DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 1. kedd

Nem érzi kínosnak az amszterdami bulisérülését Norris

Mi is beszámoltunk róla néhány napja, hogy a közösségi médiában terjedtek fotók arról, hogy kisebb sérülést szenvedett bulizás közben Lando Norris, aki a Kínai és Miami Nagydíjak közötti szünetben Amszterdamban lazított a világhírű DJ, Martin Garrix társaságban. A képek tanúsága szerint a McLaren pilótája az orrát vágta meg egy törött üvegdarabbal – a Miami GP médianapján pedig (ahol már csak egy kis tapasszal az orrán jelent meg) elárulta a brit, hogy ennyi az egész történet, nincs semmi komoly sérülése:

„Sok barátom van, szóval jó hétvége volt, de már másnap reggel egyből repültem Miamiba. Csak egy kis törött üveg okozta, és nyilvánvalóan sokkal rosszabbul néz ki, mint amilyen, és mindenki azt gondolta, hogy borzalmas, de csak egy kis vágásról van szó. Bárcsak menőbb sztori lenne, de ha eltölthetek néhány napot a barátaimmal, akkor azt ki akarom élvezni. Az emberek nagyobb feneket kerítettek ennek az ügynek, mint amilyen valójában volt. Csak egy kis vágás, de nem érzem kínosnak, nem próbálom meg eltakarni.”

Norris azt is megjegyezte, hogy azért fújták fel az ügyet, mert felismerték és elterjedtek róla a fotók az interneten: szerinte különösképp a Drive to Survive miatti népszerűségnövekedés óta ismerik fel többen az F1-es pilótákat olyanok is, akik nem feltétlenül autósport-rajongók. „Azt kívánom-e, hogy kevesebben lássanak? Igen, de ez is része ennek, és nincs miért panaszkodnom. Olykor amikor elmész vacsorázni vagy a családoddal vagy, azt kívánod, bárcsak kevésbé ismernének fel, mindig úgy érzed, hogy valaki néz. De biztos vagyok benne, hogy a még híresebb embereknek ez még rosszabb, és abban is biztos vagyok, hogy sokan azt kívánják, bárcsak a Formula-1-ben versenyezhetnének, szóval ennek is vannak előnyei és hátrányai” – mondta el a fiatal pilóta.

f1-norris-miami-day0

fotó: DPPI

Olyat hozhat az F1-es Olasz Nagydíj időjárása, amire hónapok óta nem volt példa

Ha valakinek az a benyomása, hogy idén szokatlanul sok Formula-1-es hétvégén játszik szerepet az eső, az nem téved: konkrétan a Miami Nagydíj volt az utolsó május elején, amelyiken egyetlen F1-es eseményt sem zavart meg csapadék (bár az egyik éjszaka ott is zuhogott), azaz immár zsinórban nyolc forduló zajlott le úgy, hogy legalább egyszer vizes volt a pálya a száguldó cirkusz szereplői számára.

Ez azonban változhat Monzában: a RacingNews365.com által közzétett időjárás-előrejelzés alapján jó esély van, hogy az Olasz Nagydíjat végig száraz körülmények között rendezzék. Némi esély van azért az esőre a péntek délutáni második szabadedzésen, de valószínűbb, hogy a felhők elkerülik a pályát és kellemes 24-26 fokban gyakorolhatnak a csapatok. Szombat reggel is elképzelhető csapadék, de ha így is lesz, az aszfalt vélhetően felszárad a harmadik szabadedzésre, délután pedig végig száraz lesz az idő. Vasárnap pedig nincs kérdés: a futam napján lesz a legmelegebb és gyakorlatilag nulla századék a sansz az esőre.

f1-eso-2023_1

fotó: DPPI

Kiszállt a Formula-E-ből, kizárólag az F1-re fókuszál a Hugo Boss

A Formula.hu exkluzívan, elsőként számolhatott be róla, hogy értesüléseink szerint a Hugo Boss lehet az új névadója a Red Bull második számú F1-es alakulatának, az AlphaTaurinak. Most az is kiderült a Motorsport-Magazine.com portál jóvoltából, hogy a divatcég nem hosszabbította meg a szezon végén lejáró partneri szerződését az elektromos formulaautós világbajnoksággal, a Formula-E-vel, amellyel 2017 óta, azaz hat éve működött együtt támogatóként. Ezen kívül a Porsche autóin is feltűnt a logójuk. Daniel Grieder, a Hugo Boss elnök-vezérigazgatója a lapnak azt is elárulta, hogy mostantól az F1 az egyetlen fő fókusz: „A Hugo Boss átszervezi a jelenlegi sportbeli kötelezettségeit, és mostantól teljes mértékben a Formula-1-re fog koncentrálni” – fogalmazott.

A Hugo Boss jelenleg az Aston Martin partnereként van jelen a száguldó cirkuszban, az AlphaTauri névadó szponzori lehetőségével kapcsolatos híreszteléseket azonban a cég nem kívánta kommentálni.

fe-hugo-boss-porsche

fotó:DPPI

Lábra állhatott a spái tragikus balesetben könyök- és csigolyatörést szenvedő versenyző

Július legelején szenvedett halálos balesetet a Formula Regional esős spái futamán Dilano van ’t Hoff. A fiatal holland autóját eltalálta Adam Fitzgerald, aki szintén súlyos sérüléseket szenvedett: eltört négy csigolyája, a szegycsontja és az egyik könyöke az ütközés következtében. A 19 éves pilótát hetekig kórházban tartották, a könyökét meg is műtötték. Most, nyolc héttel az incidense után az Instagram-oldalán posztolt arról, hogy újra elkezdhette az edzéseket.

„Meglepő, hogy alig két hónappal később szabadon tudok mozogni. Lenyűgöző, mennyire gyorsan gyógyul a test, az első két hétben az oldalamra sem tudtam fordulni, amikor az ágyban feküdtem, most pedig már járok” – írta Fitzgerald.

Érdekesség, hogy nem a belgiumi volt az első balesete idén a pilótának: előtte Imolában a hurkakerékvető okozott neki csigolyatörést, amelyből azonban gyorsan vissza tudott térni.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Adam Fitzgerald (@adamfitzgerald__) által megosztott bejegyzés

Megérkezett a Ferrari-film első kedvcsináló előzetese Adam Driverrel – videó

Már hosszú ideje cikkeztek arról, hogy film készül a Ferrari alapítója, Enzo Ferrari életéről. Most megérkezett hozzá az első kedvcsináló előzetes is. A címszereplő legendás csapatalapítót a többek között a legújabb Star Wars-trilógia Kylo Renjeként ismert Adam Driver játssza majd, de feltűnik a filmben még mások mellett Penelope Cruz és Shailene Woodley is. A rendező pedig az a Michael Mann, aki a 2019-es Ford vs. Ferrari (magyarul: Az aszfalt királyai) című filmnél produceri feladatokat látott el. A mozikban az év végén, december 28-án mutatják be a filmet.

 

A mozikban egyébként jelenleg is fut egy másik autóversenyzős film, a szintén megtörtént eseményeken alapuló Gran Turismo.

Mit művel Massa és mi várható ebben az ügyben?

Felipe Massa és ügyvédi csapata megírta a kártérítést követelő hivatalos levelet az FIA és az F1 vezetősége felé, ami némileg ironikus, hiszen utóbbi így annak a Stefano Domenicalinak szól, aki a 2008-as szezonban éppen Massa főnöke volt a Ferrarinál. A brazil szerint ő ezt az egész ügyet nem a pénzért csinálja, hanem az igazságért, és dobott egy adag sarat Alonsóra is, aki szerinte tudott mindenről.

Mit csinál Massa, miért csinálja és mit remélhet tőle, milyen következményekkel járhat a 2023-as év egyik legfurcsább F1-es sztorija?

A Formula.hu Pitwall című műsorában beszéltünk erről:

 

„Én vagyok az, aki mindig büntetést kap” – Tsunoda

Két utólagos időbüntetést is kiosztottak a Formula-1-es Holland Nagydíjat követően, közülük az egyiket Yuki Tsunoda kapta a George Russell-lel történt incidens miatt. A stewardok indoklásukban úgy fogalmaztak, hogy bár a Mercedes volt előrébb a féktávon, a japán később fékezett, azonban mindezt a piszkosabb belső íven tette, ezért alulkormányzottá vált az autója és belecsúszott Russellbe, így túlnyomórészt ő tehető felelőssé a kontaktért. Az emiatt kiosztott öt másodperccel együtt 15. helyen célba érő Tsunoda nem értett egyet a szankcióval: „Szerintem ilyen a versenyzés. Nem éreztem úgy, hogy agresszív lett volna. Nem hiszem, hogy végül is összeértünk volna. De én vagyok az, aki mindig büntetést kap” – idézi a versenyzőt a MotorsportWeek.com portál.

Az AlphaTauri pilótája nem véletlenül volt frusztrált a büntetések kapcsán, hiszen már szombaton is szankcionálták Zandvoortban: akkor Lewis Hamilton időmérős feltartásáért varrtak a nyakába egy három rajthelyes hátrasorolást.

f1-tsunoda-russell-holland

fotó: DPPI

A káoszban is csupán három századon múlt az idei bokszutcai F1-es csúcs – videó

A változó körülmények miatt többször is nagyon gyorsan kellett kerékcserével reagálniuk a Formula-1-es csapatoknak a Holland Nagydíjon, ennek ellenére a leggyorsabb bokszkiállás csupán három századdal maradt el az idei legjobbtól. A Red Bull ugyanis 2,01 másodperc alatt rakta fel Max Verstappen autójára az intermediate abroncsokat: ezzel az energiaitalosok már hetedik alkalommal bizonyultak a legjobbnak ezen a téren 2023-ban – igaz, általában Sergio Perez autóján szoktak kiemelkedően gyorsan végezni a szerelők. A Red Bull mögött az utóbbi versenyeken itt is feljavuló McLaren hozta el a két képzeletbeli dobogós helyezést 2,27 másodperces szervizelésekkel. Mutatjuk videón is Verstappen 2,01 szekundumos kerékcseréjét:

Megdőlt az F1 előzési rekordja Zandvoortban

Bár nem minősül hivatalos Formula-1-es statisztikának, a hétvégi Holland Nagydíjon regisztrálták a legtöbb előzést valaha egy futamon. Összesen 186 sikeres manővert mutattak be a versenyzők: mindez természetesen főként a körülményeknek, a kétszer is megérkező esőnek és az eltérő ütemű intermediate és slick gumikra váltásnak volt betudható. Ebbe az értékbe az első körös előzések, valamint a bokszban történő helycserék és a lekörözések bele sem számítódnak. Látványos egyébként az ugrás Zandvoortban, hiszen egy éve mindössze 23 manővert láthatott a holland közönség a pályán.

A korábbi F1-es csúcsot a 2016-os Kínai Nagydíj tartotta, amelyen összesen 170 előzést mutattak be a pilóták: ott ez annak volt részben köszönhető, hogy több nagyágyú sem a mezőny elejéről indult.

f1-zandvoort-elozes

fotó: DPPI

Stroll helyett tesztpilótáját ülteti autójába az F1-es Olasz Nagydíj edzésén az Aston

Felipe Drugovich fogja vezetni az egyik Aston Martint a hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj első szabadedzésén. A brazil teszt- és tartalékversenyző Lance Stroll autójába ülhet majd be a 60 perces gyakorlás során. A szabályok szerint minden csapatnak legalább két pénteki szabadedzésen egy újoncot kell az autójába ültetnie a szezonban, ezzel a mostanival az Aston letudja ebből az első alkalmat.

Drugovich tavaly épp Monzában biztosította be Formula-2-es bajnoki címét, azaz jó emlékek kötik a helyszínhez. Nem ez lesz az első szereplése F1-es nagydíjhétvégén, mivel a tavalyi évadzáró Abu Dhabi Nagydíjon már vezethetett, az AMR23-ast pedig ugyancsak ismeri, hiszen a bahreini előszezoni teszten ő helyettesítette a kerékpárbalesete során megsérült Strollt. „Nagyszerűnek érződött a teszten az autó, és érdekes lesz érezni, hogyan fejlődött azóta” – fogalmazott ennek kapcsán Drugovich.

f1-drugovich-aston

Horner kiabált Verstappen mérnökével a Holland Nagydíjon

Nehéz volt jó döntést hozni a Holland Nagydíj során stratégiai szempontból, amikor leszakadt az eső, és egyik pillanatról a másikra ázott el a pálya. A Red Bullnál is volt némi izgalom, mert amikor Gianpiero Lambiase versenymérnök a bokszba hívta átmeneti esőgumikért Max Verstappent, a holland azzal válaszolt, hogy még várjanak, szerinte egyelőre száraz a pálya.

Christian Horner csapatfőnök azonban nem hagyta annyiban: „Gondolkodtunk azon, hogy mi legyen, mi lesz az időjárással, de végül inkább rákiabáltam GP-re, hogy de igenis hozza már be” – mondta a csapatfőnök arról, hogy végül ő döntött úgy, hogy a világbajnoknak mindenképpen be kell jönnie kereket cserélni.

Horner arról is beszélt, hogy miért részesítették előnyben inkább Verstappent, ez a nyilatkozat ezen a linken olvasható!

SI202308270907_resize

Kibővítik a zandvoorti bokszutcát

Több kritika is érte a zandvoorti bokszutcát amiatt, mert túl szűk és túl rövid, ami biztonsági aggályokat is felvetett a hétvége folyamán, például az eső miatt egymás után érkező autók kerékcseréi miatt.

A futam versenyigazgatója, Jan Lammers az Autosportnak most megerősítette: 2024-re fejlesztenek az infrastruktúrán, hat garázsnyival meghosszabbítják a bokszutcát az egyes kanyar felé. Hogy ezek elférjenek, módosítani kell a célegyenes alatt húzódó alagutat is, amin szintén dolgozni fognak, és az egész bokszutcát úgy fogják átszabni, hogy több legyen a hely, mert most például részben ezért nem jött forgatni a Brad Pitt főszereplésével készülő F1-es film stábja: egyszerűen nem fért volna el.

Lammers szerint a következő években fokozatosan fejlesztenek majd a zandvoorti infrastruktúrán, hogy minden követelménynek megfeleljen.

GP2313_140359SMG_5105_resize

Russell megszabadulna az esőgumitól

Az F1-es mezőny talán legnagyobb politikusa, George Russell a nyári szünet előtti belga hétvégén szót emelt a kék oldalfalú extrém esőgumik létezése ellen: mivel a felvert víz okozta látási problémák miatt lehetetlen biztonságosan körözni olyan viszonyok közepette, ami indokolttá tenné ezeknek az abroncsoknak a használatát.

russell-zandvoort

A Mercedes brit versenyzője a piros zászlóval megszakított Holland Nagydíjat követően ismét erről a témáról elmélkedett: „Jelenleg teljesen felesleges az extrém abroncs, egyszerűen félre kellene tenni. Ha a körülmények túl vizesek az intermediate használatához, akkor szerintem sajnos nem tehetünk mást, mint megvárjuk, hogy jobbak legyenek a körülmények.

A látási problémák megoldására az FIA a júliusban kipróbált egy „sárhányó” szerű megoldást, ám ez nem hozta a kívánt eredményeket.

Formula1.5 – Nagy ugrások

Játék a számokkal: hogyan nézne ki a 2023-as világbajnokság állása, ha egyszerűen eltüntetnénk a két Red Bullt a képletből? Carlos Sainz felugrott a harmadik helyre, miután Leclerc és Russell nullázott, Gasly megközelítette csapattársát, Albon légüres térben, Alonso pedig idei hatodik győzelmével leszakította Lewis Hamiltont.

pf-bliga13

A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.

