DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 17. szerda
F1

Milyen lesz 2026-ban az F1-es versenyzés?

Az F1 adott közre némi összefoglalót és egyszerű magyarázatot azzal kapcsolatban, hogy mi vár ránk a 2026-ban induló teljesen új érában.

Kétoldalas magyarázó dokumentumot tett közzé az F1 szerda délután, amelyben rögzített egy-két fontos pontot a 2026-os gigantikus szabályváltozásokkal kapcsolatban.

A sportág vázlatpontokba szedte a módosításokat, hogy azok mindenki számára könnyen átláthatóak legyenek.

 

Karosszéria és aerodinamika

Kisebb és könnyebb: a tengelytáv 200 mm-rel (3400 mm-re), a szélesség 100 mm-rel (1900 mm-re) csökken, a padló szélessége 150 mm-rel, a minimális súly pedig 30 kg-mal (770 kg-ra) csökken, mindez azért, hogy az autók agilisabbak és reaktívabbak legyenek.

F12026-1



Csökkentett leszorítóerő: A teljes leszorítóerő nagyjából 15-30%-kal csökkent a megszűnő ground effect miatt.

Csökkentett légellenállás: A teljes légellenállás 40%-kal csökkent.

Aktív aerodinamika: A mozgatható első és hátsó szárnyak felváltják a Drag Reduction System (DRS) rendszert a magas és alacsony leszorítóerős konfigurációkkal, így extra tapadást és sebességet biztosítanak ott, ahol a pilótáknak a legnagyobb szükségük van rá.

Gumiabroncsok: A 18 colos kerekek megmaradnak, de az első gumiabroncsok 25 mm-rel, a hátsók pedig 30 mm-rel keskenyebbek lesznek, csökkentve ezzel a légellenállást és minimalizálva a súlyt.

 

Erőforrások

50/50 arányú megosztás: Átállás egy kiegyensúlyozott, 50% belső égésű (ICE) és 50% elektromos hajtásra.

F12026-3

Egyszerűsített hibrid: Az MGU-H eltávolítása; az MGU-K teljesítményének jelentős növelése (120 kW-ról 350 kW-ra) az előzés és az egyenesbeli sebesség javítása érdekében.

Fenntartható üzemanyag: Az autók fejlett, fenntartható üzemanyaggal fognak működni, anélkül, hogy ez befolyásolná a teljesítményüket.

 

Ahol a pilóta áll a középpontban

Ebben az új autógenerációban a pilótáknak nagyobb hatalmuk van, mint valaha. Az energia felhasználásával, regenerálásával és megőrzésével kapcsolatos kritikus döntések még nagyobb felelősséget rónak rájuk.

F12026-2

Annak megértése, hogy hogyan fogják alkalmazni és használni ezeket az új taktikai elemeket, elengedhetetlen lesz ahhoz, hogy a lehető legjobb eredményeket érjék el a pályán.

 

Megnevezések

Az F1 azt is összefoglalta, hogy milyen elnevezések érkeznek meg az F1-es köztudatba – hogy mindenki egy nyelvet beszéljen ezek kapcsán. Hozzátették, hogy az FIA-val, a csapatokkal és a mérnökökkel együtt találták ki mindezt annak érdekében, hogy ne száraz szakzsargont használjanak az érintettek.

OVERTAKE MODE (ELŐZÉSI MÓD)

Funkció: Az előző autóhoz egy másodpercen belül lévő pilóták számára extra teljesítményt biztosít az előzéshez. A DRS helyébe lép, és segíti a pályán történő előzést, stratégiai eszközként használható egy dózisban, vagy egy körön elosztva.

F12026-4

BOOST MODE

Funkció: Ez a versenyző által működtetett energia-felhasználási eszköz az Energy Recovery System (ERS) rendszerből, amelyet a pályán elfoglalt pozíciótól függően támadó vagy védekező célokra lehet használni. A versenyzőnek egy gombnyomással maximális teljesítményt biztosít a motor és az akkumulátor, függetlenül attól, hogy hol tartanak a pályán.

ACTIVE AERO (AKTÍV AERODINAMIKA)

Funkció: Az első és hátsó szárnyelemek szöge dinamikusan állítható bizonyos nagy sebességű szakaszokon, kanyar- és egyenes módokra tervezve. Stratégiai alkalmazkodóképességet biztosít és maximalizálja az autó teljesítményének kihasználását a pályán való jobb tapadás révén.

F12026-5

RECHARGE (VISSZATÖLTÉS)

Funkció: A pilóták feltölthetik akkumulátorukat a fékezésből visszanyert energiával, a gázpedál felengedésekor az egyenesek végén, sőt még a kanyarokban is, ahol csak részleges teljesítményt alkalmaznak.

 

A 2026-os szezon minden fontos tudnivalója, versenynaptára, rajtrácsa, minden egyebe megtekinthető ebben a cikkünkben!

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: