DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő

Hamilton és Russell sem érezte jól magát az F1-es Szingapúri Nagydíj után

A negyedik és hatodik helyen futott be George Russell és Lewis Hamilton a Formula-1-es Szingapúri Nagydíjon, amely után azonban kihagyták az újságírókkal való beszélgetés. A Mercedes rövid tájékoztatásában azt közölte, hogy a két versenyző a futam „megpróbáltatásaitól” kimerült. Később Toto Wolff csapatfőnök arról beszélt, hogy „hőguta közeli” kerültek Hamiltonék a hőségben, de azt is jelezte, hogy már jobban vannak: „Mindketten túlhevüléssel küzdenek, de most már rendben vannak. Beültek egy jeges fürdőbe, és szerintem az segített kicsit” – mondta Wolff a Formula.hu jelenlétében vasárnap este.

f1-hamilton-mercedes-szingapur-2

A Ducati vb-bronzérmes versenyzője sem áll rajthoz a COTA-n

A bolognai gyártó bejelentette, hogy a portimaói sprinten bukott és jobb vállsérülést szenvedő Enea Bastianini ugyan megtett néhány kört Misanóban egy Panigale V4S nyergében, de utána az orvosok a vizsgálatok során arra jutottak, hogy még néhány hétre szüksége van a teljes gyógyuláshoz, ezért kihagyja a MotoGP hétvégi Amerikai Nagydíját. Az olaszt Michele Pirro fogja helyettesíteni Texasban.

Bastianini már a harmadik versenyző, aki nem lesz ott a COTA-n: Pol Espargaro hosszú rehabilitációjáról eddig is tudtunk, míg Marc Marquez kapcsán kedden adott tájékoztatást a Repsol Honda. Előbbit Jonas Folger pótolja, utóbbi esetén viszont egyelőre nem kommunikált erről a HRC, bár vélhetően Stefan Bradl lesz a befutó. A többi sérült közül Miguel Oliveira elutazik az Egyesült Államokba, de a csütörtöki orvosi vizsgálat lesz majd a döntő az indulása szempontjából, míg Joan Mir kapcsán egyelőre nem közölt fejleményeket a Repsol.

FRISSÍTÉS: A Repsol Honda jelezte, hogy Mir ott lesz Austinban, Marquezt pedig a várakozásoknak megfelelően Bradl fogja helyettesíteni.

bastianini-crash

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Újabb volt F1-es tűnhet fel a Formula-E-ben

Még egy, korábban a száguldó cirkuszban szereplő pilóta kerülhet az elektromos széria mezőnyébe, ugyanis a NIO csapatánál fog tesztelni Danyiil Kvjat. Az orosz 2014 és 2020 között egy idény kivételével a Toro Rossónál (AlphaTauri) és a Red Bullnál versenyzett, ez idő alatt pedig háromszor állhatott dobogóra.

A 28 éves pilóta a Formula-E április 24-én megrendezendő tesztjén fog részt venni, amelyet közvetlenül a berlini hétvége után tartanak meg. Kvjat, aki jelenleg a PREMA LMP2-es alakulatában versenyez, már az üléspróbán is átesett, és a NIO szimulátorában is készült az alkalomra. Azonban nem ő lesz az egyetlen korábbi F1-es Berlinben, ugyanis az eddig csupán egy versenyen szereplő, a Williams színeiben a 2020-as Szahíri Nagydíjon bemutatkozó Jack Aitken is lehetőséget kap majd az Envision Racingnél.

 

 

„Túl drága az F1” – nem tér vissza egyelőre a sepangi pálya

A Sepang International Circuit 1999-től 2017-ig adott otthont a Formula-1-es Malajziai Nagydíjaknak, s a vonalvezetése és a gyakran kiszámíthatatlan időjárási körülmények a pilóták és a rajongók között is népszerűvé tette a helyszínt. Amely azonban 2017 után az egyre drágább jogdíjak és a visszaeső jegybevételek miatt kikerültek a száguldó cirkusz menetrendjéből – és mint azt a maláj ifjúsági és sportminiszter, Hannah Yeoh a minap a helyi The Vibes lapnak elárulta, ebben nem is várható változás a közeljövőben:

„Az F1 rendkívül drága. Csak azért 20 millió maláj ringittre kellett várnunk a kormánytól, hogy fejleszthessük a pályát. Ha otthont tudnánk adni egy F1-es nagydíjnak, már megtettük volna, de egyelőre nem engedhetjük meg magunknak a versenyrendezést. Jelenleg a sürgős problémák megoldására használjuk fel a pénzt” – fogalmazott. A sepangi pálya – amely a MotoGP-t továbbra is vendégül látja – egyébként éppen újraaszfaltozás zajlik, amellyel várhatóan a hónap végére el is készülnek.

f1-sepang-2017

Marquez kihagyja a versenyt, ahol messze ő a legsikeresebb

A Repsol Honda bejelentette, hogy Marc Marquez a hétvégi Amerikai Nagydíjon sem áll rajthoz. Mint írják, a CT-vizsgálatok után arra jutottak az orvosok, hogy a törött kézközépcsontja még mindig gyógyulás alatt áll az általa okozott portimaói balesetet követően, s mivel a HRC-vel egyeztetve úgy döntöttek, nem akarnak felesleges kockázatot vállalni a sérülés teljes gyógyulása előtt, ezért kihagyja az austini futamot a spanyol. Pedig a Circuit of the Americas a Sachsenring mellett Marquez legfőbb vadászterülete: 2013-tól 2018-ig verhetetlen volt a texasi pályán, s 2019-ben is óriási fölény birtokában bukott, majd 2021-ben újra nyert, tavaly pedig a startnál hátraesett a mezőny végére és onnan kapaszkodott fel a hatodik helyre. A nyolcszoros világbajnok távolmaradása egyúttal azt is jelenti, hogy Austinban sem fogja letölteni a balesetért kirótt dupla hosszúkörös büntetést, amellyel kapcsolatos fellebbezési ügy amúgy sem zárult még le.

Ami a MotoGP többi sérültjét illeti: az Argentin GP sprintjén bukó Joan Mirrel kapcsolatban egyelőre nem kommunikált a Honda – ahogy azt sem jelentették be, hogy ki lesz Marquez helyettese a COTA-n (bár gyaníthatóan a tesztversenyző Stefan Bradl). A Marquez által kiütött Miguel Oliveira ugyanakkor elutazik Austinba, de csak a csütörtöki orvosi vizsgálat után dől el, hogy engedik-e indulni. A ducatis Enea Bastianiniről nincs hír, de esetében is az amerikai visszatérést célozták meg korábban, a legsúlyosabb sérülést összeszedő Pol Espargarót viszont nem láthatjuk még, őt Jonas Folger pótolja majd a Gas Gas Tech3 színeiben.

motogp-marc-marquez

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Verstappen brutálisan odaszólt a Ferrarinak a tavalyi Belga Nagydíjon

Max Verstappenről egy új, háromrészes dokumentumsorozat készült, Max Verstappen: Egy bajnok anatómiája címmel. Az egyik részben egy igazán markáns megszólalással szúrt oda a 2022-es Belga Nagydíj időmérője után a Ferrarinak a holland, amely a televíziós közvetítéseket felvevő kamerák elől rejtve maradt. Mint ismert, a holland motorcseréje után a 14. helyről rajtolt, majd pályafutása egyik legdominánsabb teljesítményével megnyerte a futamot vasárnap. "Pénteken és szombaton is esett. Nem lenne rossz az eső vasárnapra sem, de a Ferrari száraz körülmények között nagyobb eséllyel fogja elb*szni a stratégiát" - szúrt oda az olaszoknak Verstappen, akik abban az évben valóban megszámlálhatatlanul sok stratégiai baklövést követtek el.

