DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Magnussen is Perezt kritizálja: „Elkeseredett megmozdulás volt”

Négy büntetőpontot is magával visz rövid, de egészen kaotikus Japán Nagydíjáról Sergio Perez, melyek közül kettőt a Kevin Magnussennel 12. körben történt ütközésért kapott.

„Egyszerűen eltalálta a hátsó gumimat. Elég elkeseredett megmozdulás volt, de ez történt. Megforogtam, aztán ki kellett állnunk” – mondta az esetről Magnussen, akinek tervezett kétkiállásos stratégiája is meghiúsult az ütközés miatt. „Túl korán volt még a két kiálláshoz az autónk gumikopása miatt. Sokkal rosszabb helyzetbe kerültem, mert már azon a ponton ki kellett állnom. Gyakorlatilag itt véget ért a versenyem, és természetesen az övé is.”

Perez, aki az ütközés következtében állt ki, elismerte felelősségét a balesetért. „Sokat küszködtem az elsők megfékezésével, megpróbáltam bevetődni, de nem tudtam időben megállni. Az én hibám volt” – mondta a balesetről a mexikói, akivel szemben nem csupán Magnussen volt kritikus: Lando Norris is majdnem összeütközött a Red Bull-lal a VSC-fázis végén, ráadásul fel is tartotta őt Perez.

Vettel elárulta, ki volt a legnagyobb ellenfele F1-es karrierje során

Másfél évtizedes pályafutás végére tesz pontot bő egy hónap múlva Sebastian Vettel, aki 53 nagydíjgyőzelmével és négy vb-címével a Formula-1 legsikeresebb pilótái közé tartozik. Ellenfelekből persze nem volt hiány a német számára, az Aston Martin interjújában pedig rá is kérdeztek, hogy kit tartott közülük a legkeményebbnek, ki nehezítette meg leginkább az életét: „Lewis, különösen akkor, amikor a Ferrarinál versenyeztem. Lewis mindig ott volt az elejében. Előtte pedig valószínűleg Fernando, amikor ő szerepelt a Ferrarinál” – utalt Hamiltonra és Alonsóra Vettel.

Érdekesség, hogy épp Alonso fogja elfoglalni a visszavonuló pilóta ülését az Aston Martinnál, így adta magát a kérdést, hogy milyen tanáccsal látná-e el a spanyolt? „Fernandónak nincs szüksége semmilyen tanácsra. Nem is vagyok benne biztos, hogy fogad el egyáltalán tanácsokat, de nincs is szüksége rájuk. Olyan régóta itt van és annyi mindent látott – rendben lesz.”

vettel-alonso-hamilton-dppi

fotó: DPPI

Briatore felbosszantotta magát Leclerc büntetésén

Már a Szingapúri Nagydíj után sem értett egyet a stewardok döntéseivel Flavio Briatore. Az egykori csapatfőnök, aki jelenleg az Formula-1 kereskedelmi oldalán dolgozik, őszintén elmondta véleményét a Japán Nagydíjon történtekről. A saját Instagram-fiókjára feltöltött felvételeken azt ugyan elismerte, hogy Max Verstappen világbajnoki címe megérdemelt volt, Charles Leclerc öt másodperces büntetésén viszont már kissé felhúzta magát.

„Ugyanolyan előnnyel tért vissza a pályára, mint a Red Bull. Legfeljebb egy megrovásra lett volna szükség” – fejtette ki véleményét az olasz szakember.

Vandoorne és Vergne csapattársak lesznek a Formula-E-ben

Stoffel Vandoorne sikeresen biztosította jövőjét az elektromos szériában. A címvédő eddig a Mercedes istállóját erősítette, ám a márka 2022-ben hivatalosan is befejezte a Formula-E-ben folytatott programját, így új csapat után kellett néznie. Nemrégiben hivatalosan is megerősítették, hogy a versenysorozat kilencedik szezonjában a DS Penske alakulatát erősíti, akárcsak a kétszeres bajnok Jean Eric-Vergne. „Nagyon boldog vagyok, hogy a következő szezontól a DS PENSKE csapatához csatlakozom. Nagy változás ez a Mercedesnél eltöltött négy év után, de nagyon izgatottan várom, hogy elkezdhessem a munkát. A DS kiváló eredményeket ért el a múltban, kétszer nyert bajnokságot egyéniben és csapatban, ami egy jó rekord, és remélem, hogy hamarosan én is hozzátehetek ehhez!” – idézte az FE hivatalos oldala Vandoorne szavait, de a közleményből Vergne nyilatkozata sem maradhatott ki.

„Rendkívül boldog vagyok, hogy a DS-nél folytathatom a kalandomat. A legelső közös versenyünk még 2015-ből származik, és úgy gondolom, hogy a mi együttműködésünk nagy hatással volt a Formula-E történetére. A márka és a briliáns mérnökeik évek óta velem vannak, nyolc dobogós helyezést és tíz győzelmet értünk el, valamint kétszer is megnyertük az egyéni és a konstruktőri bajnoki címet. Emberileg és a sport szintjén is erős kapcsolat alakult ki közöttünk, így nagyon várom a Penske-vel való partnerséget is, amely hatalmas név a világ motorsportjában, és azt, hogy Stoffellel szilárd versenyzőpárost alkossunk” – tette hozzá a francia pilóta.

Gasly a fizetés tekintetében is jól járhat új csapatával

Akár évi 15 millió eurót is kereshet az Alpine csapatánál Pierre Gasly. A korábbi híreknek megfelelően a 26 esztendős pilóta jövőre csatlakozik Esteban Ocon mellé a francia istállóhoz, most pedig a lehetséges fizetéséről is megjelent néhány pletyka. Nemrégiben az F1i.com és a Sportune.fr is arról számolt be, hogy amennyiben Gasly maradt volna az AlphaTaurinál, akkor 10 millió ütötte volna a markát 2023-ban, így azonban ez az összeg magasabb lehet, főként a teljesítménye okán. Elképzelhető ugyanis, hogy a megfelelő eredmények után még ennél is többet kaszálhat az egyszeres futamgyőztes.

Statisztikailag az idei Japán Nagydíj lett minden idők leglassabb F1-es versenye

Bár csak 28 kört tudott teljesíteni a mezőny a suzukai esőben vasárnap, hivatalosan több mint három órán át tartott a Japán Nagydíj, köszönhetően annak, hogy a második körben belengetett piros zászlót követően bő két órán át állt a verseny. Ahogy a RaceFans.net szaklap pedig rámutatott: ezzel statisztikailag hivatalosan ez lett minden idők leglassabb Formula-1-es futama. Max Verstappen ugyanis 3 óra 1 perc 44,004 másodperc alatt teljesítette a távot, amely így 53,583 km/h-s átlagsebességet eredményez – természetesen a kétórás kényszerszünet okán.

Az eddigi csúcsot is egy hasonló, két óráig álló verseny tartotta: „természetesen” a legendás 2011-es négyórás Kanadai Nagydíjról van szó, ahol Jenson Button 74,864 km/h-s átlagot produkált. Ami viszont érdekes, hogy a vonatkozó ranglistán harmadik helyezett futam viszont megszakítás nélkül ért el elképesztően alacsony átlagot: az 1950-es Monacói Nagydíjon 98,701 km/h-s átlaggal teljesítette a százkörös távot a győztes Juan Manuel Fangio.

f1-suzuka-start-2022-dppi

fotó: DPPI

Jövőre is új lelátókat épít az F1-re a Hungaroring

Már most is csak elvétve lehet ülőhelyet találni a 2023-as Magyar Nagydíjra, éppen ezért a Hungaroring vezetősége úgy döntött, az ideihez hasonlóan jövőre is felépíti a plusz lelátókat – jelentette be közleményében a pálya. Hozzátették: erre idén csak februárban volt szükség, nem pedig a versenyt megelőző évben.

„Csak ismételni tudom magam: a Formula-1 népszerűsége folyamatosan nő” – nyilatkozta Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. „Az idei Magyar Nagydíj vasárnapján kitehettük a megtelt táblát: százezer ember szurkolta végig a helyszínen a futamot, és minden jel arra utal, hogy jövőre is meg tudjuk ezt ismételni, sőt, gondolkodunk különféle megoldásokon, amelyekkel akár túl is szárnyalhatjuk. Nagyon jó érzés, hogy a szurkolók ennyire szeretik a pályánkat, s hogy ennyire szeretik az autósportot.”

Az elnök-vezérigazgató azt is elárulta: elsőként a Silver6 tribünt nyitják meg, amelyre a belépőket a www.gpticketshop.hu oldalon lehet megváltani. A magyar szurkolók figyelmét felhívta: a kifejezetten nekik kijelölt, kedvezményes árú Klub tribünre már elfogytak a jegyek, és Klub álló jegyből sincs már túl sok.

hungaroring-lelato-2022

Forrás és fotó: Hungaroring Press

Tartotta szavát és tetováltatott egy Latifi-rajongó a pontszerzés után

Egy williamses rajongói oldal üzemeltetője még júliusban tett ígéretet, hogy Nicholas Latifivel kapcsolatos tetoválást varrat magára, ha a kanadai pontot szerez az évben. Akkor még úgy tűnhetett, könnyelmű ígéretet tett, amit úgysem kell beváltania, Japánban azonban megtörtént a Latifi-csoda a versenyző kilencedik helyezésével az esőben. Az amerikai rajongó szavát beváltva két nappal később már a tetoválással jelentkezett, egy Williams-logó és a közvetítésben használt hárombetűs LAT rövidítés került a karjára. A szurkoló cserébe azt kéri, hogy Austinban találkozhasson kedvencével.

Ezért nem motorversenyző lett Jack Doohanből

Olyan erős újonc szezont teljesít a Formula-2-ben az ausztrál Jack Doohan, hogy még az Alpine lehetséges versenyzőjeként is felmerült a neve Pierre Gasly leigazolása előtt. A francia istálló akadémistája ikonikus nevet visel: édesapja az ötszörös motoros világbajnok, Mick Doohan. Egy gyerekkori lábtörés volt az oka, hogy Jack végül mégis az autósportban kötött ki.

„Amikor ötéves voltam, a születésnapomon az otthoni gokartpályán motorozgattunk a barátokkal, és eltörtem a lábán. Azelőtt mindig a két kerék érdekelt, abba az irányba akartam menni. Szóval ha nem törtem volna el a lábam, valószínűleg nem féltem volna fiatal koromtól fogva a motoroktól, és nem térek át emiatt a négy kerékre, azaz most sem lennék itt a paddockban” – mondta az F2 hivatalos oldalának adott interjúban Jack. „A következő két évben BMX-eztem, aztán gokartozni kezdtem. Féltem a zajtól, a sebességtől a baleset miatt, de kizárólag a motoron.”

Fotó: DPPI

Perez gyorsan törölte a szerencsétlenül időzített posztot

A héten az FIA bejelentette, a Red Bull a híreknek megfelelően valóban megszegte a költséglimitet 2021-ben 5 % alatti mértékben – ami így is akár 7 millió dolláros összeget jelenthet. A holland De Telegraaf információi szerint a gyakorlatban 1-2 milliós átlépés történt, ehhez pedig – olvasható a furcsa magyarázat – hozzájárult, hogy az ezer dolgozót számláló Milton Keynes-i központban ingyen ebéd járt az alkalmazottaknak.

Ennek fényében volt balszerencsés Sergio Perez kedd este közzétett szponzorált posztja a közösségi médiában: a reklámfilmben Red Bull-csapattagok vacsoráznak a győzelmet ünnepelve, a mexikói pedig, aki rendelkezik a szóba forgó alkalmazással, gyorsan kifizeti a számlát. „Ez pénz” – mondja be az app szlogenjét Perez, ami az utóbbi hetek vezető témája tükrében szintén nem hangzik jól. Valószínűleg egy előre beidőzített reklámposztról lehetett szó, amelyet rövidesen töröltek a pilóta oldaláról – de a Twitter résen levő használói lementették a bejegyzést és a videót.

