„Megcsinálom akkor is, ha börtönbe kerülök” – mondta Hamilton
https://formula.hu/parc-ferme/35341
A 2021-es Katari Nagydíj kapcsán idézte fel gondolatait Lewis Hamilton: a brit pilóta legszebb mercedeses pillanatairól beszélt, és ezek között került elő ez a futam is. Mint mondta, rengeteg emberi jogi probléma van abban a térségben, a nők vagy éppen az LMBTQ-közösségi tagjai is sokat szenvednek emiatt, így ő kötelességének érezte, hogy azon a hétvégén szivárványos sisakban versenyezzen, hozzátéve hogy emiatt még fontosabban érezte a futamgyőzelmet, hiszen tudta, hogy akkor kerül ez igazán középpontba.
„Azt mondtam, hogy ezt most megcsinálom akkor is, ha börtönbe kerülök, nem érdekel, hogy mit fognak tenni, de ki fogok állni valamiért, amiben hiszek, akkor is, ha az megöl. Tudom, hogy őrülten hangzik, de ezt meg kellett mutatnom az embereknek, hogy beszédtéma legyen, beszéljenek róla, és változás legyen” – mondta a videóban Hamilton.
fotó: Mercedes
„Panaszkodhatnék, hogyan bánt Mickkel, de azt nem mondhatjuk, hogy Günther ne lenne őszinte”
https://formula.hu/parc-ferme/37302
A 2024-es esztendő legnagyobb F1-es híre eddig kétségkívül Günther Steiner távozása a Haas éléről, így nem meglepő, hogy a Mercedesnél viszont további három évig csapatfőnök maradó Toto Wolff interjút adott a Gazzetta dello Sportnak, az ő személye is előkerült témaként:
„Veszteséget jelent az F1 számára. Günther egy igazi karakter, aki rendkívül népszerű lett, és ezzel elképesztő mértékű megjelenést adott a csapatnak és a márkának, összevetve az eredményeikkel. Mosolyra fakasztja az egész Netflix-jelenséget, de egy remek személyiség, aki hiányozni fog.”
Wolff azért egy apróságot kiemelt Steiner kapcsán, méghozzá azt, ahogy 2022 végén megvált az így végül a Mercedes tartalékpilótájaként kikötő Mick Schumachertől: „Panaszkodhatok arra, hogyan bánt Mickkel, aki közel áll a szívemhez, amikor nem jelentette be őt. De azt nem lehet mondani, hogy Günther ne lenne őszinte. És ez nem egy általános dolog az F1-ben” – jegyezte meg a Haas exfőnökéről a Mercedes vezetője.
A Steiner-témát részletesen is kitárgyaltuk a Formula Podcast legutóbbi adásában, de a heti híreket összefoglaló Pitwall című műsorunkban is beszéltünk róla:
Norris F1-es szerződése a következő prioritás a McLaren számára
https://formula.hu/parc-ferme/37301
Bár még mindig várat magára az első futamgyőzelme az F1-ben, Lando Norrist a jelenlegi mezőny egyik legnagyobb tehetségének tartják, ennek megfelelően számos alakulattal szóba hozták már annak ellenére is, hogy 2025 végéig érvényes a szerződése a McLarennél. Miután azonban Oscar Piastrival már 2026-ig hosszabbított a wokingi istálló, valójában őt köti rövidebb ideig a kontraktusa a csapathoz, Zak Brown elnök-vezérigazgató szerint azonban az első számú célok között szerepel, hogy Norris is maradjon velük:
„Azt mondanám, ez a következő prioritás” – nyilatkozta a McLaren-vezér a Speedcafé szaklapnak. „Nagyon sok prioritásunk van, és nyilván Landóval van még némi időnk, de ő az a versenyző, akit mindenki akar a bokszutcában. Meddig folytatja még Lewis? Mit fog tenni a Mercedes? Mennyi ideje van még Sergiónak? Az biztos, hogy a másik három nagycsapat még nem látja a versenyzői felállását 2025 után. És úgy vélem, az alapján, ahogy Lando teljesített, ő van mindenkinél a lista tetején.”
Brown megjegyezte: szerinte Norris számára is ők jelentik az egyik legjobb opciót. „Úgy gondolom, jó helyzetben vagyunk Landóval. Úgy vélem, 2026 mindenkinek jó lehetőség új dolgokra, és szerintem semmi olyan nincs, amivel mi ne rendelkeznénk, ami más csapatoknak megvan. Komfortosan érzi magát ebben a környezetben, a csapattársával. Ha megnézzük, melyik csapatok találhatnak bele 2026-ban, szerintem négy-öt ilyen istálló van, és mi is köztük vagyunk.”
Sérülés miatt feladta a Dakart a magyar versenyző
https://formula.hu/parc-ferme/37300
Véget ért a 2024-es Dakar Rali az egyik magyar induló, a hazánk színeit a Challenger-kategóriában képviselő Lónyai Pál számára. Az XRaid Team közlése szerint a legendás viadalon első alkalommal szereplő Lónyai még a múlt héten, a hatodik szakaszon talált el egy dűnét, azóta panaszkodott nyakfájdalmakra. Emiatt akkor a verseny folytatása érdekében ki is hagyta a szakasz második felét, majd a fájdalmak vasárnap, a hetedik nap során újra előjöttek, ezért Lónyai és társa, Filippo Ippolito a csapatorvos utasítására úgy döntöttek, hogy kiszállnak a versenyből.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Plusz 500 fő: Jelentősen bővítik a Mercedes főhadiszállását
https://formula.hu/parc-ferme/37299
West Northamptonshire tanácsa hivatalosan is jóváhagyta a Mercedes brackley-i gyárának jelentős bővítésére vonatkozó terveket, melyek értelmében a csillagosok a jelenlegi 1400 fős létszámot 1900 főre növelhetik új létesítményekkel, méghozzá nagy hangsúlyt helyezve a fenntarthatóságra. A bővítési törekvések néhány környékbeli vállalkozás részéről ellenállásba ütköztek, de a tanács stratégiai tervezési bizottsága a héten elfogadta a terveket.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke korábban azt mondta, hogy a bővítés az emberek érdekében történik, hogy minél jobb munkakörülményeket teremtsenek a számukra: „Itt a forma követi a funkciót, nem pedig fordítva. Mindent azért teszünk, hogy egy nagyszerű munkahelyet hozzunk létre, ami munkára és időtöltésre egyaránt remek. Azt szeretnénk, ha ez egy önálló kis faluvá válna, minden olyan kényelemmel és előnnyel, amit egy Szilícium-völgyi stílusú környezettől elvárnánk.”
Az AlphaTaurihoz kerülhet a kitúrt Alpine-guru
https://formula.hu/parc-ferme/37298
A tavaly nyári „nagy lefejezés” során Otmar Szafnauer csapatfőnök és Laurent Rossi vezérigazgató mellett a mindenkori enstone-i csapat „lelke”, Alan Permane is távozott az Alpine-tól, aki 34 évvel korábban, még a benettonos időkben szerződött le az istállóhoz, s ott volt Michael Schumacher, valamint Fernando Alonso világbajnoki címeinél is.
Sajtóértesülések szerint a brit szakember az AlphaTauri színeiben folytathatja pályafutását, s bár ezt még hivatalosan nem erősítették meg, tekintve, hogy Christian Horner Red Bull-csapatfőnök már elbocsátását követően dicshimnuszokat zengett róla, nem is lenne teljesen meglepő.
Permane érkezése egy újabb lépés lehet a kisebbik Red Bull-csapat átalakításában, ahol Franz Tost visszavonulása után a Ferraritól érkező Laurent Mekies veszi át a kormányrudat, míg a vezérigazgatói posztra szintén nemrég, tavaly nyáron nevezték ki Peter Bayert.
A száguldás szerelmesei: Valentin-napon jön az új Mercedes
https://formula.hu/parc-ferme/37297
Immár hivatalos lett, amit korábban többször megírtunk: valóban február 14-én mutatja be legújabb F1-es autóját, a W15-ös kódjelű versenygépet a Mercedes csapata. Az eseményre ezúttal is Silverstone-ban kerül sor (akárcsak két nappal korábban az Aston Martin leleplezésére), s ezt a csillagosoknál jellemzően egy gyors shakedown is követi a Brit Nagydíj helyszínén.
A McLaren egyébként a hírek szerint ugyanezen a napon leleplezi le a 2024-es autóját, de erről még nem érkezett hivatalos megerősítés, ellentétben az Alpine-nal, akik szintén megerősítették a korábban pletykált időpontot, február 7-ét.
Russell és Piastri lehet a szezon meglepetése?
https://formula.hu/parc-ferme/37296
Az egykori F1-es pilóta, a mostanában elsősorban borászként jeleskedő Jarno Trulli az olasz Gazzetta hasábjain fejtette ki véleményét az előttünk álló szezonról, s a tavalyi eredmények alapján kissé meglepő véleményt fogalmazott meg, szerinte ugyanis George Russell-lel a bajnokesélyesek között kell számolnunk, ha a Mercedes képes versenyképes autót adni alá. Rajta kívül a McLaren fiatal tehetségével, Oscar Piastrival számol a meglepetések között az egyszeres futamgyőztes pilóta:
„Oscar Piastri lehet a meglepetés, aki egy potenciálisan versenyképes McLarenben ülve egy nagyon pozitív debütáló szezon után igazolhatná tehetségét. Ha az autó partiban lesz a többiekkel, hozzászokhatunk, hogy rendre a dobogón látjuk őt” – mondta Trulli, majd így folytatta: „Manapság nehéz megítélni egy fiatalt a kisebb kategóriákban, hiszen ott túl sok tényező befolyásolja a teljesítményt, így az igazi lakmuszpapír-teszt csak akkor jön el, amikor megérkezik az F1-be.”
„Igazán jó képességekről tett tanúbizonyságot, gyors és meglehetősen következetes, de ahhoz, hogy még jobban tudjuk értékelni, látnunk kell, ahogy az élmezőnyben küzd a legjobbakkal. Egy olyan, már befutott csapattárssal való összehasonlítás, mint Lando Norris, biztosan meggyőző lesz” – tette hozzá az olasz, aki arra is utalt, hogy Alexander Albonnal kapcsolatban még kissé bizonytalan.
Magyarok a Dakaron: Erős napja volt a Qualisportnak
https://formula.hu/parc-ferme/37295
A 13. helyen zárta a Dakar hetedik szakaszát a Qualisport Kovács, Czeglési, Ács összeállítású hármasa a kamionos mezőnyben, de ez minden bizonnyal még eggyel jobb lesz, hiszen a végeredményben nyolcadik helyen szereplő Darázsi Zsolték a tizenegyből nyolc ellenőrzőpontot kihagytak – s ugyanez a helyzet Szalai Norberték kamionjával is, akik e sorok írásakor, magyar idő szerint negyed nyolckor már kaptak is kétórányi büntetést. Kovácsék ezzel az összetettben a 12. helyen állnak.
A T3-asok között szereplő Lónyai Pál egyelőre még nem ért be a célba, míg az erdélyi Gyenes Emánuel a 23. helyen zárta a napot a motorosok között, ezzel összesítésben immár a 21. pozícióba lépett előre (mindkét helyezés az idei legjobbja) – a Rally2-es mezőnyben ma a 12., összesítésben pedig a 9. hely az övé.
Elkerülhetetlen a kivételezés a sztárokkal?
https://formula.hu/parc-ferme/37294
Gyakran felmerülő kérdés a csapatvezetők, szakértők körében éppúgy, mint a szurkulók között, hogy a nagycsapatok kivételeznek-e sztárpilótáikkal, illetve hogy elfogadható-e ez egyáltalán, előnyben részesítették-e Verstappent Perezzel, Hamiltont Bottasszal vagy épp Vettelt Webberrel szemben. A téma egyik érintettjét, Christian Horner Red Bull-vezért egy podcastben kérdezték meg erről, s Horner úgy felelt, hogy szerinte ez bizonyos szempontból szükségszerű:
„Úgy gondolom, hogy ez minden sportágban elkerülhetetlen. Max tinédzserként érkezett hozzánk, most pedig világbajnok, s szerintem ugyanez a helyzet Lewis Hamiltonnal is. Jelenleg ő minden idők legsikeresebb versenyzője, így nagyobb a befolyása az istállón belül, mint a csapattársának, hiszen lényegesen értékesebb a csapat számára” – mondta erről Horner, de azt is aláhúzta, hogy ez nem mehet túl egy bizonyos határon:
„Szerintem ezt kordában kell tartani. Természetesen lesznek bizonyos kiváltságok, amelyeket a középcsatárod, a sztárjátékosod élvezhet. De attól még ő is a csapat része, ahol nincs helye egy primadonnának, mert onnantól kezdve már nagyobb lesz, mint maga a csapat” – zárta szavait a világbajnok csapat első embere.
FIA: Jobban kell figyelnünk Afrikára
https://formula.hu/parc-ferme/37293
Az F1 történetében összesen két afrikai ország rendezett világbajnoki nagydíjat: 1958-ban a Casablanca melletti Ain-Diab Circuiten rendezték meg a Marokkói Nagydíjat, Dél-Afrika pedig összesen 23 alkalommal látta vendégül a világbajnokságot, három ízben az East London-i Prince George Circuiten, összesen hússzor pedig a Johannesburg közelében található Kyalami versenypályán.
Az utolsó futamot viszont már több mint 30 éve, 1993-ban rendezték itt, s ez volt a második és utolsó szezon, amikor mind a hat emberlakta kontinens világbajnoki futamot rendezett. Időről-időre szóba kerül persze Kyalami visszatérése, s az elmúlt években egészen közel álltunk ehhez, de végül mindez nem valósulhatott meg. Most viszont újabb reményt kelthet a dél-afrikai rajongókban Mohammed ben Sulayem FIA-elnök nyilatkozata, melyben az esetleges visszatérésre utalt:
„Nagyon jó kapcsolataink vannak Afrikában, több figyelmet kell fordítanunk a kontinensre. Egy remek alelnökünk is onnan származik” – utalt a mozambiki Rodrigo Rochára. „Erősítjük az ottani szervezeteket. Dél-Afrika komoly múlttal bír a motorsportban, s tavaly óta sok szó esik arról, hogy a Formula–1 visszatér Kyalamiba, ami nagy dolog lenne Afrika számára.”
Megfellebbeztek egy biztonsági autós kihágást, hónapokkal a szezonzáró után módosult a bajnokok kiléte a GT Openben
https://formula.hu/parc-ferme/37292
Már néhány széria a 2024-es idényének nekivágott, az International GT Openben azonban még csak most hirdethették ki hivatalosan a 2023-as bajnokokat. Történt ugyanis, hogy még a szeptember elején rendezett spielbergi forduló második futamát követően óvott az egyik csapat, a Team Motopark, mivel a második biztonsági autós fázist követően rossz sorrendben indították újra a mezőnyt. A versenyfelügyelők akkor elutasították az istálló óvását, ám ezt a döntést megfellebbezték a Spanyol Nemzeti Fellebbviteli Bíróságon, amely helyt is adott a Motopark kérelmének október elején, aminek értelmében törölték a második osztrák verseny végeredményét.
Az idényzárót ezt követően rendezték Barcelonában, ahol még három egység volt esélyes a bajnoki címre, s úgy tűnt, végül az Eastalent Racing duója, Christopher Haase és Simon Reicher győz. Csakhogy ezután egy másik csapat, az Optimum Motorsport pedig az FIA Fellebbviteli Bíróságához nyújtott fellebbezték az említett versenytörlés kapcsán. A Nemzetközi Automobil Szövetség most, néhány napja tartotta az ügyben a meghallgatást, s az ítéletük értelmében visszavonták a Spanyol Bíróság döntését, így visszaállították a második Red Bull Ring-i futam eredményét. Ez pedig azt eredményezte, hogy mégsem Haase és Reicher, hanem az Optimumot erősítő Sam De Haan és Charlie Fagg az International GT Open 2023-as bajnoka – igaz, pontazonossággal, a több győzelmüknek köszönhetően. A páros jövő héten Madridban veheti át a 2023-as trófeáját, amelyet tehát 2024 első napjaiban, a zöld asztalnál szereztek meg…
Az ügy néhány részletében emlékeztet egyébként a 2021-es F1-es szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj végjátékában történtekre, ahol Michael Masi versenyigazgató nem a szabályoknak megfelelően vezényelte le a safety car-fázist követő újraindítást, ami hozzájárult Lewis Hamilton világbajnoki vereségéhez Max Verstappennel szemben. Akkor a Mercedes végül néhány nap után letett az óvásról, és mint a GT Open esete is bizonyítja, valószínűleg amúgy sem jártak volna sikerrel, hiszen végül itt is visszaállították a verseny eredeti végeredményét.
