Martin pályacsúccsal kezdett Austinban, távozik a Yamaha MotoGP-s főnöke
https://formula.hu/parc-ferme/37752
Pénteken két edzéssel vette kezdetét a MotoGP Amerikai Nagydíjának programja Austinban. A tét nélküli korábbi szabadedzésen Maverick Vinales volt a leggyorsabb, de persze a lényeg a délutáni tréning volt, ahol eldőltek a Q2-es helyek. Az élen Jorge Martin zárt, a vb-éllovas spanyol 2:01,397-es idejével csaknem fél másodpercet javított a pályacsúcson. Így sem volt nagy előnye az ezúttal második Vinales előtt, míg az apriliást a COTA-n korábban hétszer nyerő Marc Marquez követte.
A regnáló világbajnok Francesco Bagnaia negyedik lett, megelőzve az újonc Pedro Acostát. A top 10-be Aleix Espargaro, Franco Morbidelli, Enea Bastianini, Fabio di Giannantonio és Marco Bezzecchi fért még be – azaz hét Ducati, két Aprilia és egy KTM kvalifikálta magát a szombati időmérő második szakaszába. A gyári KTM-ek csak a 14. és 16. helyeken, míg a Yamahák és a Hondák az utolsó hat pozíciót foglalták el Fabio Quartararo vezérletével.
A pénteki nap fő pályán kívüli fejleménye egyébként épp a Yamahához kapcsolódott, hiszen Lin Jarvis a Motorsportnak nyilatkozva elárulta: a szezon végén távozik a csapatfőnöki posztról. Jarvis 26 évet töltött a hangvillásoknál, az ő vezetésével támadt fel a gyártó a 2000-es évek közepén, nemrég pedig neki sikerült nyélbe ütnie Fabio Quartararo hosszabbítását. További részletek minderről – és még több motorsportos hír és érdekesség – a Formula MotoGP Facebook-csoportunkban.
A pénteki edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):
1. | Jorge Martín | Pramac Ducati | 2'01.397 | |
2. | Maverick Viñales | Aprilia | 2'01.473 | 0.076 |
3. | Marc Márquez | Gresini Ducati | 2'01.806 | 0.409 |
4. | Francesco Bagnaia | Ducati | 2'01.808 | 0.411 |
5. | Pedro Acosta | Gas Gas Tech3 | 2'01.966 | 0.569 |
6. | Aleix Espargaró | Aprilia | 2'02.024 | 0.627 |
7. | Franco Morbidelli | Pramac Ducati | 2'02.103 | 0.706 |
8. | Enea Bastianini | Ducati | 2'02.144 | 0.747 |
9. | Fabio Di Giannantonio | VR46 Ducati | 2'02.244 | 0.847 |
10. | Marco Bezzecchi | VR46 Ducati | 2'02.358 | 0.961 |
11. | Miguel Oliveira | Trackhouse Aprilia | 2'02.466 | 1.069 |
12. | Raúl Fernández | Trackhouse Aprilia | 2'02.476 | 1.079 |
13. | Álex Márquez | Gresini Ducati | 2'02.493 | 1.096 |
14. | Brad Binder | KTM | 2'02.551 | 1.154 |
15. | Augusto Fernández | Gas Gas Tech3 | 2'02.553 | 1.156 |
16. | Jack Miller | KTM | 2'02.802 | 1.405 |
17. | Fabio Quartararo | Yamaha | 2'02.839 | 1.442 |
18. | Alex Rins | Yamaha | 2'02.875 | 1.478 |
19. | Johann Zarco | LCR Honda | 2'03.014 | 1.617 |
20. | Joan Mir | Repsol Honda | 2'03.444 | 2.047 |
21. | Luca Marini | Repsol Honda | 2'03.521 | 2.124 |
22. | Takaaki Nakagami | LCR Honda | 2'03.984 | 2.587 |
Jeges vízzel hűtötték le Lando Norrist
https://formula.hu/parc-ferme/33693
Ahogyan az várható volt, a magas páratartalommal és 30 fok körüli esti hőmérséklettel is meg kellett küzdeniük a versenyzőknek Szingapúrban, ahol a vasárnapi szakadó eső sem segített sokat a helyzeten. Ezek után nem csoda, hogy a McLarennél egy nagy adag jéghideg vízzel hűtötték le fiatal pilótájukat, de a lenti képek tanulsága szerint csapattársával együtt egy jégkrémet is elfogyasztottak. A rend kedvéért azért tegyük hozzá, hogy utóbbi poszt már a szponzoruk miatt készült.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Megérkezett a Szingapúri Nagydíj értékelője az F1-es pilótákat utánzó parodistától
https://formula.hu/parc-ferme/33691
Conor Moore már számos Formula-1-es paródiát készített, s a vasárnapi verseny utáni is kiválóra sikerült, benne többek között Max Verstappen, Carlos Sainz, Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo utánzásával – Charles Leclerc-rel viszont saját bevallása szerint nem igazán boldogul:
Tsunoda szerint nincs mentség a szingapúri hibájára
https://formula.hu/parc-ferme/33692
Bár az AlphaTauri versenyzői a legjobb tízből indulhattak a legutóbbi futamon, végül csak Pierre Gasly szerzett pontot, igaz ő is csalódottan értékelt vasárnap este. Csapattársa Yuki Tsunoda nem ért célba, miután a 36. körben a falnak csapta autóját a 10-es kanyar végén, a japán pilóta pedig elismerte, hogy kizárólag ő a felelős a balesetért. „Úgysem szereztem volna pontot, de nagyon nehezek voltak a körülmények. Magamtól hibáztam, miután elnéztem a féktávot. Teljesen az én hibám, és nincs mentségem rá” – idézte a fiatal versenyző szavait a PlanetF1.
NASCAR: Chase Elliott zseniális manőverrel nyert Talladegán
https://formula.hu/parc-ferme/33690
Miközben a rájátszás továbbra is izgalmasan alakul, az elmúlt néhány nap nem éppen bajnoki küzdelemről szólt. A mezőnyből már két rutinos pilóta is agyrázkódásra utaló tünetek miatt mehetett kényszerpihenőre, a pilóták többsége pedig úgy véli, erről a Next Gen autó biztonsági problémái, főként a túl merev karosszéria tehetett. Ezek után került sor a YellaWood 500 nevű versenyre a Talladega Superspeedwayen, ahol egy nagyobb balesetektől mentes és végletekig szoros futamot láthattak a rajongók. A zöld zászlót Christopher Bell várhatta az élről, ám ahogy a többi Toyotásnak, úgy neki sem volt igazi esélye a győzelemre, a kivételt ez alól csak Denny Hamlin jelentette a Ford és a Chevrolet márkáit használókkal szemben.
Az első szakaszt Ryan Blaney nyerte, a másodikat pedig Chase Elliott, akik a verseny nagyobb részében az élmezőnyben tartózkodtak annak ellenére, hogy csak a 19. és a 16. helyről rajtolhattak. A futamgyőzelem sorsa is közöttük dőlt el, miután a harmadik etapban főként Blaney tartózkodott az első helyen, az utolsó újraindítást követően viszont a 2020-as bajnok egy látványos mozdulattal váltott ki a külső sávba. A Hendrick Motorsports pilótája ezzel kiváló döntést hozott, majd a hátralévő időben nagyszerűen védekezett miután átvette a vezetést, végül 46 ezredes előnnyel nyerte meg a futamot és bebiztosította helyét a legjobb nyolc között. A folytatás a Charlotte Motor Speedway rovalján következik október 9-én, ahol kiderül, kik jutnak be a playoff következő körébe.
A futam, ahol Hamilton és Verstappen is hibázott – itt a Szingapúri GP összefoglalója
https://formula.hu/parc-ferme/33689
Egyórás csúszással indult csak el, de cserébe igencsak akciódúsra sikerült a szingapúri verseny – a hivatalos videós összefoglaló IDE vagy a képre kattintva nézhető:
Sajtó: A héten bejelenti Nyck de Vriest az AlphaTauri
https://formula.hu/parc-ferme/33688
Mint arról a Canal+ értesülése alapján már néhány napja beszámoltunk, úgy hírlik, hogy a monzai parádés beugrása után hirtelen sok csapat által kinézett Nyck de Vries megállapodott a Red Bull-lal, így 2023-ban az AlphaTauri pilótája lehet. A RacingNews365.com szaklap most már arról ír, hogy az energiaitalosok a héten, a Japán Nagydíj – azaz a Honda hazai futama – felvezetéseként jelenthetik be a holland leigazolását. Ez egybecseng a Formula Podcast értesüléseivel is: mi is úgy hallottuk, hogy kedden kerülhet sor arra, hogy az így elengedett Pierre Gasly szerződtetését hivatalossá tegye az Alpine, s rögtön ezt követően érkezhet a megerősítés De Vriesről.
