DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

Egy háromszoros F1-es világbajnok a helyszínről nézte a wimbledoni elődöntőt

Sir Jackie Stewart is ott ült a lelátón Andy Murray és Roger Federer teniszmeccsén. Mielőtt elkezdődött volna a torna egyik legjobban várt mérkőzése, a skót F1-es legendának még volt ideje két teniszlegendával fényképezkedni - a képen Björn Borggal és Rod Laverrel pózol.

EasyCapture1_18

Babonából maradt vörös Alexander Albon haja

A pilóták többsége valamilyen különleges sisakdizájnnal rukkolt elő a Miami Nagydíj hétvégéjére, ám a brit-thai pilóta a frizurájával is elég feltűnő jelenség. Alexander Albon már Ausztráliában is vörös hajjal jelent meg a paddockban, amit még thaiföldi látogatása során festettek be egy jótékonysági rendezvényen, Melbourne-ben pedig pontot szereztek, ezért az amerikai versenyhétvégére ismét újra színezték, hogy szerencsét hozzon. Utólag elmondhatjuk: bejött, hiszen újra pontokat gyűjtött.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Williams Racing (@williamsracing) által megosztott bejegyzés

A Verstappen vs. Leclerc csata újabb felvonása – itt a Miami Nagydíj összefoglalója

Ha lemaradtál vagy csak felelevenítenéd a legfontosabb történéseket, a vasárnapi verseny hivatalos videós összefoglalója IDE vagy a képre kattintva érhető el:

miami-f1-video

Megbüntették Micheliszt a Tassival történt rajtbalesetért – videó

Rögtön a rajt utáni métereken katasztrófába fordult a magyarok kecsegtetően induló második pau-i WTCR-futama, ugyanis a fordított rajtrácsos pole-pozícióból induló Michelisz Norbert és a mellőle startoló Tassi Attila összeért, aminek előbbi számára kiesés lett a vége, s utóbbi is csupán a 13. helyen ért célba. A felügyelők úgy ítélték meg, hogy Norbi volt a hibás, aki ráhúzott hondás honfitársára (aki egyébként már az ütközés előtt nekiért a falnak, az dobta Michelisz Hyundaijának az autóját), emiatt pedig hat rajthelyes büntetést osztottak ki a BRC versenyzőjének a soron következő, a Nordschleifén rendezendő versenyre, valamint három büntetőpontot is kapott emellé. Íme, videón az incidens:

Michelisz egyébként a Facebook-oldalán posztolt egy Tassival közös fotót: „Az bánt a leginkább, hogy egy számomra fontos ember futama is tönkrement, mert nem mértem jól fel a helyzetet” – írta hozzá.

Utólag változott a Miami Nagydíj végeredménye, Alonso bukta a pontjait

Bár Mick Schumacher és Sebastian Vettel esetét nem szankcionálták a felügyelők, volt egy másik eset, amelyet viszont igen. Daniel Ricciardo ugyanis a 12-es kanyart levágva tudott csak Kevin Magnussen előtt maradni a futam hajrájában, ezért pedig a stewardok egy öt másodperces büntetést róttak ki rá. Az indoklás szerint Ricciardo ugyan a Haas előtt ment be a kanyarba, de csak úgy tudta megőrizni a pozícióját a dánnal szemben, hogy levágta a pályát és mellé visszatérve előtte maradt. A McLaren büntetőpontot is begyűjtő ausztrálja két helyet is veszített ezzel, a 11. helyett a 13. pozíció lett az övé, amiből Lance Stroll és Yuki Tsunoda profitált.

Nem ő volt azonban az egyetlen utólag büntetett pilóta. Fernando Alonso már a verseny során begyűjtött plusz öt másodpercet a Pierre Gaslyval történt ütközésért, később viszont egy második öt másodperces szankciót is kapott, mert levágta a 14-es kanyart és ezzel tartós előnyre tett szert. A nyolcadikként beérő, de az első kihágás miatt kilencedikként értékelt spanyol így végül kicsúszott a pontzónából: csak a 11. lett az Alpine pilótája, ami azt is jelenti, hogy Stroll előlépett a tizedik, egy vb-pontot érő pozícióba, Alexander Albon pedig egy helyett két egységet gyűjtött a kilencedik helyen.