Rosberg az Extreme-E-be csábítgatja Vettelt

A 2021-ben létrehozott elektromos sorozat, a klímaproblémákra rávilágító Extreme-E egyik csapata, a Rosberg X Racing vezetője a 2016-os világbajnok Nico Rosberg: az ő formációja – amelynek egyik fő ellenfele a Lewis Hamilton nevével fémjelzett X44 – nyerte az első bajnoki címet, és jó az esély az ismétlésre az uruguayi szezonzárón. Rosberg örömmel fogadná a környezettudatosság másik nagy harcosát, a Formula-1-től visszavonult Sebastian Vettelt is az extrém sorozatban, amit honfitársának is tudtára adott.

„Sebastian elképesztően passzolna az Extreme-E-be, hiszen a versenyzést az ő környezetvédelem iránti szenvedélyével kombinálja. Az igazság az, hogy már írtam is neki, hogy megtudjam, nőni fog-e az érdeklődése” – mondta a DirtFishnek Rosberg, hozzátéve, Vettel eddig nem igazán lelkes, pedig „lenne benne ráció, hogy legalább foglalkozzon a dologgal.”

Rosberg szerint optimális lenne Vettel számára a szellős versenynaptár is: a német családjára akar összpontosítani, márpedig a jövőre már 24 nagydíjból álló Formula-1-gyel szemben az Extreme-E csak évi öt versenyhétvégén jelent elfoglaltságot. A korábbi világbajnok azt nem tette hozzá, Vettelt versenyzőként látná szívesen, vagy saját magához hasonlóan csapatvezetőként.

Ricciardo menedzsere: „Nem az egóról szól a távozása”

Miután a Japán Nagydíj szombatján kiderült, hogy Pierre Gasly átigazol az Alpine-hoz, Nyck de Vries pedig átveszi a helyét az AlphaTaurinál, s ezáltal már csak a Haasnál és a Williamsnél maradt szabad ülés a 2023-as szezonra, Daniel Ricciardo gyakorlatilag megerősítette, hogy jövőre nem lesz ott a Formula-1-es mezőnyben. A McLarentől az idény végén távozó ausztrál menedzsere, Nick Thimms elmagyarázta, mi is áll a döntés hátterében:

„Ez nem az egóról, teljesíthetetlen követelményekről vagy épp a lehetőségek hirtelen hiányáról szól. Ez egy emberről szól, akinek balszerencsés körülményekkel kellett megbirkóznia, és most keresi a következő megfelelő lehetőséget” – idézi a menedzsert a Crash.net szakoldal. „Felfedezni egy új projektet, ahol együtt dolgozhat egy csapattal, amely megragadja az egyedi képességeit. Daniel érettségével és tapasztalatával kevesen tudnak versenyezni a mezőnyből: ez most még inkább igaz, mint eddig. A Méhészborz így is a lehető legközelebb marad az F1-es rajtrácshoz 2023-ban. Még nem végzett ezzel, és mint idén is láthattuk, bármi megtörténhet.”

ricciardo-f1-dppi-2022

fotó: DPPI

Pietro Fittipaldi Mexikóban és Abu Dhabiban a Haas kormánya mögé ül

A jelenlegi szabályok értelmében minden csapatnak legalább két szabadedzést kell biztosítania újonc, kevés F1-es tapasztalattal rendelkező versenyzők számára a száguldó cirkuszban egy szezonon belül. Ez az előírás (ami 2022-től érvényes) olyan „kezdő pilóták” szerepeltetésére vonatkozik, akik kettőnél többször még nem vettek részt Formula-1-es nagydíjon.

A szabályok betartásának érdekében a Haas istálló Pietro Fittpialdit fogja majd Kevin Magnussen és Mick Schumacher autójába ülteti, a Mexikói Nagydíj és az Abu Dhabi Nagydíj első szabadedzésein. Fittipaldi, az amerikai istálló brazil tartalékpilótája eddig két F1-es versenyen próbálhatta ki magát Romain Grosjean balesetét követően 2020-ban.

„Izgatottan jelentem be, hogy én fogok vezetni Mexikóban és Abu Dhabiban az első szabadedzések során” – közölte a 26 éves pilóta abban a videóban, melyet a Haas osztott meg a közösségi médiában. „Szeretném megköszönni a lehetőséget a Haas csapatának. Idén év elején már vezethettem az autójukat Bahreinben, de most egy újabb esélyt kaptam arra, hogy beülhessek a VF-22-esbe, ami igazán nagyszerű. Ez egy nagyon gyors autó, úgyhogy alig várom, hogy vezethessem majd Mexikóban és Abu Dhabiban.”

Fotó: Haas

„Ne beszéljetek hozzám a kanyar közepén!” – így szólt a rádió Suzukában

Ismét volt miből válogatni a Japán Nagydíj csapatrádiós összeállításához: hallhatunk feltartásra panaszkodó pilótákat, a mérnöke beszédétől „bepánikolt” Guanyu Zhout, valamint azt is, mennyire nem tudták biztosan a pilóták a verseny végén, hogy tényleg leintették-e a futamot. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-suzuka-1

Schumacher nem hiszi, hogy a suzukai balesete befolyásolja a jövőjét

Autótöréssel indult Mick Schumacher számára az F1-es Japán Nagydíj hétvégéje: a német az esős első szabadedzés végén, a leintés után csapta falnak az autóját, amely annyira összetört, hogy a második tréninget ki is kellett hagynia. A hiba aligha jött jókor a németnek, akinek eleve egyre kevesebb esélye mutatkozik arra, hogy megtarthassa a Haas ülését, s ezáltal a Formula-1-ben maradjon. Schumacher ugyanakkor Suzukában elmondta, hogy szerinte a pénteki balesete nem fogja befolyásolni a jövőjét:

„Meglepődnék, ha ez tényező lenne a szerződéshosszabbítás szempontjából. Úgy értem, a teljesítmény megvan. Hosszú ideje meg kell birkóznom már a nyomással, talán az egész életemre igaz ez. Úgyhogy ez nem zavar, és mindig a legjobbamat akarom nyújtani” – idézi a pilótát a Crash.net. Schumacher egyébként a futamon néhány pillanatig az élen is állt azáltal, hogy a Haas nem hívta ki kerékcserére, ami viszont végül rossz döntésnek bizonyult, hiszen a német így pontot sem szerzett.

schumacher-crash-dppi

A Rich Energy gratulált Lewis Hamilton 2021-es világbajnoki győzelméhez

2019-ben a Haas támogatójaként jelent meg hivatalosan is a Formula-1-ben a Rich Energy, mely akkor még a szezon vége előtt botrányos körülmények között távozott. A cég neve azóta többször is előkerült a sajtóban különböző megnyilvánulásaik okán, most pedig egy újabb gyöngyszemet posztoltak a Twitteren. Miután kiderült, hogy a Red Bull átlépte a tavalyi idényre vonatkozó a 145 millió dolláros költséglimitet, így az energiaitalos márka is felbukkant, közösségi oldalukon pedig a következőt írták: Az FIA számára már könnyű a döntés. A Formula-1 nagyszerű sport, melynek integritását mindenképpen meg kell őrizni. Gratulálunk Lewis Hamiltonnak a 2021-es, megérdemelt bajnoki címéhez” – állt a bejegyzésben. Mint az ismert, a szövetség álláspontja szerint az osztrák istálló csak kis mértékben lépte át a meghatározott költségplafont, az pedig továbbra is képlékeny, hogy milyen büntetési formát alkalmazhatnak velük szemben.

