérülése miatt ketten kellett, hogy teljesítsék az egész futamot. Lotterer teljesítménye felkeltette az Audi figyelmét, s szerződtették az akkor 27 esztendős német versenyzőt.

Miután hosszú éveken át csak Japánban versenyezett, Andre Lotterer hirtelen visszakerült az autóversenyzés élvonalába. Az Audi egy teljesen új egységet hozott létre a következő évre, melybe a GT-ből felhozott, de LMP1-es tapasztalattal is rendelkező Fässlert, az éveken át Henri Pescarolo csapatában versenyző Treluyert és Andre Lotterert ültették. Az új trió meghálálta a bizalmat, első közös évükben a második helyen zárták a 24 órás versenyt a testvérautó, Rockenfeller, Bernhard és Dumas Audija mögött – igaz, ehhez a Peugeot-k csődje is kellett, hiszen a favoritnak számító francia gyár mind a négy autója feladta a versenyt.

lotterer_2011_lm_win

A következő évben aztán már győzni tudott a Lotterer-Treluyer-Fässler hármas, méghozzá minden idők egyik legszorosabb Le Mans-i befutójában: az elsőséget az utolsó kiállást követően Lotterer nagyszerű párharcban vívta ki a peugeot-s Pagenaud-val szemben. Egy évvel később a duplázás is összejött, a címvédők ezúttal márkatársaikat győzték le magabiztosan, és megszerezték az első ízben megrendezett WEC-sorozat világbajnoki címét is.

2013-ban egy rajtuk kívül álló technikai hiba miatt nem volt esély a triplázásra, idén viszont minden összeállt: a számos fordulatot hozó versenyen Lottereréken sem az eső, sem más nem tudott kifogni, így annak ellenére sikerült megszerezniük harmadik Le Mans-i elsőségüket, hogy a Toyota egyértelműen gyorsabb volt náluk, s sokáig úgy tűnt, hogy a Porsche is fenyegetést jelent rájuk. A győzelemben oroszlánrészt vállalt a remek tempót autózó Lotterer.

Nem sokkal a harmadik Le Mans-sikert követően a német versenyző izgalmas felkérést kapott: egy verseny erejéig a Caterham színeiben bemutatkozhatott a Formula-1-ben. Persze az autó arra nem adott lehetőséget, hogy igazán nagyot dobbantson, ráadásul műszaki hiba miatt már a futam elején kiesett, de az edzéseken mutatott tempójával így is sikerült felkeltenie a figyelmet. Ebben persze nagyban segítette, hogy a mai napig aktívan formulaautózik Japánban, ahol 2011-ben hatból öt versenyt nyerve bajnok lett a Formula Nipponban, a szezonvégi összetett dobogóra pedig az elmúlt hét évben csak egyszer nem fért fel a technikai szempontból a világ egyik legerősebb formulaautós sorozatának számító bajnokságban.

Miután a kilencszeres Le Mans-győztes Tom Kristensen épp a mai napon bejelentette visszavonulását, kimondva kimondatlanul is Andre Lotterer lépett elő az Audi vezérpilótájává. Mindössze 33 éves, ami azt jelenti, hogy akár egy-másfél évtizedes karrier is állhat még a német pilóta előtt, aki néhány év alatt a messzi Távol-Keleten eltűnt egykori formulaautós tehetségből a világ egyik legmagasabban jegyzett autóversenyzőjévé vált.

FRISSÍTÉS 2024: Lotterer olyannyira meghatározóvá vált a sportautózásban, hogy 2024-ben a Porsche színeiben újra világbajnokságot nyert a WEC Hypercar kategóriájában.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: