DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

„A McLaren jobban másol” – Marko az F1-es riválisok közeledéséről

Az elmúlt versenyeken már korántsem volt olyan meggyőző a Red Bull, mint az előző másfél szezon során. A Monacói Nagydíjon kifejezetten küszködött a kerékvetők miatt a világbajnok gárda, de már előtte Imolában is csak hajszállal húzta be a győzelmet Max Verstappen Lando Norris előtt, aki előtte Miamiban – igaz, a safety car segítségével – le is győzte őt a McLarenben. Idén nyolc futamból háromszor nem Red Bull-os győzelem született, kétszer a Ferrari, egyszer a McLaren révén, így Helmut Marko, a bikák F1-es tanácsadója szerint is közelítenek a riválisok – ennek oka pedig az, hogy hatékonyan másolják őket:

„A harmadik évében járunk a jelenlegi szabályrendszer, az emberek pedig másolnak. Néhányan jobban másolnak, és láthatjuk is most az eredményt a McLarennél. A Ferrari szintén folyamatosan fejlődik” – nyilatkozta az osztrák OE24-nek a szakember, aki a saját monacói szenvedésük kapcsán hozzátette: „Mindeközben a mi két pilótánk lelkesen érkezett meg Monacóba, és azt mondták, remekül fog menni az autó a kerékvetőkön. De amint autóba ültek, már azt mondták, hogy vezethetetlen!”

f1-redbull-mclaren-monaco

Kiderült, milyen rajtszámmal debütál az F1-ben Sargeant

Hivatalosan a mezőnyből utolsóként jelentették be Logan Sargeant szerződtetését a Williamsnél, hiszen meg kellett várni a Formula-2-es szezonzárót, hogy kiderüljön, meglesz-e az induláshoz szükséges szuperlicenszpontja. Meglett, így az amerikai 2023-ban bemutatkozhat a száguldó cirkuszban, most pedig arra is fény derült, hogy mi lesz a rajtszáma: a 2-es. Sargeant az F2-ben a 6-ossal szerepelt idén, és bár az azt használó Nicholas Latifi távozik az F1-ből (éppen a helyét veszi át az újonc), néhány évig még nem „szabadul fel” a rajtszáma. Sargeanté lesz így a második legalacsonyabb rajtszám jövőre a világbajnoki címvédő Max Verstappen 1-ese után. Legutóbb a 2-est Stoffel Vandoorne autóján láthattuk 2018-ban.

A másik két debütáns közül Oscar Piastri már korábban elárulta, hogy a 81-essel fog versenyezni, Nyck de Vries kapcsán azonban egyelőre még nem érkezett erről hivatalos kommunikáció: az Abu Dhabiban rendezett teszten a 41-es tűnt fel az AlphaTauriján, de ez nem feltétlenül mérvadó, hiszen mint az a lenti fotón is látszik, Sargeant pedig a 45-össel körözött ott még.

f1-sargeant-williams-1

Laudáról nevezi el a gyáránál lévő utat a Mercedes F1-es csapata

Mostantól Niki Lauda nevét viseli a Mercedes-AMG Petronas F1 Team brackley-i technológiai kampuszánál lévő út – jelentette be a csapat szerdán. Eddig a hely korábbi tulajdonosáról, Adrian Reynardról volt elnevezve, az istálló azonban úgy döntött, ezzel adózik a háromszoros F1-es világbajnok legenda emléke előtt, aki a Mercedes sikereiben is oroszlánrészt vállalt 2019-ben bekövetkezett haláláig. A Lauda Drive úttáblát Toto Wolff csapatfőnök leplezte le, aki szerint megtiszteltetés volt számukra az osztrák exversenyzővel dolgozni. Wolff a nehézségekkel tarkított 2022-es évad kapcsán is előhozott egy ikonikus Lauda-idézetet a közleményben: „A sikerből semmit sem tanulsz, a kudarcokból lehet következtetéseket levonni” – fogalmazott a csapatvezető.

lauda-drive-wolff-1

Akinek még nem ért véget a szezon: Piastri Barcelonában tesztel tovább

Az Alpine tartalékpilóta posztjából McLarenhez szerződő Oscar Piastri az Abu Dhabi Nagydíjat követő egynapos teszten már új csapatánál vezetett – a francia istálló annak ellenére elengedte új csapatához december 31-ig érvényes szerződéséből, hogy a fiatal ausztrál viharos körülmények között távozott tőlük, a két csapat közül pedig az FIA szerződéseket felülvizsgáló testületének kellett eldöntenie, kinél szerepelhet 2023-ban Piastri.

A 2021-es F2-es bajnok 123 kört tett meg a teszten, az újonc szezonra való felkészülés jegyében azonban a McLaren ezt nem tartotta elegendőnek, ezért egy privát gyakorlást is szerveztek a barcelonai pályára. Több részlet erről nem ismert, leszámítva, hogy a tesztkorlátozásnak megfelelően Piastri a 2021-es autót vezeti.

Ez volt a szezon legcukibb pillanata

A Haas istállójának Twitter-felelőse elevenítette fel ezt a bahreini pillanatot, még a szezon legelejéről, amikor Kevin magnussen kislánya, Laura beült apukája versenyautójába.

 

Képeken az Aston Martin új főhadiszállása

A brit GPFans oldala kapott meghívást az Aston Martin Formula-1-es csapatától, így a portál betekintést nyert Lawrence Strollék épülő új központjába, melyben egy új szélcsatorna is lesz majd 2024 közepére. A beruházás nagyjából 200 millió dollárjába kerül az istállónak, Stroll pedig 2025-ben már világbajnoki címért harcolna az Aston Martinnal. További képekért kattintsatok ide.

 

Hazaérkezett Brackley-be a Mercedes brazil trófeaszettje

Ahány trófeát és érmet lehetett, megnyert a Mercedes a Sao Pauló-i Nagydíjon: George Russell a sprintfutamon és vasárnapi versenyen egyaránt első, Lewis Hamilton a sprinten harmadik, a futamon második lett, emellett a csapatnak járt a konstruktőri trófea is. A díjak a Mercedes közösségi médiás posztja szerint most érkeztek meg a brackley-i főhadiszállásra.

Adalék a trófeákkal kapcsolatban, hogy a szokástól eltérően – a díjakat általában a csapat tartja meg – Russell megkapja az első F1-es győzelemért járó serleget. Az 1-es trófeát átmenetileg a többivel együtt kiállítják a bázison, mielőtt a pilóta hazaviszi.

43 éve nem látott dolog történt idén az időmérőkön

Ennyi ideje nem volt ugyanis ennyi új pole-pozíciósa a száguldó cirkusznak, mint 2022-ben. Sergio Perez Szaúd-Arábiában, Carlos Sainz Silverstone-ban, George Russell a Hungaroringen, Kevin Magnussen pedig Sao Paulóban iratkozott fel az időmérő győzteseinek listájára. 1979-ben Jean-Pierre Jabouille Dél-Afrikában, Gilles Villeneuve az USA-ban, Alan Jones Nagy-Britanniában, Rene Arnoux pedig Ausztriában szerzett pole-t.

 

Bejelentette 2023-as versenyzőit az F2-es csapat

Kedden délután jelentette be a PHM Racing by Charouz csapatához Brad Binavedes és Roy Nissany csatlakozik 2023-ban. Binavedes egyéves F3-as tapasztalatot követően lép fel a Formula-2-be, de versenyzett korábban  Formula Renault Eurokupában, a regionális Formula Eb-n és az Euroformula Open bajnokságban is. Ami Nissanyt illeti, a magyar vonatkozású versenyző a DAMS-től érkezik az istállóhoz. Eddig egy dobogót szerzett az F2-ben töltött négy éve alatt.