Marquezék nyitják a MotoGP-s bemutatók sorát – itt az összes időpont
https://formula.hu/parc-ferme/37290
Nem kell sokat várnunk már arra, hogy felébredjen téli álmából a MotoGP: alig néhány nap múlva megkezdődik a csapat- és motorbemutatók sora. Elsőként épp az egyik leginkább várt motort, Marc és Alex Marquez Gresini Ducatiját leplezik le jövő szombaton, azaz január 20-án, majd sorban a többi tíz istálló is megejti a maga prezentációját. Az új alakulat, a Trackhouse Aprilia is viszonylag korán lerántja a leplet a 2024-es festéséről, de ahogy azt megszokhattuk, lesznek csapatok, akik csak a sepangi és a katari teszt között mutatják be a végleges dizájnjukat, sőt a tavaly a csapatértékelést megnyerő Pramac Racing csak mindkét kollektív gyakorlás után kerít sort minderre. Mutatjuk a bemutatók – és a tesztek – időpontjait a MotoGP közösségi oldalának posztja alapján (a szezon a március 8-10-i hétvégén startol Katarban):
Január 20.: Gresini Ducati bemutató
Január 22.: Ducati Team bemutató
Január 24.: VR46 Ducati bemutató
Január 26.: Trackhouse Aprilia bemutató
Január 29.: Gas Gas Tech3 bemutató
Február 1-3.: Sepangi shakedown teszt
Február 5.: Yamaha bemutató
Február 6-8.: Sepangi hivatalos teszt
Február 12.: KTM Factory Team bemutató
Február 13.: Repsol Honda bemutató
Február 15.: LCR Honda bemutató
Február 18.: Aprilia bemutató
Február 19-20.: Katari hivatalos teszt
Február 28.: Pramac Ducati bemutató
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Dakar: Megállt a második helyen álló Audi, kiesett a kétszeres győztes
https://formula.hu/parc-ferme/37291
A szombati szünnap után vasárnap folytatódik a 2024-es Dakar Rali, s már a szakasz első felében történt két drámai momentum az autósoknál. Egyrészt az összesítésben második helyen álló Mattias Ekström megállt a 47. kilométernél: az Audi svédje jelen sorok írásakor már több mint fél órát veszített, így alighanem elbukja az ezüstérmes pozícióját az értékelésben. Ekströmnek be kellett várnia az összetettben már nem esélyes márkatárs, Stephane Peterhanselt, hogy a francia segíthessen nekik megoldani a problémákat.
Nála is rosszabbul járt a 2004-ben a motorosoknál, 2014-ben pedig az autósoknál diadalmaskodó Nani Roma: alatta a 24. kilométernél állt meg műszaki hiba miatt a Ford, így ő fel is adta a viadalt a Dakar hivatalos honlapjának tudósítása szerint.
Cukiságbomba: Hamilton kutyák közt válaszol rajongói kérdésekre
https://formula.hu/parc-ferme/37288
A mai napon ettől aranyosabb videót biztosan nem fogtok látni. Lewis Hamilton egy seregnyi játékos, mentett kutya társaságában válaszol meg olyan kérdéseket, hogy legszívesebben kivel cserélne munkát egy napra, hol versenyezne az F1-es pályákon kívül, vagy éppen melyik volt a kedvenc autója.
Formula-E: Porsche-pole-lal indult a szezon
https://formula.hu/parc-ferme/37289
Mexikóvárosban kezdetét vette a Formula-E világbajnokság 2024-es szezonja. Az újonccal és visszatérő pilótával is tarkított 22 fős mezőny magyar idő szerint szombat délután gurult ki a pályára az első forduló időmérőjére.
