DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 26. szombat

Hatalmas utolsó körös baleset és Penske-dupla Iowában (videó!)

Iowában vendégeskedett a hétvégén az IndyCar mezőnye, ahol két oválversennyel folytatódott a szezon. A szombati futamot Scott McLaughlin nyerte, aki először diadalmaskodott ilyen típusú pályán. A Penske pilótája a mclarenes Pato O’Wardot és saját csapattársát, Josef Newgardent előzte meg a célban. A versenyt számos baleset tarkította, közülük a bajnokság szempontjából a legjelentősebb, hogy a már előtte egy bokszutcai lefulladás miatt hátrébb eső éllovas, Alex Palou is hibázott a 175. körben: a spanyol „elfogadhatatlannak” nevezte az aznapi teljesítményét.

 

Vasárnap aztán második hellyel szépített Palou, aki így továbbra is vezeti az összetett pontversenyt. A győzelmet viszont a 22. rajthelyről induló Will Power húzta be – azaz a Penske duplázott Iowában –, ezzel karrierje 41. sikerét jegyezte az ausztrál, aki több mint öt év után nyert ismét oválpályán. A pódiumot a csapattárs McLaughlin tette teljessé.

A második verseny egyébként az utolsó körben egy hatalmas balesettel ért véget: Sting Ray Robb hátulról eltalálta Alexander Rossi lelassuló autóját, amitől a levegő emelkedett, míg mögöttük Kyle Kirkwood és Ed Carpenter is megpörgött a baleset elkerülése miatt, és egymást és Rossit is begyűjtve a falnak csapódtak. Robbot kórházba is szállították az incidens után, de csapata, az A.J. Foyt Racing közlése szerint kora este már ki is engedték onnan.

Sorra mondanak fel az Aston szakemberei, most a vezérigazgató kerülhet bajba

Az Autocar számolt be arról saját értesüléseire hivatkozva, hogy "inoghat a kispad" Tobias Moers alatt, aki jelenleg az Aston Martin autógyártó vezérigazgatójaként dolgozik. A céget 2020 januárjában vásárolta meg Lawrence Stroll, Moers fél évvel később érkezett erre a posztra, a portál szerint viszont azóta tömegével mondanak fel a vezető beosztású, fontos személyek - nyolc ember hagyta már el a céget az utóbbi időszakban, mind valamilyen kiemelten fontos pozíciót láttak el.

A hírek szerint az Aston pénzügyi tervei nem teljesülnek, ezért lehet igazán forró a talaj Moers lába alatt, sőt, az Autocar tudni véli, hogy Strollék már a helyettesét keresik. A tömeges felmondás és a nem túl stabil közeg tükrében pláne érdekes Otmar Szafnauer távozása az F1-es csapattól - azt egyelőre nem tudni, hogy a márka problémái mennyire vetülnek ki az istállóra.

00121043_584

fotó: dppi

Hibrid technológia jöhet a WTCR-be

Akár már a következő szezontól hibrid erőforrások jelenhetnek meg a Túraautó-világkupában a francia AutoHebdo értesülései szerint. A WTCR egy lépést már tett a fenntartható jövőért azzal, hogy 2021 óta részben megújuló elemekből készülő üzemanyagot használ (a cél pedig, hogy száz százalékban fosszilis anyagokból mentessé váljon), de több más versenysorozathoz – a WEC-ben például hosszú ideje láthatjuk – hasonlóan azt tervezi a széria, hogy a közeljövőben megjelenjen a hibrid technológia a motoroknál. Xavier Gregory, a WTCR ügyvezetője hangsúlyozta: nem lesz teljesen elektromos a hajtás, mint a Pure ETCR-ben, de valószínűsíthetően már 2023-ban érkezhet az átmeneti technológia.

wtcr-start-dppi

fotó: DPPI

A születésnapos Hamiltont köszönti az F1 világa – de ő továbbra is csendben

Január 7-én 37 éves lett Sir Lewis Hamilton, a Formula-1 hétszeres világbajnoka: a Mercedes az alábbi poszttal köszöntette fel. „7x F1-es bajnok. Százados. Rekorddöntő. A birodalom lovagja” – áll a bejegyzésben. Az Formula-1 hivatalos közösségi csatornáján szintén felköszöntötték Hamiltont.

