DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

Egy háromszoros F1-es világbajnok a helyszínről nézte a wimbledoni elődöntőt

Sir Jackie Stewart is ott ült a lelátón Andy Murray és Roger Federer teniszmeccsén. Mielőtt elkezdődött volna a torna egyik legjobban várt mérkőzése, a skót F1-es legendának még volt ideje két teniszlegendával fényképezkedni - a képen Björn Borggal és Rod Laverrel pózol.

EasyCapture1_18

Charles Leclerc már a Török Nagydíj óta kiváló formában van

A tavalyi török futam óta elképesztően stabil teljesítményt nyújt a Ferrari monacói pilótája. Leclerc a Miamiban elért második helyével már zsinórban a 12. olyan versenyét teljesítette, melyen a pontszerzők között zárt. A 2021-es év utolsó szakaszában a negyedik hely volt a legjobb eredménye, idén viszont mindössze egyszer fordult elő, hogy nem az első vagy a második pozícióban fejezte be az adott futamot.

Versenyző licenszet sem váltott ki eredetileg az idei évre Nagy Dani

Az Autósport és Formula Magazin stúdióvendége két nappal a WTCR pau-i szezonnyitója után Nagy Dániel volt, aki bevallotta: 2022-ben nem tervezett egyetlen szériában sem versenyezni, gyakorlatilag minden előzmény nélkül érte Zengő Zoltán felkésére a WTCR teljes szezonjára röviddel az első verseny előtt. Ennek az ajánlatnak nem tudott nemet mondani – a megállapodás nyélbe ütésétől alig tíz napja volt az első versenyig, hogy a versenyzői engedélytől a versenycipőig mindent elintézzen, majd egyetlen tesztkör nélkül üljön be a versenyhétvégén a Zengő Cuprába. A teljes beszélgetést az AFM júniusi adásában mutatjuk meg a Spíler TV-n.

Az FIA elkerülné a Le Mans és az F1 ütközését

A múltban már több alkalommal is előfordult, hogy ugyanazon a hétvégén rendezték meg a WEC kiemelt eseményét, a Le-Mans-i 24 órást, és a Formula-1 egyik versenyét, ám a Nemzetközi Automobil Szövetség elejét venné ennek a jövőben. Erről nemrégiben az elnökhelyettes, Robert Reid beszélt a Motorsportnak, aki elárulta, különösen jövőre szeretnének változást elérni, mivel akkor lesz a legendás hosszútávú verseny 100. születésnapja.

„Ez egy jó lehetőség számunkra, hogy azt mondjuk, jövőre ne legyen ütközés, és ennek normává kellene válnia. Támogatnám, hogy ne legyen összecsapás, általában, és konkrétan a jövőre nézve is. A WEC úgy működik, ahogy az összes bajnokság az F1 kivételével, ahol a promóter tesz javaslatot a naptárra, és az FIA-n múlik, hogy elfogadja-e vagy sem. A Formula-1 kicsit más, mert nagyjából ők döntik el, hogy milyen legyen a naptár” – mondta Reid.

Így készült az Alpine különleges festése Miamiban

Egyedi dizájnt kaptak az Alpine keréktárcsái, melyek az idei szabályokkal együtt tértek vissza az F1-be. A francia alakulat Miamiban nagyszerűen hasznosította ezt a felületet, mivel a helyszínre jellemző színekkel és elemekkel díszítették fel. Az alábbi videón magát a munkafolyamatot láthatjuk.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

BWT Alpine F1 Team (@alpinef1team) által megosztott bejegyzés

Még a leggyorsabb kerékcserét is a Red Bull produkálta Miamiban

Sőt, a top 3-ban kétszer is feltűntek az energiaitalosok: Sergio Perez kiállásával 2,33 másodperc alatt végeztek a szerelők, de Max Verstappen cseréje is csak 2,49 másodpercig tartott. Kettejük közé az Aston Martin férkőzött be Lance Stroll szervizelésével. A Red Bull ezzel második elsőségét gyűjtötte be ezen a téren, ezzel második helyen állnak a háromszor leggyorsabbnak bizonyuló McLaren mögött. Íme, a leggyorsabb három kerékcsere a Miami Nagydíjról:

Nem lesz újra WTCC a WTCR-ből

A túraautózás nemzetközi csúcssorozata 2017-ben versenyzett utoljára világbajnoki státuszban, 2018 óta a TCR-szabályrendszer szerint épített autók indulnak a WTCR névre keresztelt szériában, amelyben viszont nincs hivatalos gyártói jelenlét, így a vb-státuszt sem kaphatja meg az FIA-tól (emiatt hivatalosan Michelisz Norbert is „csak” világkupagyőztesnek számít). Úgy tűnik, ez nem is fog változni a közeljövőben, Alan Gow, az FIA túraautós bizottságának vezetője szerint ugyanis a TCR-modelleket építő gyártók nem akarnak konstruktőri értékelést, megfelel nekik a jelenlegi ügyfélalapú géposztály és versenyzés:

„Nem akarják a konstruktőrök, hogy hivatalos gyártói bajnokságként élesszük fel a WTCC-t. A gyártók elég egyértelműen kijelentették, hogy azt szeretnék, ha a TCR-kategória ügyfélalapú versenyzés maradna. Évek óta ez a hozzáállás: gyártóként kezdték, majd egyre inkább az ügyfélcsapatok felé tendáltak, hasonlóan a GT3-hoz. Ügyfélprogramként akarnak megmaradni, s ez az FIA részéről, részünkről is rendben van” – idézi Gow szavait a TouringCarTimes.com szaklap. A szakvezető hozzátette: nem aggódik a széria jövője miatt az elektromos irányba elmozdulás ellenére sem – már csak azért sem, mivel a WTCR-ben is hibrid erőforrásokat vezetnek be 2023-ban.

wtcr-pau-1

Perez erőt veszít, Ocont feltartásra kérik – így szólt a rádió Miamiban

Megérkezett a szokásos csapatrádiós válogatás a Formula-1-es Miami Nagydíj hétvégéjéről, amelyből többek között az is kiderül, hogy az Alpine azt kérte Esteban Ocontól Fernando Alonso időbüntetése miatt, hogy tartsa fel a mögötte érkezőket, a francia azonban azt válaszolta, hogy nem tudja ezt megtenni, mert akkor megelőzik – de persze más érdekesség is található a videóban, amely IDE vagy a képre kattintva indul:

radio-miami-f1-video

Női versenyzője is lesz az elektromos Ralikrossz-világbajnokságnak

Bejelentette pilótapárosát a WRX új csapata, a Construction Equipment Dealer Team: a svéd formáció Klara Andersson és a hatszoros futamgyőztes Niclas Grönholm párosával versenyez – előbbi a 2014-ben indult vb első állandó női pilótája lesz. 

A 22 éves Klara Andersson pályafutása gyorsan ível felfelé: 2021-ben svéd bajnoki címet nyert, ugyanebben az évben az RX2e-ben állt rajthoz két alkalommal, idén pedig az Extreme-E-ben is versenyezni fog, bár a szezonnyitón még indult. A versenyzés a génekben van, nővére, Magda Andersson Európa-bajnoki futamgyőztes és összetett ezüstérmes volt a TouringCars kategóriában. Ami Klarát illeti, korábban kijelentette: az első női ralikrossz-világbajnok akar lenni.

Az újonc mellé egy rutinos WRX-indulót szerződtetett a csapat, amelynek hátterét a svéd túraautó-bajnokságból és WTCR-ből ismerős PWR látja el. A tavalyi bronzérmes, Grönholm kapcsán fontos megjegyezni, hogy 2017-től fogva a családi csapatban, a GRX-ben versenyzett: a Grönholm istálló azonban minden jel szerint az első elektromos szezonban már nem lesz a rajtrácson. (A 14 RX1e modellből már csak egy nem került valamely csapathoz.) Grönholm csapattársa 2021-ben Szabó Krisztián volt a finn istállónál.  

Ezzel a körrel gyűjtötte be a bónuszpontot Verstappen Miamiban – videó

Zsinórban második alkalommal futotta meg a verseny leggyorsabb körét Max Verstappen, aki így a győzelmével együtt a maximális 26 pontot gyűjtötte az F1-es Miami Nagydíjon. A Red Bull világbajnoka a futam hajrájában, az 53. körben érte el az 1:31,361-es eredményt használt kemény keverékű gumikon, miközben mögötte Charles Leclerc üldözte őt – íme, onboard felvételen a szóban forgó kör:

Verstappen is szeretne Afrikában versenyezni

Lewis Hamilton még a Las Vegas-i Nagydíj bejelentése kapcsán mondta el, annak örülne, ha a következőként naptárba kerülő új verseny a Dél-afrikai Nagydíj lenne.

Egy rajongói kérdezz-felekben Max Verstappentől is megtudakolták, a világ mely pontján örülne legjobban egy versenynek, a holland pedig ugyanazt válaszolta, mint 2021-es nagy riválisa. „Szeretnék Afrikában versenyezni, pillanatnyilag Kyalaminak van rá esélye, ez vagy egy másik pálya vagány lenne” – mondta Verstappen.

 

Ralf Schumacher: Vettel használhatta volna a tükrét, de Mick is hibázott

Kettős pontszerzés helyett kettős nullázással ért véget a németek versenye: Mick Schumacher és Sebastian Vettel ütköztek a Miami Nagydíjon, mikor a Haas beszúrt az Aston Martin mellé, utóbbi pedig nem vette észre a támadási próbálkozást. Vettel meglátása szerint mindketten vétkesek voltak a balesetben, amelyért egyikük sem kapott büntetést.