A Hungaroring is a TCR Világsorozat része lesz

A 2023-ban induló TCR Világsorozat tölti majd be a WTCR megszűnése miatt keletkezett űrt – habár hivatalosan nem a világkupa utódja lesz. Nem is tényleges bajnokságról van szó, hiszen a TCR Világsorozat állomásait különböző TCR-szériák kiválasztott állomásai alkotják majd, összesen nyolc helyszín négy kontinensen. A mezőny így nem lesz állandó, de egyes csapatok mind a nyolc versenyre elutaznak.

Kedden hivatalosan is megerősítették, hogy a Világsorozat a TCR Europe első három fordulójával veszi kezdetét: a három „ikonikus pálya”, ahogy a közlemény fogalmaz, Portimao (április 28-30.), Spa-Francorchamps (május 26-28.), valamint a Hungaroring (június 16-18.) lesz. A magyar pálya az elmúlt években hiányzott az Európa-kupából, 2019 után került vissza annak menetrendjébe.

Egy helyszínt már korábban bejelentettek: az ausztrál bajnokságba tartozó Bathurst biztosan a sorozat része lesz. Ezen kívül még egy ausztrál pálya, két dél-amerikai, valamint egy ázsiai hétvége követi a három európai versenyt – utóbbi helyszíne várhatóan Makaó lesz, a beutazási korlátozások függvényében.

A 2019-es hungaroringi versenyhétvége teljes mezőnye – a WTCR és TCR Europe autói együtt

Még nem nyerte vissza teljesen a formáját Albon a monzai vakbélgyulladása óta

Alexander Albon kénytelen volt kihagyni az Olasz Nagydíjat, miután a monzai versenyhétvége szombati napján vakbélgyulladással kórházba szállították, ahol meg is műtötték. Az operációt követően ugyan nem várt komplikációk is felléptek a brit-thai pilóta légzése kapcsán, ennek ellenére szűk három héttel később már visszaült a Williamsbe Szingapúrban. Ennek ellenére amikor a szezonzárón arról kérdezték, hogy visszanyerte-e már a formáját a betegsége óta, így felelt Albon:

„Azt mondanám, szükségem van a télre, hogy elérjem a száz százalékot. Nem volt időnk megfelelően edzeni ahhoz, hogy teljesen visszanyerjem azt a fittséget, szóval igen. De reálisan nézve, Szinagapúr kemény volt, Japánban 75 százalékos voltam, utána pedig eléggé jól éreztem magam” – idézi a Motorsport a versenyzőt, aki szerint egyébként a monzai hiányzását leszámítva mindenhol maximálisan kihasználták a pontszerzési lehetőségeiket (igaz, Olaszországban pedig a helyére beugró Nyck de Vries szállította a pontokat).

albon-f1-dppi

fotó: DPPI

Az idei Ferrarié minden idők egyik legpocsékabb pole/győzelem aránya

Egy körön egyértelműen a Ferrari jelentette 2022-ben a mércét a Formula-1-ben: a 22 nagydíjhétvége több mint felén, szám szerint 12 alkalommal nyerték meg az időmérőt (kilencszer Charles Leclerc, háromszor Carlos Sainz révén). Ám vasárnaponként már más volt a helyzet, a Scuderia mindössze négy futamgyőzelmet aratott – ezzel pedig minden idők hatodik legrosszabb pole/győzelem arányát produkálta az F1-75-ös.

Az Autosport kimutatása szerint a legalább öt rajtelsőséget begyűjtő versenygépek közül a 2002-es Williams tartja ilyen téren a negatív rekordot, amely hétszer is a leggyorsabb volt a kvalifikációkon, de csak egyetlen versenyelsőségre futotta a Michael Schumacher fémjelezte Ferrari-éra egyik legdominánsabb szezonjában. A dobogón még a roppant gyors, de megbízhatatlan 1979-es Renault (öt pole, egy győzelem) és az 1984-es Brabham (kilenc/kettő). Az elmúlt időszakból a 2013-as Mercedes fért még fel a toplistára.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Autosport (@autosport) által megosztott bejegyzés