Hamilton közösségi oldalain azonban továbbra is síri csend. Lassan egy hónap telt el utolsó posztja óta, melyet az Abu Dhabi Nagydíj időmérője után tett közzé. Vélhetően a hallgatást saját születésnapján sem fogja megtörni.

A legelhivatottabb olvasóinknak: itt letölthető nagyban az Autósport és Formula Magazin összes címlapja

Néhány napja osztottuk meg a montázst magazinunk eddigi 228 számának címlapjáról, amely néhány olvasónknak olyannyira elnyerte a tetszését, hogy nagy felbontásban is szerették volna a képet letölteni. Nos, természetesen eleget tettünk a kérésnek: a kép IDE vagy a fotóra kattintva tölthető le!

magazin-cimlapok

Petrucci: Meg akartam ölni azt a tevét, de azok itt fontosabbak, mint a nők!

Mint azt megírtuk, Toby Price időbüntetése után Danilo Petrucci nyerte a Dakar csütörtöki, ötödik szakaszát a motorosoknál. Az összetett versenyből már a hétfői műszaki hibája után kiszálló, de a szabályok értelmében a viadalt folytató olasznak nem volt sima napja: egy ízben egy tevét kellett kikerülnie és emiatt bukott – erről este egy Instagram-bejelentkezés során mesélt, egyúttal félig vicces formában kritikát is megfogalmazott a szaúdi társadalmi viszonyok kapcsán:

„Nagyon-nagyon szerencsés voltam, hogy nem sérültem meg az első bukásban. Meg akartam ölni azt a tevét, amelyre a kanyar után leltem, de itt fontosabbnak tartják a tevéket, mint a nőket, szóval bajba kerültem volna miatta. Ráadásul elég nagy teve is volt: azt gondoltam, kisebbek, de nem!” – mesélte Petrucci, aki az említett balesetben meg is ütötte a bokáját, később pedig a ruhájával is gondja akadt, majd több társával együtt eltévedt egy kiszáradt folyót tartalmazó szakaszon.

Mindezek ellenére is övé lett a napi elsőség, amely után nehezen találta a szavakat: „Amikor fiatal voltam, mindig történelmet akartam írni a motorsportban. Ma pedig ez sikerült, hiszen én vagyok az egyetlen a világon, aki nyert MotoGP-futamot és Dakar-szakaszt is.”

petrucci-dppi-dakar-2

fotó: DPPI

Aggódik az F1 vezetése: a 2022-es naptárba is bele kell majd nyúlni?

Amióta kitört két éve a koronavírus-járvány, a legtöbb sporthoz hasonlóan a Formula-1-nek is többször át kellett variálnia a versenynaptárát: 2020-ban jelentősebb, tavaly már kevésbé nagyobb mértékben, de rendre változtatni kellett a menetrenden, leginkább a tengerentúli és a távol-keleti fordulók lefújása miatt. Az F1 2022-ben rekordot jelentő 23 futamot szezonnal tervez, amelyben újra helyet kapna Ausztrália és Ázsia is, de Steve Nielsen, a széria sportigazgatója tudja, hogy ez távol van a biztostól:

„Hazudnék, ha azt mondanám, nem aggódom kissé” – nyilatkozta az Autosportnak. „A néhány hónappal ezelőtti optimizmus annak kapcsán, hogy lecsenghet a pandémia, az elmúlt hetekben eltűnt. Ez egy folyamatosan változó helyzet, állandóan igyekeztünk lavírozni a fertőzési mutatók okán, s ehhez igazodtunk a naptárral.”

A szakember elmondta: abban bíznak, hogy noha a járvány továbbra is rettenetes dolog, az országok idő közben megtanulnak együtt élni a vírussal, s így talán a szigorúbb korlátozásokat – mindenekelőtt a nemzetközi utazásokra vonatkozókat – el tudják kerülni. Nielsen hozzátette: egyelőre még nincs szó arról, hogy bármelyik verseny helyére beugró helyszínt kellene keresni. „Pillanatnyilag az A tervet tartjuk, és nem is nézünk alternatívák után” – hangsúlyozta. „Ha szükséges lesz, mert úgy változnak a dolgok, akkor megtesszük. de ez egyelőre nagyon messze van még.”

f1-melbourne-dppi_1

Zhou elmondta, miért választotta a 24-es rajtszámot

Egy újonca lesz 2022-ben a Formula-1-nek: Guanyu Zhou a világbajnokság történetének első kínai pilótájaként fog bemutatkozni az Alfa Romeo Racingnél. A korábban az FIA által kiadott hivatalos nevezési listából az is kiderült, hogy Zhou a 24-es rajtszámot fogja használni az F1-ben – a Formula-2-ből érkező tehetség nem okozott nagy meglepetést, amikor elárulta: a két éve tragikusan elhunyt kosárlabdaikon, Kobe Bryant előtt tiszteleg ezzel, akinek a neve összeforrt a 24-es mezszámmal.

„Kobe Bryant óriási inspirációt jelentett számomra, amikor a kosárlabda még jobban érdekelt, mint az autósport” – nyilatkozta Zhou a SpeedWeek.com hasábjain. „Ami a leginkább lenyűgözött, az a munkamorálja volt: noha korának legjobb játékosának tartották, mégis fáradhatatlanul dolgozott saját magán. Reggel 4-kor kelt, elkezdett edzeni, elvitte a gyerekeit az iskolába, majd folytatta az edzésgyakorlatokat. Ráadásul a 24 az négyszer hat, a hat pedig egy szerencseszám a hazámban.”

zhou-24-teszt-dppi

Leclerc a búvárkodást is kipróbálta Mexikóban

Egy korábbi posztból már kiderült, hogy Charles Leclerc és barátnője többek társaságában Mexikóban tartózkodott az elmúlt hetekben, az alábbi lapozható Instagram-bejegyzése tanúsága szerint pedig a Ferrari monacói pilótája a búvárkodásba is belekóstolt:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Charles Leclerc (@charles_leclerc) által megosztott bejegyzés

Újabb nagy baleset történt a Dakaron

Izgalmasan alakult a Dakar-Rali csütörtöki napja is, ahol a motorosoknál utólag változott az eredmény, az autósok kategóriájában pedig egy meglepetés győzelem született. Már a szakasz eleje is érdekes volt, miután az első mérőpontnál Yasir Seaidan és Alexey Kuzmich kettőse volt a leggyorsabb, a nap további részében viszont már nem volt ilyen szerencséjük. A X-Raid Mini JCW Team tagjai óriásit borultak, melynek következtében a jármű gyakorlatilag rommá tört, a versenyzők viszont rendben vannak és sértetlenül megúszták az esetet.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Dakar Rally (@dakarrally) által megosztott bejegyzés

Marko szerint az idei motorjuk még nem érte el a tavalyi szintet

2022-ben már tíz százaléknyi etanolt használnak a csapatok a Formula-1-ben, a Ferrariról pedig már volt is olyan hír, hogy a Shell-lel közösen olyan üzemanyagot fejlesztettek, amely az új szabályokkal együtt is visszahozta a 2021-es motorerőt - alapvetően húsz lóerős teljesítményvesztéssel számolhatunk, de az olaszok ezt már kompenzálták. Hasonló hírek jöttek az Alpine-ról is, a Red Bullnál viszont ennyire még nem jó a helyzet:

"A Honda keményen dolgozik az átálláson. Amit én hallok, az pozitívum, de a teljesítmény még nincs a 2021-es szinten. Alapvetően azért még meg kell várni, hogy mi hogyan néz ki a versenypályán" - idézi dr. Helmut Marko főtanácsadó szavait az Auto Motor und Sport. Marko azt is hozzátette, hogy természetesen a vb-cím a céljuk és úgy gondolja, hogy megint a Mercedes és a Red Bull fog majd csatázni egymással már csak azért is, mert nincs még egy olyan szintű pilóta a mezőnyben, mint Lewis Hamilton és Max Verstappen.