Tényleg kaphat némi sárgát a Ferrari az F1-es Olasz Nagydíjra

Már korábban is felröppent a hír, miszerint különleges festést viselhet a két SF-23-as Monzában, tisztelegve a Scuderia Le Mans-t nyerő versenygépe előtt. Mindez a sárga szín megjelenésében nyilvánulhat meg, s ebbe az irányba mutat a Ferrari által megosztott rövid videó és fotók is, amelyeken Charles Leclerc és Carlos Sainz versenyoverallját láthatjuk a maranellóiak hazai hétvégéjére:

„Tiszta Checo helyzete 2024-re” – Horner

Bár sokszor megerősítette már a Red Bull, hogy a szerződésének megfelelően számol a következő idényben Sergio Perezzel, folyamatosak a találgatások azzal kapcsolatban, hogy lecserélhetik őt a haloványabb szereplése okán. Főleg Daniel Ricciardo visszatérése óta erősebbek az ilyen irányú pletykák – bár most az ausztrál sérülése miatt alábbhagyhatnak –, ráadásul Helmut Marko néhány napja olajat öntött a tűzre azzal a megszólalásával, hogy az F1-ben semmit sem lehet biztosra venni. Christian Horner csapatvezető azonban a Perez számára egy büntetés után negyedik hellyel záruló Holland Nagydíj után újfent tiszta vizet öntött a pohárba:

„Tiszta Checo helyzete a következő évre. Ő a Red Bull Racing versenyzője, megállapodásunk van vele” – jelentette ki Horner, akit a Motorsport.com idéz. „De függetlenül a megállapodásoktól, elégedett vagyunk azzal a munkával, amit végez. Láthattuk ma is, hogyan vezetett, csak balszerencsés volt a bokszutcai sebességgel. Második a világbajnokságban, Maxon kívül csak ő nyert versenyt. Könnyű ütni őt, ha annyira magasan van a léc a másik oldalon, de ő lesz a versenyzőnk 2024-ben.”

f1-perez-redbull-zandvoort-2

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko is megszólalt a mexikói helyzetét illetően: "Még mindig megbízunk benne, be kell húznia a második helyet ebben a szezonban. Csak magának köszönheti a rá nehezedő nyomást, de az az igazság, hogy Maxon (Verstappen) kívül mindenkinek nehéz dolga van" - idézi a RacingNews365.com az osztrákot.

Marko arra a kérdésre, hogy az idén remek teljesítményt nyújtó Alexander Albon visszatérhet-e a Red Bullba Perez helyén, így felelt: "Mindig is készen állt arra, hogy Max mellett vezessen. Alex sokat fejlődött, de jelenleg nem tudnék megnevezni egy olyan pilótát sem, aki Max szintjén van."

IndyCar: Dixon győzött, Newgarden a falban

A World Wide Technology Raceway-en vette kezdetét az IndyCar szezon végi nagy hajrája. Az idény utolsó oválversenyére Scott McLaughlin motorcserés büntetése után Josef Newgarden örökölte meg a pole-t, és arra készült, hogy az évad összes oválfutamát megnyerje. Scott Dixon azonban egy alternatív stratégiával – kevesebb kiállást hajtott végre, mint a riválisai – az élen találta magát, Newgarden pedig az üldözése közben, 50 körrel a vége előtt a falnak csapta az autóját, s bár folytatni tudta, csak a 25. helyen értékelték.

Dixon viszont nyert a Ganassi színeiben, zsinórban másodszor, mögötte Pato O’Ward lett a második az Arrow McLarennel, míg a dobogót a meglepetésember David Malukas tette teljessé. Az összetett pontversenyt fölényesen vezető Alex Palou hetedikként ért célba, így még nem lett bajnok, de már csak Dixon maradt versenyben ellene: a hatszoros bajnok hátránya 74 egység a spanyol mögött, Newgarden viszont már elszállt a 125 egységnyi lemaradásával. Videós összefoglaló a gateway-i eseményekről:

Perez szerint azért kapott ennyit Verstappentől, mert ő spórolt a gumikkal

Az eltolt bokszkiállások miatt a negyedik körben 14 másodperccel járt Max Verstappen előtt Sergio Perez úgy, hogy a hollandnak még előznie is kellett. Ehhez képest a 11. körben már úgy állt ki a bokszba a holland, hogy bő két másodpercre csökkentette a hátrányát, volt olyan forduló, hogy négy másodpercet adott csapattársának a vizes, de száradóban lévő pályán az intermediate gumikkal.

