DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 9. szerda

Marquez és Verstappen is ott volt a Honda ünnepén

Max Verstappen is részt vett Motegiben az úgynevezett Honda Thanks Dayen, vagyis a "Köszönet Napon", ahol összegyűlnek a legnagyobb sztárok, akik a Honda kötelékében versenyeztek, hogy év végén egy hatalmas motorsport-show-val köszönjék meg a japán közönség támogatását. A Red Bull háromszoros világbajnoka mellett jelen volt Marc Marquez is, akinek ez volt egyik utolsó hondás kötelezettsége, mielőtt a Gresini Ducati szerelését ölti magára 2024-től.

A két világbajnok mellett természetesen tiszteletét tette Sergio Perez, Daniel Ricciardo és Yuki Tsunoda is, emellett pedig egy gokartversenyen is összemérhették tudásukat a versenyzők. Emellett a helyi kedvenc Tsunoda kipróbálhatta a Brabham Honda BT16-ot - amit az 1965-ös és 66-os szezonban használtak -, míg a kétszeres Super Formula bajnok Tomoki Nojiri is megtett pár kört Verstappen 2021-es világbajnok autójával, az RB16B-vel.

Képek és videók az ünnepségről:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Honda Racing Global (@hondaracingglobal) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Honda Racing Global (@hondaracingglobal) által megosztott bejegyzés

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia AlphaTauri (@alphataurif1) által megosztott bejegyzés

Bejelentést tett és festést villantott a McLaren, teljessé vált a Formula-E mezőnye

A 2023-as szezontól már a Formula-E-ben is jelen lesz a McLaren: a patinás csapat a kiszálló Mercedes alakulatát veszi át. Azt már korábban bejelentették, hogy a háromszoros DTM-bajnok és az elektromos szériában dobogókig jutó René Rast lesz az egyik pilótájuk, a minap pedig arra is fény derült, hogy mellé Jake Hughest igazolták le. Hughes korábban futamgyőzelmeket ért el a Formula-3-ban, idén pedig az F2-ben futott fél szezont, mielőtt a Mercedes Formula-E-alakulatának tartalékosi szerepköre miatt távozott a csapatától.

A McLaren egyúttal a festéséről is lerántotta a leplet, amellyel a január közepén startoló szezonban láthatjuk majd őket a világbajnokságon:

 

A mostani bejelentéssel amúgy teljessé vált a Formula-E 2023-as rajtrácsa, amely mind a csapatok (érkezik a Maserati, visszatér a Team Abt, létrejön a DS Penske), mind a versenyzők terén alaposan megkavarodott. Íme, a teljes mezőny:

Jaguar Mitch Evans, Sam Bird
Porsche Antonio Felix da Costa, Pascal Wehrlein
Andretti–Porsche Jake Dennis, André Lotterer
Mahindra Lucas di Grassi, Oliver Rowland
NIO 333 Dan Ticktum, Sergio Sette Camara
Envision–Jaguar Sebastien Buemi, Nick Cassidy
DS Penske Stoffel Vandoorne, Jean-Eric Vergne
Maserati Edoardo Mortara, Maximilian Günther
Nissan Norman Nato, Sacha Fenestraz
McLaren–Nissan René Rast, Jake Hughes
ABT–Mahindra Robin Frijns, Nico Müller

Kiderült, milyen rajtszámmal debütál az F1-ben Sargeant

Hivatalosan a mezőnyből utolsóként jelentették be Logan Sargeant szerződtetését a Williamsnél, hiszen meg kellett várni a Formula-2-es szezonzárót, hogy kiderüljön, meglesz-e az induláshoz szükséges szuperlicenszpontja. Meglett, így az amerikai 2023-ban bemutatkozhat a száguldó cirkuszban, most pedig arra is fény derült, hogy mi lesz a rajtszáma: a 2-es. Sargeant az F2-ben a 6-ossal szerepelt idén, és bár az azt használó Nicholas Latifi távozik az F1-ből (éppen a helyét veszi át az újonc), néhány évig még nem „szabadul fel” a rajtszáma. Sargeanté lesz így a második legalacsonyabb rajtszám jövőre a világbajnoki címvédő Max Verstappen 1-ese után. Legutóbb a 2-est Stoffel Vandoorne autóján láthattuk 2018-ban.

A másik két debütáns közül Oscar Piastri már korábban elárulta, hogy a 81-essel fog versenyezni, Nyck de Vries kapcsán azonban egyelőre még nem érkezett erről hivatalos kommunikáció: az Abu Dhabiban rendezett teszten a 41-es tűnt fel az AlphaTauriján, de ez nem feltétlenül mérvadó, hiszen mint az a lenti fotón is látszik, Sargeant pedig a 45-össel körözött ott még.

f1-sargeant-williams-1

Laudáról nevezi el a gyáránál lévő utat a Mercedes F1-es csapata

Mostantól Niki Lauda nevét viseli a Mercedes-AMG Petronas F1 Team brackley-i technológiai kampuszánál lévő út – jelentette be a csapat szerdán. Eddig a hely korábbi tulajdonosáról, Adrian Reynardról volt elnevezve, az istálló azonban úgy döntött, ezzel adózik a háromszoros F1-es világbajnok legenda emléke előtt, aki a Mercedes sikereiben is oroszlánrészt vállalt 2019-ben bekövetkezett haláláig. A Lauda Drive úttáblát Toto Wolff csapatfőnök leplezte le, aki szerint megtiszteltetés volt számukra az osztrák exversenyzővel dolgozni. Wolff a nehézségekkel tarkított 2022-es évad kapcsán is előhozott egy ikonikus Lauda-idézetet a közleményben: „A sikerből semmit sem tanulsz, a kudarcokból lehet következtetéseket levonni” – fogalmazott a csapatvezető.

lauda-drive-wolff-1

Akinek még nem ért véget a szezon: Piastri Barcelonában tesztel tovább

Az Alpine tartalékpilóta posztjából McLarenhez szerződő Oscar Piastri az Abu Dhabi Nagydíjat követő egynapos teszten már új csapatánál vezetett – a francia istálló annak ellenére elengedte új csapatához december 31-ig érvényes szerződéséből, hogy a fiatal ausztrál viharos körülmények között távozott tőlük, a két csapat közül pedig az FIA szerződéseket felülvizsgáló testületének kellett eldöntenie, kinél szerepelhet 2023-ban Piastri.

A 2021-es F2-es bajnok 123 kört tett meg a teszten, az újonc szezonra való felkészülés jegyében azonban a McLaren ezt nem tartotta elegendőnek, ezért egy privát gyakorlást is szerveztek a barcelonai pályára. Több részlet erről nem ismert, leszámítva, hogy a tesztkorlátozásnak megfelelően Piastri a 2021-es autót vezeti.

Ez volt a szezon legcukibb pillanata

A Haas istállójának Twitter-felelőse elevenítette fel ezt a bahreini pillanatot, még a szezon legelejéről, amikor Kevin magnussen kislánya, Laura beült apukája versenyautójába.

 

Képeken az Aston Martin új főhadiszállása

A brit GPFans oldala kapott meghívást az Aston Martin Formula-1-es csapatától, így a portál betekintést nyert Lawrence Strollék épülő új központjába, melyben egy új szélcsatorna is lesz majd 2024 közepére. A beruházás nagyjából 200 millió dollárjába kerül az istállónak, Stroll pedig 2025-ben már világbajnoki címért harcolna az Aston Martinnal. További képekért kattintsatok ide.

 

Hazaérkezett Brackley-be a Mercedes brazil trófeaszettje

Ahány trófeát és érmet lehetett, megnyert a Mercedes a Sao Pauló-i Nagydíjon: George Russell a sprintfutamon és vasárnapi versenyen egyaránt első, Lewis Hamilton a sprinten harmadik, a futamon második lett, emellett a csapatnak járt a konstruktőri trófea is. A díjak a Mercedes közösségi médiás posztja szerint most érkeztek meg a brackley-i főhadiszállásra.

Adalék a trófeákkal kapcsolatban, hogy a szokástól eltérően – a díjakat általában a csapat tartja meg – Russell megkapja az első F1-es győzelemért járó serleget. Az 1-es trófeát átmenetileg a többivel együtt kiállítják a bázison, mielőtt a pilóta hazaviszi.