00121044_413

fotó: dppi

Petrucci a történelmi szakaszgyőzelem után: „Úgy sírok, mint egy kisbaba”

Bár a hétfői műszaki hibája – amelyet részben amiatt nem tudott orvosolni, mert eltűntek az iratai és a telefonja, így nem tudott segítséget kérni a szerelőitől – után az összetettben már nem számít az eredménye, Danilo Petrucci egyelőre parádés Dakar-debütálást produkál. Már szerdán is eredetileg a harmadik idő volt az övé, de utólag megbüntették sebességtúllépésért (ezt az olasz úgy kommentálta a közösségi oldalán, hogy „Leszarom, mert jól éreztem magam!”), majd csütörtökön erre is rátett egy lapáttal, s második lett. Mármint második lett volna, csakhogy ezúttal KTM-es társát, Toby Price-t szankcionálták, így Petrucci megörökölte a napi elsőséget – ezzel pedig ő lett az első MotoGP-s versenyző, aki szakaszt tudott nyerni a Dakaron!

„Úgy sírok, mint egy kisbaba, nem tudok írni” – posztolta a közösségi médiában a siker után a Tech3 KTM-et képviselő versenyző. Természetesen egykori MotoGP-s társaitól is özönlenek a gratulációk a Twitteren:

 

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Megtévesztő képeket tett közzé a Williams

Érdekes dolog jutott eszébe a Williams istállójának, miután a hivatalos közösségi média felületeiken egy az idei szabályoknak megfelelő koncepcióról posztoltak néhány fotót. A versenygépre a csapat tavalyi festése került fel, a kommentek alapján pedig elég sokan hitték azt, hogy 2022-ben is az előző évben látott dizájnt használják majd. Mivel a bejegyzés nem volt egyértelmű a grove-i gárda némi magyarázkodásra kényszerült. „Ez még nem a mi 2022-es festésünk. Arra egyelőre várnotok kell, hogy megnézzétek” – tették hozzá.  

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Williams Racing (@williamsracing) által megosztott bejegyzés

Így halad az Aston Martin új főhadiszállásának építése

Az F1-es csapat nagy projektje az új, 40 ezer négyzetméteres gyár Silverstone-ban. A csapat egy time-lapse videót mutatott be arról, hogyan indultak a munkálatok és hol tart most a betonkolosszus, amelyet reményeik szerint a 2022-es év legvégén már megnyithatnak.

Bottasban felmerült a visszavonulás gondolata, de elvetette

Öt évig volt esélye futamokat és papíron bajnokságot is nyerni Valtteri Bottasnak, de 2022-től már kikerült a mezőny legjobb autójából és az Alfa Romeónál folytatja F1-es pályafutását. Sokakban felmerült, hogy vajon Bottasnak nem lenne-e jobb inkább visszavonulnia a sportágtól ahelyett, hogy egy, a pontszerzésért is alulról küzdő kis-, vagy középcsapathoz igazolt, de a finn megválaszolta ezt a kérdést.

"Persze, elkezdtem megkérdőjelezni magam és azt, hogy akarom-e egyáltalán ezt csinálni, vagy itt az idő kipróbálni valami mást. Ez volt az egyik opció, de úgy igazán komolyan egyszer sem fontoltam meg a Formula-1-től való visszavonulásomat. Mélyen belül én továbbra is szeretem ezt, a sportágat, a versenyzést és sok más dolgot ezzel kapcsolatban. Egy ilyen új és hosszabb távú projekt motivációt jelentett" - idézi Bottas szavait a GPFans.

bott_4

fotó: dppi

Kik voltak a legmagasabb és legalacsonyabb Formula-1-es versenyzők?

Az autósportban előny a kis méret és ebből fakadóan testsúly, de bőven voltak kivételek a sportág múltjában. A RacingNews365 cikke alapján az F1 legmagasabb versenyzői a 194 centiméteres Hans-Joachim Stuck, valamint a 193 centiméter magas Dan Gurney és Justin Wilson voltak. Stuck a 70-es, Gurney a 60-as években volt aktív, hivatalosnak tekinthető adatok azonban csak 2000-től elérhetők. Ez utóbbi listán Wilson (a fotón a 2003-as újoncok társaságában) mögött nagy ugrás következik, a második helyen a 186 centis Alex Albon, Alexander Rossi, Alexander Wurz és Esteban Ocon következik.

Ami a legalacsonyabb versenyzőket illeti, a pálmát a beszédes nevű Andrea Montermini viszi a 90-es évekből, aki 157 centiméter magas volt. Az évezred legkisebbje Yuki Tsunoda 159 centiméterével, a mögötte honfitársa, a 164 centiméteres Takuma Sato jön.