Perez viszont úgy magyarázta ezt a bődületes és elképesztő tempóhátrányt, hogy ő óvta az abroncsait.

„Esőt vártunk, a csapat azt mondta, hogy még esni fog, a pálya pedig száradt, szóval ha nyomom, akkor csak elkoptattam volna az intereket. Sajnos nem jól gondoltuk az eső érkezését, különben jobban nyomhattam volna” – mondta a mexikói.

f1-perez

fotó: dppi

Sorsoltunk: megvan, hogy ki nyerte a két belépőt az F1-es Olasz Nagydíjra!

Az elmúlt hét során a Formula.hu Facebook-oldalán játszhattatok a FociTourral közösen szervezett nyereményjátékunkon, amely során két F1-es belépőt sorsoltunk ki a jövő hétvégi Olasz Nagydíjra.

A kérdésünk így szólt: Hány Ferrari-győzelmet hozott az F1-es Olasz Nagydíj az utóbbi tíz évben?

A helyes választ adók között sorsoltuk ki a győztest, aki nem más, mint

Stógli Mátyás!

Gratulálunk neki, a FociTourtól veheti át a nyereményét, de aki most nem győzött, ne csüggedjen: lesz még hasonló játékunk a későbbiekben!

367472904_712591230910817_2472441372178844517_n

Utólag is kiosztottak két időbüntetést a Holland Nagydíjra

A futamon repkedő időbüntetések után a leintést utánra is maradt két öt másodperces szankció. Az elsőt Yuki Tsunoda kapta a George Russell-lel való ütközésért – a stewardok 61-es számú dokumentuma alapján a japán később fékezett és az 1-es kanyar piszkos oldalán volt, ezért alulkormányzottan belecsúszott a Mercedesbe. Tsunodát két büntetőponttal is sújtották, így 12 hónap alatt ötnél jár.

Kevin Magnussent be is hívták a felügyelők, a dán a piros zászlót követő újraindításnál, a biztonsági autó mögött szegte meg a tízautós szabályt. Ennek értelmében legfeljebb tíz autó távolságot kell tartani az előrébb levőhöz képest (ez nagyjából 55 méter), a sorban utolsó Kevin Magnussen azonban többször is leszakadt ennél jobban, előfordult, hogy 260-270 méterre. Ezt a felügyelők veszélyesnek nyilvánították, így járt az időbüntetés, ám büntetőpont nélkül.

Mindketten két pozíciót vesztettek a büntetéssel, Tsunodát 15., Magnussent 16. helyen értékelték a végeredményben.

Még a futam közben három időbüntetést osztottak ki: Pierre Gaslynak és Sergio Pereznek öt-öt másodpercet bokszutcai gyorshajtás miatt, Liam Lawsonnak pedig tíz másodpercet Magnussen feltartásáért a bokszutcában, mikor az AlphaTauri kettős kiállást hajtott végre.

Ricciardót megműtötték, megkezdődött a felépülési időszak

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke beszélt Daniel Ricciardo állapotáról az F1-es Holland Nagydíj után. Mint ismert, Ricciardo pénteken törte el a kezét a zandvoorti balesetében, szombat reggel el is hagyta a pályát és Barcelonába repült, ahol egy specialista vizsgálta meg: ugyanaz, aki Lance Stroll év eleji csodával határos felépülését koordinálta.

„Danielt a mai nap folyamán megműtötték. A beavatkozás sikeres volt, úgyhogy most egy nagyon világos és egyértelmű felépülési, gyógyulási fázis kezdődik. Hogy meddig tart, azt majd meglátjuk, normál embereknek hónapokig, F1-es pilótáknak jóval rövidebb ideig. Az világos, hogy nem lesz könnyű.”

Mindezt Ricciardo is megerősítette a közösségi oldalán, szerinte ez nem visszalépés, csak része a visszatérésnek, és többen már gyors felépülést is kívántak neki a poszt alatt.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Daniel Ricciardo (@danielricciardo) által megosztott bejegyzés