Alonso is a helyére került
https://formula.hu/parc-ferme/4704
"Minden a helyére kerül" - írta Pedro de la Rosa sisakgyűjteményére mutatva. Többségük ugyan a sajátja, de Alonso gokartpályájának megnyitóján beszerzett egyet honfitársától is.
Ismerős dallam, megújult motívumok: itt az F1 2023-as főcíme!
https://formula.hu/parc-ferme/34903
Az új Formula-1-es szezon kezdetének csalhatatlanak jele, hogy az F1 közzétette azt a rövid, szűk egyperces intrót, amelyet a közvetítések elején láthatunk majd ebben az évadban – ismerős zene, részben megváltozott motívumok az új főcímben, amelyben az összes idei pilótát is láthatjuk, s ahol a tavalyi eredményeknek köszönhetően Lewis Hamilton először nem az utolsó két versenyző között kap helyet:
Introducing....the 2023 opening titles#F1 pic.twitter.com/WzrK5nVyhE
— Formula 1 (@F1) March 2, 2023
Alonsót a koráról kérdezték: „Majd én érezni fogom, ha gondot jelent!”
https://formula.hu/parc-ferme/34902
A Bahreini Nagydíj hivatalos sajtótájékoztatóján – melyen a helyszínen részt vesz a Formula.hu helyszíni tudósítója is – Fernando Alonso megint csak koráról kapott kérdést. A spanyol versenyző 41 esztendős, de bevallása szerint az évek száma fikarcnyit sem hátráltatja.
„Kiváltságosnak érzem magam, hogy még mindig itt versenyzek. Jobb vagyok, mint bármikor. Nincsenek aggályaim a korommal kapcsolatban, én leszek az első, aki érezni fogja. Eddig csak az előnyeit látom” – válaszolt a kérdésre a kétszeres világbajnok.
A 20. szezonját megkezdő Alonso kora többször is kontextusba került a sajtótájékoztatón: felmerült például, hogy Oscar Piastri első gokartja egy Alonso-gokart volt („Igen, ezt tudtam” – válaszolta a spanyol), de az is, hogy a mezőnyből egyedüliként a kétszeres bajnok versenyzett már F1-es autóval a barcelonai pálya sikán nélküli verzióján: 2006-ig használták az utolsó kanyart abban a konfigurációban, amely visszatér 2023-ban.
Döntött a bíróság, Mazepin újra szabadon versenyezhet
https://formula.hu/parc-ferme/34900
Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor a bahreini paddockban szerzett információt, melyek szerint az Európai Bíróság felmentette az Oroszországot és az orosz sportolókat, valamint a közvetlenül a családját sújtó szankciók alól Nyikita Mazepint. A korábbi Formula-1-es pilótát egy éve tette ki autójából a Haas, és bár nemrég visszatért a nemzetközi versenypályákra, de immár bírósági döntés is született arról, hogy a szankciók nem vonatkoznak az ő sporttevékenységére. Vagyis papíron akár az F1-be is visszatérhetne...
fotó: dppi
A Formula.hu már a helyszínen
https://formula.hu/parc-ferme/34899
Utazó riporterünk, Mészáros Sándor már becsekkolt a bahreini paddockba, és megkezdte az információk gyűjtését, amelyeket a Formula.hu felületein olvashattok/láthattok/hallhattok majd a hétvége folyamán!
A világ leggyorsabb SUV-ja az új orvosi autó
https://formula.hu/parc-ferme/34898
A DBX707 lesz a Formula-1 Aston Martin által biztosított orvosi autója – átvéve a DBX helyét, amely az elmúlt két évben látta el ezt a szerepet, mióta a brit márka a Mercedesszel közösen szállít biztonsági és orvosi autót.
A DBX teljesítményben jócskán elmaradt a Mercedes orvosi autójától, az AMG GT 63 S 4MATIC+ modelltől: 542 lóerő 649-hez képest. A DBX707 azonban visszavág és le is körözi a Mercedest: erőforrása – éppenséggel egy V8-as AMG-motor – 697 lóerő leadására képes. A gyorsulás 0-ról 100-ra 3,1 másodperc 3,9 helyett, a végsebesség pedig 310 km/h, ami révén a DBX707-et a leggyorsabb SUV-ként emlegetik, a kategóriát képviselő Lamborghini Urus Performante, Ferrari Purosangue vagy épp Bentley Bentayga előtt.
A Formula-1-nek szánt verziót az Aston Martin gyári versenyzője és tesztpilótája, Darren Turner, valamint az orvosi autó állandó pilótája, Alan van der Merwe segítették fejleszteni: utóbbi múlt héten Bahreinben végzett finomhangolást.
Unleashing the power in Formula 1.
— Aston Martin (@astonmartin) March 2, 2023
Aston Martin will raise the intensity in Bahrain this weekend by unleashing the might of the ultra-luxury SUV, DBX707, as the Official FIA Medical Car of @F1. #AstonMartin #DBX707 #POWERDRIVEN pic.twitter.com/a5PhHrSOAC
Teljes a Formula-3 mezőnye, a létszám több mint fele újonc
https://formula.hu/parc-ferme/34897
A GB3, azaz a brit Formula-3-as széria bajnoka, Luke Browning a Hitech GP tagja lesz 2023-ban – ezzel elkelt a 30 autóból álló F3-as rajtrács utolsó helye. Miután a 2022-es élcsoport szinte teljes egészében az F2-be igazolt, az első hét helyezett a másodosztályban folytatja, a mezőny jelentősen kicserélődik, nem kevesebb mint 17 újonc érkezik, maradók közül senki sem teljesített két szezonnál többet, és csupán kettő futamgyőztes (Caio Collet és Franco Colapinto) vág neki a hétvégi bahreini szezonnyitónak.
Megdőlt a Formula-1 helyszíni nézőrekordja 2022-ben
https://formula.hu/parc-ferme/34896
A tavalyi szezon 22 versenyhétvégéjén összesítve 5,7 millió néző tekintette meg a Formula-1-es nagydíjakat a helyszínen, ezzel megdőlt a sportág nézőrekordja – közölte jelentésében a Liberty Media. A telt házas nagydíjak már a 2021-es szezon második felét is jellemezték, mikor a rajongók létszámkorlátozás nélkül visszatérhettek egyes versenyekre, de a koronavírus hatása miatt a 2022-es eredményt az utolsó normál szezonhoz, 2019-hez érdemes viszonyítani: ehhez képest 36 %-os növekedés történt.
Ezzel párhuzamosan nőtt a Formula-1 bevétele is, a 2021-es 2136 millió dollárról 2573 millió dollárra. Nagyobb kifizetést kaptak a csapatok, 1068 millió dollár helyett 1157 milliót osztottak el köztük, és nagyobb összeg maradt profitként a kasszában: 92 millió dollár helyett 239 millió dollár.
Az elsődleges bevétel (2107 millió dollár a fent említett összegből) 28,6 %-át tették ki a promóteri jogdíjak, 36,4 %-át médiajogok és 16,9 %-át szponzoráció.
Fotó: Aston Martin
Hakkinen szerint Nyck de Vries emelheti fel az AlphaTaurit
https://formula.hu/parc-ferme/34895
A holland pilóta már azelőtt is rengeteg dicséretet kapott, hogy üléshez jutott volna a Formula-1-ben, főként a tavalyi Monzában mutatott teljesítményének köszönhetően. Utóbbival megalapozta jövőjét, hiszen később szerződtette őt az AlphaTauri, amelyik ezáltal előrébb léphet Mika Hakkinen szerint. A finnek kétszeres világbajnoka komolyan megdicsérte a Formula-E 2021-es világbajnokát, akiről úgy véli, hozzáállásával rengeteget segíthet az istállónak. „Úgy gondolom, hogy Nyck az, aki igazán előre viszi a csapatot ebben a szezonban. Jó döntés volt Nyck szerződtetése. Szerintem egy okos srác, és sok tényszerű információt hozhat a csapatba. Nem arról fog beszélni, hogy milyen jó móka az F1-ben vezetni, inkább azt mondja majd, hogy az autó nem elég jó és bizonyos területeken változtatnunk kell. Szerintem megvan ehhez az esze” – árulta el Hakkinen a Twitter-oldalára feltöltött videóban.
Nyck De Vries is a great choice for AlphaTauri. I believe Nyck is the one that really takes the team forward this season. #F1#AlphaTauri struggled last season, but they’ve done their homework and I believe they are now able to improve. pic.twitter.com/UThpZ0643g
— Mika Häkkinen (@F1MikaHakkinen) February 28, 2023
Susie Wolff lett az új női bajnokság főnöke
https://formula.hu/parc-ferme/34894
Kinevezték a Formula-1 2023-ban elinduló, kizárólag nőknek szóló szériája, az F1 Academy vezetőjét. Susie Wolff lett az ügyvezető igazgató – alighanem a leghitelesebb személy, akit találhattak a pozícióra, korábbi DTM-versenyző és a Williams szabadedzéseken is szereplő tesztpilótája, aki 2018 és 2022 között a Venturi Formula-E-istállójának csapatfőnöke volt, Dare To Be Different néven pedig mozgalmat hozott létre a motorsport női részvételének előmozdítására.
A mozgalom célkitűzéséhez tökéletesen illeszkedik Susie Wolff új szerepe: „Az F1 Academy lehetőség arra, hogy valódi változást mozdítsunk elő ebben a sportban a legjobb struktúrával, amely segítségével megtalálhatjuk és kinevelhetjük a női tehetségeket, támogatva őket a motorsport elit szintjeire vezető úton” – mondta Toto Wolff neje, aki a Formula-1 vezérigazgatójának, Stefano Domenicalinak fog jelenteni az F2-F3 vezetője, Bruno Michel mellett.
A sorozat hét fordulóból álló versenynaptára már ismert: bár az széria az F1 alá tartozik, a hölgyek csupán egyszer fognak nagydíjhétvégén szerepelni, a szezonzárón Austinban. Alakul a 15 F4-es autóból álló mezőny összetétele is, a W Seriesből ismert Abbi Pulling, Nerea Marti és Bianca Bustemente mellett a Sauber-akadémista Lena Bühler, valamint Lola Lovinfosse, Jessica Edgar és Carrie Schreiner is szerepelni fog – utóbbi kilóg a sorból, hiszen az elmúlt éveket nem formulaautózással, hanem GT-versenyzéssel töltötte.
Csatlakozz a Formula.hu F1-es tippjátékához
https://formula.hu/parc-ferme/34891
A hétvégén kezdődő F1-es szezonra mi is beizzítjuk egyik újításunkat, a Formula Tippert, ami főoldalunk menüsorában a Tippjáték fülre kattintva elérhető! A szurkolók ezen a platformon összemérhetik tippelési tudásukat a Formula–1-es futamok kimenetelét illetően. A tippelés megkezdéséhez csatlakozni kell egy bajnoksághoz vagy létrehozni egy újat, azon belül lehet versengeni.
Csatlakozzatok a Formula.hu tippbajnoksághoz vagy készítsetek másikat: a részletek ezen a linken olvashatók!
Ezek a juniorok vezethetik idén az AlphaTaurit
https://formula.hu/parc-ferme/34892
2022-höz hasonlóan idén is köteles minden csapat megadni a lehetőséget a juniorpilótáknak arra, hogy az év két szabadedzésén megmutathassák tehetségüket és F1-es tapasztalatot szerezhessenek. Franz Tost, az AlphaTauri csapatfőnöke már az előszezoni teszt után bejelentette: Liam Lawson és Isack Hadjar ülhet majd be az olasz istálló autóiba 2023 során – számol be róla a RaceFans.net.
Lawson, aki 2022-ben két szabadedzésen is vezethette az AlphaTaurit, valamint egy alkalommal a Red Bullt is, Formula-2-es karrierje után idén Japánban, a Super Formula sorozatban versenyez majd, míg Hadjar az F3-as bajnokságban elért összetett negyedik helye után fellép a Formula-2-be, és a Hitech versenyzője lesz.
„Meg kell mutatnia, mire képes. A velünk töltött tesztjén jól teljesített, időt kell neki adnunk, fel kell készítenünk, és majd meglátjuk, sikerül-e eljutnia az F1-be. Mindig azt mondom, hogy minden pilótának a saját kezében van a karrierjének sorsa, akkor is, ha eljut a Formula-1-be, és akkor is, ha nem. Egy versenyzőnek profinak és felkészültnek kell lennie, sokat kell tanulnia, hiszen nagyon nagy a versengés manapság az F1-ben. Nem tudok olyan pilótát mondani, aki ne érdemelné meg, hogy itt van” – mondta Lawsonról Tost.
Wolff: Ha mi úgy megyünk a kanyarhoz, mint a Red Bull, nem tudunk elfordulni
https://formula.hu/parc-ferme/34893
Elég beszédesen összegezte a bahreini teszt után a Red Bull RB19 erősségeit Toto Wolff:
„A Red Bull versenyzői később fékeznek, de így is lassabbak a kanyarok bemenetén, sokkal korábban lépnek a gázra, és rengeteg időt nyernek a kigyorsításokkal. Ha mi úgy megyünk bele a kanyarokba, ahogy ők, teljesen elvétjük a csúcspontot” – fogalmazott kendőzetlenül a Mercedes csapatvezetője.
Innen indul a szezonnyitó hétvégéje, bár a hírek szerint elképzelhető, hogy a Mercedes már rögtön egy módosított hátsó szárnyat hoz.
fotó: dppi
„Kizárt, hogy Ricciardo váltsa Perezt” – mondja az egykori csapatfőnök
https://formula.hu/parc-ferme/34890
A Red Bull kötelékébe tartalékként visszakerülő Daniel Ricciardo titkon abban bizakodhat, hogy 2024-ben versenyülést kaphat a csapatnál, amellyel nyolc Formula-1-es győzelméből hetet szerzett – de megoszlanak a vélemények, mekkora reális esélye van erre a visszatérésre. Eddie Jordan szerint semekkora:
„Kizárt, hogy Checo Perezt Daniel Ricciardo fogja váltani. Checo kedvenc ebben a csapatban, és emlékezzünk, mi a szerepe. Briliáns ellenpólusa Maxnak, de közben erős, képes nyerni, ha arra van szükség, vagy ha adott rá a lehetőség. Volt egy kis hajcihő köztük, de a bajnokság második helyének megszerzése nem ezen múlt” – mondta az OLBG-nek a Jordan csapat egykori tulajdonosa. Verstappen és Perez párosát a Ferrari egykori felállásához, Michael Schumacherhez és Eddie Irvine-hoz hasonlította. „Irvine boldogan elfogadta a szabályokat, ezért kapta a fizetését. Biztos vagyok benne, hogy Checóval ugyanez a helyzet.”
