Döntöttek a felügyelők: Magnussen megtarthatja a negyedik helyét
https://formula.hu/parc-ferme/35491
Még az F1-es Miami Nagydíj időmérője első szakaszának elején történt az incidens Kevin Magnussen és Lewis Hamilton között: a brit az utolsó kanyar előtt érte utol a Haas lassan haladó pilótáját, ami miatt jobbra kellett rántania a Mercedest, így kicsit a falat is lekoccolta. A felügyelők vizsgálták ugyan a történteket, de végül úgy ítélték meg, hogy egyik fél sem érdemel büntetést. Indoklásukban kitértek rá a stewardok, hogy Magnussen előtt egy másik autó is lassan haladt, ráadásul sem ő, sem Hamilton nem volt gyorskörön, így feltartásról sem lehetett szó.
Ez egyúttal azt is jelenti, hogy Magnussen megtarthatja a parádés negyedik rajthelyét, ahogy Hamilton 13. pozíciója sem változik.
Rossi: Kicsit későn hagytam abba, de nem érdekel!
https://formula.hu/parc-ferme/34084
Valentino Rossi egy éve, a 2021-es szezon végén, 26 világbajnoki évad után hagyott fel a motorversenyzéssel és a MotoGP-vel. A pályáktól azonban nem távolodott el, csupán négy kerékre váltott, hiszen GT-autókkal versenyez: idén egy Audival szerepelt a GT World Challenge Europe futamain, jövőre pedig BMW-vel teszi meg ugyanezt – ennek kapcsán pedig pletykaként rebesgetik, hogy jó szereplés esetén a bajorok LMDh-projektjében is részt vehet, megvalósítva a Le Mans-i 24 óráson való szereplésről szőtt álmait.
Mindenesetre felmerült a kérdés a Valenciai GP-n tett látogatása során, hogy nem hiányzik-e neki a MotoGP, ahol két és fél évtizedig szerepelt: „Egyfelől nem, rendben van a dolog. A pályafutásom nagyon hosszú volt és a végéig próbálkoztam. Kicsit későn hagytam abba, de nem érdekel! Vannak persze pillanatok, amikor hiányzik, de ez természetes” – idézi a Crash.net Rossit, aki hozzátette: az autóversenyzés segít neki, hogy ne érezze a motorozás hiányát, hiszen hasonló érzések töltik el a volánnál, mint a nyeregben is, valamint azt is megjegyezte, hogy a versenyek kisebb számát sem bánja.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Schumacher vagy Magnussen ismeri jobban a himnuszokat?
https://formula.hu/parc-ferme/34082
A Haas idei párosa egy játékban vett részt, ahol meg kellett mondaniuk, éppen melyik ország himnuszát hallják. Vajon melyiküknek ment jobban?
NATIONAL ANTHEM CHALLENGE
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) November 15, 2022
We go all around the world and hear so many national anthems, but which ones do Mick and Kev know? #HaasF1 pic.twitter.com/zbyJmvWUlj
A Formula-3 legjobb csapatánál folytatja a Williams tehetsége
https://formula.hu/parc-ferme/34083
Zak O’Sullivan a 2022-es esztendő elején csatlakozott a Williams versenyzői akadémiájához, miután előző évben elnyerte a BRDC fiatal pilótáknak kiírt díját. A brit a Formula-3-ban szerepelt idén, ahol a Carlin színeiben két dobogós helyezést és egy pole-t gyűjtött, összetettben pedig a 11. helyen zárt. Jövőre viszont ennél jóval komolyabb eredményeket is célba vehet a 17 éves pilóta, a Williams ugyanis bejelentette, hogy 2023-ban már a Premát fogja erősíteni a reménységük az F3-ban – márpedig a Prema számít az utánpótlás-sorozat legjobb csapatának: idén is megnyerték az istállók pontversenyét (igaz, az egyéni bajnokot az ART adta Victor Martins személyében).
Ricciardo elbúcsúzott a McLarentől
https://formula.hu/parc-ferme/34081
44., egyben utolsó mclarenes versenyére készül Daniel Ricciardo, aki jövőre nem is lesz a mezőny tagja. Az ausztrál pilóta két szezon után távozik a McLarentől, ahol legnagyobb sikere egyértelműen a 2021-es monzai győzelme volt. Ricciardo utoljára tett látogatást Wokingban, a csapat központjában, ahol el is búcsúzott mindenkitől.
Saying goodbye to the team back home at the MTC.
— McLaren (@McLarenF1) November 16, 2022
Thank you, @DanielRicciardo. pic.twitter.com/HX9oygckTN
MiniDrivers: a régi "szép" időket idézte a Red Bull-belharc
https://formula.hu/parc-ferme/34078
Már csak egy verseny van hátra az idei szezonból, a Mercedes pedig végre megszerezte idei első futamgyőzelmét. Nézzük, hogyan látták a Sao Pauló-i GP-t Miniék!
Veszélyben lehet Binotto helye – a McLarentől vagy az Alfa Romeótól érkezhet az utód?
https://formula.hu/parc-ferme/34077
Hiába kezdte jól a 2022-es idényt a Ferrari, a különböző műszaki, stratégiai és vezetői hibák miatt hamar ellógott tőlük a Red Bull, amely év közben a fejlesztések terén is jobbnak bizonyult a vörösöknél. Az eredmények elmaradása okán időről időre felmerül, hogy inoghat a „kispad” Mattia Binotto csapatvezető alatt, s a Scuderia belsős ügyeivel rendre képben lévő újságíró, Leo Turrini szerint most is újra felröppentek az ezzel kapcsolatos pletykák. Turrini ugyanakkor megjegyzi, hogy szerinte hiba lenne Binotto lecserélése, mert ha csak a változtatás kedvéért nyúlnak bele a vezetőség összetételébe, az még önmagában nem garantálja a sikereket.
A bennfentes újságíró az utódok kapcsán úgy fogalmazott, hogy „sok az önjelölt”. A különböző sajtóértesülések több nevet is bedobtak a kalapba: egyfelől Laurent Mekiest említették, aki jelenleg a Ferrari sportigazgatójaként dolgozik, de felmerült a McLarent irányító Andreas Seidl, valamint az Alfa Romeo csapatfőnöke, Frederic Vasseur is a pletykákban. Utóbbi kapcsán ma a Gazzetta dello Sport számolt be arról, hogy januártól Vasseur veheti át a Ferrari irányítását.
fotó: DPPI
Megint a Red Bull volt a leggyorsabb a bokszban, de az idei rekordtól elmaradtak – videó
https://formula.hu/parc-ferme/34076
Egyértelműen a Red Bull viszi idén a prímet a bokszban, a Sao Pauló-i Nagydíj már a tizedik alkalom volt a 2022-es szezon során, hogy náluk láthattuk a leggyorsabb kerékcserét. Az energiaitalosok szerelői 2,04 másodperc alatt végeztek Sergio Perez autóján a művelettel – igaz, ez hat századdal elmaradt a McLaren Daniel Ricciardóval bemutatott mexikói 1,98 szekundumos produkciójától, amely a rekordnak számít a jelenlegi 18 colos abroncsokkal. A videóban a három leggyorsabb interlagosi kerékcsere:
Button: A Red Bull saját magát sodorta ebbe a helyzetbe
https://formula.hu/parc-ferme/34075
A hétvégi Sao Pauló-i Nagydíj után az egyik fő beszédtémát a Red Bullon belüli helyzet szolgáltatja, miután Max Verstappen a csapat többszöri kérése ellenére sem adta át a pozícióját a világbajnoki második helyért küzdő Sergio Pereznek. A holland arra utalt már a rádióban, hogy korábban elmondta az okait, hogy miért nem fogja ezt megtenni, később az interjúi során pedig arra utalt, hogy konkrét dolog miatt nem tett szívességet a csapattársának (ami állítólag az idei monacói időmérőhöz kapcsolódik). Az ügyről a Sky F1 Any Driven Monday című podcastjában Jenson Button is kifejtette a véleményét, aki szerint a csapatnak is van felelőssége abban, ami történt:
„Ha ezt már korábban megbeszélték, ahogy azt Max mondja, miért kérték tőle ezt a versenyen? Úgy tűnik, nem beszélték át ezt alaposan a hétvége vagy a futam előtt. És ez a nagyobb probléma: úgy fest, a Red Bull saját magát sodorta ebbe a helyzetbe, ami egyértelműen negatív reklám” – vélekedett a 2009-es világbajnok. „Nagy kár érte, mert tökéletes lezárása lehetett volna a versenynek. A korábbi incidense Lewisszal bárkinek is a hibája volt, nem akarunk olyat látni. De ha az a vége a futamnak, hogy ’hé, Checo, itt van néhány pont, hogy második legyél, és 1-2-ben zárjuk a bajnokságot’, az nagyszerű, de most nem erről a sztoriról beszélünk.”
Button megjegyezte: annak idején Sebastian Vettel is hasonlóan kegyetlen volt a Red Bullnál, ő sem igazán segítette Mark Webbert, miközben az ausztrál olykor megtette ezt a német irányába. A brit expilóta szerint hiába volt domináns éve Verstappennek, elképzelhető, hogy az interlagosi momentum fog leginkább megragadni az emberek emlékezetében.
fotó: DPPI
Russell öröme, dráma a Red Bullnál: hallgassunk bele a hétvége legjobb F1-es rádiózásaiba
https://formula.hu/parc-ferme/34074
A Formula-1 szokásos válogatása a hétvége legjobb rádióüzeneteiről ezen a linken vagy a képre kattintva meghallgatható!
Norris szerint nem volt esélyük a pontszerzésre
https://formula.hu/parc-ferme/34073
Bár a hétvége bíztatóan indult Lando Norris és a McLaren számára, végül csalódottan távozhattak Brazíliából, miután a wokingiak mindkét pilótája feladni kényszerült a Sao Pauló-i Nagydíjat. Daniel Ricciardo egy ütközés után esett ki, míg Norris egy elektronikai gond miatt állt ki. A brit versenyző szerint egyébként sem volt rendben a tempójuk, így hiába tartózkodott a legjobb tíz között, úgy látja, nem volt reális esélyük a pontszerzők között maradni. „Egyszerűen csak nagyon lassúak voltunk, ilyen egyszerű. Igazából kétlem, hogy a verseny végén pontokat szerezhettünk volna. Talán a 10. helyen végeztünk volna, esetleg, de a futamot sem tudtuk befejezni, szóval kár ezért” – idézte őt a Racefans.
Jövőre szintet lép a Ferrari tehetsége
https://formula.hu/parc-ferme/34072
Idén a Formula-3 pontversenyének harmadik helyén zárt Oliver Bearman, aki a maranellóiak juniorprogramjának tagja, 2023-ban viszont már a Formula-2-ben taposhatja a gázt. A 2005-ben született brit versenyző kategóriát vált, csapatot viszont nem, jövőre is a Prema istállójánál bizonyíthatja rátermettségét a Ferrari közleménye szerint. „Nagyon boldog vagyok, hogy a Premánál maradhatok az F2-ben is. Az F3-as szezon nagyon jól sikerült, és a csapat egész évben segített a fejlődésemben. A következő hetekben a lehető legkeményebben fogok dolgozni a felkészülésemen a Ferrari Driver Academy segítségével. Tudom, hogy 2023 nagy kihívás lesz, de mindannyian nagyon motiváltak vagyunk. Alig várom, hogy pályára léphessek az Abu Dhabiban rendezett teszten, hogy elkezdhessek tapasztalatot gyűjteni a bahreini nyitófutamon való debütálásom előtt” – árulta el Bearman.
Wolff nagyra értékeli Schumachert
https://formula.hu/parc-ferme/34071
Sejtelmesen beszélt Mick Schumacherről a Mercedes csapatfőnöke. Günther Steiner már Brazíliában megerősítette, hogy döntést hoztak Kevin Magnussen csapattársáról, a hírek pedig arról szólnak, hogy már szerdán bejelenthetik Nico Hülkenberg érkezését. Amennyiben ez így lesz, akkor a fiatal versenyzőnek nem maradna hely, ám a pletykák szerint előfordulhat, hogy a német márkánál kaphat lehetőséget tartalékpilótaként. „Nem titkolom, hogy a Schumacher család a Mercedeshez tartozik, és hogy nagyon nagyra értékeljük Micket” – árulta el a Bildnek Wolff a Sao Pauló-i Nagydíjat követően. Mint az ismert Schumacher édesapja 2010-ben a Mercedesnél tért vissza a sportágba, és náluk is fejezte be pályafutását 2012 végén.
Russell először, a Mercedes 11 éve folyamatosan – a brit győzelme számokban
https://formula.hu/parc-ferme/34070
George Russell 24 évesen, 8 hónaposan és 29 naposan aratta első győzelmét a Formula-1-ben, amikor megnyerte a vasárnapi Sao Pauló-i Nagydíjat. A brit pilóta ezzel feltette a koronát idei szezonjára, mely során az eddigi 21 futamból 18 alkalommal a legjobb 5 között végzett, a Brazíliában aratott győzelmével együtt pedig nyolcszor a dobogóra is felállhatott. Érdekesség, hogy Russell számára 81 versenyhétvége kellett ahhoz, hogy megkaparintsa a hőn áhított első sikert, ami megegyezik azzal a futammennyiséggel, amelyre elődjének, Valtteri Bottasnak volt szüksége ugyanehhez a mérföldkőhöz.
A Mercedes számára pedig egy sorozat folytatását jelenti az interlagosi aszfaltcsíkon aratott hatodik diadal, mivel ezzel a német csapat a 2012-es Kínai Nagydíj óta minden évben nyert legalább egy versenyt a száguldó cirkuszban, mely széria ezzel 11 éve tart. Ennek köszönhetően felértek a dobogóra, ugyanis a legtöbb egymást követő évben szerzett futamgyőzelmek konstruktőri rangsorában a Lotus (1960-1970) mellett állnak a harmadik helyen a McLaren (1981-1993) és a Ferrari (1994-2013) mögött.
Russell csapattársa, Lewis Hamilton pedig ugyanezen rangsor versenyzői első helyéért hajthat Abu Dhabiban, hiszen a brit karrierjének kezdete óta (2007) minden évben legalább egyszer a pódium tetején ünnepelhetett valamelyik verseny végén, azonban erre ebben a szezonban még nem volt alkalma. Bár kilencszer az első háromban végzett Hamilton, de ebből ötször második, négyszer pedig harmadik lett. A 37 éves versenyző tizenhatodik egymást követő szezonjában igyekszik futamot nyerni, jelenleg a rangsort holtversenyben vezeti a sportág másik hétszeres világbajnokával, Michael Schumacherrel, aki 1992 és 2006 között tudott minden évben legalább egyszer elsőként végezni.
Pénzbírságot szabtak ki az Alfa Romeóra egy szokatlan bokszutcai szabálysértés miatt
https://formula.hu/parc-ferme/34069
Már a Sao Pauló-i Nagydíj közben jelezte a versenyirányítás, hogy az Alfa Romeo Racinget mint csapatot fogják vizsgálni a futamot követően egy bokszutcai kihágás miatt. A leintést követően kiderült, hogy az alakulat egyik tagja, aki nem vesz részt a kerékcserék folyamatában, a bokszutcai munkazónába tévedt, s ezzel olyan helyen tartózkodott, amely veszélyes volt a szintén a bokszba érkező Haas autója miatt. A felügyelők meghallgatták az Alfa képviselőjét és több szögből visszanézték az esetet, s végül 1000 eurós bírságot szabtak ki az istállóra a történtek miatt.
