DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 26. csütörtök

Verstappen Hamilton előtt a Forbes kereseti listáján

Közzétette a legjobban kereső sportolók listáját a Forbes. A lap a tavaly májustól idén májusig tartó 12 hónapos időszakot vizsgálta, e szerint pedig Max Verstappen lett a legtöbbet kereső Formula-1-es versenyző. A Forbes szerint a regnáló világbajnok ez idő alatt 81 millió dollárt keresett, ebből 76 millió származott a Red Bull-os szerződéséből, és 5 millió az egyéb pályán kívüli tevékenységeiből. Ezzel Verstappen a lista 17. helyet kaparintotta meg, így négy pozícióval előzi a hétszeres F1-es világbajnok Lewis Hamiltont, aki 21. lett. A Mercedes britjének bevétele 69 millió dollár volt az előző 12 hónapban, viszont ő ebből 12 milliót keresett a pályán kívüli szerződéseivel, és „csak” 57 milliót kapott a csapatától. A Forbes-listát amúgy a labdarúgó Cristiano Ronaldo vezeti 260 millió dolláros bevétellel.

f1-verstappen-hamilton

Dakar: Tom Coronel és testvére hatalmasat borultak szombaton

A hetedik szakaszon úgy tűnik nem volt szerencséje a holland versenyzőknek. Erik van Loon a 90. kilométer után törte össze autóját, a pilóta pedig sérülések miatt kénytelen volt feladni a versenyt, míg Tim és Tom Coronel kevéssel a cél előtt szenvedtek balesetet. A testvérpárnak mindössze öt kilométer volt hátra a napi penzumból, amikor az eset történt, melynek következtében komoly károkat okoztak a versenygépükben, a páros azonban sértetlenül szállt ki a járműből és a folytatni tudják a viadalt. „Nem akart vége lenni, csak tovább borultunk. Négyszer, ötször, hatszor? Nem tudom” – mondta el Tom Coronel, akihez testvére is csatlakozott az interjúk során. „A Dakar könyörtelen. Ez egy homokbucka volt a semmiből. 160-170-es tempóval mentünk, majd felborultunk” – tette hozzá Tim Coronel.   

„Az Audi helyében nem szalasztanám el Binottót” – mondja a Ferrari volt F1-es sportigazgatója

Mattia Binotto az előző szezon vége után távozott a Ferrari Formula-1-es csapatának éléről, a helyét Frederic Vasseur veszi át. Kétségtelen, hogy számos hiba tarkította a vörösök tavalyi idényét, de sokan úgy vélik, hogy nem volt jó döntés Binotto lecserélése, amikor a Scuderia kétségtelenül előrelépett 2022-ben a korábbi évekhez képest. Ezen a véleményen van a maranellóiaknál 1989 és 1991 között sportigazgatóként tevékekenykedő Casera Fiorio is:

„Én megtartottam volna” – nyilatkozta az egykori szakember a Corriere dello Sport hasábjain. „Mindig is remek műszaki szakembernek tartottam: az F1-75-ös a Red Bull-lal együtt a legjobb autó volt 2022-ben. A világbajnoki cím nem jött össze a megbízhatóság hiánya, valamint néhány rossz stratégiai húzás és vezetői hiba miatt. Binotto egy nagyszerű mérnök, de csapatfőnöknek lenni más tészta.”

Korábban felröppent pletykaként, hogy az F1-be 2026-ban motorgyártóként, a Sauber partnereként megérkező Audi megkörnyékezte Binottót. Fiorio szerint ez is lenne a helyes lépés a négykarikás márka szempontjából: „Ha beszállni készülnék az F1-be, mint a németek, én nem hagynám őt megszökni” – fogalmazott a Ferrari korábbi sportigazgatója.

f1-binotto-ferrari-2022

fotó: DPPI

Dakar: Erik van Loon ismét balesetet szenvedett

Komoly bukáson van túl Erik van Loon és navigátora Sébastien Delaunay. A páros a 11. helyen kezdte meg a szombati hetedik szakaszt, majd kevéssel a 90. kilométer megtétele után szenvedtek balesetet. A Motorsport holland kiadása szerint ezek után Van Loon erős hátfájdalmakra panaszkodott, így a mentőhelikopter egy közeli kórházba szállította elővigyázatosságból, a verseny pedig ezzel véget ért a számukra. Ezúttal tehát nem volt olyan szerencséjük, mint a prológ során, ahol szintén felborultak a Toyotával, igaz akkor mindketten sértetlenül megúszták az esetet és az autónak sem lett komolyabb baja.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Van Loon Racing (@vanloonracing) által megosztott bejegyzés

„Hétszeres F1-es bajnok, lovag, ikon” – volt és jelenlegi csapata is köszöntötte születésnapján Hamiltont

Néhány nappal Michael Schumachert követően, január 7-én ünnepli születésnapját a Formula-1 történetének másik hétszeres világbajnoka, Lewis Hamilton. A britet jelenlegi alakulata, a Mercedes, valamint volt csapata, a McLaren is felköszöntötte – előbbi egy kecske ikont is tett a posztba, ami angolul (GoaT) a „minden idők legnagyobbja” rövidítésének is megfelel:

Al-Attiyah elnézést kért az „Audi-szabály” miatti kirohanásáért

Kisebb botrányt kavart a Dakaron, ami néhány szakasz után bejelentették a szervezők, hogy az első napok adatai alapján menet közben biztosítanak plusz energiát az Audik számára. Erre a Toyotával versenyző négyszeres bajnok, Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel egyaránt indulatos posztban reagált, amelyben a verseny kinyírásáról írtak. Pénteken azonban a címvédő katari már sokkal higgadtabb hangnemben kért bocsánatot a kirohanásáért:

„A pillanat hevében durván reagáltam az FIA döntésére. Szeretném a címemet fair körülmények között megvédeni, és elsőre nem tűnt fairnek a döntés. Most már jobban értem a döntést, és szeretnék elnézést kérni a korábbi posztomért” – írta Al-Attiyah és a navigátora. Az Audik egyébként idő közben gyakorlatilag teljesen elszálltak a versenyben, miután Carlos Sainz és Stephane Peterhansel is ugyanott hibázott pénteken, így Al-Attiyah magabiztos előnnyel vezeti a Dakart a féltávhoz közeledve.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nasser S Al Attiyah (@nasser_dakar) által megosztott bejegyzés

A Ferrari gazdag múltra tekint vissza a Le Mans-i 24 óráson

2023-ban visszatér a legendás versenyre a maranellói márka. Az olaszok ezúttal a 499P jelű modellel állnak majd rajthoz, ennek alkalmából pedig visszatekintettek a korábbi sikeres időszakra. Az alábbi posztban egészen 1949-ig utaztak vissza, hogy bemutassák azon autóikat, amelyekkel győzni tudtak Le Mans-ban.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Ferrari Hypercar (@ferrarihypercar) által megosztott bejegyzés

Felvonuláson reklámozta magát a NASCAR

Január másodikán rendezték meg a híres Rose Parade felvonulást Pasadena városában, melyen ezúttal a NASCAR is képviseltette magát egy látványos kocsival. A parádén való részvétel célja az volt, hogy ezzel is népszerűsítsék a szezont hagyományosan megelőző Clash nevű versenyt, aminek idén is az LA Coliseum ad otthont. A szokásoknak megfelelően feldíszített kocsin a Cup Series hétszeres bajnoka, Richard Petty, valamint a Truck Series egyik pilótája, Rajah Caruth integetett a nézőknek, a díszítés pedig Petty egykori autója mellett Dale Earnhardt és Jeff Gordon ikonikus versenygépét hivatott idézni.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NASCAR (@nascar) által megosztott bejegyzés

A Mercedes feltörekvő fiataljától kapott gokarttippeket Toto és Susie Wolff fia

Elindult az autóversenyzői lét felé vezető úton Jack Wolff? Susie Wolff, Toto Wolff felesége, aki maga is volt csapatvezető a Formula-E-ben, az F1-ben pedig tesztpilótai szerződésig jutott, posztolta az alább látható fotókat Instagram-sztoriban, amely tanúsága szerint egy monacói fedett gokartpályán tettek látogatást ötéves fiukkal. Ráadásként ott volt a társaságban Andrea Kimi Antonelli, a Mercedes kötelékeibe tartozó egyik legígéretesebb tehetség is, aki tavaly a német és az olasz F4-es bajnokságot is megnyerte: az olasz adott tippeket Wolffék gyerekének.

jack-wolff-gokart-insta-1

jack-wolff-gokart-insta-2

Hülkenberg már megtette az első métereket 2023-ban

Még csak néhány nap telt el az idei esztendőből, Nico Hülkenberg azonban már munkához látott, igaz egyelőre nem egy F1-es autóban. A Haas csapatához szerződő német versenyző ezúttal egy traktor nyergében volt látható az Instagram-oldalára feltöltött videóban, melyen az is látszik, hogy a kerti géppel kislányát utaztatta meg.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nico Hülkenberg (@hulkhulkenberg) által megosztott bejegyzés

A WEC-ben fut teljes szezont a Haas F1-es tartalékpilótája

Pietro Fittipaldi több éve a Haas kötelékeibe tartozik, tartalékversenyzőként 2020 végén két nagydíjat teljesített is Romain Grosjean emlékezetes bahreini balesete után. Emellett persze versenyzett máshol is a kétszeres F1-es világbajnok, Emerson Fittipaldi unokája: tavaly az Európai Le Mans Sorozatban állt rajthoz az Inter Europol Competition színeiben.

A pénteki bejelentés értelmében a brazil 2023-ban is marad a sportautózás világában, ám immár az Endurance-világbajnokságon fog szerepelni: Fittipaldi lesz ugyanis a JOTA LMP2-es egységének egyik versenyzője. A brazil David Heinemeier Hansson és Oliver Rasmussen csapattársa lesz (előbbivel tavaly is együtt szerepelt), a cél pedig a tavalyi bajnoki cím megvédése lehet, amelyen még az Antonio Felix da Costa, Will Stevens, Roberto Gonzalez hármassal szerzett a JOTA. Fittipaldi számára nem lesz azért teljesen ismeretlen a WEC, hiszen tavaly az Inter Europollal rajthoz állt a Le Mans-i 24 óráson, teljes idényt azonban most először fog futni.

pietro-fittipaldi

fotó: DPPI

A Dakar stewardjai egy ajtóbecsukás miatt vizsgálták ifj. Sainzt

Mi is megosztottuk azt videót, amely megmutatja, milyen összetartó a két Carlos Sainz: a Formula-1-es versenyző spanyol nem csupán a Dakar Ralira kísérte el a maratonon 17. alkalommal rajthoz álló apját, de kint volt a szelektíven is, mikor a harmadik szakaszon a háromszoros Dakar-győztes Audijának bal hátsó felfüggesztését szerelnie kellett.

Az ártatlannak tűnő videó miatt azonban vizsgálatot indítottak a Dakar versenyfelügyelői: az FIA technikai delegáltja jelentette nekik, hogy a fiatal Sainz szabályt szeghetett azzal, hogy a szerelést követően (melyet csak szemlélőként nézett végig) becsukta az Audi ajtaját. A csapattagok ugyanis nem közelíthetik meg egy kilométernél jobban a hozzájuk tartozó autót.

A versenyfelügyelők felmentették Sainzt arra hivatkozva, hogy nem csapattag, valamint nem a csapat utasította arra, hogy segítsen apjának az ajtót becsukni (ami a videó alapján nehézkesen is ment neki). Ezt követően azonban indoklásuk kisebbfajta fejmosásba megy át: kiemelik, hogy az autósport nagy neveinek példát kell mutatniuk magatartásukkal, és azt javasolják, hogy a családtagok is maradjanak távol hozzátartozójuk autójától, elkerülve a megkérdőjelezhető helyzeteket.

Ugyanott esett el a két Audi, Peterhansel és Sainz is összetörte

Egészen drámai fejleményeket hozott eddig a Dakar mai szakasza. Az autósok futamát vezető Nasser Al-Attiyah jó tempót diktálva haladt a második helyen, ám 212 kilométernél az addig vezető Stephane Peterhansel hibázott, összetörte az Audit, ráadásul navigátora, Edouard Boulanger meg is sérült. Őt a Dakar orvosi stábja kórházba szállította hátfájdalmak miatt, így a francia legenda számára ezen a ponton véget ért a verseny.

Az igazi drámát a pár perccel mögötte érkező Carlos Sainz okozta, aki pontosan ugyanott hibázott, és ugyanúgy összetörte az Audit, az ő folytatása kérdéses. A győzelmi reményekkel érkező, a minap még energiapluszt is kapó elektromos Audi így sokkszerű napot zár: mindkét klasszisuk kiesett a győzelemért zajló harcból!

Al-Attiyah dolgát ráadásul az is könnyíti, hogy az összetettben a napot harmadikként kezdő Yazeed Al-Rahji technikai hiba miatt sok időt veszített, így a katari címvédő előnye a nap végére akár egy órányira is nőhet, ha gond nélkül teljesíti a hátralévő kiloméreket.

Videón, hogy egymástól milyen távolságra álltak meg az autók:

 

Visszatér a Lynk & Co – a TCR Világsorozatban

A Lynk & Co autóit versenyeztető Cyan Racing csapata júliusban a vallelungai hétvégén nem vállalkozott a versenyzésre a gumiproblémák veszélye miatt, a folytatásban pedig kiszálltak a WTCR-ből – ennek a lépésnek is szerepe volt abban, hogy csupán kilenc versenyző teljesítse az egész szezont, a széria pedig megszűnjön.

A WTCR helyébe a TCR Világsorozat lép 2023-ban, amely nem önálló bajnokság lesz, hanem különböző regionális sorozatok nyolc versenyéből áll össze, köztük a TCR Europe szezonjához tartozó hungaroringi hétvégéből. A rajtrácson pedig újra feltűnnek a Lynk & Co autói: a Cyan Racing négy versenygépet állít csatasorba – egyelőre nem bejelentett, mely versenyzőkkel. A csapatmenedzser, Fredrik Wahlén kiemelte: az új sportszabályok mellett új gumik várnak rájuk az új sorozatban.

A WTCC-ben és WTCR-ben hét bajnoki címet nyert Cyan Racing mellett egy másik istálló jelezte eddig, hogy a Világsorozat összes versenyén ott lesz: az eddig szintén világkupán érdekelt Comtoyou Racing.

Így képzelték el a Cadillac F1-es autóját

A Sean Bull Design megálmodta az amerikai márka Formula-1-es versenygépének színeit – nem tudjuk, tudhattak-e valamit előre, vagy csak jó megérzés volt, de a koncepciót egy hónappal ezelőtt posztolták. Ebben a tervben az Andretti még nem kapott szerepet.

A színeket a Wayne Taylor Racing IMSA-autója inspirálta: a csapat korábban a Cadillac partnere volt, most viszont Acurával versenyeznek, viszont 2023-ra éppen az Andrettivel léptek szövetségre.

Az F1-es Magyar Nagydíjat is a legjobb versenyek közé szavazták a rajongók

A Formula-1 hivatalos felületein szavaztatták meg a szurkolókat a legjobb 2022-es futamokról. A voksolást a szavazatok több mint harmadának begyűjtésével a Brit Nagydíj nyerte – ennek apropóján egy részletesebb összefoglalót is közzétettek róla –, megelőzve a 21 százalékot gyűjtő Sao Pauló-i Nagydíjat és a 8 százalékos Bahreini Nagydíjat. Magyar szempontból pedig örömteli, hogy a hungaroringi viadal is az élmezőnyben végzett: konkrétan az ötödik helyet csípte el a Magyar Nagydíj (még Belgium előzte meg), a voksok négy százalékával.

A Formula.hu év végi szezonértékelő sorozatában amúgy még előkelőbb helyen szerepelt a hazai futamunk: nálunk a silverstone-i és az interlagosi versenyt követve harmadik lett.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Ecclestone Hamilton fizetésének egy részét is állta volna, csak hogy átigazoljon a Mercedeshez

Múlt héten jelent meg a Bernie Ecclestone és a Formula-1 életét és történetét bemutató dokumentumfilm-sorozat, a Lucky!, amely itthon is a napokban látható a Spektrum tv-műsorában, s amely valóban páratlan minőségű és mennyiségű archív felvételekkel, valamint Ecclestone egyedi narratívájával szolgálja ki a rajongókat. A szériában több érdekes dolog is elhangzik Ecclestone-tól a sport rég- és közelmúltjából egyaránt: utóbbihoz tartozik, hogy saját bevallása szerint még arra is hajlandó lett volna, hogy ő fizesse Lewis Hamilton fizetésének egy részét, ha sikerül átcsábítani őt a Mercedeshez – amely végül ettől függetlenül is megtörtént 2013-ra, s amely óriási sikersorozatot eredményezett a csapatnak és a brit pilótának egyaránt.