„Talán ha egy versenyző nem tud részt venni egy futamon, de hogy kirúgják Checót, ezt egyáltalán nem tudom elképzelni” – beszélt arról, hogy Ricciardo legfeljebb tartalékpilóta minőségben versenyezhet a Red Bullnál.
Az F1-es szezonnyitó után jó eséllyel tudni fogjuk, hogy ki lesz az év végi második
https://formula.hu/parc-ferme/34889
Ugyanis 2017 óta töretlenül tart az a sorozat, hogy aki az aktuális szezonnyitó futamot megnyeri, az az idény végén második lesz az egyéni pontversenyben. 2017-ben és 2018-ban Sebastian Vettel, 2019-ben és 2020-ban Valtteri Bottas, 2021-ben Lewis Hamilton, 2022-ben pedig Charles Leclerc járt pontosan ugyanígy. Talán érdemesebb elengedni az első futamot?...
fotó: dppi
Pitwall: Eladhatják az AlphaTaurit?
https://formula.hu/parc-ferme/34888
Szerkesztőségünk nemrég indult heti videós hírösszefoglalójában beszéltünk az AlphaTauri eladásának lehetőségéről, érdekességeiről is: a vonatkozó részt 23:15-től hallgathatjátok meg, de ajánljuk figyelmetekbe a teljes, nagyjából 40 perces adásunkat is.
Nem lassultak a reflexei: Guinness-világrekordot döntött Button
https://formula.hu/parc-ferme/34887
Hiába vonult vissza a Formula-1-től már több mint hat éve, a jelek szerint a reflexei nem koptak meg az idén többek között a Le Mans-i 24 óráson elinduló Jenson Buttonnak: a 2009-es világbajnok az autóversenyzők egyik közkedvelt, a szem-kéz koordinációt edző eszközén, a Batakon állított fel új Guinness-rekordot. Az eszköz lényege – ahogy az a lenti videón is látszik –, hogy a pilótáknak minél több felvillanó lámpát kell megérinteniük egységnyi idő alatt. A 43 éves Button a rekordkísérlete során fél perc alatt 58 felvillanó lámpát érintett meg, ezzel kettővel megdöntötte az eddigi csúcsot, amelyet négy éven át tartott az iráni Arshia Shahriari.
„Mindig jó érzés egy új trófeával bővíteni a gyűjteményt, ami most egyúttal Guinness-világrekorddal járt. A saját nem hivatalos legjobbamat a húszas éveimben állítottam fel, úgyhogy jó látni, hogy még most, 20 évvel később is megvan bennem mindez!” – fogalmazott Button.
Jenson Button's reactions haven't slowed: he's set a new Guinness World Record for reflex speed by hitting 58 lights in 30 secs on a BATAK light board - two more than the old record! #F1 pic.twitter.com/vQbanrzEvf
— Thomas Maher (@thomasmaheronf1) February 28, 2023
Ez történt tavaly a szezonnyitón
https://formula.hu/parc-ferme/34885
A 2022-es szezonnyitó futam Bahreinben egyben egy új korszak hajnalát is jelentette az F1 számára, hiszen az egy évvel eltolt szabályváltozások és az új autók végre megérkeztek, s nem is okoztak csalódást. A Ferrari és a Red Bull hatalmas csatát vívott a győzelemért, ám végül a technika ördöge kiszúrt az energiaitalosokkal, akik nullázással kezdték meg végül domináns diadalmenetüket, míg a Ferrari kettős győzelmet ünnepelhetett. A videó a képre kattintva tekinthető meg!
Az F1 a Tottenham segítségével keresi a jövő tehetségeit
https://formula.hu/parc-ferme/34886
Egy 15 évre szóló megállapodást kötött egymással a Formula-1 és a londoni Tottenham Hotspur futballcsapat, melynek keretében megpróbálják megkeresni a jövő versenyzőit, a világ első stadionon belül található elektromos gokartpályájával.
Tesztösszefoglaló a MiniDriverstől
https://formula.hu/parc-ferme/34883
Egy hétperces videóban foglalta össze a maga stílusában a MiniDrivers a teszten látottakat. Arról, hogy mi mit szűrtünk le a látottakból, itt olvashattok.