DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Rali

Itt az új generáció? – új név tűnt fel az ORB élmezőnyében

Vincze Ferenc neve a ralisport szerelmesei számára már ismerősen csenghet, hiszen tavaly navigátorával, Kuti Péterrel az oldalán a Rali Túra Bajnokság abszolút győztese lett. Az Országos Rali Bajnokság élmezőnyében viszont a Mecsek Ralin tűnt fel először a neve közvetlenül a megszokott nagyágyúk mögött.

Ki ő? Honnan jött? És hogyan sikerült élete második ORB futamán, az elmúlt hétvégi Mecsek Ralin, mindössze 23 évesen egy abszolút 6. helyezést elérnie? Hát, nem ma kezdte ő sem. Elmondja, mikor.

 



- Herczig Norbert, Kazár Miklós, Botka Dávid, Hadik András és Ollé Sándor – a Mecsek Rali abszolút első öt helyezettje, csupa megszokott név, akiket évek óta az ORB élmezőnyében látunk versenyezni. És mögöttük hirtelen feltűntél Te az abszolút 6. helyen. Nyugtass meg, kérlek, mindenkit, hogy nem ma kezdted…

- Nem, nagyon is régen kezdtem már a versenyzést, úgyhogy elég hosszú pályafutásra tekintek vissza. 6 évesen kezdtem el versenyszerűen gokartozni, 8-13 évesek között mentem külön korengedménnyel, természetesen a szüleim beleegyezésével. Második évemben, hét évesen második lettem a magyar bajnokságban, utána viszont anyagi gondok miatt átmenetileg abba kellett hagynom a versenyzést. 13-14 évesen kezdtem el újra versenyezni, amatőr szlalomversenyeken indultam, amiken szinte mindig dobogóra álltam, a többségüket megnyertem. Egy Honda CR-X-em és egy Citroen Saxóm volt ekkor, ezekkel versenyeztem. 2009-ben magyar bajnok lettem abszolútban, 2010-ben pedig a Közép-Európai Bajnokságot is sikerült megnyernem, ezzel zártam szlalomos pályafutásomat. Utána amatőr ralisprinteken kezdtem el indulni, majd 2013-ban már a Rali Túra Bajnokságban futottam teljes szezont, ahol sikerült elhódítanom a bajnoki címet. Ekkor ültem először Mitsubishiben, és először nagyon új volt minden, de az év végére egészen jól összebarátkoztam az autóval. Idén a Kassa Ralin életem első ORB futamát még ezzel a régi autóval teljesítettem, de ott bebizonyosodott, hogy ha labdába akarunk rúgni a többiekkel szemben, akkor itt váltanunk kell. A Mecsek Ralira ezért kibéreltük Kiss Viktor R4-es Mitsubishi Lancer Evo IX-esét. Egy rövid teszt után máris élesben kellett bizonyítanunk, úgyhogy őszintén szólva mi magunk sem számítottunk arra, hogy rögtön sikerül majd egy ilyen jó eredményt elérnünk.

 

- Pénteken még „csak” a 20. helyen álltatok az abszolútban, onnan sikerült a végére előrejönnetek a 6. helyre. Minek volt köszönhető ez a jelentős javulás?

- Pénteken eléggé balszerencsések is voltak több dolog miatt, illetve az autóhoz is hozzá kellett még szokni, úgy gondolom, hogy elsősorban ez volt az oka annak, hogy fokozatosan tudtunk egyre jobb és jobb időeredményeket futni, és a végén a Power Stage-en már egy abszolút 4. időt jöttünk, amire tényleg mi magunk sem számítottunk. Még Botka Dávidot is sikerült azon a gyorson legyőznünk, pedig őt személy szerint nagyon nagyra tartom, és szerintem ő nagyon tud menni a Mitsubishivel. A pénteki nap történéseire visszatérve, az első gyors előtt leesett az eső, de mi akkorra már elhagytuk a szervizparkot. Elöl közepesen kemény slickek, hátul lágy slickek voltak fent az autón, úgyhogy csúszkáltunk is rendesen. Aztán a második reptéri gyors előtt még le is defekteltünk, szóval a kezdés tényleg nem sikerült túl szerencsésen, de nagyon örültünk, hogy így is viszonylag jól tartottuk magunkat az abszolút 20. helyen. A szombati nap pedig tényleg káprázatosan alakult, szinte végig száraz pályákon mehettünk, és nagyon élveztem, ahogy fokozatosan tudtam belelendülni és fokozni a tempót az autóval. Még mindig maradt persze benne tartalék, úgyhogy ez a jövő kihívása lesz, hogy én is felnőjek a feladathoz.

 

- Hideg Krisztiánt az utolsó gyorson sikerült megelőznöd az abszolútban. 4,5 mp. hátrányból csináltál 1,3 mp. előnyt 12 km-en. Érezted, hogy meglesz?

- Bíztam benne. Előtte a navigátorommal meg is beszéltem, hogy ha tudunk, gyorsítsunk még egy keveset, hátha meg tudjuk még őt fogni. Nagyon örülök, hogy végül sikerült.

 

- Ez volt az első Mecsek Ralid. A pályákat ismerted már korábbról, vagy ilyen szempontból egy kis hátrányból indultál a többiekkel szemben?

- A pályákat egyáltalán nem ismertem korábbról, ezért is volt nagyon nehéz úgy-ahogy tartani a lépést a legjobbakkal, hiszen Herczig, Kazár és a többi élmenő már évek óta ezeken a pályákon versenyeznek, és betéve ismerik őket. Nagyon nehéz feladat volt ez így elsőre, de úgy érzem, viszonylag jól megoldottuk.

 

- Még csak 23 éves vagy, az egyetlen ilyen fiatal, aki feltűnt az élmezőnyben. A többi élmenő a 30-as, 40-es éveiben jár már. Rengeteg időd van még. Mik a tervek, illetve célok a folytatásra?

 

- Jövőre mindenképp szeretnék teljes szezont futni az ORB-n. Azt tudni kell, hogy én murván soha nem mentem még, ezért az idei szezon záró fordulóját, a Waldviertel Ralit most kihagyom. Helyette viszont mindenképp szeretnék elindulni még idén, vagy a jövő év elején néhány murvás ralisprinten, és persze a Szilveszter Ralin, ahol már tavaly is elindultam, és akkor esőben sikerült abszolútban megnyernem az egyik szakaszt, azt nagyon élveztem. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: