DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 7. kedd

A barátnő, akinek békét hozott a csapattársak halála: ma 57 éve hunyt el Luigi Musso

Az 1958-as Francia Nagydíjon halálos balesetet szenvedett  a Ferrari pilótája, Luigi Musso. Akkori csapattársai, Peter Collins és Mike Hawthorn nem sokkal később követték őt, előbbi a versenypályán, utóbbi közúti szerencsétlenségben vesztette életét. Musso barátnője, Fiamma Breschi egy dokumentumfilmben nyilatkozott a három versenyző viszonyáról: "A két angolnak volt egy megállapodása, miszerint bármelyikük is győz, egyenlő arányban osztják el a pénzdíjat. Így ketten voltak Luigi ellen, aki nem volt benne az egyezségben. Együtt erősebbek voltak, összefogtak ellene, ráadásul az ellentét jót tett a Ferrarinak is: minél gyorsabban hajtanak a versenyzők, annál nagyobb az esély a sikerre."

Breschi arra is utalt, hogy a tragédiában szerepet játszhatott az, hogy párjának súlyos adósságai voltak, s nagyon nagy szüksége lett volna a győzelemre Franciaországban, ahol hagyományosan az év legnagyobb pénzdíját osztották ki. Amit viszont Musso halálát követően tapasztalt a csapattársaktól, az igazán megdöbbentette: "Mindkettejüket utáltam, nemcsak azért, mert igazságtalanak éreztem a dolgokat, hanem azért is, mert a kórházból visszatérve ott találtam őket a hotel előtt: nevettek, és egy üres sörösdobozzal fociztak. Szóval amikor ők is meghaltak, felszabadító volt számomra, hiszen egyébként életem végéig ellenséges érzéseim lettek volna az irányukba. Így leltem békére."

fiamma

Fiamma Breschi még sokáig a Ferrari közelében maradt, ezen a jóval későbbi fotón Enzo Ferrarival látható.

„Megtanítom Maxnak, hogy értékelje a Herendit” – Marko

Az F1-es Magyar Nagydíj után a legnagyobb visszhangot az váltotta ki, hogy Lando Norris szerencsétlen pezsgőbontós mozdulatával leverte és összetörte Max Verstappen győztes herendi trófeáját. A fél évig készült és 40 ezer euró értékű porcelánt pótolni fogja a cég, így a holland néhány héten belül kezébe veheti az ép trófeát. Maguk az érintett versenyzők viccelődve, lazán fogták fel a történteket, a Red Bullnál azonban volt valaki, aki nagyon is tisztában volt a trófea és a herendi porcelán értékével: Helmut Marko.

„A magyarok híresek az értékes porcelán iránti szeretetükről” – nyilatkozta a tanácsadó. „Már az én időmben is gyönyörű tálakat és vázákat adtak át. A trófea másolata a gyárunkba fog érkezni, és meg fogom tanítani Maxnak, hogy értékelje az eredetit, amit most pótolnak. Ez magyar hagyomány, a fiataloknak meg kell ezt érteniük.”

A jelek szerint immár Christian Horner is tisztában van az értékekkel, a Red Bull F1-es csapatvezetője ugyanis az F1 Nation podcast adásában jegyezte meg tréfálkodva, hogy a Herendinek számlát kellene küldenie a trófeatörő Norrisnak: „Nemrég hallottam, hogy 40 ezer eurós a kár és hat hónap munkájáról van szó, úgyhogy nyilván mondtam, hogy küldjék neki a számlát. Ez így fair, ő lökte le.”

f1-verstappen-herendi-trofea-hun-redbull

Óvatosságra inti Newey-t az 1999-es F1-es szezon emléke

Történelmi magasságokban jár jelenleg a Red Bull a Formula-1-ben, a Magyar Nagydíjon aratott sikerükkel megdöntötték a McLaren 35 éve fennálló rekordját a sorozatban elért győzelmek tekintetében. Adrian Newey, a bikák tervezőzsenije így beszélt minderről az F1 Nation podcast adásában: „Lenyűgöző sorozat, sosem álmodtunk ilyesmiről. Sosem gondoltam volna, hogy megelőzhetjük az 1988-as McLarent, úgyhogy ez elismerés az egész csapatnak, a keményen dolgozó srácoknak és a szezonban mutatott megbízhatóságunknak.”

Mindennek köszönhetően a Red Bull jelenleg több mint kétszer annyi ponttal rendlekezik a konstruktőri vb-tabellán, mint a második Mercedes. Ennek ellenére Newey óvatosságra int – mindenekelőtt annak fényében, amit ő átélt 1999-ben a McLarennél (egy egyébként jóval szorosabb helyzetben): „Idény közben nem gondolunk arra, hova jutottunk, mindig a következő futamot tartjuk szem előtt. Még hosszú út áll előttünk. Nagyon tisztán emlékszem 1999-re, amikor Mika [Hakkinen] vezetett Silverstone előtt, ahol Michael [Schumacher] eltörte a lábát, és hogy teljesen őszinte legyek, csapatként bealudtunk az év hátralévő részére, s így végül csak a legvégén dőlt el a cím, a konstruktőrit pedig el is buktuk. Ez egy lecke volt arra, hogy bármennyire is jól néznek ki a dolgok, tovább kell nyomnod.”

f1-newey-redbull-hun

Mercedes: Támogatjuk, de nem a mi problémánk De Vries elküldése

Az AlphaTauri tavaly ősszel a Mercedes kötelékeiből kiszakítva igazolta le Nyck de Vriest, akit viszont mindössze tíz futam után, a nyári szünetet meg sem várva küldött el a Red Bull. Andrew Shovlin, a Mercedes vezető pályamérnöke az F1-es Magyar Nagydíj hétvégéjén elmondta, hogy szívesen visszafogadnák a hollandot szimulátorversenyzői szerepkörben, amit korábban is betöltött, de szerinte aligha erre vágyik a pilóta. Toto Wolff viszont arról beszélt a Sky Sports F1 kameráinak, hogy bár támogatják De Vriest, nem igazán van helyük számára a csapatban:

„Rajongója vagyok Nycknek, mivel elképesztően intelligens, és mindig nagyban hozzájárult az autónk fejlesztéséhez. Talán több időre lett volna szüksége. Hiszem, hogy megkapja az egész szezont, akkor jó jelölt lett volna a Red Bull második ülésére. De ez nem a mi problémánk. Persze sajnálom. Hétfőn felhívott, hogy van-e időm egy kávéra. Volt. A csapatunknál minden pozíció betöltött, de továbbra is támogatni fogjuk, ahol csak tudjuk” – fogalmazott Wolff, aki megjegyezte: szerinte is az volt a célja a Red Bullnak a korai kirúgással, hogy kipróbálhassák Daniel Ricciardót arra tekintettel, hogy esélyes lehet-e Sergio Perez utódjaként.

f1-devries-wolff-mercedes

Dokumentumfilm készült az AlphaTauriról

Autósportos vonatkozása is lesz a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválnak, mivel szeptember 6-án, sz Olasz Nagydíjat követően az esemény keretei között tartják az AlphaTauriról szóló dokumentumfilm premierjét. A „Kerül, amibe kerül – Verseny a versenyek előtt” címet kapó alkotás a csapat ismertetője szerint csaknem 20 évvel ezelőtt kezdődik, amikor a Red Bull megvásárolta a Minardi csapatot. A film az AlphaTauri YouTube-csatornáján ingyenesen megnézhető lesz.

Először vezeti az Aston Martint Stoffel Vandoorne

Közzétették a Belga Nagydíj utáni, melegítőpaplan nélküli abroncsokra fókuszáló gumiteszt felállását: az Aston Martint Stoffel Vandoorne és Lance Stroll vezeti a két nap során, míg a McLarennél a két állandó pilóta, Lando Norris és Oscar Piastri kap egy-egy tesztnapot.

A 2021/22-es Formula-E-világbajnok belga idén csatlakozott az Aston Martinhoz tartalékpilótaként – a nagydíjakon Felipe Drugovichcsal felváltva tölti be ezt a pozíciót. A korábban Mercedes tartalékosaként szolgáló Vandoorne először vezeti az Aston Martin AMR23-asát. Utoljára 2020-ban, az Abu Dhabi Pirelli-teszten vezetett aktuális F1-es versenygépet, a Mercedest.

A belga az Aston Martin egykori istállójánál, a McLarennél is tartalékpilóta, a két csapat közti megállapodás értelmében. A Formula-E-ben a DS Penske kötelékében versenyez, és egy harmadik szériában is aktív, a WEC-ben a Peugeot-nál, megint csak tartalékként.

„Hülkenberg bármelyik csapattal jobban járna”

Sergio Perez napjai meg vannak számlálva az ex-F1-es Ralf Schumacher szerint, a mexikói egykori csapattársáról, Nico Hülkenbergről azonban ellentétes a hatszoros nagydíjgyőztes véleménye. A német jobb csapatot érdemelne, mondja Schumacher:

„Bármelyik pilótafülkével jobban járna. Azonban kérdéses, mennyi F1-es opciója van a jövőjét illetően. Valószínűleg bármelyikkel jobban járna a Haashoz képest. Kívülről az lehet a benyomásunk, hogy a többi csapatban nagyobb a potenciál, a Williamsnél például sok pénz van, de ez az AlphaTaurira is igaz. A Haasnál úgy tűnik, hogy a dolgok egy helyben állnak” – írta a német Sky oldalán vezetett rovatában Schumacher.

„Nem könnyű Nicónak, ha új ülést akar találni. Az a kép él róla, hogy tökéletes időmérős specialista, de a potenciálját nem tudja beteljesíteni a futamon. Ezért olyan autót akar, amely versenyen is jól működik. Kicsit küszködik amiatt, mert nincs meg ehhez a lehetősége. Mindenesetre remek munkát végez” – mondta az időmérős kvalitásai miatt mostanában többször dicsért Hülkenbergről.

Egy pálya maradt még, amitől tart idén az F1-ben a Red Bull

A hétvégi Formula-1-es Magyar Nagydíjon zsinórban 12. győzelmét aratta a Red Bull, ami azt is jelenti, hogy még mindig veretlenek a 2023-as idényben annak felénél. Emiatt egyre reálisabb lehetőség, hogy a sportág történetében először egy istálló az összes futamot behúzza egy idényen belül. Helmut Marko, a bikák tanácsadója ugyanakkor kiemelt még egy helyszínt a Hungaroring mellett, amelytől előzetesen tartanak – bár a vasárnapi domináns siker kissé megnyugtatta őket:

„Voltak aggodalmaink Magyarországgal és Szingapúrral kapcsolatban. A számításaink szerint ezek a legnehezebb pályák számunkra. Úgyhogy egy ilyen magabiztos győzelem megkönnyebbülést jelent. Emellett a 250. dobogónkat vagy valami ilyesmit szereztük. Minden egyes győzelemmel olyan magasságokba jutunk, amelyekről álmodni sem mertünk volna” – nyilatkozta Marko a Servus TV-nek.

f1-verstappen-redbull-hun-win

Két másodperc alatt: szezonbeli rekordot döntött a bokszban a Red Bull – videó

A 2023-as idény leggyorsabb kerékcseréjét láthattuk a vasárnapi F1-es Magyar Nagydíjon: az energiaitalosok szerelői 1,98 másodperc alatt intézték el Sergio Perez bokszkiállását. De kellett is az új csúcsot jelentő gyorsaság az elsőségükhöz, ugyanis az ezen a téren is szintet lépő McLaren pedig 2,01 másodperces cserét produkált Oscar Piastri versenygépén – ezzel az idei két leggyorsabb szervizelésre a Hungaroringen került sor. Az 1,98 másodperces idő amúgy az új 18 colos abroncsok bevezetése óta is etalon: tavaly ugyanennyi idő alatt végzett a McLaren Daniel Ricciardo autóján a Mexikóvárosi Nagydíjon. Íme, a szóban forgó hipergyors művelet videón is:

„Ő lett a nap versenyzője? Mi a pokol?” – Norris Perezről

Sergio Perez nyerte el a rajongók szavazatai alapján a „Nap versenyzője” díjat a vasárnapi F1-es Magyar Nagydíjon, miután a kilencedik helyről a harmadik pozícióba zárkózott fel a versenyen. Christian Horner csapatvezető is dicsérte pilótáját, aki szerinte „tűzbe jött”, a mexikói pedig önbizalmat építene az erős futam után.

Volt azonban valaki, akit nem nyűgözött le annyira Perez produkciója. A második helyen végző Lando Norris – aki Lewis Hamiltonnal is csipkelődött kicsit a futam után – így reagált, persze részben viccelődve, amikor a Sky F1 riportere közölte vele, hogy a Red Bull-os lett a Nap versenyzője: „Ő lett a nap versenyzője? Mi a pokol?” – mondta a mclarenes. A riporter ezután azt mondta Norrisnak, hogy „keményebben kell dolgoznod…”, mire a brit így reagált: „Gyorsabb autóra van szükségem!”.

f1-norris-perez-redbull-hun

Sargeant úgy adta fel a Magyar Nagydíjat, hogy semmi gond nem volt az autójával

A vártnál gyorsabbnak bizonyult a Hungaroringen a Williams, Alexander Albon a 11. helyet szerezte meg vele egy, az autónak egyáltalán nem fekvő pályán, és Logan Sargeant sem ment rosszul: Nico Hülkenberggel csatázott a hajrában, de végül pórul járt. 

A küzdelem során Sargeant rossz szögben talált el egy kerékvetőt, megpördült, visszaesett, és ezzel leírta a gumijait is. Mint mondta, mivel már csak három kör volt hátra, pontszerzésre pedig nem volt esélye, így a csapattal együtt úgy döntöttek, hogy kiállnak: ugyan az autónak semmi baja nem volt, de inkább kijött a bokszba, és feladta a futamot, nem szenvedte végig a lekockázott abroncsokon az utolsó három kört.

Az eredménylistában így is értékelték, 18. lett, és úgy fogalmazott, hogy elégedett a futammal, biztató volt az autó versenytempója.

f1-williams-sargeant

fotó: dppi

Videó: így szórakoztatták a közönséget a sportbírók a Magyar Nagydíjon

A Hungaroring osztotta meg az alább videót: sportbírók és előadóművészek!

 

Norris odaszúrt Hamiltonnak: Próbáld ki a 19. helyet!

Lando Norris még saját magához képest is különösen tréfás hangulatban volt a Magyar Nagydíj hétvégéjén, még abból is képes volt viccet csinálni, hogy összetörte Max Verstappen győzelmi trófeáját. A fiatal brit finoman az egyébként vele jó kapcsolatot ápoló Lewis Hamiltonnak is odaszúrt egyet azt követően, hogy a második helyet szerezte meg a Hungaroringen: „Szombaton Lewis arról panaszkodott, hogy mennyire nehéz az első helyen kívül zárni.”

„Hát próbáljon meg a 19. vagy a 20. helyen versenyezni. Még sosem csinált olyat! Ez az egyetlen dolog, amit Lewis még nem csinált az F1-ben…” – mondta a brit, aki azt is hangsúlyozta, hogy szerinte Hamilton nyilatkozataiban túlságosan alábecsüli a Mercedes teljesítményét: „Lewis rengeteget panaszkodik, hogy a mi autónk milyen csodálatos, az övék pedig mennyire rossz, csakhogy az autójuk egyáltalán nem rossz. És egész évben nem volt az…”

norris-hun

Választások miatt áthelyezik a Superbike zárófutamát!

Hallottunk már olyat, nem is egyszer, hogy egy versenyt politikai okok törölni kellett, de rendszerint a szónak nem ebben az értelmében… A 2023-as Superbike-évad zárófordulóját Argentínában rendezték volna október 13. és 15. között, ám októberben általános és tartományi választásokat rendeznek az országban, ami jelentősen megnehezítené az esemény lebonyolítását, éppen ezért a szövetség, a szervezők és a tartományi kormányzat közös megegyezéssel úgy határoztak, hogy nem tartják meg az eseményt.

A FIM és a DWO hamarosan kijelöli a szezonzáró új helyszínét, mely a pletykák szerint jó eséllyel Jerez lehet majd.

razgatlioglu-yamaha

Már kaphatóak a jegyek a 2024-es F1-es Magyar Nagydíjra

Kedves szurkolók, kedves leendő 2024-es F1 Magyar Nagydíj jegytulajdonosok! Ma elkezdődik a jövő évi verseny jegyeinek értékesítése hivatalos partnerünk, a gpticketshop oldalán! - közölte a Hungaroring.

Arra azonban felhívták a figyelmet, hogy már a hivatalos jegyértékesítés megkezdése előtt megjelentek belépők nem létező vagy nem hitelesített oldalakon. Kérnekünk mindenkit, hogy a kellemetlenségek és a későbbi problémák elkerülése érdekében a hivatalos jegyértékesítő partnernél váltsa meg jegyét a 2024-es Formula-1-es Magyar Nagydíjra!

Találkozunk 2024-ben a Hungaroringen!

f12024

Duplázott az oválkirály Iowában – videó

Az Iowa Speedway látta vendégül a hétvégén az IndyCar mezőnyét, méghozzá egy dupla fordulóra, ahol egyértelműen Josef Newgarden volt a főszereplő: a kétszeres bajnok a szombati és vasárnapi futamot is behúzta. Newgarden ezzel egyértelműen megmutatta, hogy jelenleg ő a legjobb oválmenő a szériában: idén az összes eddigi oválversenyt megnyerte a Penske pilótája, beleértve az Indy 500-at. Ezzel az összetettben is feljött a második helyre, de így is tetemes, 80 pontos a hátránya az egy nyolcadik és egy harmadik helyet begyűjtő Alex Palouval szemben.

Az alábbiakban visszanézhető a két iowai futam videós összefoglalója:

NASCAR: Botrányos jelenetek után megdobálták a győztest Poconóban

Izgalmas végjátékban dőlt el a NASCAR Cup Series legutóbbi futama a Pocono Racewayen, ahol Denny Hamlin megszerezte pályafutása 50. győzelmét a szériában, a Toyota pedig szintén ünnepelhetett, hiszen ez volt a márka 600. sikere a versenysorozatban. Ezek a dolgok azonban mind elhalványultak a botrányok mögött, amelyekből jutott bőven erre a fordulóra. A futamot William Byron kezdte meg az élről Martin Truex Jr. mellől, az első szakaszt azonban Joey Logano nyerte meg, míg a másodikat Kyle Larson, aki a verseny egyik főszereplőjévé lépett elő Hamlin mellett.

A felek kétszer is összeakadtak a verseny során, előbb Hamlin vezette a falnak ellenfelét, majd a 2021-es bajnok az egyik újraindítás előtt megtorlásként nekiment a Toyotának, ezzel viszont jelentős sérülést okozott az autójának, végül csak a 21. helyen zárt. A hajrában aztán pont az utolsó körben jött a sárga zászló, így Hamlint már nem lehetett megfogni, a közönség viszont egyértelmű utálatát fejezte ki, miután kifütyülték, majd megdobálták a győztes pilóta autóját ünneplés közben. Hamlin mellett a második helyezett Tyler Reddick szintén botrányba keveredett, mivel a harmadik etap elején kiütötte Austin Dillont, aki emiatt nagyon csúnyán összetörte az autóját, majd miután kiszállt, a sárga zászlós periódus alatt Reddick autójához vágta a bukósisakját.

Az őrület itt viszont még mindig nem ért véget, miután az utolsó sárga zászlót Ryan Preece balesete váltotta ki, akit Corey LaJoie lökött meg. Preece ezen annyira felhúzta magát, hogy a leintést követően egyből LaJoie autójához szaladt, majd szabályosan rátámadt a benne ülő pilótára, miközben a felvételek tanulsága szerint, folyamatosan káromkodva üvöltözött riválisával.

A NASCAR mezőnye legközelebb július 30-án a Richmond Racewayen áll rajthoz.

Újra elkészítik Verstappen összetört herendi F1-es trófeáját

A Formula-1-es Magyar Nagydíj legnagyobb visszhangot kapó „incidense” a leintés után, a pódiumceremónia során történt, amikor Lando Norris sajátos pezsgőnyitási technikájának köszönhetően leesett és összetört Max Verstappen győzelmi trófeája. Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. vezérigazgatója már a futam előtti hétfőn jelezte a Formula.hu jelenlétében tartott sajtótájékoztatón, hogy fel vannak készülve arra az esetre, ha esetleg baleset érné a több hónapnyi munkával készült, 40 ezer euró körüli értékű trófeát, a verseny másnapján pedig az M4 Sport Nemzeti Sporthíradójának be is jelentette, hogy bár sajnálattal vették tudomásul, hogy ez lett a kupa sorsa, de mivel meglátása szerint a Herendinek a magyar országimázsépítésben is fontos szerepe van, pótolni fogják a serleget.

„A csapatok majd eldöntik, ki volt a hibás, de mi vállaljuk az örömteli és nehéz terhet, és újra elkészítjük” - fogalmazott az MTI beszámolója szerint. Simon Attila kiemelte, minden alkotásukra örökös pótlási garanciát vállalnak, emiatt a mintatárban a Magyar Nagydíj serlegeinek másodpéldánya is ott van. A vázatest gyártása már el is kezdődött, így az eredetileg hat hónapos elkészítési folyamat most rövidebb lesz, és a Red Bull kétszeres világbajnoka pár hét múlva megkaphatja a kupát.

f1-hun-trofea-herendi-torott

fotó: Red Bull Content Pool

 

Wolff: F2-es mezőny egyetlen F1-es autó mögött

33 másodperc különbség a második helyezetthez képest, 39 másodperc az időmérőn még leggyorsabb Mercedes előtt – ezek a számok tükrözik Max Verstappen dominanciáját a Hungaroringen. Toto Wolff a fenti hasonlattal jellemzett:

„Láttuk ezt már a pénteki edzés hosszú etapjain is. Itt állnak ők, olyan, mintha egy Formula-2-es mezőny küzdene egyetlen Formula-1-es autó ellen” – mondta Wolff, de aztán hozzátette: a Red Bull megérdemelten áll ekkora előnyben. „Ők végezték a legjobb munkát, az előírt szabályok keretein belül. Ez meritokrácia. Mi is fogunk még versenyeket és bajnokságokat nyerni, de ma láthattuk Max tempóját.”

Fotó: Red Bull Content Pool

Megsúgott egy fontos részletet Hamilton szerződéséről Wolff?

Lewis Hamilton 2024-es Mercedes-szerződése hosszú ideje foglalkoztatja az F1-es közvéleményt, de hétvégéről hétvégére lényegében ugyanazt ismételgetik az érintettek: a Hungaroringen ezt Toto Wolff úgy fogalmazta meg, „aláírva nincs, de érzelmileg már kész van” a szerződés.

Az osztrák csapatvezető egy érdekes közjátéknak is szereplőjévé vált a hétvégén. A Magyar Nagydíj egy különleges F1-es közvetítés színhelye volt, angol és német nyelven is készült egy gyerekeknek szóló adás gyerekriporterek részvételével. Egyikük a német verzióból interjút készített Wolff-fal: mikor a szerződés hossza iránt érdeklődött, a csapatfőnök úgy reagált, nem mondhatja el nyilvánosan, de megsúgja neki. A fiú fülébe suttogta, a fiatal riporter azonban hangosan visszamondta: két évre szól a szerződés.

Persze ha Wolff nem akarta volna, hogy ez a részlet nyilvánosságra kerüljön, akkor vélhetően súgva sem mondja el senkinek – ami biztos, Hamilton szerződéses helyzete ma is téma lett az F1-es sajtóban.  

Videó: Norris eltörte Verstappen győztes trófeáját

Lando Norris kicsit belerondított Max Verstappen győzelmébe a Magyar Nagydíjon: a pályán ugyan nem tudta megnehezíteni a holland dolgát, a pezsgőzésnél azonban véletlenül eltörte a világbajnok frissen kapott, a győzelemért járó trófeáját. Videón az eset és fotón az eredménye:

 

 SI202307230526