A megszokottak szerint most is a csoportkörrel kezdődött az elektromos széria kvalifikációja. Az A-csoportban Robin Frijns – aki egy gyengén sikerült szezon után tért vissza idén volt csapatához, az Envision Racinghez – bizonyult a leggyorsabbnak. Rajta kívül Stoffel Vandoorne, a Jaguar új szerzeménye, Nick Cassidy és Pascal Wehrlein jutott tovább az egyenes kieséses szakaszba.
A B-csoportban komoly meglepetések születtek: a regnáló világbajnok Jake Dennis mindössze a hetedik helyen végzett és kiesett, csakúgy, mint Antonio Felix da Costa és Jean-Eric Vergne. Maximilian Günther zárt az élen, mögötte Jake Hughes, Sebastien Buemi és Mitch Evans folytathatták az időmérőt.
A negyeddöntőkben a Jaguárok simán verték ellenfeleiket, a házon belüli döntő azonban már nem jött össze, mindkét új-zélandi kihullott az elődöntőkben. A fináléban Wehrlein és Buemi találkoztak, végül a Porsche német versenyzője került ki diadalmasan a rajtelsőségért és az extra pontokért folytatott összecsapásból. Az Envision svájcija a második rajtkockából indulhat majd a magyar idő szerint este kilenckor kezdődő futamon, míg a második sort a Jaguar foglalhatja el Cassidy-Evans sorrendben. Az első tízet Günther, Hughes, Vandoorne, Frijns, Sacha Fenestraz és Vergne egészítik ki.
Norris is síeléssel kapcsolódik ki
https://formula.hu/parc-ferme/37287
A legtöbb Formula-1-es pilóta síeléssel kapcsolódik ki a téli szünetben. Láthattuk már idén, hogy Fernando Alonso is leceket ragadott, most pedig Lando Norris osztott meg X-en egy rövid videót, az alábbi leírással: "Síszezon".
ski szn pic.twitter.com/GUMSpcEm37
— Lando Norris (@LandoNorris) January 12, 2024
Sörátigazolási piac: A McLaren a Ferrari, a Ferrari az Aston partnerét vitte
https://formula.hu/parc-ferme/37286
A hónap elején már írtunk róla, hogy a Ferrari bejelentette, 2023-mal együtt véget ér hároméves megállapodása a spanyol Estrella Galicia 0,0 sörmárkával, és nem hosszabbítja meg azt. Akkor azt a spekulációt említettük, miszerint az alkoholmentes brand az Aston Martinhoz pártolhat át a másik spanyol, Fernando Alonso miatt, ebben az esetben azonban kérdés, mi lesz a silverstone-iakat szintén három éve támogató márkával, a Peronival.
Végül egy másik forgatókönyv valósult meg: a McLaren bejelentette, hogy az Estrella Galicia 0,0 újra a csapat támogatója lesz. De szerepet játszik az Aston Martin és a Peroni is, csak éppen a másik oldalon: az olasz márka a Ferrari támogatója lesz, az Aston így egyelőre alkoholmentes sör nélkül marad. A Ferrari már korábban megegyezést kötött a Peronit tulajdonló Asahi cégcsoporttal, de akkor még nem volt ismert, melyik márkán keresztül zajlik a szponzoráció.
Az Estrella Galicia 0,0 Formula-1-es ténykedése során eddig Carlos Sainzt követte: a spanyolt 2013-tól kezdve támogatták, két évvel később a Toro Rossónál léptek fel vele együtt a királykategóriába, majd 2017-ben a Renault-hoz, 2019-ben a McLarenhez, 2021-ben a Ferrarihoz költöztek át vele együtt: most először járnak külön utakon az egyszeres futamgyőztes versenyzővel.