fotó: DPPI
Binotto dupla büntetésre számít Perez esetében
https://formula.hu/parc-ferme/33687
A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto közvetlenül a Szingapúri Nagydíj leintését követően elárulta, hogy ők dupla büntetéssel számolnak Sergio Perez safety car mögött elkövetett szabályszegése(i) nyomán. A beszámolók szerint a mexikói több, mint tíz autóhossznyira szakadt le a biztonsági autótól gumijanak melegen tartása érdekében, a maranellóiak csapatfőnöke szerint pedig ezt kétszer is megtette a Red Bull versenyzője.
„Nem csupán egyszer követte el ezt a hibát, hanem kétszer is. Ez hatalmas rontás volt a részéről” – idézi Binottót a RacingNews365. „A múltban Giovinazzi büntetést kapott ezért, szóval sajnálatos, hogy Perez nem kapta meg már a verseny közben a büntetést. Nem értem, miért nem született azonnal döntés, valószínűleg nem akarták elkapkodni” – zárta az olasz szakember.
Latifi öt rajthelyes büntetést kapott a Japán Nagydíjra
https://formula.hu/parc-ferme/33686
Nicholas Latifi a Szingapúri Nagydíj 7. körében akaszkodott össze Guanyu Zhouval, amikor a kanadai egy féktávon indokolatlanul húzta rá Williamsét a külső íven őt támadó kínaira. Az ütközés következtében mindkettejük versenye véget ért, ennek ellenére a felügyelők vizsgálni kezdték az incidenst a futam alatt.
A felvételek megtekintését követően a bírák szerint túlnyomórészt Latifi volt a hibás, ezért a kanadait egy öt rajthelyes büntetéssel sújtották a soron következő Japán Nagydíjra, valamint két büntetőpontot is feljegyeztek Latifi licenszére.
„Zhou az 5-ös kanyarhoz érkezve megkísérelte Latifi előzését, és elegendő hellyel rendelkezve a külső ívet választotta. Latifi balra húzott, ezáltal nem hagyta meg az egy autónyi helyet Zhou számára, erőteljes ütközést kiváltva ezzel a két autó között” – olvasható a felügyelők indoklásában.
Hogy hol ér össze a Star Wars és az F1? Wokingban!
https://formula.hu/parc-ferme/33680
A Star Wars-franchise legújabb gyermeke az Andor című sorozat, amely egyébként a kritikák alapján rendkívül ígéretesen kezdett. Na de hogy jön ez az F1-hez? Úgy, hogy a sorozat legutóbbi részében volt egy repülőtéri jelenet, amelyben az éles szemű F1- és Star Wars-rajongók kiszúrták, hogy a repülőtér igazából nem más, mint a McLaren főhadiszállásának azon része Wokingban, ahol a korábbi sikeres autók vannak kiállítva. Szép teljesítmény a nézők részéről!
Bő egy órával a rajt előtt ismét leszakadt az ég, csúszik a rajtprocedúra
https://formula.hu/parc-ferme/33685
Helyi idő szerint nagyjából fél 7 után nem sokkal érkeztek az első jelentések Szingapúrból, miszerint elkezdett esni az eső. Azóta a csapatok és a helyszíni újságírók tudósítása szerint már valósággal szakad, ráadásul az előrejelzések alapján a csapadék egy jelentős része még csak később fog megérkezni – azaz a vizes pályán való start gyakorlatilag már most garantált, szombaton pedig láthattuk, hogy a páratartalom miatt lassan is szárad az aszfalt… Az Alpine csapata és a helyszínen riporterkedő Karun Chandhok is töltött fel videót az állapotokról.