„Niki [Lauda] ráeszmélt, mennyire értékes versenyző volt Lewis, és megtalálta a módját, hogy meggyőzze, hogy a Mercedesnél kellene versenyeznie. De ha nem adták volna meg az általa kért fizetést, nem egyezett volna bele ebbe. Azt mondtam: ’szüksége van rá a Mercedesnek, ezért kifizetem a különbözetet’. De végül a Mercedes fizette” – mondta el az F1 egykori első embere a Lucky! című sorozatban.

f1-ecclestone-hamilton

fotó: DPPI

Az Óceániai Formula Bajnokságban folytatja a volt F1-es dobogós fia

Alexander Wurz korábban a Benettonnál, a McLarennél és a Williamsnél is megfordult színes pályafutása alatt, akinek a fia is a nyomdokaiba lépett, hiszen a 17 éves Charlie az Óceániai Regionális Formula Bajnokságban fog versenyezni, ahol egy Toyota FT-60-as versenygépet fog irányítani az ötfordulós bajnokság ideje alatt. Édesapja három alkalommal állhatott fel az F1-es dobogóra és 45 pontot gyűjtött, emellett pedig megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt is két alkalommal, míg Charlie korábban már megnyerte az Arab F4-es bajnokságot és nyert már futamot az olasz szériában is.

Fotó: Prema

Az év versenyének bővített összefoglalója

A rajongók a Brit Nagydíjat választották a 2022-es év versenyének, ahogyan szerkesztőségünk is, úgyhogy most a silverstone-i futam tizenkilenc perces, kibővített összefoglalójával kedveskedik nekünk az F1 a YouTube-on. Az összefoglaló a képre kattintva tekinthető meg!

Így manipulálja a nézőket az F1 a show kedvéért – videó

Az alábbi videóban a 2021-es szezonzáró egyik drámai eseménye látható, amikor Nicholas Latifi a falba teszi a Williamst, Lewis Hamilton pedig elhalad mellette – először azt hallhatjuk, hogy valójában mit mondott a rádióban (nagyjából semmit), majd azt, hogy mit játszottak le a tv-közvetítésben: egy hosszú sípolást, mintha Hamilton teljesen kikelne magából. Pedig erről szó sincs. A Netflix-sorozatnál már elég világos, hogy akár teljesen másik versenyről bevágott jelenetekkel, hangüzenetekkel próbálnak show-t csinálni ott is, ahol nincs, de az élő F1-es közvetítés más tészta...

(köszönet a találatért Molnár Tibor olvasónknak a Formula Podcast-csoportban!)

Toplistát készített a 2022-es előzésekből az F1, rengeteg manővert hiányolnak a rajongók – videó

Mivel még az autóbemutatókig is bő egy hónapot kell várnunk, egyelőre a 2022-es szezon pillanataiból tud montázst készíteni az F1. Ezúttal az előzésekből készítettek egy top 10-es válogatást, amelyben több dupla manőver is helyet kapott – a videó IDE vagy a lenti képre kattintva tekinthető meg.

Viszont a videó alatti kommentmezőben rengeteg hozzászóló inkább azzal van elfoglalva, hogy miért nem került fel a toplistára egy-egy megmozdulás. Többen hiányolják Charles Leclerc Lewis Hamilton ellen a silverstone-i Copse-kanyarban bemutatott manőverét, valamint a hétszeres vb-első ugyanazon a versenyen produkált dupla előzését és Sebastian Vettel Kevin Magnussen elleni austini manőverét is – amelyek például a mi év végi szezonértékelőnk toplistáján egyaránt előkelő helyen szerepeltek.

f1-elozesek-2022-video