Tavaly a 2021-es mezőny tagjait mi is tornasorba állítottuk: itt nézhető meg, mi a sorrend a két szélsőség, Ocon és Tsunoda közt.

Továbbra sem követ senkit Lewis Hamilton

December 11-én tett ki bejegyzést utoljára a közösségi médiában a hétszeres világbajnok. A Mercedes brit pilótája a rákövetkező napon az első sorból indulhatott az Abu-Dhabi Nagydíjon, ahol drámai fordulatok után végül az utolsó körben kapott ki Max Verstappentől és veszítette el ezzel a világbajnoki harcot. Hamilton azóta mindenkit kikövetett és senkinek sem nyilatkozott.

Emiatt olyan pletykák is megjelentek, hogy esetleg a tervezettnél korábban fejezné be a pályafutását, ám a sajtóhírek szerint mindenképpen kitölti 2023 végéig tartó szerződését, a csapatfőnök Toto Wolff szerint egyszerűen nem találja a szavakat, míg Nicolas Hamilton úgy véli, a bátyjának csak egy kis szünetre van szüksége. A hallgatás tehát továbbra is tart, azt pedig továbbra sem tudni, hogy meddig.

Minihíradó: Mi történik az uborkaszezonban?

A MiniDrivers - versenyek híján - újdonsággal rukkolt elő: humoros felfogású F1-es hírműsort indított, melyből megtudhatjuk, miként került ki a Mercedes rejtélyes képe, mit csinált Lewis Hamilton és hogy mivel üti el szabadidejét Kimi Raikkönen, aki még korábban azt mondta, hogy Finnországban két dolgot lehet csinálni, viszont most a horgászathoz hideg van...

Épül az Eau Rouge új bukótere

A Spa-Francorchamps pályán zajló átalakítások egyik legsarkalatosabb pontja az Eau Rouge/Raidillon kanyarnál történő módosítás: a vonalvezetés változatlan marad, de a bukóteret jelentősen megnagyobbítják. A pályacsík bal oldalán lebontották az ikonikus faházat és a domb egy részét is elhordták, hogy nagyobb hely alakuljon ki a kicsúszó autók számára. A pálya felett új, 4600 fős lelátó épül.

A spái pálya közösségi oldalán először osztottak meg képeket a szóban forgó szakazon történő átalakulásról:

Összehasonlításként egy korábbi fotó hasonló szögből a kanyarkombinációról:

A 228 egy bűvös szám az Autósport és Formula Magazinnál

 

Összesen 228 darab magazinunk jelent meg eddig 2000 óta, a sor pedig tovább folytatódik az idei esztendőben is. Hogy megünnepeljük az újság 22 éves történetét, egy képre tettük az eddigi összes címlapunkat, melyen jól kivehetőek a különböző korszakok.

 

Valentino Rossi kihagyja a Gulf 12 órást

Nem a legjobban indul karrierje következő fejezete a MotoGP-ből tavaly visszavonult legendának. Az olasz versenyző Luca Marinivel és Alessio Saluccival, vagyis féltestvérével és jó barátjával indult volna az Abu-Dhabiban rendezendő Gulf 12 óráson egy Ferrari 488 GT3 nyergében a Kessel Racing színeiben, ám a terveiket végül a koronavírus húzta keresztül. Erről a csapat tett egy hivatalos bejelentést, mely szerint Rossi közeli kapcsolatban állt valakivel, akinek a COVID-19 tesztje pozitív lett, így nem tud részt venni a hétvégén rendezendő viadalon.

A versenyt január 8-án rendezik, az első edzések, pedig már csütörtökön megkezdődnek, vagyis nem maradt esély arra, hogy a doktor jelen legyen. „Valentino Rossi nem vesz részt a január 8-án, szombaton megrendezésre kerülő Gulf 12 órás versenyen. A kilencszeres világbajnok kapcsolatba került egy pozitív koronavírus tesztet produkáló emberrel, így önkéntes karanténba vonult. Luca Marini és Alessio Salucci továbbra is velünk lesznek, David Fumanellivel együtt pedig elindulnak majd az Abu Dhabi-ban rendezett endurance versenyen a Ferrari 488 GT3 #46-os rajtszámú versenygépével” – áll a közleményben.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!