FRISSÍTÉS: Az FIA már be is jelentette, hogy csúszik a rajtprocedúra, legközelebb helyi idő szerint 19:30-kor adnak tájékoztatást.
In case you were wondering, it’s raining. A lot. #SingaporeGP pic.twitter.com/mvvWVXe7dU
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) October 2, 2022
Err…. This start could be delayed! #SingaporeGP pic.twitter.com/hDYBGyYjmN
— Karun Chandhok (@karunchandhok) October 2, 2022
Russell a bokszutcából rajtol Szingapúrban
https://formula.hu/parc-ferme/33684
A Mercedes ifjú britje a 11. rajthelyet lesz kénytelen feladni Szingapúrban, miután a Mercedes úgy döntött, hogy egy teljesen új erőforrással vágnak neki a versenynek Russell esetében. A 63-as rajtszámú autóba új belsőégésű motor, turbófeltöltő, MGU-H, MGU-K, akkumulátor és és központi elektronika is került a kvalifikációt követően. Mivel a csere nem került jóváhagyásra az FIA technikai delegáltja által, ezért a szokásos mezőny végi start helyett Russell a bokszutcából lesz kénytelen a mezőny után eredni.
W Series: Visser győzött, Chadwick kiesett Szingapúrban
https://formula.hu/parc-ferme/33683
A pole-pozícióból rajtoló Marta Garcíának nem sikerült jól az elrugaszkodás, a spanyol versenyző így kénytelen volt átengedni az első helyet a mellőle startoló Beitske Vissernek. A spanyol hölgynek ezt követően az egyéni összetett második helyén álló Alice Powell-lel szemben kellett védekeznie, Powell azonban egy rendkívül merész manőverrel maga mögé utasította Garcíát a 18-as kanyarban. A kétszeres bajnok Jamie Chadwick eközben két pozíciót javított a rajthelyén, és a hatodik pozícióban körözött, ami nem volt elég számára az újabb bajnoki cím megszerzéséhez.
Az élen álló Visser gumijai vészesen elkezdtek szemcsésedni, Powell pedig azonnal kezdte támadni a holland versenyzőt. Kettejük küzdelme azért is volt érdekes, mert a verseny előtt pontazonossággal álltak a tabella második és harmadik helyén, esetleges ütközésük pedig utat nyitott volna Chadwick előtt a harmadik bajnoki címhez. A kétszeres bajnok reményei azonban négy perccel a leintés előtt semmivé váltak, hiszen a 7-es kanyarban egy bevállalós manőverrel próbálta megelőzni Jessica Hawkinst, azonban a féktáv túl rövidnek bizonyult, Chadwick pedig egyenesen a falnak ütközött. Történelmi pillanat volt ez a W Series történetében, hiszen Chadwick első kiesését könyvelhette el a sorozat útnak indulása óta. A rövid biztonsági autós fázist követően csupán egyetlen versenykör állt Powell rendelkezésére ahhoz, hogy megelőzze Vissert, a holland azonban megtartotta az első helyet, és második győzelmét ünnepelhette Szingapúrban. Visser mögött Powell és a pole-ból induló Marta García futottak be a dobogós pozíciókban.
Chadwick kiesésével Visser és Powell is jelentősen közelebb került az összetettet továbbra is vezető brithez, akinek ezzel tovább kell várnia harmadik W Series bajnoki címére. A mezőny legközelebb az austini Circuit of the Americas versenypályán küzd meg egymással három hét múlva.
Race: 25/30 MINS @JamieChadwick is in the wall.
— W Series (@WSeriesRacing) October 2, 2022
She's out of the car, and a very unfortunate end to the race for her.#WSeriesSingapore#WSeries #SingaporeGP pic.twitter.com/fscThFWOiI
Verstappen szerint joga van kritizálni a Red Bullt
https://formula.hu/parc-ferme/33682
Mint beszámoltunk róla, Max Verstappen egy ritkán látható baki miatt volt kénytelen megszakítani utolsó gyorskörét a Szingapúri Nagydíj időmérő edzésén, hiszen a holland autójában nem maradt elegendő mennyiségű üzemanyag. A címvédő így csupán a nyolcadik helyről vághat majd neki a futamnak, szerinte pedig jogosan fogalmazhat meg kritikákat csapata teljesítményével kapcsolatban.