Volt egy harmadik utólag szankcionált eset is: Kevin Magnussen is öt másodpercet kapott a Stroll-lal való ütközésért, ám mivel a dán nem ért célba, ez nem változtatott az eredményén.

alonso-dppi-miami-f1

Nem büntették a Vettelt felöklelő Schumachert (videó)

A Miami Nagydíj hajrájában a mezőny két németje összeütközött: a pontszerző helyen haladó Mick Schumacher bevetődött Sebastian Vettel mellé, de a honfitárs zárta az ajtót – az ütközés egy pillanatra levegőbe emelte az Aston Martint. Vettel kiesett a versenyből, Schumacher pedig az utolsó, 15. helyen ért célba – miközben az eset során mögöttük haladó Esteban Ocon végül nyolcadik lett.

Bár első ránézésre Schumacher tűnik hibásnak, a stewardok nem tartották indokoltnak a büntetést az első kanyarban történt ütközésben.

Szankcionálták viszont hasonló – enyhébb következményekkel járó – incidensért a Pierre Gaslyt megpöckölő Fernando Alonsót. A spanyol öt másodperces időbüntetést és két büntetőpontot kapott. Eredetileg ő ért célba Ocon előtt nyolcadikként, de az időbüntetés megcserélte a két Alpine sorrendjét.

Ekström hibátlan mérleggel indította címvédő hadjáratát az ETCR-ben

Az immár világkupa státusszal bíró elektromos túraautós sorozat is a franciaországi Pau-ban kezdte meg 2022-es idényét. A hétvége királya a tavalyi összetett győztes Mattias Ekström, aki hibátlan mérleggel zárt az immár a saját alakulata, az EKS által futtatott Cupra volánjánál: megnyerte a csoportja (ezúttal a Halálos iramban filmek nyomán „Fast” és „Furious” volt a két hatos elnevezése) időmérőjét, a negyeddöntőt, az elődöntőt és a szuperdöntőt is (utóbbin a WTCR-ben futamot nyerő hyundaios Mikel Azcona szorongatta), így a maximális 100 pontot begyűjtve vezeti a tabellát. Az EKS Cupra ráadásul hármas győzelemnek örülhetett Pau-ban, ugyanis a másik csoportban pedig Adrien Tambay és Tom Blomqvist vitték főként a prímet, így összesítésben ők zártak a második és harmadik helyen.

A magyar színeket az idén először dupla szezont és Franciaországban dupla hétvégét is teljesítő Michelisz Norbert képviselte, akinek felemásan alakult az ETCR-es debütálása: csoportjában az ötödik lett a kvalifikáción, ez alapján a gyengébb negyeddöntőbe került, ahol másodikként zárt, az elődöntőt viszont megnyerte. A szuperdöntőn balszerencsés volt a hyundaios pilóta, ugyanis műszaki gondok miatt csak a bokszból tudott indulni, s úgy lett ötödik – ezzel Norbi összesen 38 pontot gyűjtött a hétvége folyamán.

ekstrom-etcr-pau

Leclerc Gilles Villeneuve Ferrariját vezetve tisztelgett a 40 éve elhunyt legenda előtt – videó

Néhány hete már kikerült egy rövid videó arról, ahogy Charles Leclerc Gilles Villeneuve egykori F1-es Ferrariját vezethette Fioranóban. Ma pedig, a kanadai legenda halálának 40. évfordulóján egy hosszabb felvételt is közzétett minderről a Formula-1 YouTube-csatornája, amelyben a monacói többek között Villeneuve-ről és az autók biztonságosabbá válásáról is beszélt – de megemlékezett egykori riválisáról René Arnoux is. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

leclerc-gilles-villeneuve-ferrari-video

Jamie Chadwick duplázott a W Series első hétvégéjén

A szombati sikere után vasárnap sem talált legyőzőre a sorozat kétszeres bajnoka. Jamie Chadwick már a futam elején az élre állt, és egészen a leintésig nem engedte ki a kezéből az első helyet. A Williams kötelékébe tartozó versenyző ugyan simán lehozta ezt a versenyt, ám mögötte azért volt mire figyelni. A dobogós helyekért kifejezetten érdekes küzdelem zajlott, így például a verseny 13. percében Emma Kimiläinen és Nerea Martí vívott egy szép csatát.

A folytatásban az első három sorrendje elég biztosnak tűnt, izgalmat pedig leginkább Alice Powel és Belen Garcia Espinar csatája okozott, mely kanyarokon át tartott, végül Powel jött ki belőle győztesen, aki ezzel feljött a negyedik helyre, ám itt ekkor még nem állt meg.

Powel a verseny utolsó szakaszában kiváló tempót ment, és Kimiläinent is utolérte. Kettejük harcából végül egy ütközés lett, előbbi pedig ennek köszönhetően dobogós pozícióban zárt a futamon, ám utólag még vizsgálják az esetet.

A folytatás Barcelonában következik május 20-21 között.

Andretti és Horner aláírtak valamit a paddockban

Több fotó is megjelent vasárnap a Twitteren, melyen az látszik, hogy a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner, valamint Michael Andretti leültek beszélgetni, továbbá aláírtak egy papírt. Arról már hónapok óta tudni lehet, hogy az Andretti család a Formula-1-ben is szeretne csapatot indítani, most pedig a hírek alapján ezért lobbiznak Miamiban. A pletykák szerint egy levélben kérik arra a csapatokat, hogy támogassák pályázatukat, a helyszínen pedig az ehhez szükséges aláírásokat gyűjtik az egyes istállóknál.

Lopez szerint horrorisztikusak voltak a körülmények Spa-Francorchamps-ban

Egy elég kaotikus verseny végén győzött a Toyota #7-es számú egysége a WEC Spa-Francorchamps-ban rendezett hatórás versenyén. A futamot az időjárás, valamint a balesetek miatt többször is megállították, a győztes hármasból pedig volt, aki igazán ijesztőnek titulálta ezeket a körülményeket. Jose Maria Lopez szerint olyan volt, mintha egy horrorfilmben vezettek volna.

„Nagyon nehéz volt figyelni a belsőképeket és hallgatni a rádiót a garázsból. Voltak olyan pontjai a versenynek, ahol Mike (Conway) és Kamui (Kobayashi) úgy néztek ki, mintha utasok lennének az autóban. Akkora volt az aquaplaning, hogy az időnként már túl extrém volt. Kívülről nézve egy horrorfilmre hasonlított, nehéz volt nézni, de még keményebb volt az autóban ülve” – idézte Lopez szavait a Motorsport.

A McLaren rajongói Miamiban is kitettek magukért

Bár az időmérő edzésük nem alakult túl jól, a szurkolóik miatt abszolút nem lehetnek csalódottak a wokingiak. Bár Miamiban először jár az F1, a McLaren fotói alapján ezen a helyen is rengeteg rajongójuk van, akik örülnének a csapat sikerének a hétvégén.

A Miami Nagydíj előtt is rendeztek versenyt Floridában

Bár Miami városában még korábban sosem száguldott a Formula-1 mezőnye, Florida államban már volt egy futam 1959-ben. Ez volt a történelem első USA Nagydíja, mely a szezon zárófutama is volt egyben. Azt a nagydíjat akkor Sebringben rendezték, a győztes pedig Bruce McLaren lett a Cooper-Climax versenygépével. A csapat számára kiválóan alakultak a dolgok, mivel a futamgyőzelem mellett a konstruktőri címet is megszerezték, Jack Brabham révén pedig az egyéni cím is hozzájuk vándorolt egy igazán izgalmas verseny végén.   

További ehhez hasonló tartalmakért érdemes csatlakozni Formula Retro nevű csoportunkhoz.

Egy világbajnok csapat máris bejelentkezett a Suzuki helyére

A hivatalos megerősítés továbbra is várat magára a gyártó részéről, de minden jel arra utal, hogy a Suzuki a 2022-es szezon végén kiszáll a MotoGP-ből. Ez azt is jelenti, hogy kettővel kevesebb motor lehet jövőre a rajtrácson – amennyiben nem érkezik a helyükre egy másik alakulat. Jelentkező azonban már van, és nem is okoz meglepetést a kilétük, hiszen a Moto3-ban több vb-címet is szerző Leopard Racing már az elmúlt években is többször jelezte, hogy szívesen fellépnének a legnagyobbak közé:

„Meglátjuk, hogyan alakulnak a dolgok, van szerződés is, és nem hiszem, hogy a Suzuki csak úgy leléphet, hiszen 2026-ig aláírtak. Meglátjuk, de ha szabadulnak fel a helyek, és az Isten is úgy akarja, hogy a Dorna nekünk adja őket, akkor boldogok leszünk. Az egész paddock tudja, hogy érdekel minket és szeretnénk feljebb lépni, de még hosszú az út azelőtt, hogy ez megtörténjen” – nyilatkozta a Motorsport.com szaklapnak Christian Lundberg, a Leopard Racing főnöke. Lundberg azt is elmondta, hogy ha fellépnek a MotoGP-be, alighanem az Aprilia partnerei lesznek, hiszen a noalei gyártónak pillanatnyilag nincs szatellit csapata – ráadásul mivel a Leopard is félig olasz istálló, könnyebb lenne velük a munka.

leopard-moto3

A Leopard Racing esetleges érkezéséről már a Formula Motocast adásában is szót ejtettünk:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ha túl későn volt az időmérő, itt pótolhatod a lényeget

Megérkezett a Formula-1-es Miami Nagydíj kvalifikációjának videós összefoglalója, amely IDE vagy a képre kattintva nézhető:

leclerc-kvali-miami

Este jön az első F1-es Miami Nagydíj, előtte WTCR Pau-ból – itt a vasárnapi menü

Szokatlanul későn rendezik a mai Formula-1-es futamot, de előtte is lesz azért autósportos program, hiszen a pau-i utcai pályán megrendezik a Túraautó-világkupa idei első versenyeit, míg Miamiban a W Series jelenti majd a felvezetést az F1 elé – íme, a menetrend (a WTCR eseményeit csak az Eurosport Playeren lehet követni ezúttal):

8:05-8:29 ETCR, elődöntő A csoport
10:30-10:54 ETCR, elődöntő B csoport
13:10 WTCR, első futam
14:16 ETCR, döntő A csoport
16:35 W Series, második futam
17:10-17:45 WTCR, második futam
18:51-19:06 ETCR, döntő B csoport (Eurosport 1)
21:30 Formula-1, futam (M4 Sport)

f1-miami-vas-program-dppi-2

Piros zászlót, utolsó körös drámát és a kétszeres bajnok győzelmét hozta a W Series nyitánya – videó

Miamiban a női formulaautós sorozat jelenti az első számú betéteseményt a Formula-1 mellett, s a szombati első futam nem is okozott csalódást. Rögtön az első körben baleset történt: Alice Powell csapta falnak az autóját, ami miatt végül piros zászlóval meg is kellett szakítani a versenyt.

Az újraindítás után pedig Emma Kimilainen helyezte komoly nyomás alá a vezető Jamie Chadwicket, sőt egy szép manőverrel át is vette tőle az első helyet – éppen azelőtt, hogy Fabianne Wohlwend és Abbie Eaton ütközése miatt ismét bejött a biztonsági autó.

A mezőnyt egyetlen körre engedték el újra a futam végén, Kimilainen viszont duplán elrontotta a restartot: előbb lecsúszott az ívről az utolsó kanyarban, majd amikor Chadwick külső íven elment mellette a célegyenesben, mély féktávval akarta megőrizni a pozícióját, a finn azonban túlcsúszott a pályán. Ha pedig mindez nem lett volna elég, a legvégén még a második helyért harcolva meg is forgatták őt. Chadwick így simán nyert, a Williams kötelékeibe tartozó kétszeres bajnok sikerével indult a 2022-es évad. A kavarodás után Marta Garcia és Jessica Hawkins állhatott még fel a dobogóra. Folytatás vasárnap egy újabb versennyel.

Ocon kihagyja az időmérőt, Ricciardo megrovást kapott

Nem lesz teljes a mezőny az F1-es Miami Nagydíj kvalifikációján, az Alpine ugyanis megerősítette, hogy Esteban Ocon nem tud részt venni az időmérőn. A francia autójának alváza megsérült a harmadik szabadedzésen bemutatott baleset során, és nem tudják azt időben megjavítani. Az Alpine kihangsúlyozta: Ocon fizikailag rendben van, s holnap rajthoz áll a futamon.

Mindeközben a versenyirányítás is vizsgálódott az FP3 után: Daniel Ricciardo végül egy megrovásban részesült amiatt, mert nem a versenyigazgató jegyzeteiben foglalt módon hajtotta végre a rajtpróbáját.

ocon-crash-2

WTCR: Michelisz első, Tassi második a fordított rajtrácson

Az első rajtkockából indulhat a vasárnapi második futamon Michelisz Norbert Pauban – a magyar versenyző 10. helyezést ért el a Q2-ben, annak ellenére, hogy a 4-es kanyarban falnak ütközött a Hyundai Elantra. Egy hellyel előtte végzett Tassi Attila, így két magyar startol egymás mellől az első sorból. A Q1-ben búcsúzó Nagy Dániel a 17. helyet szerezte meg.

Michelisz sokkal olcsóbban megúszta, mint Thed Björk, aki 12-es kanyarban csúnyán összetörte a Lynk & Cót, szintén a Q2-ben. Mentési munkák miatt hosszan állt a kvalifikáció, amely összességében több mint két órára nyúlt.

A két szabadedzésen leggyorsabb Santiago Urrutia és a Q1-ben első Mikel Azcona sem jutottak be a Q3-ba, ahol így meglepetésre a két argentin hondás szerezte meg az első sort az első futamra, Nestor Girolami indul az élről Esteban Guerrieri elől, harmadikként Yvan Muller kezd, azon kevesek egyike, akik 2009-ben versenyeztek Pauban, amikor utoljára járt a széria a francia városban.

A romantikus Magnussen sem örül az ékszerszabálynak

A Formula-1-ben Miamitól ellenőrzött ékszertilalom kapcsán elsősorban Lewis Hamilton ellenérzéseivel foglalkozik a sajtó, pedig más versenyzők sem feltétlenül örülnek a szigorításnak. A három éve házas Kevin Magnussen nem veszi le jó szívvel jegygyűrűjét.

„Értem én, miért akarják, de ez mégiscsak egy jegygyűrű az ember ujján. Inkább kicsit jobban égjen meg az ujjam, mint hogy jegygyűrű nélkül versenyezzek. Ha pedig valami rossz történik, akkor azt akarom, hogy rajtam legyen a jegygyűrű. Rossz érzés levenni. Hadd legyen egy ilyen ékszer esetében a miénk a lehetőség” – idézi a Motorsportweek Magnussent, aki ritkán látott romantikus oldalát csillogtatta meg. A versenyző hozzátette: követi a szabályokat, mert nem akar 250 ezer eurós bírságot fizetni. Ennyit szabhat ki az FIA arra, akit másodszori szabályszegésen kapnak – az első alkalomért 50 ezres csekk jár, de visszaesőktől pontokat is levonhatnak.

Nem hisz a Német Nagydíj visszatérésében Vettel

Az Audi és Porsche 2026-os (minden jel szerint megtörténő, de hivatalosan még nem bejelentett) beszállása mellett a Volkswagen Csoportnak más Formula-1-es elképzelése is van: német versenyzőt alkalmaznának és hazai futamon is versenyeznének. Ez azonban hosszú évek múlva valósulhat meg – Sebastian Vettel nem hiszi, hogy aktív versenyzőként rajthoz fog még állni hazájában.

„Nem tudom, Németország visszatér-e még, amíg itt leszek. Részem volt a kiváltságban, hogy sok éven át Németországban versenyezhettem. De ha megnézzük, milyen helyekre járunk, akkor nem hiszem, hogy Németország felkészült, hogy akkora pénzt fizessen egy nagydíjért. Ilyen egyszerű” – idézi a Race szaklap Vettelt. „Nagy kár volt elveszíteni Németországot, nagy kár lenne elveszíteni Spát vagy Spanyolországot, amiről szintén beszélnek. Ha ezek az országok nem képesek kifizetni a magas jogdíjat, akkor lekerülnek a listáról. Nagyszerű lenne Németország visszatérése, de kételkedem benne.”

A Német Nagydíjat 2019-ben rendezték meg utoljára terv szerint, 2020-ban csak beugróként szerepelt a Nürburgring a naptárban – könnyen lehet, hogy ez utóbbi verseny marad az utolsó alkalom, mikor Vettel hazai közönség előtt szerepelt.