Nem mondott le az F1-ről a Mercedes LMP2-ző juniorja
https://formula.hu/parc-ferme/37284
A tervek szerint több mint 20 LMP2-es prototípus vesz majd részt az európai Le Mans-sorozat, azaz az ELMS 2024-es szezonjában, köztük a Cool Racing két autója, melynek felállásában több érdekes név is található. Itt szerepel majd az F2-ben is induló Super Formula- és Super GT-bajnok Ritomo Miyata a #37-es autóban, míg a #47-es egyik pilótája az endurance-versenyzésben egyre nagyobb nevet szerző Ferdinand Habsburg.
Az osztrák versenyző csapattársa pedig Alejandro Garcia mellett a Mercedes F1-es juniorja, az F2-es bajnoki címért az utolsó fordulóig harcban lévő dán Frederik Vesti lesz, aki Mick Schumacherhez hasonlóan endurance-versenyzéssel igyekszik formában tartani magát, amíg meg nem nyílnak előtte a királykategória kapui.
„Az LMP2-es autó és az endurance-versenyzés teljesen új élmény lesz számomra, és már nagyon várom” – írta Vesti a közösségi oldalán. „Nagyon élveztem az F2-ben töltött időmet, és örülök, hogy a csúcson fejezhettem be. Még mindig az F1 a végső célom, de fontos, hogy versenyezzek és élesben maradjak” – tette hozzá, s hangsúlyozta, hogy továbbra is a Mercedes kötelékében marad.
Amikor Schumacher leszaggatta riválisairól az inget…
https://formula.hu/parc-ferme/37285
Michael Schumacher egykori csapattársa, a közel egy évtizeden át vele együtt az F1-ben versenyző Johnny Herbert egy interjúban betekintést engedett a német klasszis egy kevésbé ismert oldalára: milyen volt a hétszerese világbajnok legenda, amikor a szezon végén kiengedte a fáradt gőzt a versenytársakkal együtt.
„Mindannyian ismertük azt a rettenetesen komoly oldalát, ami csak arra koncentrált, hogy a legjobbat hozza ki magából. De aztán eljött a szezon végén az a lelazult pillanat, amit Adelaide után mindig megéltünk” – utalt a szezonzáró egykori helyszínére Herbert. „Ahogy mindannyian, ő is élvezte a finom italokat, és ezt évente csak egyszer tudtuk megtenni.”
„Az volt a műsorszáma, hogy körbejárta a szobát, és letépte mindenkiről az inget. Meg a nadrágot is. De legjobban a begombolt ingeket szerette letépni” – idézte fel azokat az évtizedekkel ezelőtti éjszakákat Herbert, aki a minap arról is beszélt, mit hallott Schumacher jelenlegi állapotáról. „Ez volt a vicces oldala, ezek azok az emlékek, amelyeket a legtöbben nem láttak, számomra viszont nagyon szépek. Remek humorérzéke volt, és remélhetőleg ezt még viszontláthatjuk.”
A képen Michael Schumacher 2003-ban, hatodik világbajnoki címének bebiztosítását követően.
Így működik a Dakart vezető benzines elektromos autó
https://formula.hu/parc-ferme/37283
Nem elírás a cím: a jelenleg Carlos Sainznak és Mattias Ekströmnek köszönhetően a Dakar autós értékelésének első két helyét elfoglaló elektromos Audiban valóban dolgozik egy benzinmotor is, amelynek a kizárólagos feladata a töltés – hiszen a sivatagban erre nincs egyéb lehetőség. Az alábbi grafikán látható a bonyolult hajtásrendszer sematikus vázlata:
Julius Seebach, az Audi Sport ügyvezető igazgatója az RS Q e-tron első bevetése előtt így összegezte a rendszer működését: „Az autó alapvetően elektromos hajtásrendszerű. Mivel a sivatagban nincsenek töltőállomások, innovatív töltési koncepciót választottunk: az Audi RS Q e-tron fedélzetén egy TFSI-motor is dolgozik, mégpedig az, amellyel két egymást követő idényben is megnyertük a DTM-bajnokságot.”
„Ez az erőforrás olyan energiaátalakító rendszer része, amely menet közben tölti a nagyfeszültségű akkumulátort. A feladat az akkumulátor, az elektromos hajtásrendszer és a belsőégésű motor különböző komponenseinek intelligens hálózatba kapcsolása, illetve extrém körülmények között is optimális együttműködésének biztosítása.”