„Tudom, hogy ritkán hagynak cserben, de szeretem a kritikus hozzáállást” – idézi Verstappent a Motorsport.com. „Amikor én hibázom, akkor a csapat is nyíltan szembesít vele, véleményem szerint pedig ennek fordított esetben is így kellene működnie, hiszen ezzel tereljük egymást a jó irányba. Márpedig mi nem szimplán jók, hanem tökéletesek akarunk lenni. Szerintem az arcom láttán, valamint a rádióüzeneteim alapján tisztában voltak azzal, hogy milyen gondolatok jártak a fejemben” – zárta a Red Bull versenyzője, akinek az elrontott kvalifikáció miatt vélhetően legalább a Japán Nagydíjig várnia kell még az idei világbajnoki cím megszerzésére.
Ennél menőbb sisakcserét nem láttunk még
https://formula.hu/parc-ferme/33679
A Szingapúri Nagydíjon nagyon erős nevek vonzzák a közönséget a helyszínre, hiszen többek között olyan előadók és együttesek lépnek fel a hétvégén, mint Marshmello, a The Black Eyed Peas, vagy a Green Day. A pénteki napon Marshmello felelt a hangulatért, aki ezúttal sem hagyta otthon ikonikus fejfedőjét, egy kép erejéig pedig még "sisakot" is cserélt Lando Norrisszal, aki egyébként egyedi festésű bukóval érkezett Szingapúrba.
We like this crossover. @marshmello @LandoNorris pic.twitter.com/G6gVsLcEZy
— McLaren (@McLarenF1) September 30, 2022
Újra gokartversenyen járt Robin Raikkönen
https://formula.hu/parc-ferme/33678
Minttu Raikkönen osztotta meg legújabb Instagram-szotrijában, hogy a 2007-es F1-es világbajnokkal közös gyermekük, Robin újabb gokartversenyen vesz részt. Korábban már beszámoltunk róla, hogy az ifjabbik Raikkönen részt vett első hivatalos versenyén is, ráadásul rögtön győzelemmel kezdett.
Versenyek mindenhol - ez vár ránk vasárnap!
https://formula.hu/parc-ferme/33681
Folytatódik a MotoGP és a Formula-1 is ezen a hétvégén, de a W Series követői és a NASCAR-rajongók sem maradnak éhen. Itt a vasárnapi program!
7:00 Moto3, futam (Aréna4)
8:20 Moto2, futam (Aréna4)
10:00 MotoGP, futam (Aréna4)
10:45 W Series, futam
14:00 Formula-1, futam (M4 Sport)
20:00 NASCAR, futam (Match4)
Red Bull-blama és Ferrari-pole - itt az összefoglaló
https://formula.hu/parc-ferme/33677
Ezúttal fordult a kocka, és a Red Bull betlizett hatalmasat max Verstappennel, akivel előbb félbeszakíttatták a gyorskörét, hogy a száradó pályán egy még jobbat futhasson a következő körön, azonban eközben kifogyott az üzemanyagból a holland, a Ferrari pedig kihasználta a rivális botlását. A szingapúri időmérő összefoglalója a képre kattintva tekinthető meg!
Eltekintett a bírságtól Hamilton piercingje miatt az FIA
https://formula.hu/parc-ferme/33676
Lewis Hamiltont még a harmadik szabadedzést követően idézte be az FIA, mivel megsérthette az FIA sportszabályzatának L-es függelékében lévő hármas bekezdést, amely a versenyzők által viselt tartozékokról szól.
Különösen a sisakokra, a tűzálló ruhákra, a biztonsági övekre terjed ki ez a része a szabályzatnak és ami a legfontosabb: a versenyzők által viselt testékszerekre. Korábban Hamiltonnak volt már összetűzése a piercingjei miatt az FIA-val, akik betiltották a testékszerek viselését az autóban ülve, s bár ezúttal nem nevezték meg egyértelműen, hogy mi lehet a pontos oka annak, hogy a hétszeres világbajnoknak jelenése van a felügyelők előtt, de alighanem a piercingjei miatt számíthat némi elbeszélgetésre.
