DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 1. péntek

Jön az F1-es Magyar Nagydíj időmérője – szombati program

Ma már tétre megy a játék a Hungaroringen, hiszen a 12:30-kor kezdődő utolsó szabadedzést követően 16 órakor jön a vasárnapi rajtsorrendet meghatározó kvalifikáció a Formula-1-esek számára. Az F2 és az F3 eközben már a sprintversenyét teljesíti, de megrendezik a Formula-E londoni fináléjának első futamát is, valamint lesz többek között WRC és Superbike is szombaton – itt a napi menü (a hétvége teljes menetrendje ide kattintva érhető el):

07:20-19:15 WRC, 9-16. szakasz (Rally.tv, online, előfizetés után élő)
09:50 Formula-3, Sprintfutam (tv: M4 Sport, élő)
10:55-11:45 Formula-E, 2. szabadedzés  
11:00-11:15 Superbike-vb, Superpole (tv: Aréna4, élő)
12:30-13:30 Formula-1, 3. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
12:45 Supersport 300-as vb, 1. futam (tv: Aréna4, élő)
13:20-14:45 Formula-E, 1. időmérő  
14:00 Superbike-vb, 1. futam (tv: Aréna4, élő)
14:15 Formula-2, Sprintfutam (tv: M4 Sport, élő)
15:00-15:30 TCR World Tour, 1. szabadedzés  
15:15 Supersport-vb, 1. futam (tv: Aréna4, élő)
16:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)
16:30-17:30 IndyCar, 2. edzés  
17:30-18:00 TCR World Tour, 2. szabadedzés  
18:00 Formula-E, 1. futam (tv: Eurosport 2, élő)
20:00-20:35 TCR World Tour, Időmérő (tv: Sport1, élő)
20:45-22:15 IndyCar, Időmérő  
21:30 NASCAR Xfinity Series, Futam (tv: Match4, élő)

f1-hun-day1

Fotó: Hungaroring Média

Hatalmas tömegbaleset, piros zászló és két év után Herta-győzelem az IndyCarban

A szezon egyetlen Egyesült Államokon kívüli és idei utolsó utcai versenyére került sor a hétvégén az IndyCarban, amelynek mezőnye Torontóba látogatott. A vasárnapi futam több incidenst is hozott, közülük a legkomolyabb a 73. körben történt, amikor Pato O’Ward megpördült, autóját pedig Marcus Ericsson, Pietro Fittipaldi, Santino Ferrucci és Nolan Siegel is eltalálta – Ferrucci autója a levegőbe is repült és a tetején landolt, így jött a piros zászlós megszakítás.

Aki nem hibázott egész hétvégén és a versenyen sem, az Colton Herta volt, aki a pole-ból indulva szinte végig vezetett, és ezzel bő két idény után ünnepelt újra győzelmet az IndyCarban. Az Andretti Kyle Kirkwood révén kettős diadalnak örülhetett, míg a dobogót Scott Dixon tette teljessé, megelőzve a bajnoki címvédő és éllovas Alex Palout.

A Penske triójának pocsékul sikerült a versenye: Will Power a hajrában küldte a falba egy kemény előzési kísérlettel Scott McLaughlint, amiért büntetést kapott, míg Josef Newgarden a bokszban is időt veszített, defektet is kapott, így a top 10-ből is kiszorult. Mindössze 15 autó ért amúgy célba, közülük a 14. helyen az a Theo Pourchaire, akit a néhány héttel korábbi váratlan kirúgása után hívott vissza az Arrow McLaren az edzésen kézsérülést szenvedő Alexander Rossi helyére. Íme, a futam videós összefoglalója:

 

A futam végeredménye:

1. Colton Herta Andretti/Curb-Agajanian Honda  
2. Kyle Kirkwood Andretti Honda 0.3469
3. Scott Dixon Ganassi Honda 0.9680
4. Alex Palou Ganassi Honda 1.6911
5. Marcus Armstrong Ganassi Honda 2.7719
6. David Malukas Meyer Shank Honda 3.0853
7. Christian Lundgaard RLL Honda 3.8925
8. Rinus VeeKay Carpenter Chevrolet 4.6346
9. Romain Grosjean Juncos Hollinger Chevrolet 5.6537
10. Graham Rahal RLL Honda 6.1456
11. Josef Newgarden Penske Chevrolet 10.4924
12. Will Power Penske Chevrolet 11.5555
13. Linus Lundqvist Ganassi Honda 1 kör / 6.7013
14. Theo Pourchaire McLaren Chevrolet 1 kör /7.1210
15. Toby Sowery Coyne/WR Honda 1 kör /7.4747
16. Scott McLaughlin Penske Chevrolet  
17. Pietro Fittipaldi RLL Honda  
18. Nolan Siegel McLaren Chevrolet  
19. Pato O’Ward McLaren Chevrolet  
20. Santino Ferrucci Foyt Chevrolet  
21. Marcus Ericsson Andretti Honda  
22. Kyffin Simpson Ganassi Honda  
23. Felix Rosenqvist Meyer Shank Honda  
24. Hunter McElrea Coyne Honda  
25. Sting Ray Robb Foyt Chevrolet  
26. Agustin Canapino Juncos Hollinger Chevrolet  
27. Christian Rasmussen Carpenter Chevrolet  

Ítéltek a stewardok, nem állta meg a helyét Verstappen vádja

A Magyar Nagydíjat követő nyilatkozatokban két eltérő álláspontot hangoztatott az 1-es kanyar ütközésének két érintettje, Max Verstappen és Lewis Hamilton: a holland állította, riválisa irányt váltott a féktávon, míg a brit kitartott amellett, hogy nem mozdított a kormányon. Az incidens miatt vizsgálódó stewardok 17:50-re meghallgatásra rendelték be a két felet – Hamilton megváratta őket, a sajtótájékoztatóról idő előtt távozott, de még így sem ért időben a meghallgatásra.

A versenyfelügyelők jegyzőkönyvéből kiderül, a két érintett ugyanezt az álláspontot hangoztatta a testület előtt is. A stewardok begyűjtötték az időmérő rendszer és a telemetria adatait, valamint a kamerafelvételeket, melyek alapján megállapították, Verstappen a DRS miatt gyorsabban érkezett a kanyarba, mint a korábbi körökben, de ugyanakkor fékezett, ami a kerekek blokkolásához vezetett a kontakt pillanata előtt. Hamilton a felvételek alapján ugyanabban az ívben kanyarodott, mint a korábbi körökben – ez nem számít irányváltásnak, bár tény, hogy a 44-es autó többet tehetett volna az ütközés elkerülése érdekében.

A stewardok arra jutottak, hogy egyik versenyző sem hibáztatható túlnyomórészt az ütközésért, ezért nincs büntetés. Hamilton a baleset után zavartalanul folytatta a futamot, így végzett harmadik helyen, Verstappen elemelkedett és a bukótérbe sodródott, ezért lett ötödik.

Piastri későn ért a sajtótájékoztatóra, Hamilton hamarabb ment el – a stewardokhoz sietett

Helyszíni kollégáink jelentik a Hungaroringről: a Magyar Nagydíjat követő, első három helyezett részvételével zajló FIA-sajtótájékoztatón Lando Norrist már javában kérdezték, mikor beesett Oscar Piastri – az első futamgyőzelem ünneplése mellett nehéz tartani a menetrendet.

De a sajtóesemény végére is megüresedett az egyik szék: Lewis Hamiltonnak távoznia kellett, mivel a versenyfelügyelők irodájában volt jelenése. A harmadik helyezettet 17:50-re idézték be Max Verstappennel együtt, a páros hajrában történt ütközése miatt. A bíráknak és Verstappennek így is várakoznia kellett, mivel Hamilton így is késve indult el a sajtótájékoztatóról. A háromszoros világbajnok egyébként riválisát hibáztatja: szerinte Hamilton a féktávon folyamatosan húzódott jobbra – a Mercedes versenyzője ezt cáfolja, ő arról beszél, nem is mozdított a kormányon.

A médiazónában elhangzottakat az este folyamán folyamatosan szállítjuk a Formula.hu-n!

Még Hamilton volt a McLaren versenyzője, amikor utoljára kisajátították az első rajtsort az F1-ben

Lando Norris pole-jával és Oscar Piastri második helyével a McLaren kibérelte az első rajtsort a vasárnapi Formula-1-es Magyar Nagydíjra. Erre pedig nem mostanában volt utoljára képes a wokingi gárda: legutóbb a 2012-es idényzáró Brazil Nagydíjon végeztek 1-2-ben a kvalifikáción. Jól mutatja, mennyire régen történt mindez, hogy ekkor még Lewis Hamilton volt velük pole-pozíciós (ez volt a brit utolsó futama a McLarennél a Mercedeshez való átigazolás előtt), az ő csapattársa pedig Jenson Button volt, aki azt a bizonyos interlagosi futamot meg is nyerte aztán.

f1-norris-piastri-mclaren-hun

Változtatott az FIA a pályán Tsunoda balesete után

A Formula-1-es Magyar Nagydíj szombati időmérőjének utolsó perceiben jártunk, amikor Yuki Tsunoda csúnyán összetörte a Visa RB-t. A japán az 5-ös kanyar kijáratán hajtott rá félig a műfűre, amely enyhén még nedves volt a korábbi eső miatt, ez pedig a kerékvetővel együtt azt eredményezte, hogy Tsunoda autója a korlátnak csapódott.

f1-tsunoda-crash-video

Az FIA változtatott vasárnapra az incidens után: a Niels Wittich F1-es versenyigazgató frissen közzétett hétvégi jegyzetében jelezte, hogy az 5-ös kanyar kijáratánál a műfüves szakasz utolsó négy méterét sóderágyra cserélték. Erről egy fotót is mellékelt az FIA az említett versenyigazgatói jegyzetben:

f1-hun-soder-fia

Jön az F1-es Magyar Nagydíj versenynapja és sok minden más – a vasárnapi program

Elérkezett a 2024-es szezon számunkra legfontosabb napja, hiszen délután 15 órakor következik a 39. Formula-1-es Magyar Nagydíj futama a Hungaroringen. Előtte még a Formula-3, a Formula-2 és a Porsche Szuperkupa is versenyezni fog Mogyoródon, de lesz még sok minden más is vasárnap: Londonban az idény utolsó futamán eldől a Formula-E világbajnoki címe, zárul a Lett Rali a WRC-ben, de lesz TCR Interlagosban (Michelisz Norberttel a pole-ban a fordított rajtrácsos második viadalon), IndyCar Torontóban, NASCAR Indianapolisban, Superbike-vb Mostban, a legendás nyolcórás motorverseny pedig már javában zajlik Suzukában. Íme, a teljes mai menetrend:

04:30-12:30 EWC, Suzukai 8 órás motorverseny (tv: Eurosport 2, élő)
07:55-10:55 WRC, 17-19. szakasz (Rally.tv, online, előfizetés után élő)
08:25 Formula-3, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
10:05 Formula-2, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
10:55-11:45 Formula-E, 3. szabadedzés  
11:00 Superbike-vb, Superpole-futam (tv: Aréna4, élő)
12:05 Porsche Szuperkupa, Futam (tv: Eurosport 1, élő)
12:45 Supersport 300-as vb, 2. futam (tv: Aréna4, élő)
13:15 WRC, 20. szakasz, Power Stage (Rally.tv, online, előfizetés után élő)
13:20-14:45 Formula-E, 2. időmérő  
14:00 Superbike-vb, 2. futam (tv: Aréna4, élő)
15:00 Formula-1, Magyar Nagydíj, Futam (tv: M4 Sport, élő)
15:15 Supersport-vb, 2. futam (tv: Aréna4, élő)
16:00-16:30 IndyCar, Warm up  
16:10 TCR World Tour, 1. futam (tv: Sport2, 18:30, felv.)
18:00 Formula-E, 2. futam (tv: Eurosport 2, élő)
19:30 IndyCar, Futam (tv: Aréna4, élő)
19:40 TCR World Tour, 2. futam (tv: Sport2, élő)
20:30 NASCAR Cup Series, Futam (tv: Match4, élő)

f1-hungaroring-mclaren

Jos Verstappen nem elégedett F1-es karrierjével

A negyedik világbajnoki címe felé robogó Max Verstappen édesapja, Jos 1994 és 2003 között 107 versenyt teljesített az F1-ben, de mindössze két dobogót szerzett, mindkettőt első szezonjában, amikor az abban az évben világbajnoki címet szerző Michael Schumacher csapattársaként teljesített 10 futamot a Benettonnal. Ezt követően kizárólag a mezőny végéhez tartozó istállókkal versenyzett, sorrendben a Simtekkel, a Footworkkel, a Tyrrell-lel, a Stewarttal, az Arrowsszal és a Minardival.

jos-verstappen-1994

Ez idő alatt mindössze négy alkalommal szerzett pontot, a csúcsot a 2000-es Olasz Nagydíjon elért 4. hely jelentette az időnként valószínűtlenül gyors Arrows–Supertec volánja mögött. Aligha meglepő tehát, hogy az idősebb Verstappen nem igazán elégedett karrierjével: „Az biztos, hogy nem tölt el túl nagy elégedettséggel, ha visszatekintek az karrieremre. Szerintem azt hiszem, rosszkor voltam rossz helyen. Persze utólag könnyű ezt mondani.”

„Egy topcsapatnál kezdtem, és ez talán nem volt ideális, de ugyanakkor nemet mondani egy ilyen lehetőségre…” – fejtette ki Verstappen. „Biztos vagyok benne, hogy elég jó voltam az F1-hez, abban viszont már kételkedem, hogy ahhoz is megvolt-e a képességem, hogy világbajnok legyek. Különösen, amikor most látom Maxot vezetni, néha felteszem magamnak a kérdést, hogy vajon elég jó voltam-e.”

jos-verstappen-austria

Wolff nem az F2 alapján dönt Antonelliről

A tavasszal még Lewis Hamilton első számú utódjelöltjének tűnő Andrea Kimi Antonellivel kapcsolatban egyre többször merül fel a kérdés, hogy vajon tényleg készen áll-e a királykategóriás szereplésre, nem utolsósorban azért, mert az F2-es szezonban finoman szólva sem alakulnak úgy a dolgai, ahogy abban előzetesen bízni lehetett. Bár Silverstone-ban megszületett első sprintfutamos győzelme, ezzel együtt is sokak számára csalódást okozott az eddigi juniorszezonjain domináns teljesítménnyel átgázoló olasz.

antonelli-2024-barcelona

Toto Wolff azonban leszögezte, hogy a végső döntést nem az F2-es teljesítmény alapján hozzák meg, s arra is rámutatott, hogy Antonelli csapattársa, az F1-es bemutatkozását már megejtő, s a Haas által szerződtetett Bearmannek se megy jobban a szezon: „Az adatok alapján fogunk dönteni. Ha megnézzük Kimit, egyértelmű, hogy a csapat idén nem találta meg a helyes irányt, ami előfordul. Ő a hetedik, Oliver Bearman pedig, aki nyilvánvalóan jó pilóta, a 14. helyen áll.”

„Nem mondom, hogy egyikük jobb, mint a másik, mindenesetre mindketten küszködnek az autóval. Meglátjuk, hogy mit tud F1-es autóban, ez a legfontosabb” – mondta Wolff, aki az ösztöneivel indokolta, hogy még nem hoztak döntést a 2025-ös felállásukról: „Ami a pilótapiac többi tagját illeti, valami ösztönös dolog azt súgja, hogy ne siessünk, de nem tudnám megmondani, hogy mi az.”

wolff-2024-2

A McLarent tartják a Magyar Nagydíj esélyesének

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff, és egykori világbajnok versenyzője, Nico Rosberg is a McLarent, illetve Lando Norrist emelte ki a 3. szabadedzést követően a mezőny tagjai közül. Wolff szoros hétvégére számít Magyarországon: „Jelenleg látható, hogy a McLaren egy kissé fölényben van, de Max hosszú etapja átfedésben volt Norriséval. Szerintem megint nagyon-nagyon szoros lesz” – mondta az osztrák csapatvezető, aki úgy érzi, nincsenek nagy hátrányban:

„Úgy gondolom, hogy még egy kicsit hozzá tudunk tenni teljesítmény szempontjából, de van lemaradásunk. Nem tudom, hogy mekkora lesz végül, jelenleg úgy néz ki, hogy talán két tized. Tudtuk, hogy nehéz dolgunk lesz a hátsó gumik felületének túlmelegedése miatt. Ez volt jellemző az elmúlt években, ezért nem igazán meglepő” – mondta Wolff, akihez hasonlóan Rosberg is a McLarent látja az első helyen:

„Fenomenális volt Lando köreit belső kamerából nézni. Tökéletes, mintha sínen futna. Az az autó ma abszolút domináns erőnek tűnik. Még Verstappenhez képest is, nála több volt az alulkormányzottság, néhányszor megingott” – mondta a Sky mikrofonja előtt a 2016-os világbajnok.

norris-hungaroring

Hivatalos: Jövőre nem lesz horvát WRC-futam

Miután három új eseményt is hozzáadtak a 2025-ös WRC-naptárhoz, jelesül Szaúd-Arábiát, Paraguayt és a Kanári-szigeteket, várható volt, hogy a jelenlegi helyszínek közül nem Lengyelország lesz az egyetlen, mely elveszíti a versenyét. Az előzetes esélylatolgatások a Horvát Rali kiesését valószínűsítették, s bár korábban egyeztettek egy hároméves, 2027-ig tartó szerződéshosszabbításról, a szervezőbizottság elnöke, Daniel Saskin végül megerősítette, hogy a verseny kikerült a naptárból.

wrc-croatia

Természetesen a horvát szervezők nem mondanak le végleg a világbajnoki futamrendezésről, Saskin elképzelése szerint jövőre az ERC-ben vállalnak szerepet, mielőtt 2026-ban visszatérnének a WRC-be. „Mindenkit megnyugtatok, ez nem a Horvát Rali történetének vége, de az illetékeseknek most gyorsan kell cselekednie. Egyértelmű, hogy nem akarjuk örökre elveszíteni a WRC-t, de sokan érdeklődnek” – mondta Saskin, majd hozzátette:

„Már most alá kell írni a szerződést a promóterrel és az FIA-val 2026-ra és 2027-re, de ezt nem tehetjük meg anélkül, hogy az érintett szervezetek garanciát vállalnának.”

Reagált a McLaren a fékjeiket érő panaszokra

Mi is írtunk róla, hogy elsőként az Auto Motor und Sport számolt be róla, hogy a Red Bull panaszt tett az FIA-nál a McLaren fékjeinek kialakítása miatt. Az energiaitalosok gyanúja szerint a wokingiak egy extra lyukat alkalmaznak az első és hátsó fékdobokon. A csapatok ezen a területen szenzorokat használnak a hőmérsékletek folyamatos mérésére, és a McLaren esetében is az az indoklás, hogy egy kábelt vezetnek át ezen a lyukon az ott lévő szenzorhoz. Csakhogy a szabály szerint ezek a lyukak csak pénteken működhetnek, szombatra és vasárnapra be kell őket zárni. Az AMuS szerint az FIA ellenőrizte mindezt, és zárva találta az említett lyukat Ausztriában és a Brit Nagydíjon is, a Red Bull viszont azt gyanítja, hogy hűtési megoldást talált a rivális, és ezért tud például Lando Norris bizonyos versenyetapokban sokkal jobb gumikezeléssel dolgozni, mint Max Verstappen.

A téma természetesen előkerült az F1-es Magyar Nagydíj helyszínén is, Andrea Stella McLaren-csapatfőnök a Sky Sportsnak nyilatkozva azonban úgy fogalmazott, hogy felfújták a kérdéskört: „Valójában ez a metódus nagyon egyszerű. Ez a lyuk arra való, hogy elérjünk vele egy szenzort, és az FIA-tól érkezett az a tisztázás, hogy ez a lyuk nem megengedett, ezért egyszerűen leragasztottuk. Ez egy nagyon-nagyon egyszerű ügy, amely úgy fest, valamilyen okból kifolyólag odáig fajult, hogy témává vált a paddockban, de semmi ilyesmiről nincs szó.”

f1-mclaren-hun

Ezért járt a Williamsnél Ocon

Mi is írtunk azokról a sajtóértesülésekről, melyek szerint a Williams be akarta ültetni már az idei szezon közben az Alpine-tól az idény végén távozó Esteban Ocont Logan Sargeant helyére, ám az Alpine ezt megakadályozta. Arról is szóltak a híresztelések, hogy Ocon még a Williamsnél is járt üléspróbán – nos, ez utóbbit némileg árnyaltan, de James Vowles Williams-főnök nagyjából meg is erősítette pénteken a Hungaroringen a Motorsport.com lapnak nyilatkozva, bár hangsúlyozta, hogy a francia pilótát 2025-re vették számításba, nem idei évközi cserére:

„Esteban eljött, nem is igazán üléspróbára, de fel akartam őt mérni 2025-re és 2026-ra. Meg kellett bizonyosodnom róla, hogy befér-e az autóba. Mivel Alexhez hasonlóan magas, és bizonyos méretei bonyolultak. És hogy tisztázzam: minden, amit csinálunk versenyzőtéren, az 2025-re és az utánra vonatkozik, nem másra. Egyértelműen számításba vettük őt. Sok éve ismerem, a Mercedesnél nyilván az én, Toto és Gwen menedzsmentje alá tartozott. Nagyon gyors volt, Fernandót nem is tudnád felülmúlni időmérőkön enélkül. Ha kialakítod a megfelelő környezetet körülötte, nagyon gyors lehet, ezért is vettük számításba őt.”