43 éve nem látott dolog történt idén az időmérőkön

Ennyi ideje nem volt ugyanis ennyi új pole-pozíciósa a száguldó cirkusznak, mint 2022-ben. Sergio Perez Szaúd-Arábiában, Carlos Sainz Silverstone-ban, George Russell a Hungaroringen, Kevin Magnussen pedig Sao Paulóban iratkozott fel az időmérő győzteseinek listájára. 1979-ben Jean-Pierre Jabouille Dél-Afrikában, Gilles Villeneuve az USA-ban, Alan Jones Nagy-Britanniában, Rene Arnoux pedig Ausztriában szerzett pole-t.

 

Bejelentette 2023-as versenyzőit az F2-es csapat

Kedden délután jelentette be a PHM Racing by Charouz csapatához Brad Binavedes és Roy Nissany csatlakozik 2023-ban. Binavedes egyéves F3-as tapasztalatot követően lép fel a Formula-2-be, de versenyzett korábban  Formula Renault Eurokupában, a regionális Formula Eb-n és az Euroformula Open bajnokságban is. Ami Nissanyt illeti, a magyar vonatkozású versenyző a DAMS-től érkezik az istállóhoz. Eddig egy dobogót szerzett az F2-ben töltött négy éve alatt.

A Hungaroring is a TCR Világsorozat része lesz

A 2023-ban induló TCR Világsorozat tölti majd be a WTCR megszűnése miatt keletkezett űrt – habár hivatalosan nem a világkupa utódja lesz. Nem is tényleges bajnokságról van szó, hiszen a TCR Világsorozat állomásait különböző TCR-szériák kiválasztott állomásai alkotják majd, összesen nyolc helyszín négy kontinensen. A mezőny így nem lesz állandó, de egyes csapatok mind a nyolc versenyre elutaznak.

Kedden hivatalosan is megerősítették, hogy a Világsorozat a TCR Europe első három fordulójával veszi kezdetét: a három „ikonikus pálya”, ahogy a közlemény fogalmaz, Portimao (április 28-30.), Spa-Francorchamps (május 26-28.), valamint a Hungaroring (június 16-18.) lesz. A magyar pálya az elmúlt években hiányzott az Európa-kupából, 2019 után került vissza annak menetrendjébe.

Egy helyszínt már korábban bejelentettek: az ausztrál bajnokságba tartozó Bathurst biztosan a sorozat része lesz. Ezen kívül még egy ausztrál pálya, két dél-amerikai, valamint egy ázsiai hétvége követi a három európai versenyt – utóbbi helyszíne várhatóan Makaó lesz, a beutazási korlátozások függvényében.

A 2019-es hungaroringi versenyhétvége teljes mezőnye – a WTCR és TCR Europe autói együtt

Még nem nyerte vissza teljesen a formáját Albon a monzai vakbélgyulladása óta

Alexander Albon kénytelen volt kihagyni az Olasz Nagydíjat, miután a monzai versenyhétvége szombati napján vakbélgyulladással kórházba szállították, ahol meg is műtötték. Az operációt követően ugyan nem várt komplikációk is felléptek a brit-thai pilóta légzése kapcsán, ennek ellenére szűk három héttel később már visszaült a Williamsbe Szingapúrban. Ennek ellenére amikor a szezonzárón arról kérdezték, hogy visszanyerte-e már a formáját a betegsége óta, így felelt Albon:

„Azt mondanám, szükségem van a télre, hogy elérjem a száz százalékot. Nem volt időnk megfelelően edzeni ahhoz, hogy teljesen visszanyerjem azt a fittséget, szóval igen. De reálisan nézve, Szinagapúr kemény volt, Japánban 75 százalékos voltam, utána pedig eléggé jól éreztem magam” – idézi a Motorsport a versenyzőt, aki szerint egyébként a monzai hiányzását leszámítva mindenhol maximálisan kihasználták a pontszerzési lehetőségeiket (igaz, Olaszországban pedig a helyére beugró Nyck de Vries szállította a pontokat).

albon-f1-dppi

fotó: DPPI

Az idei Ferrarié minden idők egyik legpocsékabb pole/győzelem aránya

Egy körön egyértelműen a Ferrari jelentette 2022-ben a mércét a Formula-1-ben: a 22 nagydíjhétvége több mint felén, szám szerint 12 alkalommal nyerték meg az időmérőt (kilencszer Charles Leclerc, háromszor Carlos Sainz révén). Ám vasárnaponként már más volt a helyzet, a Scuderia mindössze négy futamgyőzelmet aratott – ezzel pedig minden idők hatodik legrosszabb pole/győzelem arányát produkálta az F1-75-ös.