Azóta kiderült, hogy valóban egy orrpiercing lehet a szóban forgó ékszer: „Egy párszor begyulladt, ezért visszamentem a klinikára, ahol azt mondták, ez a legjobb módja a gyógyulásnak. Nekem ez az egészségről szól, szóval maradni fog, majd megoldjuk a dolgot” – jelentette ki Hamilton. Emiatt pedig az időmérő edzést követően - ahol Hamilton a harmadik helyet szerezte meg - a Mercedes képviselőit is beidézte az FIA, mivel az egyes edzések és a verseny előtt minden csapatnak követnie kell egy önellenőrző sablont, azonban miután Hamilton piercingje a helyén maradt, vagy elmulasztották az ellenőrzést, vagy hibásan végezték el azt, szóval most a Mercedesnek is felelnie kell a felügyelők előtt...
FRISSÍTÉS: Azóta megérkezett az FIA hivatalos dokumentuma is az üggyel kapcsolatban. Megvizsgálták a harmadik szabadedzésen készült felvételeket, amelyeken jól látható volt, hogy Hamilton orrpiercinget viselt, azonban elmondása szerint azt orvosai tanácsára tette, mivel sokszor begyulladt a helye. Az FIA orvosi dokumentumokat kért be ezzel kapcsolatban a Mercedestől, akik azokat át is nyújtották, majd miután a papírokat bevizsgálta Dr. Ian Roberts, az F1 főorvosa, úgy ítélték meg, hogy valóban nincs szükség szankciókra, mivel Hamilton egészségügyi probléma miatt viseli továbbra is az ékszert.
Ez a döntés Hamilton esetére vonatkozott, a Mercedest ugyanis 25 ezer euróra megbírságolták az említett dokumentum piercingre vonatkozó helytelen adatai miatt.
Nem megfelelő viselet miatt idézték be Hamiltont a kvalifikáció előtt
https://formula.hu/parc-ferme/33675
Lewis Hamiltont a hírek szerint beidézte az FIA az időmérő edzés kezdete előtt, mivel megsérthette az FIA sportszabályzatának L-es függelékében lévő hármas bekezdést, amely a versenyzők által viselt tartozékokról szól.
Különösen a sisakokra, a tűzálló ruhákra, a biztonsági övekre terjed ki ez a része a szabályzatnak és ami a legfontosabb: a versenyzők által viselt testékszerekre. Korábban Hamiltonnak volt már összetűzése a piercingjei miatt az FIA-val, akik betiltották a testékszerek viselését az autóban ülve, s bár ezúttal nem nevezték meg egyértelműen, hogy mi lehet a pontos oka annak, hogy a hétszeres világbajnoknak jelenése van a felügyelők előtt, de alighanem a piercingjei miatt számíthat némi elbeszélgetésre.
Hamilton: Tanítsák a fekete történelmet az iskolákban
https://formula.hu/parc-ferme/33673
Október a Fekete Történelem Hónapja, a kezdeményezés pedig hősei között listázza Lewis Hamiltont a rasszok közti egyenlőségért tett erőfeszítéseiért. Ennek kapcsán a hétszeres világbajnok a következőket mondta a Sky Sportsnak:
„Először hallok erről és most realizálom, hogy ennek a részese tudok lenni. Ez egy nagyszerű hónap. Amikor még iskolába jártam, sosem ünnepeltük és sosem voltak történelemórán ehhez kapcsolódó feladatok. Zavart engem, de a családom otthon tanítgatott különböző egyénekről, a mozgalomról és történelmi tettekről. Így ismertem meg Nelson Mandelát, aki a legnagyobb inspirációmmá vált” – mondta Hamilton, aki azt szorgalmazza, hogy a feketék történelme kerüljön be az iskolai tananyagba. (Elsősorban hazája, az Egyesült Királyság iskolarendszerére vonatkozóan.)
„Ez egy fontos dolog, és nem csupán egy hónapig. A Mission 44 projekttel azon is dolgozunk, hogy változzon a tananyag és ez is kerüljön bele a mindennapi történelemoktatásba. Angliában, történelemórán nem csak arról kellene tanulni, hogy egyedül a fehér emberek nyerték meg a háborút, mert az én időmben lényegében erről beszéltek” – szólalt fel a történelemórák megreformálása mellett Hamilton.