Átalakítják a miami F1-es pálya sokat kritizált részét

Sok kritika érte az idén debütáló Miami Nagydíjat, hogy az NFL-stadion körül kialakított új pályán nem lehet előzni, noha Max Verstappen a pályán lépte át Charles Leclerc-t, majd nyerte meg a futamot. A RacingNews365.com értesülései szerint viszont 2023-ra több helyen is módosul a vonalvezetést. A fő változtatás a 14-15-ös kanyart érinti, ami egy nagyon lassú, emelkedős sikán volt, ezt teljesen átvariálják, gyorsabbra szabják, illetve a 14-es kanyar falát (amibe például Esteban Ocon is belecsapódott) szintén átalakítják. Több részen is újraaszfaltozzák a pályát, főleg az egyes szektor tempósabb kanyarjainál.

A szervezők elmondták, hogy a visszajelzések alapján tervezik be a változtatásokat, jelenleg is azt vizsgálják, hogy hol tudnának még javítani a pályán.

-00122013_956

fotó: dppi

Alonso beszól Hamiltonnak, Magnussen hitetlenkedik, Perez tüsszög – az év legjobb F1-es rádiózásai

Top 20-as összeállítást készített a 2022-es szezon legjobb csapatrádiós üzenetváltásaiból a Formula-1 YouTube-csatornája, benne a fentieken túl éneklő Norrisszal, kiesés miatt üvöltő Leclerc-rel, új alsóneműre vágyó Zhouval és persze az év legviccesebb félrehallásával – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

radio-f1-2022-video

Megújult logóval vág neki az új érának a Formula-E

Január közepén Mexikóvárosban startol a Formula-E következő, sorban kilencedik idénye, amely nemcsak az új, Gen3-as autókat hozza majd el, hanem a sportszabályzatot illetően is lényeges változásokat jelentettek be. Emellett a jelek szerint az elektromos formulaautós világbajnokság a külsőségekhez is hozzányúl, ugyanis bemutattak egy teljesen új logót, amely az eddigiektől eltérő betűtípussal operál – mindez az alábbi szezon előtti kedvcsináló videó végén vagy az alatta lévő képen látható:

 

fe-logo

Verstappen és Tsunoda nagy csatát vívtak a hétvégén

Vasárnap rendezték meg a Honda Thanks Day nevű évzáró rendezvényét, ahol a márkához köthető versenyzők, így például a Red Bull és az AlphaTauri F1-es pilótái is bemutatókat tartottak, valamint kisebb versenyeket vívtak egymással. Így volt ez a gokartpályán is, melyről tegnap már érkezett néhány fotó, most azonban egy videó is felkerült a Twitterre a kétszeres világbajnok és a fiatal japán tehetség harcáról.

 

 

Rossiék kikaptak a saját pályájukon rendezett versenyen

Hosszú évek óta hagyomány már, hogy a szezon végeztével Valentino Rossi Ranchán gyűlnek össze a MotoGP-ben és más kategóriákban versenyző, főként olasz motorosok, hogy a dirt-track pályán mérjék össze a tudásokat egy 100 kilométeres távú, páros versenyen. Nem meglepő módon általában Rossi és féltestvére, Luca Marini szokták vinni a prímet, idén azonban letaszították őket a trónról: utolsó körig tartó csatában ugyanis a Moto3-as újonc Elia Bartolini és a Supersport-világbajnoki ezüstérmes Lorenzo Baldassarri legyőzte a Doktor és öccse duóját. A dobogót az egyaránt a Moto2-ben szereplő Celestino Vietti és Niccolo Antonelli tette teljessé a 100km dei Campioni elnevezésű verseny nyolcadik kiadásán.

100km-dei-campioni

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Bővíteni kell a lelátókat az Albert Parkban

A látogatók számát tekintve új rekord született Melbourne-ben, hiszen az idei Ausztrál Nagydíj hétvégéjén összesen 419 114 szurkoló volt jelen. Ez felülmúlta a korábbi csúcsot, ami még 1996-ból származik, akkor 401 000 ember volt kíváncsi az első olyan futamra, amit ezen a helyszínen rendeztek, korábban ugyanis Adelaide adott otthont a futamoknak. A szervezők a hatalmas érdeklődés miatt most úgy döntöttek, hogy az Albert Park területén található 16 lelátón 39 000-ről 44 000-re nő az ülőhelyek száma. A Motorsport hírei szerint az újratervezett lelátókra szóló jegyek árusítása holnap indul, ehhez pedig fontos hozzátenni, hogy jövőre már az F2 és az F3 mezőnye is ellátogat ide.

A jövő évi Szaúd-arábiai Nagydíj előtt is átalakítják a dzsiddai pályát

Az első, 2021 decemberében, valamint a második, 2022 márciusában tartott verseny között kilenc kanyarban is átalakítás történt a dzsiddai utcai aszfaltcsíkon: több ponton hátrébb tolták a falakat, hogy a kanyarok beláthatóbbá váljanak, az utolsó kanyarban kiszélesítették a pályát, valamint több ponton acéllemezeket szereltek a falak betonelemeire, hogy az esetleges súrlódás kevesebb kárt okozzon.

A 2023 márciusában esedékes harmadik Szaúd-arábiai Nagydíj előtt újra változik a pálya, ismét a biztonság és beláthatóság címszavak alatt. A legjelentősebb átépítés a 22-23-as kanyarban zajlik, ahol a kerítés áthelyezésével és ferde rázókővel a becslés szerint 50 km/h-val csökken a kanyarsebesség. A vak 14-es és 20-as kanyarban hátrébb kerül a fal, előbbiben 7,5, utóbbiban öt méterrel, így a nyomvonal beláthatóbbá válik.

A 8-as és 10-es kanyar fala ugyancsak hátrébb kerül, emellett ferde rázókövet létesítenek a 4-es, 8-as, 10-es, 11-es, 17-es és 23-as kanyarokban. Emellett a 3-as, 14-es, 19-es, 20-as és 21-es kanyarba új keresztirányú rázókövek kerülnek, amelyek a pálya kiszélesítésétől hivatottak eltántorítani a versenyzőket. Az összes változás ezen a pályarajzon látható:

Egyelőre csak a Formula-2 érdekli az Alpine tehetségét

Lépésenként szeretne fejlődni Jack Doohan, aki legutóbb Abu Dhabiban vezethette az Alpine Formula-1-es autóját. Az ausztrál pilóta megkapta a csapat tartalékpilótai szerepét, nemrégiben pedig a Speedcafénak adott interjúban vázolta jövőbeli terveit, ahol elárulta, most még az utánpótlásban kell bizonyítania. „Ez egy kicsit ismétlődő dolog, de a fő prioritás még mindig teljes mértékben az F2. Eljöhetnék az összes F1-es futamra, ülhetnék ott, de egyrészt, mint tudjuk, nagyon-nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy autóba pattanjak, mindazonáltal ha ki kell ülnöm és várnom kell egy évet, azzal sem lenne baj, mert boldogan várnék az Alpine egyik ülésére” – mondta Doohan.

Ha lemaradtál volna: Ez történt az Extreme-E utolsó versenyén

Ahogyan arról korábban már beszámoltunk, drámai körülmények között dőlt el a bajnoki cím sorsa az idei szezonban. Az X44 Vida Carbon Racing kettőse, Cristina Gutiérrez és Sébastian Loeb ugyanis az utolsó döntő futamban tettek szert némi előnyre a tabellán a Rosberg X Racing versenygépét irányító Mikaela Ahlin-Kottulinsky és Johan Kristoffersson párosával szemben, így a végletekig szoros volt a harc a két egység között. Aki esetleg lemaradt volna az eseményekről, az alábbi összefoglalóval bepótolhatja a lényeget.