Ezt posztolta Russell első F1-es győzelme után
https://formula.hu/parc-ferme/34068
„A családomnak, barátaimnak, csapattársaimnak és mindenkinek, aki velem volt ezen az úton: köszönöm nektek, a szívem mélyéről. Nem tudom szavakba önteni, mennyit jelent a támogatásotok, és mennyire közös erőfeszítés volt eljutni idáig. Ez a győzelem annyira a tiétek, amennyire az enyém. Közösen értük el. Büszke vagyok mindannyiatokra. F1 GYŐZTESEK! EZ AZ!” – írta a vasárnapi ünneplést megörökítő fotók mellé Russell.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Miniék sprintje máris megérkezett
https://formula.hu/parc-ferme/34065
A szombati sprintfutam összefoglalója már el is készült a MiniDriverstől, a futam kifigurázása pedig szokás szerint kedden várható.
Rajtbüntetést kapott Ricciardo a búcsúversenyre
https://formula.hu/parc-ferme/34067
Három hellyel hátrasorolják Daniel Ricciardót az Abu Dhabi Nagydíjon: az ausztrált a Kevin Magnussennel a Sao Pauló-i Nagydíj első körében történt ütközés miatt büntették meg, amely következtében mindkét versenyző kiesett. A McLaren forgatta meg a Haast, de a baleset azért végződött dupla nullázással, mert a pörgés után guruló Magnussen eltalálta az őt kikerülő Ricciardót.
Az első körben történt ütközésekért általában nem osztanak büntetést, a stewardok szerint azonban az eset nem volt tipikus első körös incidens, mivel nem játszott szerepet benne más autó. A felügyelők megállapították, Magnussen nem mozdult kiszámíthatatlanul, és bár Ricciardo sem volt figyelmetlen, ő okolható teljes mértékben a balesetért. Az ausztrál egyébként azzal érvelt, hogy Magnussen a többi autónál lassabb volt a 8-as kanyar kijáratán, és bár ő lassított, kis mértékben rosszul mérte fel a helyzetet, ezért ütköztek.
Ricciardo két büntetőpontot is kapott, így már nyolcnál jár – de mivel jövőre nem lesz a mezőnyben, a pontok pedig 12 hónap után nullázódnak, ennek gyakorlati jelentősége nincs.
Ezért Verstappent büntették a stewardok
https://formula.hu/parc-ferme/34066
Max Verstappen és Lewis Hamilton 7. körben történt ütközését látva sokan a britet érezték hibásnak, amiért nem hagyott helyet a hollandnak – öt másodperces időbüntetést mégis a Red Bull versenyzője kapott. Íme a versenyfelügyelők indoklása a hivatalos dokumentumból:
„A stewardok megállapították, hogy Verstappen megpróbálta megelőzni Hamiltont az egyes kanyar külső ívén egy nagyon késői fékezéssel. Nem sikerült befejeznie az előzést az egyes kanyarban, és sebességtúllépése akadályozta a bemenetet a kettes kanyarba, ahol összeért Hamiltonnal. Bár a stewardok elismerik, hogy Hamilton kicsit több helyet hagyhatott volna a kettes kanyar csúcspontján, a stewardok arra a megállapításra jutottak, hogy túlnyomórészt Verstappen hibáztatható.”
Verstappen két büntetőpontot is kapott az incidensért, akárcsak a néhány kanyarral később Charles Leclerc-t kiforgató, szintén öt másodperccel szankcionált Lando Norris. Pierre Gasly azonban csupán időbüntetést kapott öt másodperc formájában 1,8 km/h mértékű bokszutcai sebességátlépésért, amely következtében két helyet veszített célba érő 12. pozíciójához képest, neki nem írtak ki büntetőpontot. Ez fontos a francia számára, aki 10 ponttal már rendelkezik, így még kettő eltiltást jelentene számára.