Videó: így készülnek a Mercedes alkatrészei

Betekintést engedett F1-es gyárába a Mercedes, ahol James Peddle gyártási mérnök vezette körbe Anthony Davidsont. Elképesztő precizitással készülnek el a legkülönlegesebb formával rendelkező alkatrészek is.

Letartóztatták a NASCAR-versenyzőt egy nő fojtogatásáért

Az Iredell Megyei Sheriffhivatal hétfőn vette fel nyilvántartásába Cody Ware-t, a Rick Ware Racing NASCAR-versenyzőjét, mint fogva tartott személyt. A vád szerint súlyos sérüléseket okozott, mikor egy nővel erőszakoskodott és fojtogatta őt. 3000 dolláros óvadékot állapított meg a hivatal, miután letartóztatták Ware-t, aki már a legutóbbi versenyhétvégét is kihagyta Bristolban. Akkor még a csapat azt közölte, hogy egy magánügy miatt maradt távol versenyzőjük, aki 2017 óta eddig 97 futamon indult, legjobbja pedig egy hatodik hely 2022 augusztusában, Daytonából.

A NASCAR azonnal közleményt adott ki az üggyel kapcsolatban, és elmondták, hogy határozatlan ideig felfüggesztik Cody Ware-t a versenyzéstől. A csapat erre válaszként a Twitteren megjelent üzenetében azt írta, hoyg sajnálják a döntést, de megértik.


Fotó: NASCAR

Törölték a Kamion-Eb hazai futamát a Hungaroring felújítása miatt

A kamionos Európa-bajnokság szervezői rövid közleményben jelentették be, hogy az eredetileg június elejére kiírt hungaroringi versenyeket törölték a 2023-as naptárból. A közlemény szerint a Hungaroring arról értesítette a szériát, hogy mivel a nemrég megkezdett felújítási munkálatok jelentik az abszolút prioritást számukra, nem tudják fogadni a kamionos mezőnyt, s mivel nem találtak megoldást, ezért lefújták az idei viadalt. A négyszeres Európa-bajnok Kiss Norbert tehát hazai futam nélkül marad idén, bár az így nyolcfordulósra apadt kalendáriumban északi szomszédunk pályája, a Slovakia Ring is helyet kapott júniusban.

hungaroring-kamion-2022_1

Lesz magyar a TCR Világsorozatban: Michelisz marad a Hyundainál

Eddig is gyanítható volt, de kedden végre bejelentették, hogy Michelisz Norbert 2023-ban is a Hyundai és a BRC Hyundai N Squadra Corse versenyzője marad, s a kvázi a WTCR helyére lépő TCR Világsorozatban áll rajthoz. A 2019-es világkupagyőztes a közösségi oldalán számolt be a fejleményekről:

„Örömmel osztom meg veletek, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan, 2023-ban is a Hyundai Motorsport pilótájaként, a BRC Hyundai N Squadra Corse színeiben versenyzem. Az autó, a csapat és a csapattárs a régi, a bajnokság viszont új. Az idén induló TCR World Tourban állunk rajthoz, ami rendkívül izgalmasnak ígérkezik. Jelenleg még sok az ismeretlen – az új pályák, az új gumik, a regionális TCR bajnokságokban induló ellenfelek –, így a végén az lesz a bajnok, aki a leggyorsabban alkalmazkodik mindehhez. Alig várom!”

A Hyundai azt is bejelentette egyúttal, hogy Michelisz csapattársa idén is Mikel Azcona lesz, aki tavaly a Túraautó-vk utolsó bajnoka lett. De ahogy arra Norbi is utalt, lassan áll össze a TCR Világsorozat mezőnye, hiszen rajtuk kívül egyelőre csak a Lynk & Co négy pilótája ismert, valamint Ben Bargwanna indul néhány fordulón Peugeot-val. A szezon április végén startol Portimaóban.

michelisz-hyundai-wtcr

Eltűnik a kamukikötő Miamiban, valódi víz kerül a helyére

Tavaly rendezték meg az első Miami Nagydíjat az F1-ben, ahol felkapta a fejét a közvélemény a hamis kikötőre, ahol ugyan valódi hajók álltak, azonban víz helyett csak egy vízhatású borítás fedte az aszfaltot. Nos, az amerikai Front Office Sports értesülései szerint idén eltűnik a mémmé váló jelenség Miamiból, és valódi kikötőt építenek a helyére, amely része lesz egy 67000 dolláros VIP-élménynek. Minden egyes hajón 15-en férnek majd el, ahol a monacóihoz hasonló élményt élhetnek át a rajongók. Ez egyébként nem az egyetlen újítás, hiszen a tavalyi sikeren felbuzdulva további 3000 ülőhelyet szereltek fel a pálya köré.

Fotók: építkeznek Las Vegasban

Olvasónk, Kovacsics Lajos küldött nekünk képeket Las Vegasból, ahol már elkezdtek dolgozni az őszi F1-es futamon: készül a paddock!

pf1_36

pf5_8

pf6_5

pf7_6

 

„Lando bácsi” tojásra vadászott

Azt szokták írni az ilyesmire a bulvársajtóban, hogy felrobbant az internet: az alábbi fotót bő fél nap alatt több mint félmillióan lájkolták az Instagramon: „Mila és Lando bácsi vadászni ment” – írta a képhez a McLaren versenyzője.

pf-norris

Norris nem először tűnt fel unokahúga társaságában a közösségi médiában, tavaly például az alábbi videót osztotta meg:

„Különleges volt Schumacherrel harcolni”

Fernando Alonso egy interjúban sok más mellett arról is beszélt, hogy ki volt karrierje legkeményebb riválisa, és bár sok klasszissal összecsapott példátlanul hosszú pályafutása során, a választása aligha lehet meglepő: „Nehéz egyet kiválasztani, hiszen nagyszerű riválisam voltak, akik nagyon tehetséges versenyzők, de amikor a sportágba érkeztem, Michael Schumacher uralt mindent.”

„Ahogy mindig, ma is az ellene folytatott harcot választom, hiszen mindig különleges volt Schumacherrel harcolni” – mondta a spanyol, akinek elmondása szerint a legfőbb célja Schumacher (és azóta Hamilton) hét világbajnoki címének elérése volt, de persze tisztában van vele, hogy erről már lekésett…

alonso-saudi-thursday

Alonso is kiválasztotta kedvenc F1-es pályáját

George Russellt nemrég arra kérték, hogy állítsa rangsorba a jelenlegi F1-es pályákat, s az összehasonlítás igen hízelgő volt a Hungaroring számára. Egy interjúban Fernando Alonsót is hasonlóra kérték, az ő feladata az volt, hogy nevezze meg a kedvenc helyszínét – ami egy ilyen hosszú és sikeres karrier esetén nem is olyan egyszerű. A spanyol, aki a számos helyszín közül, ahol versenyzett, 19-en is nyerni tudott, végül választott:

„Suzukát választom. Azt hiszem, az a kedvencem a rengeteg gyors kanyarral, bár úgy összességében a monacói hétvégét is szeretem, mivel rengeteg dolog történik a versenyen, de a kedvencem Suzuka” – mondta a spanyol, aki karrierje három legemlékezetesebb pillanatának az első vb-cím megszerzését, az első ferraris futamán aratott győzelmét és az első astonos versenyén elért dobogóját jelölte meg.

alonso-aston-2023

Pályára viszik a legújabb hypercart

A szezonnyitóról lemaradt és a Le Mans-i rajtlistára sem fért fel, de még az idei szezon során be akar mutatkozni az endurance-világbajnokságban az Isotta Fraschini nevű milánói gyártó saját építésű LMH-autójával. A Tipo 6 LMH Competizione névre keresztelt versenygép a tesztpadon és a szélcsatornán megfelelőnek találtatott, így Maurizio Mediani tesztpilóta kezében kedden és szerdán a római Vallelunga versenypályán megteheti első kilométereit.

isotta-tipo6

Az Isotta motorsportért felelős vezetője, Claudio Berro az Autosportnak elmondta, hogy a shakedownt követően egyenesfutásos teszteket teljesítenek, majd májusban folytatódik a tesztprogram, tartva az ütemtervet, melynek értelmében júliusban Monzában debütálnak majd a világbajnokságban. A Tipo 6 a töréstesztem már átment, a homologizációs folyamat pedig jelenleg is zajlik.

isotta_1

Legyőzni a Red Bull-juniort: Japán becsülete a tét

Az előző két szezon Super Formula-bajnoka, a 33 éves Tomoki Noijiri a fuji szezonnyitó dupla mindkét napján a pole-ból rajtolhatott, de az első futamon váratlan vereséget szenvedett újonc csapattársától, Liam Lawsontól, akit a Red Bull európai utánpótláséveket követően küldött Japánba, hogy a keleti félteke első számú formulaautós sorozatában pallérozódjon. Nojiri elmondta, másnap kulcskérdés volt számára a visszavágás, hiszen az egész szériára rossz fényt vetne, ha egy Európából érkező újonc azonnal a mezőny élére ugrik.

lawson-fuji

„Tudtam, hogy gyors lesz, hiszen Stoffel is azonnal gyors volt, amint megérkezett, és azt hittem, Liam is azon a szinten lesz” – utalt vissza Vandoorne 2016-os japán szereplésére, amikor Nojirit legyőzte csapattársként, de a bajnokságban végül szoros versenyben „csak” negyedik lett. „Az elmúlt években nem gondoltam valószínűnek, hogy gyakran a csapattársam mögé kerülök, de az idei év nehezebbnek tűnt. Ha kikapok tőle, az emberek elkezdik megkérdőjelezni a Super Formula színvonalát, szóval nem engedhetem meg magamnak, hogy veszítsek. És ez elég nagy teher, nem?”

A másnapi futamon sikerült is a visszavágás, amit Nojiri így nyugtázott: „A rajt előtt az járt a fejemben, hogy valahogyan nyernem kell, így nagy megkönnyebbülés, hogy sikerült. Tekintve, hogy én vagyok a címvédő, és mit gondolnának a rajongók, tudtam, hogy nem engedhetem meg magamnak, hogy ilyen könnyen legyőzzenek.” 

Elmaradt a szelfi: Egy újságíró beleállt Sergio Perezbe

Miközben Charles Leclerc arra kényszerült, hogy a közösségi médiában kérje meg a szurkolókat, hogy tartsák tiszteletben a privát szféráját – amiről hétfő esti Pitwall című műsorunkban is szó esik –, Sergio Perezt azért támadta meg az ESPN egyik újságírója, Miguel Gonzalez, mert a mexikói pilóta nemet mondott arra, hogy fotózkodjon a fiával – miközben a családjával töltötte idejét egy étteremben. Gonzalez a következőt írta a Twitteren:

perez

„Köszönöm, Checo Perez, hogy nem vettél tudomást a fiamról és hátat fordítottál neki, amikor elhagytad az éttermet. Hihetetlen, amikor odaléptem hozzád vele egy fotóért, nemet mondtál, mert a családoddal jöttél. Ezúttal nem örömkönnyeket fakasztottál! A gyerek megvárta, hogy végezzetek, és elinduljatok, hogy ne legyen tiszteletlen. Milyen szomorú, hogy zavar téged, hogy egy gyerek fotót kér tőled” – írta Gonzalez, aki egy csípős megjegyzést is tett arra, hogy a Perez-család milyen állapotban hagyta ott az asztalt.

Az újságíró később törölte posztját, és elnézést kért.

„Úristen, mit csináltam?” – Verstappen a legkínosabb F1-es pillanatáról

Max Verstappen az utóbbi másfél-két évben a szinte hibátlan vezetésével hívta fel magára a figyelmet, amelynek révén tavaly címet védett, s idén is jó esélye van ugyanerre. Pályafutása korai szakaszában azonban természetesen nála is becsúsztak olykor ciki megmozdulások – a Motorsport.com kérdésére egyértelműen fel tudta eleveníteni, melyik volt a legkínosabb pillanata eddig a Formula-1-ben:

„2016-ban, Austinban történt, amikor talán az ötödik helyen haladtam, de nem is számít, mert kicsik voltak a különbségek a harmadik-negyedik helyhez. A mérnököm mondta, hogy most nyomjam meg, amiből arra gondol egy versenyző, hogy annak a körnek a végén kiáll a bokszba, ezért is növeltem a tempómat. Teljesítettem azt a kört, az utolsó két gyors kanyarban is minden rendben ment, úgyhogy befordultam a bokszutcába. Befordultam, aztán rájöttem, hogy egyáltalán nem mondták, hogy álljak ki. Nem mondták, és akkor úgy éreztem, hogy ’úristen, mit csináltam?’. Szóltam, hogy ’srácok, a bokszutcában vagyok, jövök be’, és abban a pillanatban láttam, ahogy a szerelők rohannak ki a gumikkal, és persze nyolc-tíz másodperces lett a kerékcsere. Így is elég gyors csere volt szerintem!” – jegyezte meg Verstappen. Hozzátette: három körrel később váltóhiba miatt kiesett, így az egésznek végül nem lett jelentősége, ugyanakkor azt is elmondta, hogy a Red Bull mindig szigorú tanácsadója, Helmut Marko értékelte, hogy a futam után a holland egyből elismerte a hibáját és nem keresett kifogásokat.

f1-verstappen-aus

Cáfolja a Mercedes, hogy újra aktívabb F1-es szerepet vállalna Allison

James Allison a Mercedes Formula-1-es sikereinek egyik kulcsszereplője volt az előző évtized végén, ám 2021 nyarán távozott a technikai igazgatói posztról, amelyet Mike Elliott vett át tőle. Allison hivatalosan a technikai vezető pozícióját tölti be jelenleg, ám nem az F1-es projektre koncentrál, hanem például az Amerika Kupára. Ugyanakkor felröppentek olyan pletykák, hogy az újabb halovány szezonkezdet után a csapat esetleg újra nagyobb feladatokat szán Allisonnak a Formula-1-es alakulatnál, s ezeket a híreszteléseket erősíthette az is, hogy a Mercedes melbourne-i értékelő videójában a szakember elemezte a látottakat.

Toto Wolff csapatfőnök ugyanakkor cáfolta mindezt: „Nem érintett” – felelte arra a kérdésre, hogy növelték-e Allison szerepvállalását az F1-es istállónál. „Aktív szerepe van, amikor a hosszú távú stratégiákról egyeztetünk, de manapság más tevékenységeknek szenteli az idejét, mint például az Amerika Kupa-projekt és egyéb programok, amelyek az innovációt célozzák.”

Wolff hozzátette: Allison továbbra is fontos szerepet tölt be a vállalatnál, a jelenlegi problémáikat ugyanakkor nem oldaná meg egyetlen szakember jelenléte.

f1-james-allison

Amikor káoszt hozott a melbourne-i 1-es kanyar – videó

Az egy héttel ezelőtti Ausztrál Nagydíj utolsó újraindítása kaotikus jeleneteket eredményezett, de nem ez volt az első alkalom, hogy roncsderbi alakult ki az Albert Park első kanyarjában. Sőt, mint az az F1 összeállításából kiderül, kifejezetten sokszor történtek ütközések a melbourne-i pálya kritikus pontján, amelyek közül természetesen kiemelkedik a 2002-es rajtbaleset Ralf Schumacher repülésével és az összesen nyolc kiesővel. A válogatásvideó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-aus-2002-ralf-schumacher