Vowles ugyanakkor hozzátette: jelen állás szerint az útjaik nem fogják keresztezni egymást, pedig szerinte működhetnének bizonyos részletek Oconnal. A francia azonban a Formula.hu néhány hete már megszellőztetett információi szerint a Haasnál fog kikötni, ennek megerősítése Kevin Magnussen távozása után vélhetően csak idő kérdése.

f1-ocon-alpine

Horner a konyhájában beszélgetett el Perezzel

A Magyar Nagydíj pénteki edzésnapját értékelve a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner kiemelte, hogy mennyire jól alakult Sergio Perez számára a gyakorlás, és arra is kitért, hogy pontosan miben különbözik az 1-es és a 11-es rajtszámú autó ma: „Ez egy pozitív péntek volt, sőt azt mondanám, hogy ez volt Checo legjobb pénteki napja Kína óta.”

„Van egy kis különbség az autóink között, mindkettőn vannak fejlesztések, és az egyetlen dolog, ami Checónak hiányzik, az a motorburkolat és az oldalsó elem. A padló, a szárny és a többi része ugyanaz. Nagyszerű adatokkal rendelkezünk” – mondta Horner, aki azt is elárulta, hogy a mostanában rendkívül gyengén teljesítő, s emiatt az elbocsátás gondolatával egyre többször szembesített Perezzel komolyabban elbeszélgetett otthonában: „Nagyon nyitott a kapcsolatunk. Leültem vele a házam konyhájában, és megkérdeztem tőle, hogy mi a helyzet? Van még valami esetleg?”

„Erre úgy felelt, hogy nem, szerinte csak túlgondol bizonyos dolgokat. Azt hiszem, az a legjobb neki, ha szinte teljesen figyelmen kívül hagyja, hogy mi történik a garázs másik oldalán, és most ezt a megközelítést alkalmazza. Csak a saját teljesítményére koncentrál.”

perez-shadow

Marko: Normális, hogy Wolff meg akarja szerezni Verstappent

Az F1-Insidernek nyilatkozva Helmut Marko, a Red Bull veterán főtanácsadója arról beszélt, hogy az energiaitalosok berkein belül zajló hatalmi harcoktól, avagy ha úgy tetszik, belvillongásoktól hogyan tudja magát hitelesíteni a negyedik világbajnoki címe felé tartó Max Verstappen: „Szuverén módon kezeli a helyzetet” – idézi Markót a lap. „Ha kell, visszavonul a motorhome-ba, és a saját világában él. De az is világossá vált számára, hogy a csapatnak együtt kell maradnia, ha továbbra is sikeresek akarnak maradni, és ezt világossá is tette.”

Arra az esetre, ha Verstappen valamiért mégis távozni akarna a Red Bulltól – és az ún. Horner-ügy egyes fázisaiban erre látszott is esély –, természetesen lenne hova mennie, hiszen a Mercedes tárt karokkal várná őt, ahogy azt Toto Wolff többször egyértelművé tette. Marko pedig meg is tudja ezt érteni:

„Ez teljesen normális dolog. Max a siker garanciája, elsősorban ő jelenti a különbséget. Az idei szezonban futamokat nyert volna egy Ferrariban, Mercedesben vagy McLarenben is. Ha még nem lenne szerződésünk vele, akkor mi is megpróbálnánk megszerezni” – mondta Marko doktor.

marko-verstappen

Légkondi F1-es autókban – a Holland Nagydíjon indul a tesztüzem

A tavalyi Katari Nagydíjon példátlan hőérzettel kellett megküzdeni a versenyzőknek: a komplett mezőny fizikailag kimerülve szállt ki a pilótafülkéből, többen hőgutát kaptak, Logan Sargeant még a futamot is feladta. Az FIA akkor vizsgálatot indított annak érdekében, hogy feltárja a katari eset okait és megakadályozza annak megismétlődését. Ennek részeként a 2024-es szabályok engedélyeztek egy második légbeömlő-nyílást az orrkúpon, hogy növeljék a versenyzők felé irányuló légáramlást. A közeljövőben pedig indul az F1-es autókba telepített klíma tesztüzeme – írja az Autosport lap az első kézből, FIA-tól szerzett információra hivatkozva.

A Holland Nagydíjtól fogva a hétvégéken egy autóval tesztelni fogják az FIA által kifejlesztett légkondicionáló berendezést. Az eszköz számos kisebb alkatrészből áll, amelyeket a pilótafülke oldalfalába és a környező karosszériába építenek be, hogy hűtött levegőt irányítsanak a versenyző felé.

Amennyiben a tesztüzem sikerrel jár, a berendezést kötelezővé teszik a Formula-1-es technikai szabályzatban. A klímát csak abban az esetben kell telepíteni, ha a hőmérsékleti körülmények indokolják a használatát – hasonló volt a terv a vízfelverődést csökkenteni hivatott sárvédő esetében, amely bevezetését teszteket követően elvetették.

A hőség aktuális téma a Magyar Nagydíjon is, ahol pénteken 35, hétvégén pedig 33 Celsius-fokos csúcshőmérséklet várható, a kanyargós jelleg pedig növeli a fizikai terhelést. Az Autosport szerint szükség esetén az FIA kezében van a lehetőség, hogy kötelezővé tegye az említett második hűtőnyílást (amely a szabályokban jelenleg csak megengedett), valamint engedélyezze az edzések előtt az ülés és pilótafülke egyéb alkatrészeinek kiszerelését és hűtését, ami alapesetben tiltott.

Csak Verstappen kapta meg a Red Bull teljes fejlesztési csomagját a Hungaroringen

Az élcsapatok közül egyértelműen a Red Bull hozta a legjelentősebb újításokat az F1-es Magyar Nagydíjra: mint arról már írtunk, többek között a motorborítás és az oldaldoboz formája, valamint az első szárny is módosult, így előbbinél eltűnt az eddig látott vállszerű, sokak által ágyúnak is becézett kitüremkedés. Viszont a két RB20-as nem azonos specifikációval fut majd a Hungaroringen: Paul Monaghan, az energiaitalosok vezető mérnöke megerősítette, hogy csak Max Verstappen kapta meg a teljes csomagot a hétvégére.

Mint azt a szakember elmondta, a vb-éllovas holland és a csapattárs Sergio Perez között „főként az oldaldoboz formája” jelenti a különbséget, azaz a fejlesztések többi részét a mexikói is megkapta. A Red Bull amúgy a motorborítást érintő módosítást eleve pályaspecifikus, a hűtés javítását szolgáló fejlesztésként jelölte meg az FIA számára leadott dokumentumban.

Monaghan szerint a két különböző specifikáció nem jelent extra munkát számukra, hiszen amúgy is két autón kell dolgozniuk. „Az a tény, hogy némileg más az alakja, nem változtatja meg a világot” – idézi szavait a RacingNews365.com portál. A mérnök azt is hozzátette: előbb tudták bevetni ezt a fejlesztést, mint azt tervezték, ez volt az első adandó alkalom, amikor elhozhatták – és egy kivételével mindkét autóra fel is kerültek az újítások –, és meg is kellett tenniük az egyre kiélezettebb élmezőny miatt.

f1-verstappen-redbull-hun-day1

Így titkolta el Verstappen 2021-ben a silverstone-i baleset utáni látásproblémáit

Mi is beszámoltunk róla nemrég, hogy Max Verstappen a Red Bull honlapján közzétett interjúban, amelyben a tíz legemlékezetesebb győzelmét választotta ki a Formula-1-es karrierjéből, a 2021-es USA Nagydíj kapcsán megemlítette, hogy látásproblémákkal küzdött a néhány hónappal korábbi silverstone-i futam első körében Lewis Hamiltonnal történt ütközés és falba csapódás következtében. A holland arról beszélt, hogy különösen a huplis pályákon voltak gondjai, ezek közé tartozik az austini is, ezért tartja a legnagyobb sikerei között számon az ottani diadalt.

Verstappent az F1-es Magyar Nagydíj sajtónapján is kérdezték a látásgondokról, a pilóta pedig megerősítette, hogy csak abban a szezonban küzdött vele: „Igen, csak 2021-ben fordult elő. Azután megszűnt a probléma, de akkoriban jelentkezett” – mondta el a vb-éllovas, aki hozzátette: „Nem javasolnám az embereknek, hogy ilyennel szembesüljenek vezetés közben. De autóversenyzők vagyunk, mindenféle dologgal megbirkózunk. Mindenki itt van, de sokszor vannak itt-ott kisebb sérülések. Előfordul az ilyesmi.”

Verstappen azt is hozzátette, hogy alapvetően titokban tartotta a kiélezett vb-harc hevében a problémáit, csak néhány ember tudott róla, mivel küzd: „A csapatom körüli emberekkel és egy specialistával” – felelte arra a kérdésre, hogy kikkel beszélt erről annak idején. „De szerencsére meggyógyult. Nem akarok részletekbe belemenni, nem kell senkinek ezt tudnia.”