Az Autosport kimutatása szerint a legalább öt rajtelsőséget begyűjtő versenygépek közül a 2002-es Williams tartja ilyen téren a negatív rekordot, amely hétszer is a leggyorsabb volt a kvalifikációkon, de csak egyetlen versenyelsőségre futotta a Michael Schumacher fémjelezte Ferrari-éra egyik legdominánsabb szezonjában. A dobogón még a roppant gyors, de megbízhatatlan 1979-es Renault (öt pole, egy győzelem) és az 1984-es Brabham (kilenc/kettő). Az elmúlt időszakból a 2013-as Mercedes fért még fel a toplistára.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Autosport (@autosport) által megosztott bejegyzés

Átalakítják a miami F1-es pálya sokat kritizált részét

Sok kritika érte az idén debütáló Miami Nagydíjat, hogy az NFL-stadion körül kialakított új pályán nem lehet előzni, noha Max Verstappen a pályán lépte át Charles Leclerc-t, majd nyerte meg a futamot. A RacingNews365.com értesülései szerint viszont 2023-ra több helyen is módosul a vonalvezetést. A fő változtatás a 14-15-ös kanyart érinti, ami egy nagyon lassú, emelkedős sikán volt, ezt teljesen átvariálják, gyorsabbra szabják, illetve a 14-es kanyar falát (amibe például Esteban Ocon is belecsapódott) szintén átalakítják. Több részen is újraaszfaltozzák a pályát, főleg az egyes szektor tempósabb kanyarjainál.

A szervezők elmondták, hogy a visszajelzések alapján tervezik be a változtatásokat, jelenleg is azt vizsgálják, hogy hol tudnának még javítani a pályán.

-00122013_956

fotó: dppi

Alonso beszól Hamiltonnak, Magnussen hitetlenkedik, Perez tüsszög – az év legjobb F1-es rádiózásai

Top 20-as összeállítást készített a 2022-es szezon legjobb csapatrádiós üzenetváltásaiból a Formula-1 YouTube-csatornája, benne a fentieken túl éneklő Norrisszal, kiesés miatt üvöltő Leclerc-rel, új alsóneműre vágyó Zhouval és persze az év legviccesebb félrehallásával – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

radio-f1-2022-video

Megújult logóval vág neki az új érának a Formula-E

Január közepén Mexikóvárosban startol a Formula-E következő, sorban kilencedik idénye, amely nemcsak az új, Gen3-as autókat hozza majd el, hanem a sportszabályzatot illetően is lényeges változásokat jelentettek be. Emellett a jelek szerint az elektromos formulaautós világbajnokság a külsőségekhez is hozzányúl, ugyanis bemutattak egy teljesen új logót, amely az eddigiektől eltérő betűtípussal operál – mindez az alábbi szezon előtti kedvcsináló videó végén vagy az alatta lévő képen látható:

 

fe-logo

Verstappen és Tsunoda nagy csatát vívtak a hétvégén

Vasárnap rendezték meg a Honda Thanks Day nevű évzáró rendezvényét, ahol a márkához köthető versenyzők, így például a Red Bull és az AlphaTauri F1-es pilótái is bemutatókat tartottak, valamint kisebb versenyeket vívtak egymással. Így volt ez a gokartpályán is, melyről tegnap már érkezett néhány fotó, most azonban egy videó is felkerült a Twitterre a kétszeres világbajnok és a fiatal japán tehetség harcáról.

 

 

Rossiék kikaptak a saját pályájukon rendezett versenyen

Hosszú évek óta hagyomány már, hogy a szezon végeztével Valentino Rossi Ranchán gyűlnek össze a MotoGP-ben és más kategóriákban versenyző, főként olasz motorosok, hogy a dirt-track pályán mérjék össze a tudásokat egy 100 kilométeres távú, páros versenyen. Nem meglepő módon általában Rossi és féltestvére, Luca Marini szokták vinni a prímet, idén azonban letaszították őket a trónról: utolsó körig tartó csatában ugyanis a Moto3-as újonc Elia Bartolini és a Supersport-világbajnoki ezüstérmes Lorenzo Baldassarri legyőzte a Doktor és öccse duóját. A dobogót az egyaránt a Moto2-ben szereplő Celestino Vietti és Niccolo Antonelli tette teljessé a 100km dei Campioni elnevezésű verseny nyolcadik kiadásán.

100km-dei-campioni

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Bővíteni kell a lelátókat az Albert Parkban

A látogatók számát tekintve új rekord született Melbourne-ben, hiszen az idei Ausztrál Nagydíj hétvégéjén összesen 419 114 szurkoló volt jelen. Ez felülmúlta a korábbi csúcsot, ami még 1996-ból származik, akkor 401 000 ember volt kíváncsi az első olyan futamra, amit ezen a helyszínen rendeztek, korábban ugyanis Adelaide adott otthont a futamoknak. A szervezők a hatalmas érdeklődés miatt most úgy döntöttek, hogy az Albert Park területén található 16 lelátón 39 000-ről 44 000-re nő az ülőhelyek száma. A Motorsport hírei szerint az újratervezett lelátókra szóló jegyek árusítása holnap indul, ehhez pedig fontos hozzátenni, hogy jövőre már az F2 és az F3 mezőnye is ellátogat ide.

A jövő évi Szaúd-arábiai Nagydíj előtt is átalakítják a dzsiddai pályát

Az első, 2021 decemberében, valamint a második, 2022 márciusában tartott verseny között kilenc kanyarban is átalakítás történt a dzsiddai utcai aszfaltcsíkon: több ponton hátrébb tolták a falakat, hogy a kanyarok beláthatóbbá váljanak, az utolsó kanyarban kiszélesítették a pályát, valamint több ponton acéllemezeket szereltek a falak betonelemeire, hogy az esetleges súrlódás kevesebb kárt okozzon.

A 2023 márciusában esedékes harmadik Szaúd-arábiai Nagydíj előtt újra változik a pálya, ismét a biztonság és beláthatóság címszavak alatt. A legjelentősebb átépítés a 22-23-as kanyarban zajlik, ahol a kerítés áthelyezésével és ferde rázókővel a becslés szerint 50 km/h-val csökken a kanyarsebesség. A vak 14-es és 20-as kanyarban hátrébb kerül a fal, előbbiben 7,5, utóbbiban öt méterrel, így a nyomvonal beláthatóbbá válik.

A 8-as és 10-es kanyar fala ugyancsak hátrébb kerül, emellett ferde rázókövet létesítenek a 4-es, 8-as, 10-es, 11-es, 17-es és 23-as kanyarokban. Emellett a 3-as, 14-es, 19-es, 20-as és 21-es kanyarba új keresztirányú rázókövek kerülnek, amelyek a pálya kiszélesítésétől hivatottak eltántorítani a versenyzőket. Az összes változás ezen a pályarajzon látható:

Egyelőre csak a Formula-2 érdekli az Alpine tehetségét

Lépésenként szeretne fejlődni Jack Doohan, aki legutóbb Abu Dhabiban vezethette az Alpine Formula-1-es autóját. Az ausztrál pilóta megkapta a csapat tartalékpilótai szerepét, nemrégiben pedig a Speedcafénak adott interjúban vázolta jövőbeli terveit, ahol elárulta, most még az utánpótlásban kell bizonyítania. „Ez egy kicsit ismétlődő dolog, de a fő prioritás még mindig teljes mértékben az F2. Eljöhetnék az összes F1-es futamra, ülhetnék ott, de egyrészt, mint tudjuk, nagyon-nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy autóba pattanjak, mindazonáltal ha ki kell ülnöm és várnom kell egy évet, azzal sem lenne baj, mert boldogan várnék az Alpine egyik ülésére” – mondta Doohan.