Luxuskörülmények között tesztelhet jövőre az IndyCar mezőnye

Szokatlan helyszínre látogat el az amerikai együléses széria a következő év elején. A szezont megelőző tesztet ugyanis 2023.február 2-3. között a The Thermal Club road nevű pályán rendezik. Az aszfaltcsík 2,9 mérföldes és 17 kanyarból áll, különlegességét pedig az adja, hogy a Kaliforniában található Coachella Valleyben lévő country club tulajdonában áll. Ennek köszönhetően az elmúlt években gyakorlatilag a tehetősebb emberek használhatták saját célokra, valamint több IMSA és SRO csapat használta ki a benne rejlő lehetőségeket. A pálya 2023 elején kapja meg az FIA Grade 2 biztonsági tanúsítványát, ezt követően pedig az IndyCar versenygépeivel is körözhetnek rajta. A pálya elnöke, John Rogers a RACER-nek elárulta, hogy közte és Jay Frye között már áprilisban megkezdődtek az egyeztetések erről, melyek végül sikeresnek bizonyultak, miután a következő év elején megkapják az FIA Grade 2 biztonsági tanúsítványát.

Új csapat iratkozott fel a leggyorsabb kerékcserét produkáló istállók közé

A DHL összegzése alapján a Japán Nagydíjon az AlphaTauri bizonyult a leggyorsabbnak a bokszban, méghozzá idén először: Pierre Gasly autóját 2,45 másodperc alatt cserélték le a kerekeket a 19. körben. Ez az érték amúgy elmarad a korábbi etalontól, hiszen a Red Bull produkált már 2,09 másodperces szervizelést is 2022-ben a Holland Nagydíjon, de a mostani „lassúságba” alighanem az esős körülmények is belejátszanak. Az AlphaTauri amúgy a harmadik helyet is elhozta a suzukai listán Yuki Tsunoda bokszkiállásával, míg kettejük közé az Aston Martin fért be Lance Stroll kerékcseréjével. A leggyorsabb bokszlátogatások különversenyét így is fölényesen vezeti a Red Bull, amely nyolc futamon is a legjobb volt ilyen téren idén. Mutatjuk videón is a suzukai esőben produkált legjobb bokszutcai teljesítményeket:

Még Dark Mini is mérges lett a munkagép miatt

Max Verstappen megszerezte második világbajnoki címét, Sainz összetörte a Ferrarit, munkagép hajtott a pályára, piros zászlós várakozás, Alonso és Vettel között pedig célfotó döntött. Ezt és még sok minden mást próbált meg összefoglalni mindössze hat percben a MiniDrivers a Japán Nagydíj összefoglalójában.

Ocon: Mindig élvezetes Lewis ellen versenyezni

Már az időmérőn is a középmezőny legjobbja volt ötödik helyével Esteban Ocon, amit aztán a futamot Carlos Sainz kiesése után egy negyedik pozícióra váltott Suzukában. Nem volt azonban egyszerű dolga, hiszen szinte egész versenyen Lewis Hamilton üldözte őt, s bár gyorsabbnak tűnt összességében a hétszeres vb-első, a Mercedes gyenge végsebessége miatt előzni nem tudott. Ocon élvezte a brit elleni csatát, valamint az eredménynek is örült természetesen, amivel az Alpine ismét átlépte a McLarent:

„Negyedikként célba érni fantasztikus eredmény számunkra, főleg ilyen körülmények között. Nehéz volt a start az esővel és a rossz látási viszonyokkal, úgyhogy maximálisan koncentrálnunk kellett, hogy túljussunk az első szakaszon. Örülök, hogy tudtunk versenyezni és meg tudtuk jutalmazni a rajongókat, akik egész hétvégén támogattak minket. Lewis ellen versenyezni mindig élvezetes, és egész idő alatt úgy kellett vezetnem, hogy közben a tükrömet figyeltem. Remek pontterméssel távozunk Japánból, amelynek köszönhetően visszavettük a negyedik helyet a konstruktőri értékelésben” – fogalmazott a nyilatkozatában egyúttal Max Verstappen vb-címéhez is gratuláló francia.

ocon-hamilton-dppi

fotó: DPPI

A fa állította meg a pályáról kirepülő Porschét Brands Hatchben – videó

Nagy baleset történt a BTCC hétvégi betétfutamán, a Porsche Carrera Cup versenyén: Will Martin versenyautója egy kontakt következtében a füvön átszánkázva, a gumifalon megpattanva egy fának ütközve állt meg. Csodával határos módon sem a versenyzőnek, sem a sportbíróknak nem esett baja a látványos incidensben.