f1-verstappen-hungaroring-day0-redbull

Kezdődik az F1-es Magyar Nagydíj hétvégéje – a pénteki program

Az előkészületek és a sajtónap után pénteken végre a pályán is megkezdődik a 39. Formula-1-es Magyar Nagydíj: szokás szerint két egyórás szabadedzés vár a mezőnyre a kora, illetve a késő délutáni órákban. A Formula-2 és a Formula-3 számára már időmérőt is rendeznek ma a Hungaroringen, de eközben kezdetét veszi a Formula-E londoni idényzárójának és az IndyCar torontói fordulójának programja, valamint a Lett Ralin is jön az első teljes versenynap a WRC-ben. Mutatjuk a pénteki menetrendet (a hétvége teljes programja ide kattintva böngészhető):

09:00-16:20 WRC, 2-8. szakasz (Rally.tv, online, előfizetés után élő)
09:55-10:40 Formula-3, Szabadedzés  
11:05-11:50 Formula-2, Szabadedzés  
13:30-14:30 Formula-1, 1. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
15:05-15:35 Formula-3, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)
16:00-16:30 Formula-2, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)
17:00-18:00 Formula-1, 2. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
17:55-18:45 Formula-E, 1. szabadedzés  
21:00-22:15 IndyCar, 1. edzés

f1-hungaroring-day0

Fotó: Hungaroring Sajtó

Bottas elismerte: kezd idegtépővé válni a várakozás

Több versenyző már hetek óta „panaszkodik” arra, hogy Carlos Sainz döntése blokkolja a teljes pilótakeringőt a Formula-1-ben. Közéjük tartozik Valtteri Bottas is, akinek az ülése is egy opció a spanyolnak a 2026-tól Audivá váló Saubernél. Bottas az F1-es Magyar Nagydíj sajtónapján elismerte, hogy még mindig várnia kell: „Talán Carlosra várok, talán nem. Úgy értem, egy ponton túl nem hiszem, hogy mindenki rá fog várni. De még mindig várok valamire.”

Arra a kérdésre, hogy meglepődött-e, hogy ennyire elhúzódik az ügy, így felelt a finn: „Ez egy nagyon jó kérdés. Hogy őszinte legyek, abban bíztam, hogy a mostani hétvége előtt elrendeződnek a dolgok, hiszen volt egy üres hétvége. De még várnunk kell egy kicsit, nincs egyértelmű válaszom. Nyilvánvalóan eljuthatok odáig, hogy remélhetőleg inkább előbb, mint később eldől, mert ha elhúzódik az augusztusi szünetig vagy utána, akkor az kezdhet idegtépővé válni.”

Bottas elmondta: továbbra is opció számára, hogy maradjon a Stake-nél, de azt is hangsúlyozta, hogy olyan helyen akar versenyezni, ahol tisztelik és tudják, mire képes és mit adhat a csapatnak.

f1-bottas-sauber-hungaroring-day0

Magnussen: Ha eltiltanak, akkor eltiltanak

A Haas történetének legsikeresebb versenyzője, a csapattól való távozását ma bejelentő Kevin Magnussen hónapok óta közel áll ahhoz, hogy ő legyen az első F1-es pilóta, akit 12 büntetőpont összegyűjtése miatt egy futamról eltiltanak. A dán versenyző jelenleg tíz egységnél jár, és mivel a szezon (ezzel együtt valószínűleg F1-es karrierje) végéig egy sem törlődik ezek közül, egyetlen kihágással is elérheti a kritikus határt.

Amikor a RaceFans részéről megkérdezték, hogy a fenyegető büntetés miatt esetleg változtat-e vezetési stílusán, a dán így felelt: „Nem lenne értelme, hiszen az év hátralévő részében ebben a helyzetben leszek. Egyszerűen csak a lehető legjobban, tudásom legjavát nyújtva kell versenyeznem, és nem változtatni semmin emiatt a helyzet miatt.”

magnussen-imola

„Úgy gondolom, hogy ez összességében jobb lesz így a szezon során, mint ha állandóan visszafognám magam, és arra ügyelnék, hogy ne kapjak eltiltást. Egyszerűen csak megyek előre, és ha eltiltanak egy versenyről, akkor eltiltanak egy versenyről” – mondta a dán, aki azt is kiemelte, hogy a megengedőbb amerikai gyakorlat szimpatikusabb a számára:

„Az Egyesült Államokban úgy állnak hozzá, hogy egyszerűen hagyják a versenyzőket versenyezni, és ez működik. Szó sincs arról, hogy elszabadulna az őrület, ha odamész, akkor visszatérsz ahhoz, ahogyan annak idején a gokartozásban versenyeztem, ahol nem volt még mindenre ennyi speciális szabály, és ez valahogy természetesen működött, a versenyzés pedig remek volt.”