„Mick nem tud köddé válni, Sebastiannak használnia kell a tükrét” – mondta el véleményét Ralf Schumacher, az ifjabb német nagybátyja. „Micknek meg kellett próbálnia, de látszik, hogy hezitál. Erre nem lett volna szükség, hiszen be tudott volna fordulni, ha egy kicsivel később fékez. Továbbra is nagyon jó a kapcsolatuk egymással, Sebastian pedig megerősítette, hogy nem számított rá. Ha látta volna, biztosan nagyobb helyet hagy. Szép lett volna, ha Mick és Sebastian is pontokat szerez.”

Ha lemaradtál az esővel tarkított spái 6 órásról, itt pótolhatod a lényeget

Igencsak kaotikus és eseménydús volt a WEC idei második versenye – ha esetleg nem tudtad végignézni mind a hat órát Spában, az alábbi videóban néhány percben összefoglalták a legfontosabb történéseket:

Miamiban került sor az év második legtöbb előzésére

Az első Miami Nagydíjra valószínűleg nem a 2022-es év legizgalmasabb versenyeinek egyikeként fogunk emlékezni, annak ellenére, hogy a statisztikák szerint 45 előzés történt a pályán, ami a második legnagyobb mennyiség a szezon során. Bahreinben 58 előzést számoltak, a másik három versenyen viszont kevesebbet, mint Miamiban: Szaúd-Arábiában 31, Ausztráliában 27, Imolában 13 előzési manőver történt. Az előzések azonban kevesebb figyelmet kaptak Floridában, mivel nem az élmezőnyben történtek.

Fotó: Pirelli

Perez elmondta, hogyan állnak a hosszabbításáról szóló tárgyalások

Bár továbbra is Max Verstappen a húzóember a Red Bullnál, tagadhatatlan, hogy Sergio Perez sokkal közelebb került a címvédőhöz a 2022-es Formula-1-es szezonban. Az energiaitalosoknál a második szezonját töltő mexikóinak egyelőre nincs érvényes szerződése 2023-ra, de amikor arról kérdezték Miamiban, melyek a legfrissebb fejlemények ezzel kapcsolatban, elárulta, hogy nincs okuk sietni: „Igen, elkezdtük az egyeztetéseket, de nem kell kapkodnunk, hogy bármit is rövidesen lezárjunk” – idézi Perezt a RacingNews365.com portál.

Aggodalomra nincs is oka a pilótának, Christian Horner csapatfőnök ugyanis nemrég elismerően beszélt a teljesítményéről és a kilátásokról: „Nagyszerű munkát végez, mindenki elégedett vele a csapatnál. Ha ma kellene döntést hoznunk, akkor természetesen hosszabbítanánk. Amíg így folytatja, ez nem is kérdés.”

perez-horner-redbull-miami

Durva mozdulattal dőlt el a NASCAR darlingtoni futama

Darlingtonban rendezték meg a NASCAR Cup Series alapszakaszának 12. versenyét, melyen a versenyzők autói igazi retro festéseket kaptak, így több versenygépen is legendás dizájnok jelentek meg az elmúlt hétvégén. A futam első szakaszát Joey Logano, míg a másodikat Ross Chastain nyerte meg, az utolsó rész viszont finoman szólva is fordulatosra sikerült. 33 körrel a leintés előtt Martin Truex Jr. autója állt keresztbe, ami jelentős kavarodást okozott, és többen kiestek a versenyből. A nagyobb nevek közül Kurt Busch, Erik Jones, Bubba Wallace és Cole Custer is emiatt kényszerült hamarabb befejezni a futamot, és jelentős takarításra volt szükség a pályán. 

Az újraindítás után aztán hamar egyértelművé vált, hogy William Byron, Tyler Reddick, és Joey Logano hármasából kerül majd ki a győztes, ám utóbbi egy elég vitatott manőverrel biztosította be sikerét kettő körrel a vége előtt. A Team Penske pilótája ekkor elég közel került Byron autójához, majd egy koccanás után a Chevrolet a falban kötött ki, így Loganónak már csak be kellett érnie a célba. A 31 esztendős pilóta negyven futam után nyert ismételten, így érhetően boldog volt, Byron viszont rettentően dühös volt a leintést követően. „Idióta, hogy mindig ezt csinálja. Annyira erősen jött nekem, hogy a fallal való ütközésnél tönkre ment az autóm jobb oldala. Nem tudtam kanyarodni vele, ez egy hülye!” – mondta bosszúsan a Hendrick Motorsport versenyzője, aki állítólag később még ennél is keresetlenebb szavakkal illette riválisát.

 

A McLaren talált valami egészen lenyűgözőt Miamiban

Első alkalommal látogatott el az F1 mezőnye Miami városába, ám a hangulatra és a látványra senkinek sem lehetett panasza. Az időjárás, a rengeteg világsztár és az impozáns környezet mellett a wokingiaknak jutott még egy kiváló élmény vasárnap estére. A McLarennél ugyanis nagyszerű helyről élvezhették a naplementét, melyről egy gyönyörű fotót készítettek.

 

Max Verstappen egy előkelő társasághoz csatlakozott

A Miami Nagydíjon szerzett futamgyőzelmével karrierje során már 63. alkalommal állhatott dobogóra Max Verstappen, aki ezzel a 10. helyre lépett fel a vonatkozó ranglistán. Ebben az értékelésben jelenleg Lewis Hamilton áll a legjobban, aki 183 alkalommal ünnepelhetett a pódiumon, megelőzve ezzel a második helyen tartózkodó Michael Schumachert, akinek 155 versenyen sikerült mindez, de Sebastian Vettel sem panaszkodhat, akit 122 nagydíjon végzett a legjobb háromban.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Tassi Attila: Norbi, ezt elcseszted!

Katasztrofális jelenettel indult a WTCR második futama Pau-ban, hiszen Michelisz Norbert és Tassi Attila foglalta el az első sort, de előbbi ráhúzta az autót utóbbira, így mindkettejük versenyét lenullázta. Az eset után Michelisz elnézést kért, elmondta, hogy milyen rosszul érzi magát a történtek miatt és hogy rosszul mérte fel az esetet - ezzel együtt büntetést kapott. Tassi nem haragszik honfitársára, de természetesen nagyon feldúlt volt az eset miatt.

„A verseny leintés után viszonylag hamar találkoztunk. Megkért rá, hogy vegyem le a bukósisakom, mert szeretne beszélni. Engem majd szétvetett a düh, nem azért, mert azt gondoltam, szándékosan szorított bele a falba, hanem mert annyira biztos voltam benne, hogy ezen a futamon legalább dobogóra állhatok” – mondta Tassi az Eurosport Hungarynek.

„Beszéltünk egy rövidet, nagyon sajnálta az esetet, és elmondta, hogy ez az a helyzet, amiben a legkevésbé sem szeretett volna lenni. Ha van valaki, akivel nem akart ilyet, akkor az én. Nagyon dühös voltam, így azt mondtam: ’Norbi, ezt nagyon elcseszted!’ Aztán a végén még hozzátette, hogy borzalmasan érzi magát, és kaphatna-e egy baráti ölelést. Megöleltem, mert tényleg biztos vagyok benne, hogy nem akart szándékosan rosszat nekem. Azt mondta, úgy érezte, nagyjából hasonlóan sikerül a rajtunk, és még befér elém.”

„Már ma is megmondtam Norbinak, hogy ettől ugyanúgy szeretem őt, és emiatt nem lesz feszültség köztünk. Egy szállodában lakunk, egy géppel megyünk haza, és ezután ugyanúgy beszélgetünk majd. Tudom, hogy nem szándékosan csinálta, és hiszek neki, amikor azt mondja, ebben a helyzetben lenne a legkevésbé. Dühös leginkább azért vagyok, mert ma annyira éreztem, hogy bennem van a jó eredmény. Éreztem, hogy jobbat fogok rajtolni, és mikor beszálltam az autóba, meg is mondtam a csapatnak, hogy találkozunk a dobogó tetején. A lámpák kialvásának pillanatában éreztem, hogy jó lesz a start, és vezetni fogok. Mondtam is Norbinak, hogy legjobban azt sajnálom, hogy ha ott simán elfogadja, hogy jobbat rajtoltam, akkor gond nélkül behoztuk volna 1-2-be. És az neki is sokkal jobb lett volna, mint így.”

tassi

fotó: dppi

 

Babonából maradt vörös Alexander Albon haja

A pilóták többsége valamilyen különleges sisakdizájnnal rukkolt elő a Miami Nagydíj hétvégéjére, ám a brit-thai pilóta a frizurájával is elég feltűnő jelenség. Alexander Albon már Ausztráliában is vörös hajjal jelent meg a paddockban, amit még thaiföldi látogatása során festettek be egy jótékonysági rendezvényen, Melbourne-ben pedig pontot szereztek, ezért az amerikai versenyhétvégére ismét újra színezték, hogy szerencsét hozzon. Utólag elmondhatjuk: bejött, hiszen újra pontokat gyűjtött.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Williams Racing (@williamsracing) által megosztott bejegyzés

A Verstappen vs. Leclerc csata újabb felvonása – itt a Miami Nagydíj összefoglalója

Ha lemaradtál vagy csak felelevenítenéd a legfontosabb történéseket, a vasárnapi verseny hivatalos videós összefoglalója IDE vagy a képre kattintva érhető el:

miami-f1-video